Eli minulla on ollut 120l akvaario toukokuun lopulta alkaen, kalat lisättiin juhannuksena, partamonnin lisäksi on 6 korumonnista (naaraita kaikki), 6 plätyä (naaraita kaikki) ja 6 miljoonakalanaarasta.Alusta alkaen akvaarioon on lisätty JBL:n Denitrol- ainetta ohjeen mukaan viikottain vedenvaihdon yhteydessä (4 x 10 l, pohjasta imemällä) ja vesi on pysynyt kirkkaana, ei leväkasvua tai muita oireita.
Liikkeen miljoonakalat ovat yhtä lukuunottamatta "poksahtaneet" eli synnyttäneet ja pian sen jälkeen kuolleet. Alkuperäisistä miljoonakaloista on jäljellä vain siis yksi. Jälkikasvusta n 100 kpl on tällä hetkellä kannibalismista huolimatta yli 2cm mittaisiksi kasvanut 7 miljoonakalaa, sekä uroksia että naaraita.
Plätyt ovat myös lähes kaikki synnyttäneet, niiden poikasia, yli 1cm mittaisia on jo 7. Alkuperäiset plätyt ovat kaikki hengissä. Akvaariosta on löytynyt pari kotiloa, mutta ne on nopeasti toimitettu päiviltä. Lämpötila 26 astetta.
Kun Denitrol nyt loppui toissa viikolla, myyjä suositteli denitrolin tilalle JBL:n Biotopol - ainetta. Ostin sen ja heti alkoivat ongelmat. Näkyvin oire on happivaahto pinnalla, se katoaa sekunneissa kun laitetaan hiutaleruokaa, mutta kun laitetaan lasi takaisin päälle, vaahto peittää 10 minuutissa koko pinnan. Vaahtoa syntyy ilmastuslaitteen kuplista, eli pintajännite on jotenkin muuttunut?
Toinen muutos on iso kanto, joka lisättiin pohjalle heinäkuun puolivälissä, se on lionnut aiemmin ämpärissä yli 4 viikkoa ja vesi on vaihdettu ämpäriin joka toinen päivä. Enää ruskeaa ei kovin paljoa liukene ja laitoimme sen akvaarioon, varsinkin plätyn poikaset näyttävät pitävän siitä kovasti.
Johtuuko vaahdosta, kannosta vai mistä, kaloja on alkanut kuolla, varsinkin pintasyöjiä, vaikka ne näyttävät kyllä saavan ja syövän ruokaa, laihtuvat ne jostain kumman syystä. Muut kalat voivat hyvin ja kasvavat vauhdilla. Pohjatablettiinhan ne eivät koske, se on monnin ja monnisten ruokaa.
Miltä tämä akvaario kuulostaa, mikä on pielessä, tarvitsetteko lisätietoja jostain asiasta.
Aloittelijan lisäaineistus
4
1692
Vastaukset
- hoitsukki
Onhan vesi kovaa ? Ja kuulostaa madoilta tuo laihtuminen, muutenkin itse olen hammaskarpeille käyttänyt suolalisäystä (n. puolitoista ruokalusikallista/100 litraa, aasiassa kasvatetaan suolalisäyksessä) eli merisuolaa, ei ole ollut mitään ongelmia. Ja platyt eläisivät mieluummin n. 23-25 asteisessa vedessä, ja keskikovassa, kuin myös jalostetut miljoonakalat.
- hippelihoo
PItääpä kokeilla tuota suolaa. Lämpötilaa on vaikea pudottaa, vedenvaihdossa väliaikaisesti, mutta lämpenee lampun voimasta, lämmitin ei ole virroissakaan.
Jos on noita kidusloisia, tepsiikö suola niihin? - fish KING
JBL:n Denitrol ei ole sen kummempi kuin veden parannus aine vaikka siinä väitetään olevan eläviä bakteereja jopa akvaarion kypsyttämiseen, mitään lääkitsevää tässä litkussa ei kuitenkaan ole ;/
JBL Biotopol muuntaa hanaveden välittömästi ja pysyvästi biologisesti sopivaksi akvaariovedeksi. Sisältää B-yhdistelmä ihosuojatekijän.
* sitoo myrkyllisiä raskasmetalleja välittömästi ja neutralisoi klooria ja kloramiinia .. NÄITÄ EI ENÄÄ RAANAVEDESSÄ OLE NIIN SUURIA MÄÄRIÄ JOTTA KO. RIKKOJA AINETTA TARVITTAISIIN
* tekee raskasmetallit kuten lyijyn, kuparin, sinkin, jne. myrkyttömäksi .. SAMA
# tekee raudan saataville akvaariokasveille, edistää kasvien kasvua !! OMA EPÄILYKSENI ASIAN PAIKKAANSA PITÄVYYDESTÄ .. no, annos määrät tulisi olla megalomaanisia eikä kellään ole varaa ko. litkun jatkuvaan käyttöön .. kasveille on olemassa parempiakin ravinne pohjia kts. akvaariotekniikka.... google
# Aloe Vera kasviuute tukee tehokkaasti kiduksia ja herkkiä limakalvoja tulehduksilta
# B-vitamiiniyhdiste todistetusti vähentää kalojen stressiä .. MISSÄ MÄÄRIN .. tätä ei ole todistettavasti testattu toimivaksi ;(
# vähentää stressiä ja tukee haavan paranemista lisätyn aloe veran avulla
Vaahto veden pinnalla taas tullee tuosta kannosta, jota ei kenties ole pesty riittävän huolellisesti ennen akvaarioon asentamista??
Pelkkä liottamien ei riitä, kanto pitää pestä juuri harjalla!!!
Nyt pitäisi tietää vesi arvoista; mittaa nämä muutaman viikon aikana ennen veden vaihtoa ja muutama päivä vaihdon jälkeen .. TIPPATESTEREILLÄ joko omilla tai liikkeessä (varmista että mittaavat tippatesterein)
- NItriitti NO2
- Nitraatti NO3
- KH/GH kovuudet
- pH
Suodattimesta et puhu mitään, se on kuitenkin akvan sydän, merkki/malli, huolto toimet...
Itse oon koko akvaharrastaja ajan pärjännyt ilman mitään ihmelitkuja .. yleensä hoito virheet yms. muut seikat johtavat kalojen sairastumiseen/kuolemiin.
Mä oon oppinut kantapään tai oikeestaan molempien kantapäitten kautta hoitamaan kaloja oikein, tavallani, se ei suinkaan ole ainut mutta luulen että suunta on oikeaan koska akvani voivat hyvin kalstoineen päivineen... opastan mielelläni mutta myös sinun pitää hoitaa kaloja oikein tässä sivussa ;) ..mahdollista laittaa ilmastuslaite pois päältä ainakin päiviksi? Kasvitkin todennäköisesti tykkäisivät ja kaloilehan moisesta laitteesta ei ole hyötyä, se on vain ihmissilmää miellyttämään.
Vesitestit tosiaan tarvittaisiin, liuskatesteilläkin saadaan jotain osviittaa.
Suolaa ei kannata lisäillä, koska monnisesi todennäköisesti tykkäisivät huonoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126