Olisin kysynyt sellaista. OLin kolme ja puoli vuotta työvoimakoulutuksessa, jolloin jo yritin päästä velkasaneeraukseen, mutta en päässyt, koska opiskelija ei kuulemma velkasaneeraukseen pääse. Nyt 2 kk koulutuksen päätyttyä minulle tarjottiin työtä, ihana asia, mutta nyt on alkanut mietityttämään kun minulla on ulosotossa velkoja..no ensinnäkin ulosotto vie multa ainakin 500e/kk ja sitten jos vielä asumistuki tippuu pois, niin tilanne on sama kuin jos olisin työttömänä.
Kuinka on, ajattelin soittaa heti arkipäivän koitettua velkaneuvojalle, että pääsisin nyt velkasaneeraukseen, niin ottaako vouti niin pitkään palkasta ulosmittauksen, kunnes päätös käräjäoikeudelta tulee mahdollisesta velkasaneeraukseen pääsystä?
Ja osaatteko sanoa, että kun olin koulussa 3,5 vuotta ja sitä ennen sairasloamlla. Lähdin siis uudelleenkoulutukseen, niin tippuuko mun asumistuki heti pois ekana kuukautena kun olen töissä vai sovelletaanko minuun sitä, että pitkäaikaistyötön työllistettyään voi olla 3kk palkkatyössä, ennenkuin muuttuneet tulot vaikuttavat asumistukeen? Olen lukenut tällaisesta päätöksestä, että pitkäaikaistyötön saisi 3kk ilman asumistuen tarkastusta olla töissä, ilman, että muuttuneet tulot vaikuttaisi..liekkö sitten asialla päätä ja häntää?
Olin siis koko koulutuksen ajan kelan työmarkkinatuella. Sitten vielä kun vouti ottaa sen 500e/kk palkan päältä, niin ottaako kela sen huomioon asumistukea laskettaessa, vaan vai sen nettosumman mikä mulle jäisi käteen verojen yms. kulujen jälkeen?
Olisin kiitollinen jos joku vastaisi.
Kiitos jo etukäteen.:)
velkasaneeraus
10
1331
Vastaukset
- Järkimies75
"no ensinnäkin ulosotto vie multa ainakin 500e/kk ja sitten jos vielä asumistuki tippuu pois, niin tilanne on sama kuin jos olisin työttömänä."
Täh? Siis ero on siinä että pääse maksamaan niitä velkoja pois. Ei ihme että olet saanut sekoiltua raha-asiasi jos et sen vertaa tajua. Vai oliko ajatus sellainen että perseillään muutama vuosi, sitten roikutaan työttömänä tukia kinuamassa ja lopulta yritetään luistaa niiden velkojen maksamisesta? Tuntuu että nämä tyypit ovat ihan oma lajinsa...
Menet sinne töihin ja pyydät laittamaan ulosottoon niin paljon kuin mahdollista. Koska olet aikaisemmin elänyt yli varojesi, nyt joudut pihistelemään. Näin se homma toimii. - fdfdfdff
Voin sanoa 100 %:n varmuudella, että et pääse velkasaneeraukseen.
- ei hyvältä näytä!!
Tulee olemaan tosi iso ongelma, jos et mene töihin. Rahaa voi jäädä samanverran, mitä ilman duunia, mutta se työkokemus on Arvokas.
Jos olet ns. "tahallasi" työttömänä useita vuosia - TUSKIN ENÄÄ KELPAAT työmarkkinoille sitten joskus!!
Mieti, että íkätoverisi lähtevät taloudellisessa kehityksessä tosi rajusti karkuun: toisilla on myöhemmin maksetut asunnot/talot, kesämökit, autot...lomamatkoja. Sulla ei sitten ole mitään, eikä tule olemaan.
SINUNA MENISIN TYÖHÖN!! - maksuohjelma..
totta on. Yksityishenkilö ei voi päästä velkasaneeraukseen vaan yksityishenkilön kohdalla on velkajärjestely. Yrittäjät pääsevät velkasaneeraukseen, jos kriteerit täyttyy. Nyt alkavat toteuttaa yksityishenkilöiden velkajärjestelyissä kolmen vuoden maksuohjelmaa silloin kun velallinen kykenee maksamaan osan veloista. Jos 0-ohjelma niin velkajärjestely kestää viisi vuotta.
