MErcury EFi 80 startti ongelma

Mercuru80

Onko muilla mercuryn omistajilla tullut oheista vikaa vastaan ja selvinnyt syytä siihen. Eli kyseessä vm.08 mercury 80 Efi 4-tahti. Kone startatessa välillä lähtee ihan iloisesti käyntiin, mutta välillä startti pyörittää tosi nihkeästi ennen kuin kone lopulta hörähtää käyntiin. Viime viikonloppuna kävi myös niin että noin puolentunnin ajon jälkeen pysäytytin vauhdin ja sammutin koneen ,noin minuutin kuluttua yritin startata ja startti ei edes pyörittänyt konetta, kuului vaan pientä vinkunaa koneesta. Noin viisi kertaa yritin startata pitäen pienen tauon (5-10sek) aina starttien välissä, kunnes lopulta startti nihkeästi pyöräytti ja kone käynnistyi. Akun tilaa tarkastelin starttien välissä ja jännite oli 12,5V joten tuntuu että sähköä oli riittävästi. Reissun aikana konetta starttasin vielä useasti eikä ongelma toistunut.

18

4825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh62

      Kuulostaa siltä, että startille ei tule riittävästi sähköä eli moottori pyörii, mutta liian hitaasti eikä Bendix toimi. Putsaa akkukaapelin kaikki liitokset ja akkuakin kannattaa vilkaista sillä silmällä.

    • Mercury80

      Mitenköhän mahtaa olla, kun mercuryn ohjekirjassa on suositus akun koko 180Ah tarviiko todella niin suuren. Itsellä nyt 85Ah:akku.

      • Optimax115

        Muistaakseni akkusuositus on 800A kylmäkäynnistysvirtaa tai 180Ah eli varauskapasiteetiltaan pienempikin akku käy jos vain antaa riittävästi käynnistysvirtaa.


    • merkkuuri I

      tarkoita mitään, vaan amperit, niitä tarvitaan. onhan joulun pihavaloissakin 12 v, ja sillä et starttaa mitään.
      starttaus vaatii akulta hetkittäistä virransyöttöä rajusti, ja siihen kuluu niitä amph:ja, eli vaihda akku. toinen asia on se, että uusi koneesi on vielä sisäänajossa, sylinteri on kuumetessaan tiukka, ja kuumana nihkeä pyörimään- ongelma poistuu kun olet ajanut tuhannen kilometriä...
      80 efi, mikä vene kyseessä, itsellä on tismalleen sama kone. olisi hyvä vinki sulle, ja muille ko koneen omistajille.

      • Mercury80

        MV-Marin 5400Ht


      • klklklllk
        Mercury80 kirjoitti:

        MV-Marin 5400Ht

        ok. tuntuuko että tehoa saisi olla lisää. moottorisuositus antaa hivenen varaa.


      • Mercury80
        klklklllk kirjoitti:

        ok. tuntuuko että tehoa saisi olla lisää. moottorisuositus antaa hivenen varaa.

        Joo huiput on nyt siinä 30solmun paikkeilla kevyellä kuormalla, matkanopeus n.21solmua. Kyllähän tehoa lisää sais olla mutta melkein sitä sitten täytys laittaa 115hp moottori jotta jotain olennaista parannusta syntyisi. Se sitten tietysti ylittää jo veneen valmistajan teho suosituksen,mutta tuo mercury on niin painava että esim evikalta 115hp moottori on vielä nykyistä mercury 80:stä kevyempi.


      • heh62
        Mercury80 kirjoitti:

        Joo huiput on nyt siinä 30solmun paikkeilla kevyellä kuormalla, matkanopeus n.21solmua. Kyllähän tehoa lisää sais olla mutta melkein sitä sitten täytys laittaa 115hp moottori jotta jotain olennaista parannusta syntyisi. Se sitten tietysti ylittää jo veneen valmistajan teho suosituksen,mutta tuo mercury on niin painava että esim evikalta 115hp moottori on vielä nykyistä mercury 80:stä kevyempi.

        80 on sama kone kuin 100, mutta kuristettu. Siksi se on niin painava. Edellä olevalla kirjoittajalla lienee keinot tehon nostoon eli varmaan poistetaan imusarjasta kuristin ja sitten kone toimii niin kuin on alun perin suunniteltu.


      • LKLKLKL
        heh62 kirjoitti:

        80 on sama kone kuin 100, mutta kuristettu. Siksi se on niin painava. Edellä olevalla kirjoittajalla lienee keinot tehon nostoon eli varmaan poistetaan imusarjasta kuristin ja sitten kone toimii niin kuin on alun perin suunniteltu.

        MERCURYN 80, 100, JA 115 ON SAMA KONE. OMANI OLI 80, JA PÄIVITYKSEN JÄLKEEN 115. KAIKEN KAIKKIAAN HELPPO HOMMA. JOS TARKKOJA OLLAAN, NIIN NYT SE ON 112HP. JOS NOKKA-AKSELIN VAIHTAISI,SE OLISI 115, MUTTA EI TARPEEN.
        KURISTINTA EI MISSÄÄN NIMESSÄ VOI OTTAA POIS ILMAN SOFTAN MUUTTAMISTA.
        ECU ON KIINNI PARILLA 7MM RUUVILLA. LIITTIMET IRTI, JA KIRJATTUUN KUOREEN LUNDIN`S MARINILLE RUOTSIIN. PÄIVITYS 400 EUROA, JA POSTITUS YM KULUT 40 EUROO.
        SITTEN KURISTIN VASTA POIS. KÄYNTIÄÄNESTÄ JO KUULEE ETTÄ VOIMAA ON ERILAILLA.
        MERCURYN KONEET LÄHTEE TEHTAALTA SAMANLAISINA, JA SOFTAT JA TEIPPAUKSET TEHDÄÄN EUROOPASSA TARPEEN MUKAAN. NORMIAJOSSA KULUTUS PIENENEE.
        TEIPPAUKSEEN SAA SITTEN VINKIN TÄÄLTÄ TARPEEN MUKAAN, MERCURYN TEIPPISARJA ON YLI 100 €, JA SITÄ EI TARVII KUN ON SAATAVANA PELKKÄ "115" TAI "100"


      • Mercury80
        LKLKLKL kirjoitti:

        MERCURYN 80, 100, JA 115 ON SAMA KONE. OMANI OLI 80, JA PÄIVITYKSEN JÄLKEEN 115. KAIKEN KAIKKIAAN HELPPO HOMMA. JOS TARKKOJA OLLAAN, NIIN NYT SE ON 112HP. JOS NOKKA-AKSELIN VAIHTAISI,SE OLISI 115, MUTTA EI TARPEEN.
        KURISTINTA EI MISSÄÄN NIMESSÄ VOI OTTAA POIS ILMAN SOFTAN MUUTTAMISTA.
        ECU ON KIINNI PARILLA 7MM RUUVILLA. LIITTIMET IRTI, JA KIRJATTUUN KUOREEN LUNDIN`S MARINILLE RUOTSIIN. PÄIVITYS 400 EUROA, JA POSTITUS YM KULUT 40 EUROO.
        SITTEN KURISTIN VASTA POIS. KÄYNTIÄÄNESTÄ JO KUULEE ETTÄ VOIMAA ON ERILAILLA.
        MERCURYN KONEET LÄHTEE TEHTAALTA SAMANLAISINA, JA SOFTAT JA TEIPPAUKSET TEHDÄÄN EUROOPASSA TARPEEN MUKAAN. NORMIAJOSSA KULUTUS PIENENEE.
        TEIPPAUKSEEN SAA SITTEN VINKIN TÄÄLTÄ TARPEEN MUKAAN, MERCURYN TEIPPISARJA ON YLI 100 €, JA SITÄ EI TARVII KUN ON SAATAVANA PELKKÄ "115" TAI "100"

        Miten tuo ruotsin kuvio käytännössä toimi ? Olitko etukäteen yhteyksissä sinne ? Mitä palikalle tehtiin ? Kuinka kauan kesti ? Entä tuo imusarjan kuristin oliko jonkinlainen prikka joka irtosi kun imupuolelta avattiin konetta auki?


      • lklklkll
        Mercury80 kirjoitti:

        Miten tuo ruotsin kuvio käytännössä toimi ? Olitko etukäteen yhteyksissä sinne ? Mitä palikalle tehtiin ? Kuinka kauan kesti ? Entä tuo imusarjan kuristin oliko jonkinlainen prikka joka irtosi kun imupuolelta avattiin konetta auki?

        kuvio toimi siten että kielitaitoinen ystäväni soitti ensin ja varmisti että ecun voi lähettää, kysyi hinnan jne. ei tarvitse välttämättä soittaa,
        sähköposti toimii myös. vastaavat siihen aika nopeasti. sitten:
        koneesta koppa auki, ecu irti ja postiin, kirjattuna niin voit itse myös seurata missä menee. omassa tapauksessa oli 3:na päivänä perillä. lähetys maksoi 17 €. kun se oli perillä, laittoivat uuden softan sisään samantien, samana päivänä lähti takaisin, kun ensin olin laskun maksanut. laitoin heille pankin sivulta sen tulostettavan laskutositteen sähköpostilla jonka voi pankin sivulta myös tulostaa (tiedostoon tässä tapauksessa) englanniksi. sieltä se lähti samantien takaisin ja oli täällä 2 päivää sen jälkeen, eli noin viikon projekti. imusarjan putsari lähtee vetämällä, kun on kumitutilla kiinni, ja kuristin on muovinen "prikka" joka lähtee sormella nostamalla pois, ja putsari takaisin. valmis, ja olen tosi tyytyväinen. palvelukin oli lundinsilla hyvä-
        laitan osoitteet liitteeksi

        http://www.lundinsmarin.se/
        Lundins Marin R&D [[email protected]]

        voi suositella, kokemus ja lopputulos vastaa odotuksia.


      • kyseenalaista
        Mercury80 kirjoitti:

        Miten tuo ruotsin kuvio käytännössä toimi ? Olitko etukäteen yhteyksissä sinne ? Mitä palikalle tehtiin ? Kuinka kauan kesti ? Entä tuo imusarjan kuristin oliko jonkinlainen prikka joka irtosi kun imupuolelta avattiin konetta auki?

        Uusien Mercuryn 80 ja 100 heppaisten koneiden hintaero on 700 euroa ja 80 ja 115 heppaisten hintaero 1400 euroa. Isommassa koneessa on tod.näk. vielä enemmän tinkivaraa, eli koneiden hintaerot käytänössä vielä pienemmät. Jos softa päivitys maksaa Ruotsissa 400 euroa ja postituskulut 40 euroa mahdolliset teippaukset ja työ/vaiva, niin hintaero jää niin pieneksi, etten edes harkitsisi mitääm softan päivityksiä, kun alkuperäisesti tehokkaammassa on vielä se parempi nokka-akselikin. Viimeistään myydessä viritykset kääntyy tappioksi.


      • heh62
        kyseenalaista kirjoitti:

        Uusien Mercuryn 80 ja 100 heppaisten koneiden hintaero on 700 euroa ja 80 ja 115 heppaisten hintaero 1400 euroa. Isommassa koneessa on tod.näk. vielä enemmän tinkivaraa, eli koneiden hintaerot käytänössä vielä pienemmät. Jos softa päivitys maksaa Ruotsissa 400 euroa ja postituskulut 40 euroa mahdolliset teippaukset ja työ/vaiva, niin hintaero jää niin pieneksi, etten edes harkitsisi mitääm softan päivityksiä, kun alkuperäisesti tehokkaammassa on vielä se parempi nokka-akselikin. Viimeistään myydessä viritykset kääntyy tappioksi.

        Jos sulla on jo se 80, ei auta mitään vaikka saisit 115 samaan rahaan sillä et kuitenkaan halua ostaa sitä toista konetta. Sen sijaan 440 € voi vielä sijoittaa.


      • Pete1972
        LKLKLKL kirjoitti:

        MERCURYN 80, 100, JA 115 ON SAMA KONE. OMANI OLI 80, JA PÄIVITYKSEN JÄLKEEN 115. KAIKEN KAIKKIAAN HELPPO HOMMA. JOS TARKKOJA OLLAAN, NIIN NYT SE ON 112HP. JOS NOKKA-AKSELIN VAIHTAISI,SE OLISI 115, MUTTA EI TARPEEN.
        KURISTINTA EI MISSÄÄN NIMESSÄ VOI OTTAA POIS ILMAN SOFTAN MUUTTAMISTA.
        ECU ON KIINNI PARILLA 7MM RUUVILLA. LIITTIMET IRTI, JA KIRJATTUUN KUOREEN LUNDIN`S MARINILLE RUOTSIIN. PÄIVITYS 400 EUROA, JA POSTITUS YM KULUT 40 EUROO.
        SITTEN KURISTIN VASTA POIS. KÄYNTIÄÄNESTÄ JO KUULEE ETTÄ VOIMAA ON ERILAILLA.
        MERCURYN KONEET LÄHTEE TEHTAALTA SAMANLAISINA, JA SOFTAT JA TEIPPAUKSET TEHDÄÄN EUROOPASSA TARPEEN MUKAAN. NORMIAJOSSA KULUTUS PIENENEE.
        TEIPPAUKSEEN SAA SITTEN VINKIN TÄÄLTÄ TARPEEN MUKAAN, MERCURYN TEIPPISARJA ON YLI 100 €, JA SITÄ EI TARVII KUN ON SAATAVANA PELKKÄ "115" TAI "100"

        ...saako samalla softan muutoksella Merc 60 efistä lisää potkua?


      • lklklkllk
        Pete1972 kirjoitti:

        ...saako samalla softan muutoksella Merc 60 efistä lisää potkua?

        katso tuosta linkistä ylh, tietoja, muistaakseeni parikymppiä lisää.


      • klklklklkl
        kyseenalaista kirjoitti:

        Uusien Mercuryn 80 ja 100 heppaisten koneiden hintaero on 700 euroa ja 80 ja 115 heppaisten hintaero 1400 euroa. Isommassa koneessa on tod.näk. vielä enemmän tinkivaraa, eli koneiden hintaerot käytänössä vielä pienemmät. Jos softa päivitys maksaa Ruotsissa 400 euroa ja postituskulut 40 euroa mahdolliset teippaukset ja työ/vaiva, niin hintaero jää niin pieneksi, etten edes harkitsisi mitääm softan päivityksiä, kun alkuperäisesti tehokkaammassa on vielä se parempi nokka-akselikin. Viimeistään myydessä viritykset kääntyy tappioksi.

        hommahan on toki vaapaaehtoinen- mulla oli kone jo tuossa veneessä valmiiksi kiinni, muutamanvuoden vanha, mutta kuitenkin uudenveroinen. pitäisikö se repiä irti ja antaa vaihdossa uuteen ja maksaa n3500 väliraha. työt ja vaiva lisäksi. on toki eri asia kun menee ostamaan uutta ja valitset kuvastosta haluamasi. nyt kyse kuitenkin olemassaolevien veneissä kiinnittettyjen moottoreiden päivityksestä. uskoisin että veneeni arvo ei ainakaan ystäväpiirini mukaan ole romahtanut. vaikka en tosin päivittänyt moottoriani myyntiä silmälläpitäen vaan OMAAN tarpeeseeni. et sillee


      • heh62
        lklklkllk kirjoitti:

        katso tuosta linkistä ylh, tietoja, muistaakseeni parikymppiä lisää.

        60 on sarjansa tehokkain eli tuskin pelkällä softamuutoksella suuria lisätehoja tulee. Mitään poistettavaa kuristusprikkaahan ei ole kuten samasta koneesta tehdyssä 50:ssä.


      • klklkllklkl
        heh62 kirjoitti:

        60 on sarjansa tehokkain eli tuskin pelkällä softamuutoksella suuria lisätehoja tulee. Mitään poistettavaa kuristusprikkaahan ei ole kuten samasta koneesta tehdyssä 50:ssä.

        näinhan se taitaakin olla, 40:sta saa 50 tai 60 heppasen. asiaan saa varmuuden kun kysäisee tekijöiltä niin ei tarvi arvutella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe