Hoitovirhe - mutta mitä sitten

Mikkkisnen

Selkeä hoitovirhe on tapahtunut, mutta aikuisten oikeasti mitä sitten? On olemassa erilaisia järjestelmiä ja lautakuntia, joiden avulla voidaan ainakin yrittää viedä asiaa eteenpäin, mutta mikä on niiden todellinen hyöty? Näissä instansseissa tunnutaan enemmänkin peiteltävän ja vähäteltävän asioita ja hoitovirheen uhriksi joutunut jää tyhjän päälle tai ainakin terveys ja talous romuttuu.

Mitkä ovat tehokkaimmat tavat saada tekijä vastuuseen, ainakin jollain tavalla? Millä omaa asiaa voi edistää parhaiten?

Yksi tapaus, johon olen törmännyt (ei omalle kohdalle osunut) on tällainen...

Tapahtui onnettomuus ja potilas joutui leukaleikkaukseen. Kokonut ja osaava lääkäri teki operaation ja sen aikana ruuvi porattiin kolmoishermoon. Seurauksena oli infernaaliset kivut. Mitä tapahtui? Saiko potilas avun hoitovirheeseen ja jalat alta vieviin kipuihin? Ei tietenkään. Leikkauksen tehnyt vuosia vastaavanlaisia toimenpiteitä suorittanut lääkäri väitti, että mitään hoitovirhettä ei ollut tapahtunut ja sanoi kaiken olevan hyvin. Hän siis kielsi kaiken ja lähetti lyhyen sairaalassa olon jälkeen potilaan kotiin ruuvi kolmoishermossa. Leikattu yritti selvitä kivuista burana-linjalla, mutta kääntyi lopulta uudestaan leikkauksen tehneen lääkärin puoleen kun kivut veivät toimintakyvyn. Lääkäri väitti edelleen, että kaikki on hyvin, eikä mitään tehty.

Potilas kääntyi muiden lääkäreiden puoleen, avuksi tarjottiin lyhyt aikaisia kipulääkekuureja ja neuvoja, että kyllä se sittä ohi menee. Aina kun tuli puhetta siitä, että kuka oli leikkauksen tehnyt, niin alkoi tapauksen vähättely ja kieltäminen. Leikkauksen suorittanut oli aikoinaan suuri tekijä alallaan, joten muut ortopedit ja vastaavat yrittivät pestä käsiään eivätkä auttaneet.

Vihdoin vuosien jälkeen uusi alalle tullut lääkäri (erikoistunut ortopediaan) totesi, että leikkaus oli mennyt pieleen ja poisti ruuvin ja teki korjaavan leikkauksen. Nyt potilas voi suhteellisen hyvin ja pystyy tekemään töitä. Kuvaavaa tässä on se, että vaikka uusi lääkäri totesi suullisesti, että vakava hoitovirhe oli tehty, niin mitään siihen vihjaavaakaan ei ole kirjallisesti hoitokertumuksissa olemassa. Lääkäreiden vaikenimiskulttuuri on vahva.

76

12623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SerdarQQQ

      No mulle on tapahtunut kans hoitovirhe...otin sairaalassa ollessani yhteyttä sairaalan sosiaalityöntekijään. Hän kysyi haluanko varmasti tehdä ilmoituksen potilasasiamiehelle tapahtuneesta. Vastasin myöntävästi jolloin sos.työntekijä toimitti minulle tarvittavat lomakkeet jossa selvitin tapahtunutta....
      Noh..pitkä juttu tässä kerrottavaksi,mutta mulla lähti homma käyntiin sen sairaalan sos.työntekijän kautta..sinne siis jos sulla tarvetta.

    • Uhri nro. 8385975845

      Itse koin melkoisen helvetin armeija-aikana vuonna 2000. Sairastin erittäin pahan keuhkoputkentulehduksen johon hoitona sain buranan selkään teipattuna (Keppi-Antonin hoidossa kajaanissa olleet tietävät).

      No ei siinä auttanut kuin odotella viikon verran, että pääsi kotipaikkakunnalla lääkäriin. Yllätys oli melkoinen kun minut käännytettiin keskussairaalasta takaisin ja sanottiin ettei homma kuulu heille koska olen puolustusvoimien sairaanhoidon piirissä.

      Soitin oman yksikköni kapteenille asiasta joka totesi ettei homma lähde eteenpäin koska kyseinen "lääkäri" oli arvoltaan kapteeni myös. Onneksi Äitini tunsi erään yksityisen lääkärin ja sai hommattua lääkkeet.

      Muutaman viikon kuluttua alkoi kummalliset oireet johon sisältyi aivan infernaaliset kivut. Vasta 6 vuotta myöhemmin sain tietää kyseessä olevan sairauden joka aktivoituu tietyillä veriryhmillä tietynlaisissa tilanteissa. Näihin tilanteisiin laskettiin myös hoitamaton keuhkoputkentulehdus.

      Näin 10 vuotta myöhemmin tilanne on vakaampi mutta menetettyä elämää en saa enää takaisin puhumattakaan työkyvystä. Valtiokonttorikin vain totesi että kyseessä ei ole hoitovirhe. No eihän se tavallaan ollutkaan kun hoitoa ei annettu...

      • 16x2

        Heh.
        Jos oikeasti on keuhkoputkentulehdus, ei siinä tarvita Buranaa kummallisempaa hoitoa.
        "Vasta 6 vuotta myöhemmin sain tietää kyseessä olevan sairauden joka aktivoituu tietyillä veriryhmillä tietynlaisissa tilanteissa"

        Ja tämä on hölypölyä. Ei tuommoista sairatta ole.


      • tjep
        16x2 kirjoitti:

        Heh.
        Jos oikeasti on keuhkoputkentulehdus, ei siinä tarvita Buranaa kummallisempaa hoitoa.
        "Vasta 6 vuotta myöhemmin sain tietää kyseessä olevan sairauden joka aktivoituu tietyillä veriryhmillä tietynlaisissa tilanteissa"

        Ja tämä on hölypölyä. Ei tuommoista sairatta ole.

        kyllä on. sulla ei näköjään ole mitään hajua sairauksista ja siitä mitä kaikkea ihmisellä voi olla.
        ja keuhkoputkentulehdus vaatii hyvin usein antibioottikuurin että edes alkaa parantua.
        älä tule tänne päästelemään suustasi sammakoita kun et oikeasti asiasta mitään tiedä.
        t. sairaanhoitaja (ja PALJON nähnyt).


      • tarkemmin
        16x2 kirjoitti:

        Heh.
        Jos oikeasti on keuhkoputkentulehdus, ei siinä tarvita Buranaa kummallisempaa hoitoa.
        "Vasta 6 vuotta myöhemmin sain tietää kyseessä olevan sairauden joka aktivoituu tietyillä veriryhmillä tietynlaisissa tilanteissa"

        Ja tämä on hölypölyä. Ei tuommoista sairatta ole.

        Mikä on diagnoosi?? Ei sinua siitä kukaan tunnista.


      • 16x2
        tjep kirjoitti:

        kyllä on. sulla ei näköjään ole mitään hajua sairauksista ja siitä mitä kaikkea ihmisellä voi olla.
        ja keuhkoputkentulehdus vaatii hyvin usein antibioottikuurin että edes alkaa parantua.
        älä tule tänne päästelemään suustasi sammakoita kun et oikeasti asiasta mitään tiedä.
        t. sairaanhoitaja (ja PALJON nähnyt).

        Keuhkoputkentulehdus on lähes aina viruksen aiheuttama.
        Tyypillistä sairaanhoitaja "tietoa", että antibiootteja vaatisi, ja vielä haluaisivat reseptinkirjoitusoikeutta.... Potilaat voivat vaatia antibioottia, tauti ei. Ja näin niitä superbakteereja kehittyy.


      • 2 keuhkok 1 keuhkot
        16x2 kirjoitti:

        Keuhkoputkentulehdus on lähes aina viruksen aiheuttama.
        Tyypillistä sairaanhoitaja "tietoa", että antibiootteja vaatisi, ja vielä haluaisivat reseptinkirjoitusoikeutta.... Potilaat voivat vaatia antibioottia, tauti ei. Ja näin niitä superbakteereja kehittyy.

        Keuhkoissa oleva tulehdus voi olla viruksen, bakteerin ja sienen aiheuttama.

        Useimmiten se on sekä viruksen, että bakteerin aiheuttama.

        Antibioottikuurin keuhkotulehduksiin saa, kun on viitettä bakteerista, eli verikokeessa näkyvistä vasta-aineista.


        En ole sairaanhoitaja, vaan toipilas.

        Minuakaan eivät aluksi uskoneet, vaan olin "paniikkihäiriöinen" ja "olenko stressanut liikaa", kun ahdisti henkeä. Piti käydä neljännellä lääkärillä, että pääsin edes hoitoon. Diagnoosi marraskuussa ja vieläkin työkyvytön. Hoitovirhettä ei ole tapahtunut.