- kirj.
Joo on se hyvä, että tiedät, toki asia voi näin ollakin.
Ensinnäkään itse en ole raha-asioitani sotkenut, vaan ihanainen ex-mies jätti mulle suuret velat, kun hölmöyksissäni luotin hänen ja hankittiin kaikkea minun nimellä.
En toki työstä kieltäydy, vaan pääpointtina oli se, että jos olen tippunut vuonna 2005 työmarkkinatuella ja sen jälkeen sairaslomalla ja sitten uudelleenkoulutukseen, jonka aikana sain vain työmarkkinatukea, niin olenko kelan kriteereiden perusteella pitkäaikaistyötön? - Niin väärin
maksuohjelma.. kirjoitti:
totta on. Yksityishenkilö ei voi päästä velkasaneeraukseen vaan yksityishenkilön kohdalla on velkajärjestely. Yrittäjät pääsevät velkasaneeraukseen, jos kriteerit täyttyy. Nyt alkavat toteuttaa yksityishenkilöiden velkajärjestelyissä kolmen vuoden maksuohjelmaa silloin kun velallinen kykenee maksamaan osan veloista. Jos 0-ohjelma niin velkajärjestely kestää viisi vuotta.
"Nyt alkavat toteuttaa yksityishenkilöiden velkajärjestelyissä kolmen vuoden maksuohjelmaa"
Eivät muuten ala normaalisti.
Juuri viime viikolla tuli tuosta aiheesta juttua telkkarista. Tuo 3 vuotta koskisi lähinnä yritystoiminnan takia velkaantuneita entisiä yrittäjiä, ei "normaaleja" velallisia.
"Tavallisilla" velallisilla ei tuota 3:n vuoden ohjelmaa toteuttettaisi, vaan heillä pysyisi 5 vuotta.
Sanon nuo ehdollisena syystä, että lakia tuosta lyhentämisestä ei vielä ole, ja lausuntokierroksella sitä on vastustettu kiivaasti, lähinnä velkojien taholta. Joten tuskinpa edes tulee voimaan. - kolme vuotta
Niin väärin kirjoitti:
"Nyt alkavat toteuttaa yksityishenkilöiden velkajärjestelyissä kolmen vuoden maksuohjelmaa"
Eivät muuten ala normaalisti.
Juuri viime viikolla tuli tuosta aiheesta juttua telkkarista. Tuo 3 vuotta koskisi lähinnä yritystoiminnan takia velkaantuneita entisiä yrittäjiä, ei "normaaleja" velallisia.
"Tavallisilla" velallisilla ei tuota 3:n vuoden ohjelmaa toteuttettaisi, vaan heillä pysyisi 5 vuotta.
Sanon nuo ehdollisena syystä, että lakia tuosta lyhentämisestä ei vielä ole, ja lausuntokierroksella sitä on vastustettu kiivaasti, lähinnä velkojien taholta. Joten tuskinpa edes tulee voimaan.kuulin kai tv:sta ja lukenut eri tahoilta. Ei noissa erikseen mainita että lyhempi maksuohjelma koskee vain yrittäjiä. Se pitänee paikkansa että 0-ohjelmalla ( ei varaa maksaa yhtään velkoja) maksuohjelma kestää viisi vuotta. Ja myös kevytmielinen velkaantuja voi päästä velkajärjestelyyn?
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=33342:velkajaerjestelyn-maksuohjelma-lyhenee-kolmeen-vuoteen&catid=3:talous&Itemid=5 - hjkjhjhlkh
kirj. kirjoitti:
Joo on se hyvä, että tiedät, toki asia voi näin ollakin.
Ensinnäkään itse en ole raha-asioitani sotkenut, vaan ihanainen ex-mies jätti mulle suuret velat, kun hölmöyksissäni luotin hänen ja hankittiin kaikkea minun nimellä.
