Kertokaapa nyt maakravulle, jotta miten se suojaöljy ruiskutetaan sinne kaasarin ilmanottoaukkoon: pumppupullolla eli sellaisella kukkasuihkupullolla ruikkien vai vaatiiko "korkeapainesumuttimen" eli puutarhassa käytetyn myrkkylevittimen. Jotkut väittävät, että homma hoituu myös tippakannulla, mutta jaksaako kaasutin todella imaista ihan ilmanottoaukkoon "kaadettua" öljyä? Eikö se pitäisi saada sumutettua eikä pisaroina??? Luulisi ettei kaasaariin tiputettu tippa imeydy laakereille vaan jää kaasarin aukkoon lillumaan.
Suojaöljyn ruiskutus
7
845
Vastaukset
- Sunmar
Suojaöljy suihkutetaan yleensä valmiista suojaöljyspraypurkista purkin oman ponneaineen avulla esim. Mercuryn Storage Seal- suojaöljy. Siinä on pitkä suutinpilli joka viedään kaasuttimen kurkulle. Mahdolliset imuilman suodattimet pitää poistaa edestä. Uusissa moottoreissa on pitkät muoviset imukanavat, joten se voi olla vaikeaa. Polttoaineletkun voi ottaa irti moottorista ja samalla kun käyttää kaasuttimet tyhjäksi voi ruiskuttaa öljyä koneeseen. Lopuksi otetaan tulpat irti ja suihkutetaan öljyä myös tulpanreijistä koneeseen ja pyörittetään ilman tulppia muutama kerta pelkällä startilla. Tulpat pannaan lopuksi takaisin. Keväällä pyöritetään jälleen starttia muutama kerta ilman tulppia, jotta mahdollinen ylimääräinen öljy lentää pois. Loppu palaa mottorin mukana. Nämä ohjeet on perinteiseen kaasuttimella varustettuun kaksitahti perämoottoriin. Uusissa elektronisella polttoaineen suihkutuksella varustetuissa moottoreissa voi olla eri ohjeet.
Ainoana erona on, että polttoaineletkua ei irroiteta vaan pyritään moottorin hitaaseen tukehtumiseen öljyä suihkuttamalla. Tulpatkin kannattaa vaihtaa vasta keväällä. Tuossa tukehduttamisessa kannattaa olla tarkkana, eli se pitää tehdä niin että tarpeellinen määrä glykoliseosta ehtii kiertää raakavesipuolen kautta.
Tuota samaa säilöntäöljyä voi muuten käyttää myös esim talven yli seisovissa veteraaniautoissa, ruohonleikkureissa, moottoripyörissä jne..
Ja tämähän ei koske dieselmoottoreita, vaan niissä suojataan ruiskutusjärjestelmä ajamalla siihen calibration fluidia.- Veneilymiäs
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ainoana erona on, että polttoaineletkua ei irroiteta vaan pyritään moottorin hitaaseen tukehtumiseen öljyä suihkuttamalla. Tulpatkin kannattaa vaihtaa vasta keväällä. Tuossa tukehduttamisessa kannattaa olla tarkkana, eli se pitää tehdä niin että tarpeellinen määrä glykoliseosta ehtii kiertää raakavesipuolen kautta.
Tuota samaa säilöntäöljyä voi muuten käyttää myös esim talven yli seisovissa veteraaniautoissa, ruohonleikkureissa, moottoripyörissä jne..
Ja tämähän ei koske dieselmoottoreita, vaan niissä suojataan ruiskutusjärjestelmä ajamalla siihen calibration fluidia.Riittääkö että sumuttaa tuota suojaöljyä pelkästään tulppareikien kautta koneeseen?
- dcfg55
Veneilymiäs kirjoitti:
Riittääkö että sumuttaa tuota suojaöljyä pelkästään tulppareikien kautta koneeseen?
Ei.
Kampiakseli jää suojaamatta. - Voitelija
Veneilymiäs kirjoitti:
Riittääkö että sumuttaa tuota suojaöljyä pelkästään tulppareikien kautta koneeseen?
Ei riitä 2-t moottorissa, koska silloin eivät kampiakselin ja kiertokankien laakerit saa öljyä.
- ????????????????????
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ainoana erona on, että polttoaineletkua ei irroiteta vaan pyritään moottorin hitaaseen tukehtumiseen öljyä suihkuttamalla. Tulpatkin kannattaa vaihtaa vasta keväällä. Tuossa tukehduttamisessa kannattaa olla tarkkana, eli se pitää tehdä niin että tarpeellinen määrä glykoliseosta ehtii kiertää raakavesipuolen kautta.
Tuota samaa säilöntäöljyä voi muuten käyttää myös esim talven yli seisovissa veteraaniautoissa, ruohonleikkureissa, moottoripyörissä jne..
Ja tämähän ei koske dieselmoottoreita, vaan niissä suojataan ruiskutusjärjestelmä ajamalla siihen calibration fluidia.Miten dieselissä suojataan venttiilit ja sylinteriputket?
- nuukailija
???????????????????? kirjoitti:
Miten dieselissä suojataan venttiilit ja sylinteriputket?
Toimiikohan Bilteman säilytyssuoja-aine 36-324 yhtä hyvin. On tolkuttomasti edullisempaa kuin torelliset moottoriöljymerkit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986