      • Näinpä se -
        16x2 kirjoitti:

        Keuhkoputkentulehdus on lähes aina viruksen aiheuttama.
        Tyypillistä sairaanhoitaja "tietoa", että antibiootteja vaatisi, ja vielä haluaisivat reseptinkirjoitusoikeutta.... Potilaat voivat vaatia antibioottia, tauti ei. Ja näin niitä superbakteereja kehittyy.

        Se on lähes aina bakterin aiheuttama. Sama bakteri joka aiheuttaa poskiontelontulehduksen. Yleensä toinen aktivoi myös toisen.

        Tosi on että armeijan konitohtorit eivät tunnista keuhkoputken tulehdusta. Ne lykkäävät kuumemittarin kainaloon ja kun ei ole kuumetta varumies on lusmu ja keppiä tulee.

        Minull ali lähes koko armeijan ajan selkä lapojen välistä kipeä ja kun kävelin 100 metriä minun oli pakko pysähtyä tasaamaan hengitystä. Harjoituksissa jäin aina toisten jälkeen. Hengitys ei kulkenut. Näilläkään oireilla ei konitohtori tunnistnut kauhkoputken tulehduta. Kun ei ollut kuumetta olin "terve".

        Kun armeija päättyi mkenin siviililääkärin vastaanotolle. Oli todella paha keuhkoputken- ja poskiontelon tulehdus. Hoito kesti puolitoista kuukautta. Sen jälkeen oli 15 vuotta jatkuvaa poskiontelotulehduskierrettä. Söin neljä viisi lääkekuuria joka vuosi.


      • luulet vain hölmö
        16x2 kirjoitti:

        Keuhkoputkentulehdus on lähes aina viruksen aiheuttama.
        Tyypillistä sairaanhoitaja "tietoa", että antibiootteja vaatisi, ja vielä haluaisivat reseptinkirjoitusoikeutta.... Potilaat voivat vaatia antibioottia, tauti ei. Ja näin niitä superbakteereja kehittyy.

        Hoitajat kyllä tietää että antibiootti ei tepsi virussairauksiin, mutta kun lääkärit määrää niitä potilaan vaatimuksesta, vaikka tietävät ettei auta. Hoitajat eivät myöskään todellakaan halua yhtään enempää lääkäreiden töitä, kun omissakin on jo ihan riittävästi tekemistä.


      • Mirja45
        tjep kirjoitti:

        kyllä on. sulla ei näköjään ole mitään hajua sairauksista ja siitä mitä kaikkea ihmisellä voi olla.
        ja keuhkoputkentulehdus vaatii hyvin usein antibioottikuurin että edes alkaa parantua.
        älä tule tänne päästelemään suustasi sammakoita kun et oikeasti asiasta mitään tiedä.
        t. sairaanhoitaja (ja PALJON nähnyt).

        Sairaanhoitajat päästää suustaan sammakoita.Mulla on ollut keuhkoputkentulehduksia joskus usein.En aina mennyt lääkäriin ja parani.


      • Erkki Merkki Natsa
        16x2 kirjoitti:

        Heh.
        Jos oikeasti on keuhkoputkentulehdus, ei siinä tarvita Buranaa kummallisempaa hoitoa.
        "Vasta 6 vuotta myöhemmin sain tietää kyseessä olevan sairauden joka aktivoituu tietyillä veriryhmillä tietynlaisissa tilanteissa"

        Ja tämä on hölypölyä. Ei tuommoista sairatta ole.

        Jos mustalainen ampuharjoituksessa alkaa osoittamaan rk-62 harjoitusta valvovaa upseeria, niin olisiko hänen soveltumisensa suomen puolustusvoimien riveihin voitu todeta jo ennen tämänkaltaista mielettömyyttä?


    • 245

      henkilövahingosta, mutta samalla määrittelee reunaehdot terveydenhuollon ammattihenkilöiden vastuuvapaudelle.

      Potilasvahinkolaissa on lueteltu ne kriteerit, joiden täyttyessä korvausta suoritetaan potilasvakuutuksesta. Esimerkiksi, ensimmäinen kohta:
      "Korvausta suoritetaan henkilövahingosta, jos on todennäköistä, että se on aiheutunut:
      1) tutkimuksesta, hoidosta tai muusta vastaavasta käsittelystä taikka sellaisen laiminlyönnistä edellyttäen, että kokenut terveydenhuollon ammattihenkilö olisi tutkinut, hoitanut tai muutoin käsitellyt potilasta toisin ja siten todennäköisesti välttänyt vahingon;"

      Siten, jos potilasta hoitanut lääkäri on toiminut niin kuin kokenut terveydenhuollon ammattihenkilö toimisi vastaavassa tilanteessa, niin mitään korvaukseen oikeuttavaa vahinkoa ei ole tapahtunut, vaikka hoidon lopputulos olisi epäonnistunut.

      Jos tarvitsee parempaa turvaa hoitovirheiden varalta, niin sitä pitää etsiä vapaaehtoisten vakuutusten puolelta tai yksityisen terveydenhuollon piiristä.

      • 245

        Edellisen viestin alku katosi matkalla, näin piti olla.

        Meillähän on potilasvahinkolaki, joka takaa potilaalle oikeuden korvaukseen henkilövahingosta, mutta samalla määrittelee reunaehdot terveydenhuollon ammattihenkilöiden vastuuvapaudelle.

        Potilasvahinkolaissa on lueteltu ne kriteerit, joiden täyttyessä korvausta suoritetaan potilasvakuutuksesta. Esimerkiksi, ensimmäinen kohta:
        "Korvausta suoritetaan henkilövahingosta, jos on todennäköistä, että se on aiheutunut:
        1) tutkimuksesta, hoidosta tai muusta vastaavasta käsittelystä taikka sellaisen laiminlyönnistä edellyttäen, että kokenut terveydenhuollon ammattihenkilö olisi tutkinut, hoitanut tai muutoin käsitellyt potilasta toisin ja siten todennäköisesti välttänyt vahingon;"

        Siten, jos potilasta hoitanut lääkäri on toiminut niin kuin kokenut terveydenhuollon ammattihenkilö toimisi vastaavassa tilanteessa, niin mitään korvaukseen oikeuttavaa vahinkoa ei ole tapahtunut, vaikka hoidon lopputulos olisi epäonnistunut.

        Jos tarvitsee parempaa turvaa hoitovirheiden varalta, niin sitä pitää etsiä vapaaehtoisten vakuutusten puolelta tai yksityisen terveydenhuollon piiristä.


      • katsoisitteko keskisuomalainen 16.8.2010 jyväskylä osasto.11 sisätautiosasto . bogille ,,mitä mieltä ,,???


    • lääkäritkö

      Kannattaa muistaa, että korppi ei korpin silmää noki. Tämä pätee erityisen vahvasti lääkärien keskuudessa. Eikä omia virheitä missään tapauksessa tunnusteta - eihän toki lääkärit sellaisia teekään. Toivoisi Suomessakin asioiden muuttuvan potilaslähtöisiksi, siis sellaisiksi, että potilas on se tärkein henkilö. Nythän se on niin, että lääkäri on pääosassa, kunnian ja rahan suhteen ainakin.

      • Siistiä hommaa

        Korppi ei korpin silmää noki. Sananparsi toteutuu monella muullakin alalla, hyväveli-järjestelmä toimii moitteetta. Lakipellet lienevät vielä pahempia kusettajia. Se ja sama millaisen virheen tekevät, suurin sanktio nuhtelu, hyi, hyi, että näin ja asiakkaalla saattaa kadota pohja kaikelta. Meno on kuin lännessä konsanaan: "rahat tai (meillä ja) henki".


      • tina69
        Siistiä hommaa kirjoitti:

        Korppi ei korpin silmää noki. Sananparsi toteutuu monella muullakin alalla, hyväveli-järjestelmä toimii moitteetta. Lakipellet lienevät vielä pahempia kusettajia. Se ja sama millaisen virheen tekevät, suurin sanktio nuhtelu, hyi, hyi, että näin ja asiakkaalla saattaa kadota pohja kaikelta. Meno on kuin lännessä konsanaan: "rahat tai (meillä ja) henki".

        ei korppi korpin silmää noki ei, on havaittu - tosin erikoissairaanhoidon piirissä kyseisestä toimintatavasta käytetään nimeä "kollegiaalisuus" - nähty, koettu ja kärsitty, mutta edelleenkään ei periksi annettu..


      • kuin rakennusalalla
        Siistiä hommaa kirjoitti:

        Korppi ei korpin silmää noki. Sananparsi toteutuu monella muullakin alalla, hyväveli-järjestelmä toimii moitteetta. Lakipellet lienevät vielä pahempia kusettajia. Se ja sama millaisen virheen tekevät, suurin sanktio nuhtelu, hyi, hyi, että näin ja asiakkaalla saattaa kadota pohja kaikelta. Meno on kuin lännessä konsanaan: "rahat tai (meillä ja) henki".

        ... kuin rakennustyömaalla, rakennusvirheet peitellään eikä vastuuta kanneta: ei yritys, ei työnjohto eikä työn tekijä. Mitä siis tarkoitan: valitettavasti KAIKKIIN ammattikuntiin mahtuu sluipareita, jotka ovat niin hyvässä asemassa tai luotettuja, että heidän tekemisiään ei epäillä.

        Minä olen pääsääntöisesti saanut sekä omalla että lasteni kohdalla hyvät diagnoosit ja lääkitykset, kunhan oireet on käyty läpi. En uskaltaisi olla parempi lääkäri kuin lääkärit itse.

        Jospa kuitenkin lääkärit kuuntelisivat enemmän potilasta ja yrittäisivät muodostaa sitä kokonaiskuvaa oireista ja lab-kokeista. Jospa kuitenkin lääkärit muistaisivat, että potilas on ihminen... tai vaihtoehtoisesti siirtyisivät sitten eläinlääketieteen puolelle.

        :o)


      • Justiina 1

        ja myöskin jos teet valituksen niin lausunnossaan lääkäri valehtelee kunnian ja omantunnon kautta ja lääninhallitus tekee päätöksen lääkärin hyväksi.Lääkärille ei koidu mitään, ei edes huomautusta.Potilas leimataan ymmärtömättömäksi....Potilas ei osaa tehdä valitusta niin ettei lääkärit sanakäänteinensä kieuputa asiaa potilaan viaksi.Valituksen tehtyäsi, olet "leimattu" Terveyskeskuksessa.Pitäisi kai hankkia tuomari ennenkun aloittaa valitusprosessin


    • kidutusuhri

      Minulle laitettiin titaaniruuvit 4 kpl, alaleukaan ja niihin kiinniruuvattu hammasrivi. Jopas alkoi loppumaton helvetti. Yksi ruuveista oikeella puolen painoi, hinkas ja veti koko rivin hampaita hienoiseen kieroutumaan. Karmee vaiva ja paine joka vaan jatkui, jatkui.Juoksin hammasklinikalla väsyksiin asti, jopa otin taksin kerran kun en uskaltanut flunssaisena reissata kaupungin lävitse sinne vastaanotolle. Kerjäämällä sai aikoja akuuttiselle vastaanotolle. Sanoivat että ei mitään vikaa, lopettakaa keskittyminen hampaisiinne ja valittaminen. Tää helvetti jatkuu...olen otattanut pois ruuvatun hammasrivin , matkustin kauas toiseen lääniin koska kotikaupungissani täällä länsiruotsissa ei alkanut h-lääkärit laittamaan muuta vaihtoehtoa. Noo, tää irtotekaririvikin on kiero.kauhee vaiva. Yks ruuveista on nyt vähän irtaallaan, totesi yks mun h-lääkäreistä joiden luona käynyt. Sitten vielä, kun alaleuan tekari on kierot niin myös ovat yläleuan koska purentapinta on yritetty soveltaa vastakkain hammasriveissä. Ei puhettakaan että pitää nää tekarit suussa kun ruokailee, heiluvat sinne sun tänne, otan pois kokonaan syödessäni. Purenta ei toimilainkaan. Tiedän että se titaani joka on asennettu vinoon ja nyt vähän löystynyt olisi otettava kokonaan pois, muuten ei tuu parannusta. Mutta eipäs ole sellasta diagnoosia näkyvissä. Olen valittanut potilasvastuulautakuntaan Tukholmaan, siellä menee lähes vuosi käsittelyssä valituksia. Sen lisäksi on minut suljettu Brånemarkin klinikalta kokonaan potilaana syystä että olen valittanut ja ilmoittanut yhden heidän h-lääkäreistään tehneen hoitovirheen sekä jättänyt myös minut ilman minkäänlaista uutta hoitosunnitelmaa. Nyt olen käynyt yksityishammaslääkäriklinikalla väsyksiin asti, siellä vaab hiottu ja hiottu ja taas hiottu, yrittäen saada tasapainoa purentaan. Ei tuu lasta eikä paskaa niinkuin sanotaan. Odottelen valitukseni tulosta niinkuin nähtävästi hammaslääkäritkin mihin vaan meen yrittämään hoitooikaisua. Korvausta pitäisi hakea, lomakkeet on mulla, mutta ei ole riittänyt voimia siihen ainakaan vielä. Siis tuntee itsensä ihan tyystin yliajetuksi. Täällä on kylläkin vuoden toista pitkät jonotusajat eikoisklinikille mutta ei kai se helvetissäkkän ole minun vikani.

      • *TheRoad*

        " Jos tarvitsee parempaa turvaa hoitovirheiden varalta, niin sitä pitää etsiä vapaaehtoisten vakuutusten puolelta tai yksityisen terveydenhuollon piiristä. "

        Miten muka yksityinen terveydenhuolto paremmin turvaisi potilasvahingoilta???? Sama potilasvakuutus yksityisellä puolellakin on.

        " Kannattaa muistaa, että korppi ei korpin silmää noki. "

        Minulle on tapahtunut hoitovirhe. Virheen teki yksityinen hammaslääkäreiden keskuudessa huonossa maineessa oleva suukirurgi, jolle on "sattunut" useita muitakin virheitä implantti ruuveja asettaessaan. Erittäin itseriittoinen ja omahyväinen tapaus kyseessä. Hän ei ole tähän päivään mennessä myöntänyt virhettään, vaan syyttää toista hammaslääkäriä ja sanoo, ettei hän ole osannut hoitaa jatkoja. Vaikea tehdä huonolle perustalle hyvää lopputulosta. Tosin ihmettelen, miksi tämä toinen hml ei koskaan sanonut, että perustukset ovat pielessä. Itselläni ainakin sen verran ammattiylpeyttä, että en suostuisi tekemään huonosti aloitettua loppuun, vaan käskisin tuossa tilanteessa ensimmäisen hml:n korjata ensin oman työnsä jäljet kuntoon. Näin vertauksena, jos sallitaan... niinhän ne kylppäri remontissakin laatoittajat tekee, jos "kaverin" työn jälki ei miellytä.

        Nämä kaksi asianosaista hammaslääkäriä siis kiistävät koko jutun, mutta muut hammaslääkärit, joilla vuosien varrella olen käynyt taas järjestään ovat kaikki ihmetelleet kummallisia implanttejani ja kysyneet että olenhan tehnyt ilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen.

        Olenhan minä ja päätöskin on saatu jo aikaan, vaikka kauan se kesti. Potilasvakuutus keskus totesi virheen tapahtuneen ja maksaa korvauksena korjaavan hoidon yksityisellä puolella, koska virhekin tapahtui yksityisellä puolella.


    • yks vaan

      -ennen ulkomaille menoani kävin yksityisellä, jossa sain penisilliiniresepin, vaikka olen allerginen. Thorax rtg ei tarvinnut lääkärin mielestä tehdä, ulkomailla otettiin rtg kuvat ja verikokeet, Suomessa otettiin uudestaan verikokeet 220 e ja sainl lähetteen hus tutkimukseen, jonne olen jonottanut yli 2 viikkoa , kiirellisyys 1-8 pv ei päde, kun kyselin lähetteen saapumisesta oli hus:issa tietokoneet jumissa. Jokin erikoislääkäri kirjoitti HS mielipide palstalla, että jokaisella oikeus elää, ja Stalinin teot pahempia kuin Hitlerin. Mistä Hitleriltä suoraan nykyiset uudet lääkärit saaneet oppinsa ? Kun eivät mitäään osaa ja potilaat heitetään ulos hus päivystyksestä lapun kera, lappuun joutuu kuitenkin perustelut kirjoittamaan ja tässä ajassa voisi nopeasti tutkia potilaan.
      '
      Muistakaa , että tämän järjestelmän ovat luoneet Suomen lääkärit, joka on pilkottu eri erikoisalohin, korvalääkäri ei saa Suomessa määrätä EKG:tä , edes yksityisellä, ulkomailla asia hoituu 10 minutissa, Suomessa juostaan 3 pv paikasta toiseem, jotka olemattomia, ei esim. auki Malmi siihen aikaan enää kun ohjataan sinne.

      • ll...

        eri alojen lääkäri voi kirjoittaa lähetteen erilaisiin tutkimuksiin!!!

        "Muistakaa , että tämän järjestelmän ovat luoneet Suomen lääkärit, joka on pilkottu eri erikoisalohin, korvalääkäri ei saa Suomessa määrätä EKG:tä , edes yksityisellä, ulkomailla asia hoituu 10 minutissa, Suomessa juostaan 3 pv paikasta toiseem, jotka olemattomia, ei esim. auki Malmi siihen aikaan enää kun ohjataan sinne. "

        Ei pidä paikkaansa! Yksityisen _endokrinologin_ lähetteellä olin verikokeissa JA mm. EKG- ja ENMG-tutkimuksissa. Ja aivan taatusti ei etsitty sairaus ole endokrinologin alaa. Sen sijaan sairastamani kilpirauhasen vajaatoiminta on, siitä ei nyt ollut laisinkaan kyse.

        Malmin sairaalan EA on avoinna 24/7 (olen muuten ollut siellä töissäkin aikoinani).

        "-ennen ulkomaille menoani kävin yksityisellä, jossa sain penisilliiniresepin, vaikka olen allerginen. " MIKSI ihmeessä otit apteekista ulos lääkkeen jolle olet yliherkkä?! Ettet vain olisi unhoittanut sanoa lääkärille yliherkkyydestäsi?


    • Jonossa

      Ei pelkästään ole kyse hoitovirheistä vaan myös jonoihin vedoten hoittamatta jättäminen,johtaa kuolemaan tässä maassa. Puolessa vuodessa pahanlaatuiset kasvaimet etenee niin, ettei enää hoidot siinä vaiheessa auta. tai kasvaimet vievät toimintakykyä alas niin, ettei jaksa normaaliin arkeen kuuluvia juttuja hoitaa.

    • w.c.fields

      Voi kai sitä pyytää kirjallisesti lausunnot hoitovirheistä, jotta asioita voi viedä oikeuteen.
      Kuulin ainakin yhdestä tapauksesta joitakin vuosia sitten.

      • 245

        Jos potilasvakuutuskeskus antaa kielteisen korvauspäätöksen, niin siihen voi hakea oikaisua ja pyytää potilasvakuutuslautakunnalta ratkaisusuositusta. Tämän jälkeen voidaan vielä nostaa kanne tuomioistuimessa.
        Siltä osin kuin vahinko ei kuulu potilaslain perusteella korvattaviin, esimerkiksi esine- ja varallisuusvahingot, niin silloin korvausta voi joutua peräämään tuomioistuimessa, vaikka harvemmin suoraan ennen mitään väliporrasta. Potilasasiamies on sitä varten olemassa, että neuvoo näissä.


      • w.c.fields
        245 kirjoitti:

        Jos potilasvakuutuskeskus antaa kielteisen korvauspäätöksen, niin siihen voi hakea oikaisua ja pyytää potilasvakuutuslautakunnalta ratkaisusuositusta. Tämän jälkeen voidaan vielä nostaa kanne tuomioistuimessa.
        Siltä osin kuin vahinko ei kuulu potilaslain perusteella korvattaviin, esimerkiksi esine- ja varallisuusvahingot, niin silloin korvausta voi joutua peräämään tuomioistuimessa, vaikka harvemmin suoraan ennen mitään väliporrasta. Potilasasiamies on sitä varten olemassa, että neuvoo näissä.

        Joskus kyllä vaikuttaa että nämä asiamiehet ovat jotain suojatyöpaikkoja vaikkei niiden ole tarkoitus näyttää sellaisilta.


      • Stiina1
        245 kirjoitti:

        Jos potilasvakuutuskeskus antaa kielteisen korvauspäätöksen, niin siihen voi hakea oikaisua ja pyytää potilasvakuutuslautakunnalta ratkaisusuositusta. Tämän jälkeen voidaan vielä nostaa kanne tuomioistuimessa.
        Siltä osin kuin vahinko ei kuulu potilaslain perusteella korvattaviin, esimerkiksi esine- ja varallisuusvahingot, niin silloin korvausta voi joutua peräämään tuomioistuimessa, vaikka harvemmin suoraan ennen mitään väliporrasta. Potilasasiamies on sitä varten olemassa, että neuvoo näissä.

        minulle potilasasiamies lähetti kaavakkeet valituksen tekemistä varten.Pitäisi itse kirjata virheet ja lähettää johtavalle lääkärille.Aikaisemmin potilasasiamies oli tietojen välittäjä Terveyskeskukseen, joten merkintävirheet ja kokeiden otto kirjattiin potilaan tietämättä,jolloin virhettä ei tietenkään löytynyt.Olenko ymmärtänyt väärin potilasasiamiehen työnkuvan, eikös hänen pitäisi avustaa potilasta valituksen teossa.Vaikeaa on kun niin usein lääkärit kirjoittavat vääriä diagnooseja.Ne jäävät "elämään" potilasasiakirjoissa.Vielä kysymys:maksaako potilasasiakirjojen saanti TerveyskeskuksestaStiina 1


    • Hmm...

      ...pahimmat virheet peitetään mullalla.

      • os 3

        niin minunkin äitini kohdalla n. 2 vko.a sitten. Pitkät hengityskatkokset oli lääketieteellinen perusta laittaa 80 v. vanhus passiiviseen eutanasiahoitoputkeen (Lääkkeet ja tiputus pois.) "Hei kuule hänellä on ilmennyt pitkiä hengityskatkoja täällä sairalassa. Hän elää elämänsä viimeisiä hetkiä." Vastasin että hänellä on ollut pitkiä hengityskatkoja, noin puoliminuuttia, lapsesta asti. Äiti sai lääkkeet ja tiputuksen takaisin, mutta lääkkeetön aika, n. viikko ja neljäpäivää ilman nestettä teki tilantesta hallitsemattoman ja hän kuoli n. kolmenviikon kuluttua väärin perustein aloitetusta eutanasiahoidon lopettamisesta.
        Suurimmat lääkärien tekemät virheet peitetään mullalla. vai onko rahapulaa hoitaa heikkokuntoisempia vanhuksia. Ehkä niitä olisi tässä yhteiskunssa liikaa.


    • Katsoisitteko keskisuomalainen 16.8.2010 jyväskylä.. hoitoa osasto .11 sisätautiosasto. bogille ..kommentteja... mitä mieltä ??

    • katsoisitteko,, keskisuomalainen 16.8.2010 osasto.11 ,sisätautiosasto. bogi ,,mitä mieltä olette????

      • zeusko

        Setäni meni mehiläiseen yksityiseen lonkkaleikkaukakseen,lääkäri mokasi ja potilas kuoli muutaman päivän päästä rutiinitoimenpiteessä.Ja näin vois kuvailla potilaskertomukseen:leikkaus onnistui,mutta potilas kuoli???Että näin,ja kysymyksessä oli suht nuori ihminen...


      • aucland
        zeusko kirjoitti:

        Setäni meni mehiläiseen yksityiseen lonkkaleikkaukakseen,lääkäri mokasi ja potilas kuoli muutaman päivän päästä rutiinitoimenpiteessä.Ja näin vois kuvailla potilaskertomukseen:leikkaus onnistui,mutta potilas kuoli???Että näin,ja kysymyksessä oli suht nuori ihminen...

        Kyllä lääkärit ovat petoja nykyään. Raha vaan kihisee päässä, eikä potilaasta välitetä. On ihme, jos nykyään löytää potilaan parasta ajattelevaa lääkäriä. Lääkärin ammatti on kutsumusammatti, mutta paljon on niitä, jotka pitävät valkoisesta takista ja ennenkaikkea RAHASTA. Raha hallitsee nykymailmassa kaikkialla. Se on se pääpaholainen, jota ei pitäisi kumartaa. Se on juuri se paholainen, joka sanoo: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos kumarrat minua" Ja niin sitä kumarretaan. Sen vuoksi on niin paljon pahaa mieltä niilläkin joilla sitä rahaa on, koska he ovat hankkineet sielullensa vahingon. Pelottaa mennä leikkaukseen.


      • pörssiin
        aucland kirjoitti:

        Kyllä lääkärit ovat petoja nykyään. Raha vaan kihisee päässä, eikä potilaasta välitetä. On ihme, jos nykyään löytää potilaan parasta ajattelevaa lääkäriä. Lääkärin ammatti on kutsumusammatti, mutta paljon on niitä, jotka pitävät valkoisesta takista ja ennenkaikkea RAHASTA. Raha hallitsee nykymailmassa kaikkialla. Se on se pääpaholainen, jota ei pitäisi kumartaa. Se on juuri se paholainen, joka sanoo: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos kumarrat minua" Ja niin sitä kumarretaan. Sen vuoksi on niin paljon pahaa mieltä niilläkin joilla sitä rahaa on, koska he ovat hankkineet sielullensa vahingon. Pelottaa mennä leikkaukseen.

        Potilaat pörssiin.
        Sieltä se terveys aukeaa!


    • puu ma la

      miulle ei ihan noin julkeita olla oltu mut viikko sitten kun olin keuhkokuumeen takia seurannassa eli ns teholla niin en saanu kaameaan pää ja selkäsärkyyn kuin burana 600 jota en voi syödä yliherkkyyteni takia mutta hoitajat ja lääkärit eivät suostunu antaan muuta. no pyysin sitten mahaan suojalääkettä et voin buranan ottaa mut eivät antaneet sitäkään. lääkäri kävi paikanpäällä sanomassa että " on lääketieteen vastaista että vatsaanne koskisi yhden buranan jälkeen kun ette ole buranan vaki käyttäjä" siitä muutes nous sellanen metakka että siellä olijoilla ei varmasti ollu epäselvää mitä olin mieltä asiasta!! makasin 40 asteen kuumeessa kakspäivää ja jumalaton päänsärky ja selkäsärky mut eivät antanu särkylääkettä!! ja kaikenkukkuraksi miul tehtiin puumala testi jonka virallinen päätös selviäisi 2pvä päästä ja syötettiin buranaa jota ei käsitykseni mukaan saisi missään nimessä tehdä jos on myyräkuume epäilty....?

      asia on nostettu sosiaali tätösen toimesta pöydälle ja odottelen vastausta...

      tästä hienosta hoidosta saan kiittää savonlinnan keskussairaalaa ja toivottavasti viimeisen kerran!!! lääkäritkin saaneet lupansa muropaketista!!

      • ll....

        seurantaosastolla vai teho-osastolla, ne kun ovat kaksi eri asiaa?


      • tosi on

        Selkeää pätemisen tarveetta lääkärillä.
        Oletko koskaan kuullut potilaan itsemääräämisoikeudesta tai lääkärin velvoitteesta tehdä yhteistyötä potilaan kanssa eli että hoidoista ja tutkimuksista pitää päästä potilaan kanssa yhteisymmärrykseen?


    • Ukkikin oli hesassa jossakin sairaalas kun oli kipee. Sai väärän lääkityksen. Ukki meni ihan siniseks ja jäi ilman ilmaa ja kun yritti kutsuu hoitajaa niin kukaan ei tullu. Eikö kukaan tarkista et ihminen saa oikean lääkityksen? Ja ukki yritti selvitellä asiaa mut ne vaan pallotteli sitä sinne sun tänne.. Tän kuun alus oli ukki taas sairaalas, koska oli paskantanu ja oksentanu viikon verran. Hän sai taas antibiootteja. Ja pahempaan päin meni, saikin verimyrkytyksen ja kuoli 5.8..:( Muuten oli viel töissä käyvä mies ja 79v vanha. Ois uskonu et oli vaan 65v..

      • ll...

        poismenon johdosta. Sepsiksen syy ei kuitenkaan koskaan ole antibiootti. Ja kuolinprosentti sepsiksessä on suuri, valitettavasti. Oletan siis että tarkoitit verenmyrkytystä...


    • ????

      Äidilleni määrättiin nivelreumaan Methotrexate niminen syöpälääke. Reumalääkärin tiedoite oli lääkkeestä, kyseessä on tehokas ja parantava lääke. Äitini kerkisi ottaa toisen annoksen lääkettä minkä vaikutuksesta kuume kohosi korkeaksi eli 39,2 ja hänet oli kiidätettävä sairaalan. Ensiavussa ei myönnetty että vaikutus olisi lääkkeestä. Jälkeenpäin tuli ilmi ettei ohjeen mukaista hoitoa noudatettu. Äitini menehtyi viikon kuluttua lääkkeen saannista, mitään ei ollut tehtävissä. Lääkärin toteamus oli rouvalle ei kyseinen lääke tainnut sopia, lääke oli kerinnyt tehdä tuhoaan joten vaihto toiseen oli myöhäistä. Ihmishenkeä ei saada takaisin, mutta olisi suotavaa todellinen paneutuminen lääkkeen vaikutukseen potilaaseen. On vanhanaikaisa ajatelle että lääkäri on jumalasta seuraava mihin voi luottaa, mutta näinhän ei suinkaan ole.

      • "officinale"

        Puskaradio kertoo, että lääkärikin voi olla huumeiden käyttäjä ja silti saa olla töissä. Aika hurjia juttuja täällä.
        Itse pitäisi osata diagnoosi itsestään tehdä, mutta sekin on mahdotonta. Mutta lääkäriin ei kyllä voi 100 prosenttisesti luottaa. Jos lääkäri ajatttelee vaan jotain lääketieteen sääntöä kirjaimellisesti, eikä sovelluta sitä potilaaseen, tulee virheitä, koska ihmiset ovat erilaisia. Lääkäreitä tulisi olla paljon enemmän, että pääsisivät useammin lomalle. Lääkärin työ on tosi raskasta, jos siihen todella paneutuu ja varsinkin leikkaavien lääkärien. Kyllä silloin tällöin huomaa, että on oikeitakin lääkäreitä, jotka ajattelevat potilaan parasta.
        Vanhuksia kohdellaan välinpitämättömasti. Se on surullista.


      • helppoa
        "officinale" kirjoitti:

        Puskaradio kertoo, että lääkärikin voi olla huumeiden käyttäjä ja silti saa olla töissä. Aika hurjia juttuja täällä.
        Itse pitäisi osata diagnoosi itsestään tehdä, mutta sekin on mahdotonta. Mutta lääkäriin ei kyllä voi 100 prosenttisesti luottaa. Jos lääkäri ajatttelee vaan jotain lääketieteen sääntöä kirjaimellisesti, eikä sovelluta sitä potilaaseen, tulee virheitä, koska ihmiset ovat erilaisia. Lääkäreitä tulisi olla paljon enemmän, että pääsisivät useammin lomalle. Lääkärin työ on tosi raskasta, jos siihen todella paneutuu ja varsinkin leikkaavien lääkärien. Kyllä silloin tällöin huomaa, että on oikeitakin lääkäreitä, jotka ajattelevat potilaan parasta.
        Vanhuksia kohdellaan välinpitämättömasti. Se on surullista.

        "Itse pitäisi osata diagnoosi itsestään tehdä, mutta sekin on mahdotonta"

        Tämä on tosi helppoa. Tarvitaan vai aikaa, internet ja vähän englannin kielen taitoa sekä mahdollisesti suomi-englanti sanakirja (jonka saa myös netistä).

        Itse olen tiennyt lääkäreitä paljon aikaisemmin mikä vaivaa, mutta kun niiden täytyy saada itse se keksiä niin hoito viivästyy tarpeettomasti ja kun valitettavasti itse ei voi ilman lääkärin papereita itselleen tutkimuksia ja lääkkeitä määrätä,,,,

        Hyvin järjestetty monopoli ;-)


      • taraxacum
        helppoa kirjoitti:

        "Itse pitäisi osata diagnoosi itsestään tehdä, mutta sekin on mahdotonta"

        Tämä on tosi helppoa. Tarvitaan vai aikaa, internet ja vähän englannin kielen taitoa sekä mahdollisesti suomi-englanti sanakirja (jonka saa myös netistä).

        Itse olen tiennyt lääkäreitä paljon aikaisemmin mikä vaivaa, mutta kun niiden täytyy saada itse se keksiä niin hoito viivästyy tarpeettomasti ja kun valitettavasti itse ei voi ilman lääkärin papereita itselleen tutkimuksia ja lääkkeitä määrätä,,,,

        Hyvin järjestetty monopoli ;-)

        Olet täysin oikeassa. 100 prosenttisen oikeassa. Internetissä on paljon tietoa. Siellä on jopa neuvoja, että hoitotapauksissa, jos mahdollista pitäisikin itsekkin ottaa selvää asioista. Joskus (lievemmissä tapauksissa) huomaa, että itse tietää vaivan paremmin, mutta kun lääkäreillä on se VALTA määrätä vääriä lääkkeitä, tai hoitoja. Mainitsen "lievemmän tapauksen". Minulle on vanhemmiten alkanut tulla stressipäänsärkyä ja se tuntuu takaraivossa. Siihen ei särkylääke auta. Lääkäri määrää "Panadol 1000 mg"
        1 tabletti kolme kertaa päivässä. Ostin kyllä tabletit, sitten satuin näkemään kirjoituksen, "Panadol tappaa vanhuksia....." aiheuttaa suolistoverenvuotoa. Vein pillerit takaisin apteekkiin. Stressisärky menee itsestään ohi, kun asia, joka stressaa hoituu ja pitää opetella mielenkin alalla hoitelemaan itseänsä. Koetan pärjätä ilman särkylääkkeitä. Kyllä minullakin on internet---hiukan englanninkielen taitoakin ja myös sanakirja. Tuon kauhistuttavan särkylääkeannoksen määräyksen jälkeen keksinkin hakea tietoa internetistä.


    • Ketuttaa tuollainen

      Kyse on inhimillisestä työstä, ei se aina onnistu täydellisesti, eikä se silti ole hoitovirhe. Hoitovirhe edellyttää tuottamuksellisuutta.

      Alkaa ihan oikesasti tuntua siltä että olisi parempi lopettaa kokonaan kansalaisilta sellaiset palvelut kuin terveydenhuolto, poliisi ja pelastuslaitos.

      Nykyisin kun vanhemmat hukkaa lapsensa mereen, niin ensin syytetään poliisia kun se ei löydä lasta, sitten syytetään pelastuslaitosta kun se kykene pelastamaan lasta ja lopuksi syytetään vielä terveydenhoitoa kun se ei onnistu elvyttämään lasta.

      Poistetaan palvelut niin eipä tule virheitä kun ei tehdä mitään ja jokainen saa näin kantaa itse vastuunsa eikä voi syytellä muita.

      • juur 21vrk osastolla

        Leikkausvirhe sattui myös kohdalleni 2006 josta koituu harmia edelleen,leikattu 5 kertaa asian tiimoilta,kirurgi kylläki tuli itse kertomaan seuraavana aamuna leikkauksesta että oli tehnyt leikkauksessa virheen kertoi vielä että voit ottaa potilasvahinkotoimistoon yhteyttä,ei raha terveyttä tuo eikä korvaa tioella pitkiä sairaslomia aina uuden ison leikkauksen jälkeen mutta,eupä sitä ensimmäistä leikkausvirhettä enää peruutettuakaan saa,olen vain yrittäänyt opetella elämään asian kanssa,


    • mitään ei voi

      potilaat todistaa.
      Lääkärit kirjoittavat potilaspaperit niinkuin itse parhaiten näkevät ja sellaiseksi ne jäävät.

      Potilaat odottavat jonossa, sanktioita maksetaan kuulemma, mutta asiasta kärsivät eli potilaat eivät saa mitään....

      Suomessa hoitovirheistä maksaa vain potilaat ja siitä syystä meillä jokaisella tulee olla riittävä oma terveys asioiden selvittämiseksi itse tai joku voimakas sukulainen, joka jaksaa ajaa meidän etujamme. Sairaat eivät jaksa, koska jos jaksaisivat niin hoitovirheilmoituksia yms olisi paljon, paljon enemmän,,,

      • lääkärinmarssi

        Olin viime yönä jämsän ensiavussa todella hurjan rintakivun ja vasemman puolen puutuneisuuden takia.. Odottelin TUNNIN siinä YKSINÄÄN (ei ketään ristinsielua jonossa) Kun sitten päätin lähteä jaloittelemaan että olo helpottaisi. Lääkärin huoneen ohi kävellessäni, ihan kuin olisin nähnyt toisen (potilaasta poispäin käännetystä) tietokoneen näytön heijastuman ikkunasta.. Facebook näkyi lukevan... ja naama oli tiukasti kyseistä näyttöä kohti.. toinen näyttö taasen sisälsi jotain lääkärijuttuja mikä oli potilasta kohden käännettynä (jos kuvitellaan että siinä olisi ollut potilas..)

        Tämä puoskari siis datasi tunnin facebookissa...... Antoi minun odottaa...

        No eipä siinä.. sitten kun se huomasi minut.. se lähti "plärää" papereita ja HUUSI minut sisälle vaikka seisoin vieressä... ja tuumasi että "miksi hakeuduin ensiapuun..." Ja miksen kertonu oireita vastaanottoon.. TOTTAKAI kerroin.. "muutenvain olen tässä hengailemassa"... :D Ja sitten meni hermo kun tämä suoranaisesti piilovittuili koko ajan.. ni mainitsin.. että jos olen huomenna (tänään) hengissä vielä niin otan yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon ja mainitsen asioista. Muuttui ääni kellossa hyvin äkkiä.
        Ja kaikki tutkinnat tehtiin välittömästi... tippaakkin laittoivat.
        Aamulla tuli sitten toinen lääkäri joka saa pisteitä kotiin ja rutkasti! Asiallisesti tutki tilannetta jne...

        Tunteeko joku "kyyninen lääkäri piston rinnassaan?" ASENNOIDU TYÖHÖSI!!!!! äläkä ole vain "muutenvain dataamassa yöt" JA LÄÄKÄRIN AMMATTI ON ASIAKASPALVELUAMMATTI joten käyppäs käytöskoulu.


      • buahhahahahahha
        lääkärinmarssi kirjoitti:

        Olin viime yönä jämsän ensiavussa todella hurjan rintakivun ja vasemman puolen puutuneisuuden takia.. Odottelin TUNNIN siinä YKSINÄÄN (ei ketään ristinsielua jonossa) Kun sitten päätin lähteä jaloittelemaan että olo helpottaisi. Lääkärin huoneen ohi kävellessäni, ihan kuin olisin nähnyt toisen (potilaasta poispäin käännetystä) tietokoneen näytön heijastuman ikkunasta.. Facebook näkyi lukevan... ja naama oli tiukasti kyseistä näyttöä kohti.. toinen näyttö taasen sisälsi jotain lääkärijuttuja mikä oli potilasta kohden käännettynä (jos kuvitellaan että siinä olisi ollut potilas..)

        Tämä puoskari siis datasi tunnin facebookissa...... Antoi minun odottaa...

        No eipä siinä.. sitten kun se huomasi minut.. se lähti "plärää" papereita ja HUUSI minut sisälle vaikka seisoin vieressä... ja tuumasi että "miksi hakeuduin ensiapuun..." Ja miksen kertonu oireita vastaanottoon.. TOTTAKAI kerroin.. "muutenvain olen tässä hengailemassa"... :D Ja sitten meni hermo kun tämä suoranaisesti piilovittuili koko ajan.. ni mainitsin.. että jos olen huomenna (tänään) hengissä vielä niin otan yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon ja mainitsen asioista. Muuttui ääni kellossa hyvin äkkiä.
        Ja kaikki tutkinnat tehtiin välittömästi... tippaakkin laittoivat.
        Aamulla tuli sitten toinen lääkäri joka saa pisteitä kotiin ja rutkasti! Asiallisesti tutki tilannetta jne...

        Tunteeko joku "kyyninen lääkäri piston rinnassaan?" ASENNOIDU TYÖHÖSI!!!!! äläkä ole vain "muutenvain dataamassa yöt" JA LÄÄKÄRIN AMMATTI ON ASIAKASPALVELUAMMATTI joten käyppäs käytöskoulu.

        Se kävi hakemassa naamakirjasta taustatietoa SINUSTA. Ei olisi kannattanu leuhkia siellä että meinaat hakea täksi viikoksi saikkua näyttelemällä rintakipuista..


      • ei vakavaa?
        lääkärinmarssi kirjoitti:

        Olin viime yönä jämsän ensiavussa todella hurjan rintakivun ja vasemman puolen puutuneisuuden takia.. Odottelin TUNNIN siinä YKSINÄÄN (ei ketään ristinsielua jonossa) Kun sitten päätin lähteä jaloittelemaan että olo helpottaisi. Lääkärin huoneen ohi kävellessäni, ihan kuin olisin nähnyt toisen (potilaasta poispäin käännetystä) tietokoneen näytön heijastuman ikkunasta.. Facebook näkyi lukevan... ja naama oli tiukasti kyseistä näyttöä kohti.. toinen näyttö taasen sisälsi jotain lääkärijuttuja mikä oli potilasta kohden käännettynä (jos kuvitellaan että siinä olisi ollut potilas..)

        Tämä puoskari siis datasi tunnin facebookissa...... Antoi minun odottaa...

        No eipä siinä.. sitten kun se huomasi minut.. se lähti "plärää" papereita ja HUUSI minut sisälle vaikka seisoin vieressä... ja tuumasi että "miksi hakeuduin ensiapuun..." Ja miksen kertonu oireita vastaanottoon.. TOTTAKAI kerroin.. "muutenvain olen tässä hengailemassa"... :D Ja sitten meni hermo kun tämä suoranaisesti piilovittuili koko ajan.. ni mainitsin.. että jos olen huomenna (tänään) hengissä vielä niin otan yhteyttä johonkin korkeampaan tahoon ja mainitsen asioista. Muuttui ääni kellossa hyvin äkkiä.
        Ja kaikki tutkinnat tehtiin välittömästi... tippaakkin laittoivat.
        Aamulla tuli sitten toinen lääkäri joka saa pisteitä kotiin ja rutkasti! Asiallisesti tutki tilannetta jne...

        Tunteeko joku "kyyninen lääkäri piston rinnassaan?" ASENNOIDU TYÖHÖSI!!!!! äläkä ole vain "muutenvain dataamassa yöt" JA LÄÄKÄRIN AMMATTI ON ASIAKASPALVELUAMMATTI joten käyppäs käytöskoulu.

        Ilmeisesti tautisi ei ollu kuolemaksi kun olet jo tänään dataamassa?

        Et ole ensimmäinen joka on muutaman tunnin päästä narisemassa, vaikka oli omasta mielestäään lähes kuollu palvelun puutteessa terkkarissa.


    • Leikkausta harkinnut

      Leukaleikkaukseen menevät ottavat tietoisen riskin. En usko että on enää sellaisia lääkäreitä jotka eivät potilaalle riskeistä kerro. Hermovaurio tms vastaavista. Leikkaus on välttämätön vain 25% leukaleikatuista. Lopuille se on enemmän tai vähemmän ensiapu purentavikoihin tai jopa esteettisiin ongelmiin joita sit purentavioilla perustellaan. Korjaavaa toimenpidettä siitä ei saada koskaan niin kauan kun siinä joudutaan katkomaan terveitä luita ja ruuvailemaan niitä hermoratojen välistä toisiinsa kiinni.

      • järki käteen

        Leikkaus on aina riski, aina voi tulla mennä jotain pieleen tai tapahtua jotain yllättävää.

        Vaihtoehtona on se että mitään operaatioita ei tehdä ja siihenhän tämä meneekin mikäli vahinkojen jälkeen aletaan etsimään aina syyllinen. Kerä kiinostaa opiskella kirurgiksi, jos voi menettää työnsä ja jopa ammattinsa sekä joutua korvausvastuuseen tehdeessään virheen. Sellaista ihmistä ei olekkaan joka ei joskus tekisi virheitä.


      • henuliini82
        järki käteen kirjoitti:

        Leikkaus on aina riski, aina voi tulla mennä jotain pieleen tai tapahtua jotain yllättävää.

        Vaihtoehtona on se että mitään operaatioita ei tehdä ja siihenhän tämä meneekin mikäli vahinkojen jälkeen aletaan etsimään aina syyllinen. Kerä kiinostaa opiskella kirurgiksi, jos voi menettää työnsä ja jopa ammattinsa sekä joutua korvausvastuuseen tehdeessään virheen. Sellaista ihmistä ei olekkaan joka ei joskus tekisi virheitä.

        Vaikka leikkauksissa on aina riskinsä niin kuitenkin jos on tapahtunut selkeä virhe niin kyllä lääkäreiden pitää voida myöntää se ja ottaa vastaan se mitä tuo mukanaan.Lääkärit on kuitenkin vastuussa potilaan hyvinvoinnista ja jos virhe tapahtuu niin on uskomattoman väärin,etteivät lääkärit ota siitä vastuuta.Luottamushan potilaalta menee lääkäreihin ja hoitoon.Hoitaja jos tekee virheen niin kyllä se ruoditaan kunnolla läpi ja tarvittaessa myös menettää työskentelylupansa.Tuntuu kurjalle,että lääkäri voi toimia miten vaan ja asioita peitellään sekä vähätellään,mutta hoitajan kohdalla ei.Ja lääkärien kohdalla se tuntuu johtuvan aina siitä korkeasta koulutuksesta ja se tuo eriarvoisuutta asioihin.Mitä korkeampi arvoisempi lääkäri,sitä enemmän häntä suojellaan ja virhettä vähätellään.Mutta muistakaamme kaikki,että on myös niitä hyviäkin lääkäreitä.Itselleni on sattunut monta huonoa ja pari kolme hyvää,mutta he ovatkin sitten jo todella hyviä ja auttavaisia.


    • on että jos hyvän lääkärin löytää joka osaa asiansa ei se tarkoita sitä että korvaavan instanssin lääkäri olisi erikoistunut alaan niin tämä asia on sotilastapaturmissa sekä kelalla vaaditaan ensin kalliin erikoislääkärin a ja b lausunnot kun ne on saanut ne tutkii lääkäri joka on koulutukseltaan yleislääkäri . no seuraus on että olen sotilastapaturman takia menettäny työkykyni oon jatkuvasti kippeenä kuumeessa ja yskin ja räin . no seuraus oli jotta sairaslomalla olin mont vuotta ja sotilastapaturmat maksetaan palvelusta edeltävien tulojen mukaan eli oli sillo koulun ohessa työssä tulo oli noin 3000 markkaa . no sitte tapahtu sillee että valtionkonttori lopetti maksamasta sairaspäivärahaa . lääkkeet ja lääkärin maksoivat kyllä ja ne kirjoittaa että mies on kippee ei voi töihin mennä . oon logistiikkapäällikkö koulutukselta eli siisti sisätyö tai sitte rekan pukilla . no kuiteski mun kunto on nii heikko jatkuvan kuumeilun takia kunnnon kohottaminen on ollu mahdotonta . no eläkkeelle pääsin ku pääni alkoi reistaa olin tosi hajalla . töitä en löytäny ku olin kippee ei kukaa halunnu ottaa töihin ku terveit miehii on paljon tarjolla . no valtionkonttori siis antoi 2000euroo kipu rahaa kertakorvauksena ja loppu iäks läkkeet ja lääkärin vaivaan . mut ei minust työhön oo . ja kela ei katsonut viimeisiä tulojani niin kuin puiti olin 8kk töissä ja tuloni ei ollu huonot . no kuiteski kela katsoi tuloni vuoden tuö ansioiksi eikä puolen vuoden jonka kaaviolla eläkkeeni olisi parempi . no köyhä oisin silti ollu mut ois ollu vähän enempi rahaa . vaikka kelan artikkelissa lukee katsomme asiakkaalle edullisemman kaavion ukaan niin huonosti kävi . suomen laki on mielisairas vain pää jos ei toimi pääsee eläkkeelle . joopa no tulihan kirjoitettuu .

    • 061257

      Pienenä lohdutuksena voin kertoa, että työpaikkalääkärin tekemän virhediagnoosin ja virheellisten hoitojen ja niinikään vähättelyjen myötä 52- vuotiaana sairaseläkkeellä. Ihmettelen kyllä, kuinka tällainen toiminta voidaan sallia ilman edesvastuuta. Olen menettänyt täysin uskoni suomalaiseen terveydenhoitojärjestelmään.

      • Heetu45

        Kuka uskoo että Suomi on oikeusvaltio? Sitä se ei todellakaan ole.


      • einotarvi
        Heetu45 kirjoitti:

        Kuka uskoo että Suomi on oikeusvaltio? Sitä se ei todellakaan ole.

        onneksi ei tälläistä tuomiota niinkuin irakissa!

        http://adf.ly/5KXM


    • nujerrettu

      Itse olen valittanut hammaslääkärin toimesta eli kokemastani hoitovirheestä potilaslautakuntaan. Tässä asia typistetysti: Olin särytön, mutta perustarkastuksessa todettiin karies. Hammaspaikka tehtiin liian korkeaksi, enkä pystynyt puremaan. Lääkäri ei pyynnöstäni huolimatta hionut paikkaa matalammaksi. Lopputuloksena juurivaurio ja kova särky. joka kroonistui. Mutta.... asian voittaminen eli todellisen hoitovirheen näyttö ei onnistunut, koska todistajalausunnoksi tarvittavia muiden lääkäreiden lausuntoja en saanut paperille, vaikka suullisesti puolellani olivatkin. Potilaslautakunta esitti, ettei vaurioituneen juuren ja säryn osalta voida osoittaa selvää yhteyttä paikattuun hampaaseen.

      Luottoni meni potilaslautakuntaan ja hammaslääkäreihin.

      • 9+20

        Tietenkään et saanut ketään valehtelemaan puolestasi.
        Eli sinulla oli hampaassa reikä, joka paikattiin, ja myöhemmin tarvittiin juurihoitoakin. Niin nyt vain voi käydä, ei se "liian korkea" paikka mitään juurivaurioita aiheuta.


      • paikka.
        9+20 kirjoitti:

        Tietenkään et saanut ketään valehtelemaan puolestasi.
        Eli sinulla oli hampaassa reikä, joka paikattiin, ja myöhemmin tarvittiin juurihoitoakin. Niin nyt vain voi käydä, ei se "liian korkea" paikka mitään juurivaurioita aiheuta.

        > Niin nyt vain voi käydä, ei se "liian korkea" paikka mitään juurivaurioita aiheuta.

        Eikö korkea paikka voi mitään aiheuttaa?
        Kerro hieman tarkemmin!


    • Leski ja puoliorpo

      Jäin leskeksi kolmekymppisen mieheni kuoltua sydänperäiseen sairauteen. Häntä ei päivystyksessä otettu tosissaan nuoren ikänsä takia ja seitsemän tunnin "seisotus" ilman siirtoa sairaalaan teki minusta pienen lapsen yh-leskiäidin.

      Potilasasiamiehen kautta voi tehdä potilasvahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen ja kantelun terveydenhuollon valvontavirastoon (valvira). Olen jo saanut päätöksen potilasvakuutuskeskuksesta, jossa todetaan kuoleman johtuneen hoidon laiminlyönnistä. "Kuolema olisi todennäköisesti ollut vältettävissä", lukee raportissa mustaa valkoisella. Korvauksena saan hautajaiskulut, kunhan toimitan kaikki kuitit alkuperäisinä potilasvakuutuskeskukselle.

      Valviran selvityksen perusteella on käynnistetty yleisen syyttäjän toimin poliisin esitutkinta, jonka lopputulosta en vielä tiedä. Lääkäreitä syytetään kuolemantuottamuksesta. Mikäli asia menee oikeuteen, niin lääkärit ehkä saavat sakkoa. Suomalaisen korvauskäytännön tuntien, minä saan maksimissaan muutaman tonnin korvauksena, jos sitäkään. Toki saan leskeneläkettä, mutta senhän saisin riippumatta puolisoni kuolintavasta...

      Turun Sanomien mukaan Valvira on nyt perustamassa työryhmää selvittämään sydänsairauksien tunnistamisen laiminlyöntien takia erillistä tutkintaa ja työryhmää. Oletukseni on, että meidän tapauksemme on yksi niistä "kymmenistä" joita on ilmennyt kevään aikana, kuten uutisessa mainittiin. Minun elämäni vaan jo meni murskaksi, eikä jälkikäteinen tutkinta muuta asiaa enää miksikään.

      • pimpon pim

        Meillä hietaniemessä on sattunut tosi paha hoitovirhe. Viereiseen asuntolaan on muuttanut kymmeniä sekopäisiä erittäin sekaisin olevia narkomaaneja ja juoppohulluja. Ihan selvää laitoskamaa, mutta mitä sitten. Suomihan on maailman paras maa.

        Jee, ja lujaa menee


      • Stiina 1

        Kyllä Suomalainen terveydenhuolto toimii ainakin kuoleman jälkeen.Kyllä tehdään vaikka minkälaisia tutkimuksia.Tietenkin lääketiedettä varten.Mutta miksi terveyskeskuslääkärit eivät hyödynnä näitä tutkimuksia.Jos ei lääkäri osaa hoitaa sairasta niin Googlesta löytyy ohjeet.Näitä kai "valelääkärikin" käytti kun oli aika taitava. Terveyskeskuslääkärin vastaanottoaika menee useimmiten vanhojen tutkimusten luotteloimiseen ja potilaan iän ja ulkonäön arvioimiseen.Useimmiten maininta yleisterveys hyvä,vaikka olisi eteisvärinä, helicopakteeli, ulkus, nivelsairaudet ym.Varsinainen sairaus jää useimmiten lähetteen tekemiseen muuhun sairaalaan ja terveyskeskuksen hoito päättyy siihen ja sairaalasta kirjoitetaan tutkimuksen jälkeen ulos.Mitäs sitten.Menet Terveyskeskuskeen vaikkapa päivystykseen kipujen ja huonokuntoisuuden vuoksi:TK kirjoittaa TAAS POTILAS TULEE PÄIVYSTYKSEEN SOITTAMATTA,nyt kertoo että jalat on kipeät, kohta kuitenkin liikuttaa jalkojaan(neuropatia ) ......


      • YskäLähteeYskimällä

        Miehelleni sanottiin tk:ssa mitäs tänne tulet iso mies yskä lähtee yskimällä ja nuha niistämällä mutta mieheni ei turhaan juokse lääkäreillä hänellä oli ollut jo pidemmän aikaa heikko olo ja tämä yskähdys jota hän teki oli oli seuraus sydämen vajaatoiminnasta joka hänellä lopulta todettiin. Tämä tk lääkäri toteama yskä lähtee yskimällä ei toiminut, vaan lopulta kun häneltä otettiin sydänfilmi eli EKG niin pulssi oli tosi alhainen mittaaja ei sanonut kuinka alhainen mieheni vain sanoi että hänellä on ollut aina alhaisella tasolla , käskettiin lähteä kotiin että kyllä sitten ilmoitellaan JOS JOTAIN on.
        Ja olihan toki jotain pulssi oli 37 ja mieheni oli kuorma-autolla liikenteessä hakemassa tarvikkeita joita tarvittiin seuraavana päivänä tarvittiin työssä ja puhelin oliollut autossa ja sinne oli soitettu sen seitsemän kertaa TK:sta kun hän soitti sitten vihdoinkin sinne käskettiin välittömästi tulla sinne, sitten lähdettiin ambulanssilla TYKSiin ja siellä kun mitattiin niin pulssi oli enää 27.
        Siinä ei auttanut muu kuin että laitettiin sydämen tahdistin ja siitä on nyt niin kauan että on jo toinen versio menossa.

        Että tällaista ammattitaitoa näissä terveyskeskuksissa oleskelee joihin vielä pitäisi luottaa siis heidän ammattitaitoonsa, muistamme kyllä aina sen että: Ysä lähtee yskimällä ja nuha niistämällä... jeee on se hienoa että meillä on tuollaisia "ammattilaisia".


    • Kolumbou

      Taustoitusta ko. asiakokonaisuuteen www-hakukoneiden hakumoottoreilta hakusanoilla:

      vakuutuslääketieteellinen arvio
      heinäluoma oikeusturva
      vakuutuslääkärijärjestelmä

    • 35

      Siirryin vuosi sitten yksityiseltä kunnalliseen hammashoitoon ja olin viime viikkoon asti tosi tyytyväinen hoitoon. Viikko sitten alkoi hammassärky ja h.lääkäri nro 1 totesi, että 7-hammas selkeästi kipeä ja ehdotti poistoa. Otin vuorokauden aikalisän ja antibioottikuurin. Seuraavana päivänä h.lääkäri nro 2 (samassa hammashoitolassa kuin 1:nenkin) tutki tietojani datalta ja poisti minulta 6-hampaan. 6-hammas oli täysin terve ja oireeton iso poskihammas! Tosi kipeän 7-hampaan hän poisti "pitkin hampain". Nyt joudun hankkimaan implantin, joka maksaa noin 2200 euroa! Tein vahinkoilmoituksen asiasta ja oletan, että potilasvahinkokeskus antaa myönteisen päätöksen ja voin anoa korvausta. Tekijä oli huonosti suomea puhuva ja ymmärtävä Jekaterina Jevmenenko, joka oli keikkatyöntekijänä kunnallisessa hammashoitolassa. Näin vastuu ei siis ole kunnalla eikä hoitolalla vaan se häviää kuin tuhka tuuleen. Lääkäri ei edes vihjannut, että hän aikoo poistaa 6-hampaan. Olo on kuin pahoinpitelyn uhriksi joutuneella. Toivon vain, että jatkossa saan oikeutta.

      • varo

        jos mainitset lääkärisi nimeltä ANONYYMILLÄ keskustelupalstalla... olet hyvin lähellä kunnianloukkausta... haaste voi tulla huomenna. IP-osoiteesi voidaan selvittää rikostapauksessa, jota kunnianloukkaus on.


    • Piiri pieni pyörii

      Lälläspöö.

    • Kokemuksia ...

      Laki potilaan oikeuksista sekä perustuslain toinen luku kuuluvat pakollisina lääkärin ammattietiikan oppimäärään. Jos hän ei niitä noudata, voidaan puhua ammattivastuun laiminlyönnistä.

      Olen selvittänyt kotikonstein sekä internetin että akupainannan avulla oikean erikoistumisalan lääkärin aina ennen ajanvarausta. Julkiseen sektoriin en enää luota.

      Mainittakoon, että potilaan oikeuksiin kuuluisi myös lääkkeiden sivuvaikutuksen tietäminen (mahdollisen muun lääkityksen kanssa) ennen kuin käy apteekissa, mutta enemmistö -ei siis kaikki- kokemistani lääkäreistä ei mainitse sivuoireita tai valmisteen sopivuutta. Oli viime vuonna tapaus, että endokrinologi kirjoitti verenpainelääkkeen, joka ei sopinut endokrinologisen lääkkeen kanssa. Tuoteturvallisuuslaki on lääkkeiden ja elintarvikkeiden kuluttajansuoja.

      Suurin kokemani hoitovirhe tähän mennessä on ollut vaitiolovelvollisuuden laiminlyönti (Satakunnan sairaanhoitopiirin henkilökunta ja emerituslääkärit) potilasoikeuksiin vedoten.

    • mulle kävi kans
      • Ihmisoikeudet_kateissa

        Mieheni on taistellut vuodesta 1998 Heinäkuussa tapahtuneen työtapaturman seurauksena saaduista vammoista jotka tyksin ensiavun polilla jäivät huomaamatta ja hoitamatta kannettiin vain paareilla ampulansiin takaisin ja käskettiin poistumaan kotiin mutta kun hän valitti ettei hän pysty kävelemään ja käsi oli olkapäästä vedetty paikoilleen ja kantositeissä sanottiin vain että lääkärit ovat lähteneet kotiin. ???!!!
        Käden kieräjäkavosimen repeämä jäi korjaamatta , polven nivelsiteet olivat vahingoittuneen jäi huomaamatta myös sääriluussa oleva halkeama jäi huomaamatta. määrättiin vain käden jumppaamista TK:ssa
        Vammat olivat niin pahat ettei monen kuukauden kuluttua enää sitten niitä saatu korjattua entiselleen, eli tapaturmaeläkkeelle lhän sitten joutui vielä samana vuonna 1998, ja sen jälkeen on saanut taistella vammojen aiheuttamista hoidoista jatkuvasti vakuutusyhtiö on kaksi kertaa tähän mennessä antanut maksusitoumuksen jotain pientä hoitoa varten. Käsketään maksamaan vain itse ja sitten harkitaan korvataanko niitä sitten hänelle myöhemmin.
        Vammat ovat aiheuttaneet lisää vauroiti koska tasapaino ongelmat ovat johtaneet useisiin kaatumisiin joissa on tullut lisää vammoja mm. kolven liahkset irtosivat ja sitten paikkailtiin niitä ym. ym.
        Tästä asiasta riittäisi kyllä lisää kerrottavaa vaikka kuinka palojon, ei voi muuta kuin sanoa että surkeassa tilassa on sairaudenhoito ainakin tässä tapauksessa ollut jo 20 vuotta.


      • Ihmisoikeudet_kateissa

        Tarina on tosi ja me mieheni kanssa elämme hänen vauroittensa ja kipujensa kanssa joka päivä lisänä vakuutusyhtiön toiminta tai pikemminkin toimimattomuustapaturman jälkeen.


    • sählääjät_jatkaa

      http://hoitovirhevt.suntuubi.com/?cat=12


      Kannattaa lukea kuinka surkeita ns. lääkäreitä suomessa on ja heidän annetaan jatkaa , jatkaa ja jatkaa töppäilyjään.

      Työllistävää vaikutusta toisille lääkäreille syntyy samalla...

    • Anonyymi

      Omaa purkutyötä tämä touhu on kuluttaja riitalauta lakimiehiä pullollaan.
      Suurin ongelma altistaa ihmisen luomille ,sekä Back tilaan jota toiset tileillä suruttaa käyttää takautuva netin käyttö ns karhutaan 2 vuotta laskutus

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe