Onko juridisia esteitä sille, että itse piirtää rakennuslupaan tarvittavat piirustukset vaikka ei olisi asianmukaista koulutusta tai kokemusta? Eli saako mattimeikäläinen ne piirtää ja lyödä oman nimensä tuherruksiin?
Lupakuvat itse?
14
7050
Vastaukset
- Ompi
Maankäyttö- ja rakennusasetus 10.9.1999/895
Rakennuksen suunnittelu ja rakentaminen
48 §
Suunnittelijan kelpoisuusvaatimukset
Rakennussuunnitelman ja erityissuunnitelman laatijalla tulee olla asianomaiseen suunnittelutehtävään soveltuva rakennusalan korkeakoulututkinto taikka aikaisempi rakennusalan ammatillisen korkea-asteen tai sitä vastaava tutkinto sekä riittävä kokemus kyseisen suunnittelualan tehtävistä.
Pienehkön tai teknisiltä ominaisuuksiltaan tavanomaisen rakennuksen tai teknisen järjestelmän suunnittelijana voi hankkimaansa kokemusta vastaavasti toimia myös henkilö, joka on suorittanut talonrakennuksen tai asianomaisen erityisalan opintosuunnalla teknikon tai sitä vastaavan aikaisemman tutkinnon.
Vaativuudeltaan vähäisenä pidettävässä suunnittelutehtävässä voi toimia myös henkilö, jolla ei ole edellä tarkoitettua tutkintoa, mutta jolla voidaan katsoa olevan rakennuskohteen tai suunnittelutehtävän laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävä osaaminen.
Rakennuksen suunnittelun kokonaisuudesta ja laadusta vastaavalla henkilöllä (pääsuunnittelija) sekä erityisalan kokonaisuudesta vastaavalla suunnittelijalla tulee lisäksi olla hyvät ammatilliset edellytykset huolehtia suunnittelun kokonaisuudesta.
Suunnitelman laatijoiden kelpoisuutta arvioitaessa otetaan huomioon maankäyttö- ja rakennuslain 123 §:n 1 ja 2 momentin säännökset. Vähimmäiskelpoisuudesta annetaan tarkempia säännöksiä Suomen rakentamismääräyskokoelmassa.- Pelle Peloton
Onko ennakkotapauksia, mikä on vähäisenä pidettävä suunnittelutehtävä ja mikä on katsottu riittäväksi osaamiseksi?
"Vaativuudeltaan vähäisenä pidettävässä suunnittelutehtävässä voi toimia myös henkilö, jolla ei ole edellä tarkoitettua tutkintoa, mutta jolla voidaan katsoa olevan rakennuskohteen tai suunnittelutehtävän laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävä osaaminen.
" - Niin
Pelle Peloton kirjoitti:
Onko ennakkotapauksia, mikä on vähäisenä pidettävä suunnittelutehtävä ja mikä on katsottu riittäväksi osaamiseksi?
"Vaativuudeltaan vähäisenä pidettävässä suunnittelutehtävässä voi toimia myös henkilö, jolla ei ole edellä tarkoitettua tutkintoa, mutta jolla voidaan katsoa olevan rakennuskohteen tai suunnittelutehtävän laatu ja laajuus huomioon ottaen riittävä osaaminen.
"Mutta koko omakotitaloon ei ihan tuo kenen tahansa allekirjoitus piisaa. (Niitä piirustuksia muuten on omakotitalossakin mapillinen kaikkineen rakenne kuvineen lujuuslaskelmineen ym.) Lähinnä pieniin pelkkiin toimenpideluvalla meneviin lähinnä. Pienet lisäkatokset ym. vastaavat.
- Inssi
Niin kirjoitti:
Mutta koko omakotitaloon ei ihan tuo kenen tahansa allekirjoitus piisaa. (Niitä piirustuksia muuten on omakotitalossakin mapillinen kaikkineen rakenne kuvineen lujuuslaskelmineen ym.) Lähinnä pieniin pelkkiin toimenpideluvalla meneviin lähinnä. Pienet lisäkatokset ym. vastaavat.
Vantaalta tiedän sellaisenkin tapauksen, että rakennusalan DI ei kelvannut oman talonsa lupakuvien allekirjoittajaksi, kun sillä ei ollut riittävästi rakennussuunnittelun koulutusta.
- itse?
Miksi ihmeessä ne pitäisi itse tehdä, kun on ammattilaisiakin saatavilla?
- ins. mutta ei rak.ins.
Eiköhän jokainen tee itse kaikkea sitä, mihin uskoo kykenevänsä. Jos joku uskoo osaavansa piirtää kuvat itse, niin mikäpä siinä. Minun mielestä pitäisi olla niin, että rakennuslupakuvat saisi tehdä kuka tahansa, kunhan lopputulos on pykälien mukainen. Itse rakentamista pitäisi sitten viranomaisten ja ammattilaisten valvoa kunnolla.
Ei pohja- ja julkisivukuvien sekä asemapiirrosten tekemisessä ole mitään ihmeellistä - ainakaan, kun rakennetaan asutuskeskusten peltotonteille. Kaavassakin taitaa olla useimmiten talon paikka ja harjan suunta määrättynä. Hankalat olosuhteet tietysti muuttavat tilanteen rakennuksen tontille sijoittelun ja sovittamisen suhteen. Rakennekuviin tarvitaan tietenkin ammattilaisia, mutta talopakettitoimittajathan tekevät sen työn. Niitä kuvia ei tarvita rakennuslupaa varten. - Pelle Peloton
ins. mutta ei rak.ins. kirjoitti:
Eiköhän jokainen tee itse kaikkea sitä, mihin uskoo kykenevänsä. Jos joku uskoo osaavansa piirtää kuvat itse, niin mikäpä siinä. Minun mielestä pitäisi olla niin, että rakennuslupakuvat saisi tehdä kuka tahansa, kunhan lopputulos on pykälien mukainen. Itse rakentamista pitäisi sitten viranomaisten ja ammattilaisten valvoa kunnolla.
Ei pohja- ja julkisivukuvien sekä asemapiirrosten tekemisessä ole mitään ihmeellistä - ainakaan, kun rakennetaan asutuskeskusten peltotonteille. Kaavassakin taitaa olla useimmiten talon paikka ja harjan suunta määrättynä. Hankalat olosuhteet tietysti muuttavat tilanteen rakennuksen tontille sijoittelun ja sovittamisen suhteen. Rakennekuviin tarvitaan tietenkin ammattilaisia, mutta talopakettitoimittajathan tekevät sen työn. Niitä kuvia ei tarvita rakennuslupaa varten.AutoCad:n muutaman muun softan käyttö kun sujuu kuin vettä vaan ja noiden rakennuslupaan tarvittavien kuvien piirtäminen muutaman aihetta käsittelevän kirjan avulla ei ollut temppu eikä mikään. Jos olisi mahdollista hakea luvat omalla nimellä ilman muodollista koulutusta, niin tekisin sen varmasti. Pitänee selvittää onko edes teoriassa mahdollista.
Rakenne ym. muihin piirustuksiin en koske pitkällä tikullakaan ja nehän tekee jokatapauksessa talotoimittaja, niin kuin mainitsetkin. - Raksu
Pelle Peloton kirjoitti:
AutoCad:n muutaman muun softan käyttö kun sujuu kuin vettä vaan ja noiden rakennuslupaan tarvittavien kuvien piirtäminen muutaman aihetta käsittelevän kirjan avulla ei ollut temppu eikä mikään. Jos olisi mahdollista hakea luvat omalla nimellä ilman muodollista koulutusta, niin tekisin sen varmasti. Pitänee selvittää onko edes teoriassa mahdollista.
Rakenne ym. muihin piirustuksiin en koske pitkällä tikullakaan ja nehän tekee jokatapauksessa talotoimittaja, niin kuin mainitsetkin.kokeileppa niin se alkaa selvitä pikkuhiljaa.
Toinen vaihtoehto on käydä pikakirjekurssilla arkkitehdin oppimäärät.
Yksi konsti on tehdä piirustukset itse ja viedä ne arkkitehdille viimeisteltäväksi.
Tällöin säästyy arkkitehdin tms. aikaa, kun on melko hyvät raamit. - rakentaja
Pelle Peloton kirjoitti:
AutoCad:n muutaman muun softan käyttö kun sujuu kuin vettä vaan ja noiden rakennuslupaan tarvittavien kuvien piirtäminen muutaman aihetta käsittelevän kirjan avulla ei ollut temppu eikä mikään. Jos olisi mahdollista hakea luvat omalla nimellä ilman muodollista koulutusta, niin tekisin sen varmasti. Pitänee selvittää onko edes teoriassa mahdollista.
Rakenne ym. muihin piirustuksiin en koske pitkällä tikullakaan ja nehän tekee jokatapauksessa talotoimittaja, niin kuin mainitsetkin.Jos ostaa talopaketin niin miksi piirtää lupakuvat itse? Säästöä sillä ei ainakaan saa. Talotehdas joutuu jokatapauksessa piirtämään talosi rakennesuunnittelua ja materiaalilaskentaa varten. Ainahan voi piirtä hahmotelman siitä miltä talo näyttää ja toimitta se talotehtaalle niin saa ainkin sitä mitä haluaa.
Rakennuslupahakemuksessa sanotaan että pääpiirustukset varustettuna suunnittelija allekirjoituksella ja tarvittaessa selvitys suunnitelijan pätevyydestä. Kyse ei varmasti ole siitä etteikö kuvia pystyisi piirtämään itse mutta tuskin rakennusluvan myöntäjän aika riittä siihen että he tarkistaisivat kaikki yksityiskohdat vaan he luottavat suunnitelija ammattitaitoon ja siihen että suunniteluja tuntee kaikki säädökset ja määräykset. - joku
rakentaja kirjoitti:
Jos ostaa talopaketin niin miksi piirtää lupakuvat itse? Säästöä sillä ei ainakaan saa. Talotehdas joutuu jokatapauksessa piirtämään talosi rakennesuunnittelua ja materiaalilaskentaa varten. Ainahan voi piirtä hahmotelman siitä miltä talo näyttää ja toimitta se talotehtaalle niin saa ainkin sitä mitä haluaa.
Rakennuslupahakemuksessa sanotaan että pääpiirustukset varustettuna suunnittelija allekirjoituksella ja tarvittaessa selvitys suunnitelijan pätevyydestä. Kyse ei varmasti ole siitä etteikö kuvia pystyisi piirtämään itse mutta tuskin rakennusluvan myöntäjän aika riittä siihen että he tarkistaisivat kaikki yksityiskohdat vaan he luottavat suunnitelija ammattitaitoon ja siihen että suunniteluja tuntee kaikki säädökset ja määräykset.Ainakin minä teetin ensin lupakuvat, joiden pohjalta pyysin tarjouksia talotehtailta. Talotoimittaja ei siis ollut vielä tiedossa rakennuslupaa haettaessa.
Lupakuvien perusteella talotehtaita on helppo kilpailuttaa. Tulee väkisinkin kaikilta samanlainen talo ja kun vielä määrittelee itse toimitussisällön täsmällisesti, on vertailu helppoa amatöörillekin. Suosittelen muillekin. - Pelle Peloton
joku kirjoitti:
Ainakin minä teetin ensin lupakuvat, joiden pohjalta pyysin tarjouksia talotehtailta. Talotoimittaja ei siis ollut vielä tiedossa rakennuslupaa haettaessa.
Lupakuvien perusteella talotehtaita on helppo kilpailuttaa. Tulee väkisinkin kaikilta samanlainen talo ja kun vielä määrittelee itse toimitussisällön täsmällisesti, on vertailu helppoa amatöörillekin. Suosittelen muillekin.Noin minäkin tuon ajattelin tehdä. Plussana vielä, että luvan hakemista varten ei tarvitse sitoutua mihinkään toimittajaan eikä myöskään pankkilainaan. On muutama vuosi aikaa rauhassa kilpailuttaa toimittajat ja samalla tulee katsottua miten korot lähtevät nousemaan.
- Melkein rakentaja
Pelle Peloton kirjoitti:
Noin minäkin tuon ajattelin tehdä. Plussana vielä, että luvan hakemista varten ei tarvitse sitoutua mihinkään toimittajaan eikä myöskään pankkilainaan. On muutama vuosi aikaa rauhassa kilpailuttaa toimittajat ja samalla tulee katsottua miten korot lähtevät nousemaan.
Luinko oikein? Nyt en ymmärrä.
...muutama vuosi aikaa kilpailuttaa
toimittajat... Siis kuka kilpailuttaa vuosikausia
talotoimittajia. Eihän heidän jättämä tarjouksensakaan ole varmaan voimassa kun muutaman kuukauden. Mitä järkeä kilpailuttaa vuosia talotoimittajia jos ja kun kilpailuttamisella saatu hintaero on todennäköisesti marginaalinen. Ei näin hyvänä aikana talotoimittajilla ole kiinnostusta hirveisiin hintakilpailuihin. Niillä nääs hommia riittää muutenkin. Sitä paitsi ainakin kasvukeskuksissa rakentamisvelvollisuusaika tontin saamisen jälkeen on 2-3 vuotta. Eli talo pitää olla jo pystyssä parissa vuodessa.
Huvittaa hieman tuo kauhea kilpailutusvillitys. Ihmiset kun eivät tajua että vaikka talotoimittajan hinta loppuun asti tingattuna ja kilpailtuna näyttää aluksi edulliselta niin talotoimittajat ottavat "tinkauksen" takasiin tavalla tai toisella. Esimerkiksi myymällä "ohimennen" asiakkaalle myös lopuksi vaikkapa sokkelin teon tai vaikkapa kaikki maatyöt, joita ostaja ei jaksa enää alkaa muualta erikseen kyselemään. Kas vain tuon talomyyjän myymän "lisätyön" hinta onkin yllättävän kallis jos sitä alkaisi vertailemaan tarkemmin...
PS. äskeinen esimerkki on kaverin tutun suusta joka on ammatiltaan talomyyjä... - ihmettelijä
Pelle Peloton kirjoitti:
Noin minäkin tuon ajattelin tehdä. Plussana vielä, että luvan hakemista varten ei tarvitse sitoutua mihinkään toimittajaan eikä myöskään pankkilainaan. On muutama vuosi aikaa rauhassa kilpailuttaa toimittajat ja samalla tulee katsottua miten korot lähtevät nousemaan.
Tuksin sillä muutaman vuoden kilpailuttamisella hintoja alas saa. Hinnat kun tuppaavat aina vuosittain nousemaa. Toisaalta jos haet luvat omilla kuvilla niin samalla sitoudut tiukasti kiinni tiettyyn ratkaisuun ja se voi syödä tinkausvaraa. Talotehtaathan pyrkivät modulityyppisiin ratkaisuihin ja niistä poikkeaminen syö aina tinkausvaraa. Meillä kävi juuri näin. Marssimme oman kuvan kanssa talomyyjälle ja pienilla kompromisseilla saimme muokattua vakiomallista mieleisemme ja samalla kun päädyimme vakiomalliin saimme kaikenlaisia alennuksia ja lisäsälää kun malli sattui olemaan vielä joku kamppanja malli.
"ei tarvise sitoutua pankkilainaan" mitä järkeä on hakea rakennuslupaa jos ei aijo rakentaa ei sitä kannata vain huvinvuoksi hakea sillä se on aika kallis paperi ja työt on aloitettava 3 vuoden kuluessa luvan myöntämisestä.
voimassa vain 3 vuotta jos rakentamisa ei ennen sitä aloiteta.
- Päivi
Kyllä rakennuslupaa varten voi piirustukset tehdä itse, mutta ne täytyy hyväksyttää ensin pääsuunnittelijalla, joka laittaa nimensä niihin. Meidän ukko teki asemakuvan ja suunnitteli autotallin piirustukset (myös rakennekuvat) itse, talon kuvat tulivat talotehtaalta valmiina. AutoCAD on sopiva ohjelma niiden tekemiseen.
Onnistuu hankalammallekin tontille, mutta mittaamassa joutuu käymään useasti tontilla ja tasot selvittää pääsuunnittelijan kanssa. Muutenkin kannattaa pääsuunnittelijan kanssa keskustella jos ei itse ole asioista aivan varma.
Rohkeesti vaan piirustuksia tekemään, ei ne virallisten suunnittelijoiden kuvatkaan aina niin hääviä ole. Tämä tuli omin silmin nähtyä, kun naapuri näytti oman asemapiirustuksen jonka oli teettänyt suunnittelijalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006444
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303863törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283240Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3741761- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471003Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879