En toki työstä kieltäydy, vaan pääpointtina oli se, että jos olen tippunut vuonna 2005 työmarkkinatuella ja sen jälkeen sairaslomalla ja sitten uudelleenkoulutukseen, jonka aikana sain vain työmarkkinatukea, niin olenko kelan kriteereiden perusteella pitkäaikaistyötön?Voi rakas ihminen, soita sinne Kelaan ja sossuun ja kysy sieltä. Täältä saat yhtä monta neuvoa ja mielipidettä kuin on vastaajaakin.
Minun velkajärjestelyhakemukseni lähti toissapäivänä käräjäoikeuteen, joten osaan tuon uuden lain ulkoa. Velkojen takaisinmaksuaika lyheni 5 v -> 3 v, eikä se koske mitään yrittäjiä vaan ihan tavallisia velallisia. Yrittäjän on itse asiassa vaikea päästä velkajärjestelyyn ollenkaan. Mikäli todetaan, että on velkaantunut kevytmielisesti, saattaa päästä velkajärjestelyyn silti, mutta silloin maksuaika on 5 vuotta. Jos velkajärjestely myönnetään ja pyritään säilyttämään omistusasunto, takaisinmaksuaika voi pidentyä jopa 10 vuoteen. 0-ohjelmaan päässyt = takaisinmaksuaika 5 v. hjkjhjhlkh kirjoitti:
Voi rakas ihminen, soita sinne Kelaan ja sossuun ja kysy sieltä. Täältä saat yhtä monta neuvoa ja mielipidettä kuin on vastaajaakin.
Minun velkajärjestelyhakemukseni lähti toissapäivänä käräjäoikeuteen, joten osaan tuon uuden lain ulkoa. Velkojen takaisinmaksuaika lyheni 5 v -> 3 v, eikä se koske mitään yrittäjiä vaan ihan tavallisia velallisia. Yrittäjän on itse asiassa vaikea päästä velkajärjestelyyn ollenkaan. Mikäli todetaan, että on velkaantunut kevytmielisesti, saattaa päästä velkajärjestelyyn silti, mutta silloin maksuaika on 5 vuotta. Jos velkajärjestely myönnetään ja pyritään säilyttämään omistusasunto, takaisinmaksuaika voi pidentyä jopa 10 vuoteen. 0-ohjelmaan päässyt = takaisinmaksuaika 5 v.Kuinkahan pääsee velkasaneeraukseen semmoinen henkilö joka on saanut korvattavaa esim. 1000000€ jonkun rikoksen takia. Onko tuommoisella henkilöllä koskaan mahdollisuutta päästä veloistaan? Onko kokemuksia?
- Space Cadet
Henkonen kirjoitti:
Kuinkahan pääsee velkasaneeraukseen semmoinen henkilö joka on saanut korvattavaa esim. 1000000€ jonkun rikoksen takia. Onko tuommoisella henkilöllä koskaan mahdollisuutta päästä veloistaan? Onko kokemuksia?
Se EI OLE VELKASANEERAUS vaan velkajärjestely. Oppikaa nyt jo vihdoin.
Laki yksityishenkilön velkajärjestelystä 10 §:
"Jollei 10a §:stä muuta johdu, velkajärjestelyä ei voida myöntää, jos:
1) velalliselle on määrätty rikoksen perusteella maksuvelvollisuus eikä velkajärjestelyn myöntämistä voida pitää perusteltuna velan määrä, rikoksen laatu, vahingon kärsineen asema ja muut seikat huomioon ottaen;"
Laki yksityishenkilön velkajärjestelystä 10a §:
"Velkajärjestely voidaan 10 §:n estämättä myöntää, jos siihen on painavia syitä ottaen erityisesti huomioon velkaantumisesta kulunut aika, velallisen toimet velkojen maksamiseksi ja muut velallisen olosuhteet sekä velkajärjestelyn merkitys velallisen ja velkojien kannalta".
Suomeksi, rikosperusteinen velka on lähtökohtaisesti velkajärjestelyn este, mutta varsinkin jos velallinen on jo pitkään maksanut ko. velkaansa pois ja sitä siis lyhentänyt, esteen yli voi päästä. Riippuu myös siitä, että onko velkojana yksityishenkilö vai valtio tai joku muu iso lafka, jolle rahojen saamattajääminen ei ole niin paha juttu kuin yksityishlölle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850