Millaisia kaljoa akvaariooni (n.170l)?

hermonni

Hei!
Olen aloittanut vasta akvaarioharrastuksen ja nyt on kypsytysvaihe jo reippaasti ohitettu (ja kalojakin jo on). Eli akvaariossani on tällä hetkellä seuraavanlainen kalasto:
6 miljoonakalaa
5 miekkapyrstöä
1 maatiaispartamonni.
Vesi on kovetettu (10 dh) eli kalojen tulisi olla sopivia keskikoviin olosuhteisiin.

Sitten ne kaksi tärkeintä mieltä askarruttavaa kysymystä:

Haluaisin yhden (tai kaksi) isomman (näyttävämmän) kalan akvaariooni, mikä olisi sellainen kala joka sopisi tähän joukkoon ja olosuhteisiin? Onko jokin rihmakala esim?

Ja miten nuo sukaravut? Ilmeisesti käy kun olen etsinyt niistäkin tuota tietoa?

Kiitoksia jo ennakkoon!

6

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Eikös miekkapyrstö ole aivan tarpeeksi suureksi kasvava laji, mielestäni on.
      Ei tuon kokoiseen voi oikein suurempia kaloja suositellakaan, satalitraa lisää niin jotain rihmakalaa sinne voisi ajatella koska vesi ei kuitenkaan ole tuon kovempaa.
      Ootko mittaillut kovuuden heittelyä veden vaihdon välillä; mittaa juuri veden vaihtoa ennen ja heti jälkeen sekä välillä.
      Miten kovetat vettä - selitä tarkkaan :)

      Hammaskarppien ja sukarapujen symbioosista en osaa vielä sanoa mitään, otan selvää...

      • hoitsukki

        Oli hammaskarppeja, platyja ja miljoonakaloja, samassa altaassa, sukaravut viihtyivät hyvin, tosin en mene vannomaan joutuiko niitä platyjen suihin.


      • ..sopii kyllä tuonne mainiosti. Mulla on rapuja mollien(vesi kovaa) kanssa ja näyttävät lisääntyvänkin vauhdilla. :)


    • hermonni

      Elikkäs joo!
      Kyllä tämä näyttää siltä että taidan pidättäytyä tässä kalakannassa näin aluksi. Ravut tietenkin voisin hankkia siihen lisukkeeksi. Kovetus on tehty nyt kipsillä. Ainoastaan 1tl laitettu vedenvaihdon yhteydessä. Gh-testiä ei vielä ole, mutta sen olen hommaamassa pika pikaa! Kovetus on aloitettu koska omien tietojeni mukaan vesi on aivan liian pehmeää noille kaloille tällä hetkellä. Ph-testi löytyy ja se näyttää 7,5. Nyt en sitten tiedä pitääkö se kh-testikin mennä vielä sitten hankkimaan? Mut kokeilen nyt tätä kipsi-kovetus-tekniikkaa.. suaas nähä mitä tapahtuu.

      • hermonni

        niin ja sitä kipsiä on nyt yhteensä laitettu 4tl koko akvaarion olo aikana.


      • fish KING
        hermonni kirjoitti:

        niin ja sitä kipsiä on nyt yhteensä laitettu 4tl koko akvaarion olo aikana.

        OK ..mutta jotenkin jäi vielä epäselväksi, millä mittaat tällä hetkellä tuota veden kovuutta, liuskamitalla?

        Platyja eikä miekkapyrstöjä ei suositella pidettäväksi samassa akvaariossa, niillä on kyky lisääntyä keskenään, risteytyä helposti ja tätä ei toivottaisi, yleisesti tiedoksi :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe