Olen hankkimassa uutta hitsauskonetta, jolla voisi hitsata alumiinia/merialumiinia. Onko jollakin kokemusta mikä olisi paras laite tähän tarkoitukseen?
Tähän mennessä olen rakentanut teräsveneitä puikolla ja migillä, seuraavaksi olisi tarkoitus harjoitella alumiinin hitsausta ja siirtyä alumiiniveneisiin.
Alumiinin hitsaus
7
5966
Vastaukset
- sdfg
Alumiiniä voi hitsata samoilla vehkeillä.
Mig, Tig tai puikko.
Vaatii vaan pikkaisen enemmän taitoa ja puhtautta, helposti jää rakkulaa joka vuotaa koko sauman läpi.- Meri-Teijo
Taidan hakea ensin puikkoja ja kokeilen miten niillä sujuu, aika näyttää millä menetelmällä sitten kannattaa lähteä veneen kokoista projektia kasailemaan. Saumaa on kuitenkin ihan mukavasti n. 7.5x2.5m veneessä..
- ews
Jos sulla on mig-hitsauskone, niin empähän ainakaan ite rupeis puikolla alumiinia tököstelemään. Hanki siihen miggiin tefloninen lankaputki ja argonia suojakaasuks, niin on pikkusen helpompi ja joutusampi hitsailla. Jos ei oo rahasta kiinni, niin mig-pulssihitsauskone, niin aina vaan helpottaa.
Tig-hitsauksessa pitää olla vaihtovirta tig-hitsauskone.
Kantsii katella hitsauskonevalmistajien sivuilta ja esimerkiks esabin sivuilla on paljo juttuu hitsaustekniikoista ja eri menetelmistä.
Itelläni on reilu 30v kokemusta erilaisista hitsaustöistä.- Finnmarkkeniin
melkein ews, hitsasin takavuosina Norjassa 4kk alumiinia tavallisella Kempin 3500 PS:llä, jossa oli normi ns. työntävä kolvi. Siihen vaihdettiin vain grafiittimuovinen laineri(sisäputki) ja (puhdas)argon kaasuksi. Koska hitsuukone ei ollut pulssikone, 1/3 osa langasta kieri lattialle papuina. Hyvin toimi, eikä lanka takkuillut, jota tietysti helpotti se, että oli vesijäähdytetty kolvi.
- 33
itse käyttäisin maailmankuulua niittibusteri menetelmää.
- Meri-Teijo
En taida ihan niittilinjalle lähteä, ne kun tuppaavat vuotamaan jossain vaiheessa. Mig, tig ja puikkokone löytyy, alumiinin hitsauksesta ei vaan ole kokemusta. Rahakaan ei ole suuri este, jos kalliimpi kone helpottaa hitsausta ja parantaa sauman laatua. Moni puhuu pulssihitsauskoneesta, ehkä pitää perehtyä sen ominaisuuksiin ja käydä kokeilemassa millaista saumaa sillä saa aikaan.
- Finnmarkkeniin
Meri-Teijo kirjoitti:
En taida ihan niittilinjalle lähteä, ne kun tuppaavat vuotamaan jossain vaiheessa. Mig, tig ja puikkokone löytyy, alumiinin hitsauksesta ei vaan ole kokemusta. Rahakaan ei ole suuri este, jos kalliimpi kone helpottaa hitsausta ja parantaa sauman laatua. Moni puhuu pulssihitsauskoneesta, ehkä pitää perehtyä sen ominaisuuksiin ja käydä kokeilemassa millaista saumaa sillä saa aikaan.
on helpompi hallita sulaa, kun se on ikäänkuin kylmempää, pystyhitsauskin onnistuu hyvin, jos ei voi työmaata kääntää jalkoasentoon. Itse alumiinin hitsaus on samanlaista hitsausta kuin hitsaus yleensä, ihmisiä ne vaan on, jotka hitsaa alumiinia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829