Kalevantie oikaistaan?

Miksi?

Mutkat suoriksi ja puut sekä pensaat mataliksi! Ei kai nyt sentään?

Itse on tuota tietä myöden päässyt niin kävellen, pyörällä kuin bussillakin kouluun. Ja niin ovat sisarenikin vanhempanikin sekä monet monet muut. Ja nythän tie on jo ihan eri, helppo ja kevyt, kun Karhunkrotinmäkeäkään ei enää tarvitse päästä ylös taikka päästellä alas!

Blogi, Saska Tuomasjukka
*Kalevantie menee enimmäkseen vanhaa kärrytien pohjaa. Mutkia ei ole suoristettu. Tie on pyörien ja moottoripyörien suosiossa, ja yli 90 asteen shikaaneja on ainakin kolme. Se on kaunis tie.*
*Nopeusrajoitus tiellä on 80 km/h, ja sitähän noudatetaan. Hiljempaa ei yleensä ajeta. *
*Pienille koululaisille kauniin tien mutkat ja näköesteet merkitsevät Koululiitu-ohjelmaan merkittyjä vaarallisia ylityksiä.*
*Koulutuslautakunnan puheenjohtaja on kuitenkin todennut, että tähän on nyt tultava loppu. Se on hyvä päätös, sillä hässäkän selvittämiseen menee aina enemmän aikaa ja rahaa kuin sen välttämiseen*

Lainaukset: http://www.tuomasjukka.fi/

19

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxkaks

      ei ole koskaan välittänytkään siitä, kuka lystin maksaa, kunhan ei itse.

      Mikäli kaikki suomalaiset, jotka asuvat hankalien teiden varsilla, alkavat vaatia niiden oikaisua, saisimme tuleville sukupolville aikaiseksi maailmanennätysvelan.

      Samantyyppinen ajattelemattomuus tulee esille tuossa mainitsemassasi Tuomasjukan blogissa: kaikkiiin maaseuden mökkeihin pitäisi asentaa uusi vedenpudistamo tai paineviemäri, vaikka vanha järjestelmä ei aiheuttaisi lainkaan vesistökuormitusta.

      Tällaisiakin on lukuisia nykyisistä mökeistä.

      • todellisuus peliin

        Juu, ei - ei ole mitään järkeä kaavailluissa jätevesijärjestelyissä. Mitenkä yhden, kahden, kolmen, neljänkään pienen ihmisen jätevesi aiheuttaa 'maailmanlopun', kun ei ole mitään merkitystä kuinka tonnikaupalla vedetään veteen lietettyä sianpaskaa savipelloille ihan jokirantaan? Näin jo vuodesta vuoteen. Siinä ei yhden ihmisen jätökset tunnu hyttysen paskankaan vertaa verrattuna monen sadan satakiloisten sikojen jätöksiin nähden.

        Siat lihoo tehoruokinnalla kilon päivässä, vähintään, ja paskan tuotto on sen mukaista, joten ei edes kilosuhteella voi verrata ihmisen ja sian jätöksien tuottmäärän tehokkuutta. 300 kiloinen sika tuottaa lyhen elinikänsä aikana monin verroin enemmän paskaa, kuin vanhuuteen elävä ihminen. Sianpaskaa saa kuitenkin ihan luvankanssa vapaasti levittää pelloille. Niin, vapaasti ja vapaasti voi äkkiä joku sanoa. Tuota touhuahan valvotaan vain paperilla. Tulkaa ja haistelkaa viikonlopuina ja pyhinä kuinka paska haisee! Nähkää ja tarkastakaa oikeasti mihin ja ketä sitä paskaa ja kuinka paljon levittää!

        Jos, niin jos minä nyt menisin ja paskoisin sekä kuseskelisin keskelle Kalevan savisia peltoja ja tekisin niin loput 50-vuotta elämästäni, kaikki tarpeeni, niin uskallanpa epäillä, että molekyylikään tuosta tuotoksestani ei ikuna tule näkemään itämerta.

        Mihin ihmeeseen tarvitaan tuhansien eurojen jätevesipuhdistusjärjestelmiä näissä olosuhteissa?


      • tietäväinen eino
        todellisuus peliin kirjoitti:

        Juu, ei - ei ole mitään järkeä kaavailluissa jätevesijärjestelyissä. Mitenkä yhden, kahden, kolmen, neljänkään pienen ihmisen jätevesi aiheuttaa 'maailmanlopun', kun ei ole mitään merkitystä kuinka tonnikaupalla vedetään veteen lietettyä sianpaskaa savipelloille ihan jokirantaan? Näin jo vuodesta vuoteen. Siinä ei yhden ihmisen jätökset tunnu hyttysen paskankaan vertaa verrattuna monen sadan satakiloisten sikojen jätöksiin nähden.

        Siat lihoo tehoruokinnalla kilon päivässä, vähintään, ja paskan tuotto on sen mukaista, joten ei edes kilosuhteella voi verrata ihmisen ja sian jätöksien tuottmäärän tehokkuutta. 300 kiloinen sika tuottaa lyhen elinikänsä aikana monin verroin enemmän paskaa, kuin vanhuuteen elävä ihminen. Sianpaskaa saa kuitenkin ihan luvankanssa vapaasti levittää pelloille. Niin, vapaasti ja vapaasti voi äkkiä joku sanoa. Tuota touhuahan valvotaan vain paperilla. Tulkaa ja haistelkaa viikonlopuina ja pyhinä kuinka paska haisee! Nähkää ja tarkastakaa oikeasti mihin ja ketä sitä paskaa ja kuinka paljon levittää!

        Jos, niin jos minä nyt menisin ja paskoisin sekä kuseskelisin keskelle Kalevan savisia peltoja ja tekisin niin loput 50-vuotta elämästäni, kaikki tarpeeni, niin uskallanpa epäillä, että molekyylikään tuosta tuotoksestani ei ikuna tule näkemään itämerta.

        Mihin ihmeeseen tarvitaan tuhansien eurojen jätevesipuhdistusjärjestelmiä näissä olosuhteissa?

        se sitoo fosforipäästöt.


      • kerro heti
        tietäväinen eino kirjoitti:

        se sitoo fosforipäästöt.

        Mitä siitä tulee?

        Osaisko joku kemisti kertota?


    • Saska_Tuomasjukka

      Kirjoituksessani en vaatinut tien oikaisua, puiden kaatoa, pensasaitojen harvennusta tai ilmaisia kyydityksiä kotiovelta kouluun. Nopeusrajoitukset eräisiin kohtiin olisivat kyllä hyvä idea, ja niitä ehkä tässä tiepiiriltä lähdetäänkin hakemaan.

      Kaikkien 90-luvulla ja sitä ennen tietä kouluun käyneiden on hyvä muistaa, että ennen ei ollut samanlaista liikennettäkään. Ja aiemmin suunta oli lapsilla Kalevan kouluun, jonne pääsi vaikka peltojen poikki.

      Ystävällisin terveisin,

      Saska Tuomasjukka
      www.tuomasjukka.fi

      • jotkut ajaa hiljaa

        on. Sitä ei voi kiistää. Monissa kurveissa on tullut pahoja onnettomuuksia. Kuolonkolarikin yhtenä talvena. Peltiä on ruttaantunut monestikin ja autoja mennyt lunastuskuntoon.


      • niin kai sitten
        jotkut ajaa hiljaa kirjoitti:

        on. Sitä ei voi kiistää. Monissa kurveissa on tullut pahoja onnettomuuksia. Kuolonkolarikin yhtenä talvena. Peltiä on ruttaantunut monestikin ja autoja mennyt lunastuskuntoon.

        koulun kohdalle se liikennettäohjaava kivimuodostelma, joka on taas ajettu kumoon. Turvallisuus muodostuu niin pienistä asioista.


      • Peltipoliisi valvoo

        Niinkö, että tässä mutkassa 100 metriä 3-kymppiä, sitten taas pätkä 8-kymppiä ja sitten 6-kymppiä, ja taas 3-kymppiä? Ei mitään järkeä! Ei toimi!

        Sen on oltava sitten Vistalta Saloon ja Tarvasjoelle 50 km/h koko matkan ja peltipoliisit mutkiin sekä suorille!


      • täyskasko
        jotkut ajaa hiljaa kirjoitti:

        on. Sitä ei voi kiistää. Monissa kurveissa on tullut pahoja onnettomuuksia. Kuolonkolarikin yhtenä talvena. Peltiä on ruttaantunut monestikin ja autoja mennyt lunastuskuntoon.

        Paras kaasujalanhillitsijä on, kun kerran vetää oikein kunnolla kattokerrokseen. Jollekulle riittää pikkunaarumutkin!


      • utelias uuno
        niin kai sitten kirjoitti:

        koulun kohdalle se liikennettäohjaava kivimuodostelma, joka on taas ajettu kumoon. Turvallisuus muodostuu niin pienistä asioista.

        kuski oli kertonut, ettei hän huomannut sitä lainkaan ja pamautti vauhdilla läpi. Pitäisikin olla jotain näkyvämpää vai onkohan se vaan vauhtisokeus, joka häiritsee tässäkin asiassa.


      • kaiken nähnyt
        utelias uuno kirjoitti:

        kuski oli kertonut, ettei hän huomannut sitä lainkaan ja pamautti vauhdilla läpi. Pitäisikin olla jotain näkyvämpää vai onkohan se vaan vauhtisokeus, joka häiritsee tässäkin asiassa.

        kulkijoita aina riittää. Esim. sellaiset, jotka juuri ovat saaneet kortin tai muuten ajelevat vähemmän, eivät kertakaikkiaan uskalla mennä reunaan. On myös rattijuoppoja, jotka seilaavat laidasta laitaan eivätkä osaa päättää, kumpaa puolta ajaisivat. Sitten vanhemmat traktorit, joiden ohjauksessa saattaa olla "20 minuuttia" klappia tekevät ajolinjasta siksakkia, kun koko ajan pitää olla korjaamassa kurssia metri sinne ja toinen tänne eikä reunassa uskalla käydäkään.


      • keskeltä..
        kaiken nähnyt kirjoitti:

        kulkijoita aina riittää. Esim. sellaiset, jotka juuri ovat saaneet kortin tai muuten ajelevat vähemmän, eivät kertakaikkiaan uskalla mennä reunaan. On myös rattijuoppoja, jotka seilaavat laidasta laitaan eivätkä osaa päättää, kumpaa puolta ajaisivat. Sitten vanhemmat traktorit, joiden ohjauksessa saattaa olla "20 minuuttia" klappia tekevät ajolinjasta siksakkia, kun koko ajan pitää olla korjaamassa kurssia metri sinne ja toinen tänne eikä reunassa uskalla käydäkään.

        Näitäkin on, ja kymmeniä vuosia ovat selvinneet hengissä Kalevantiellä..


      • ohiajanut
        niin kai sitten kirjoitti:

        koulun kohdalle se liikennettäohjaava kivimuodostelma, joka on taas ajettu kumoon. Turvallisuus muodostuu niin pienistä asioista.

        korjattu taas kerran entistäkin ehommaksi. On sinivalkoiset "vauhtiraidat" ja kaikki. Hienoa!


    • _suorakulma_

      Hyvä sentään että ei alle!

      180 asteen mutka onkin jo melko metka!

    • kehitysidea

      Olisikohan aiheellista tehdä töyssyjä Kalevantielle? Ainakin Markulan ja Pajan mutkaan? Lisäksi vielä liikennevalot Pajanpysäkin kohdalle, niin ei ole valittamista!

    • Tietämätön..

      Mitkä luokat?
      Pitkäkö matka?
      Muita ehtoja?

    • perinteet kunniaan

      - Kalevantiessä ei ole keskiviivaa. Koska tien leveys ei riitä keskiviivaa..?
      - Kalevantiess ei ole reunaviivoja. Koska...?

      Miksi ihmeessä sitten ko. merkinnät on voitu maalata Vistantielle kaikkine kavennuksineen?

      • harhaanjohtavaa

        Melko metkaa..


    • - kultsipuppeli -

      Liittyykö poliisien päivystys Kalevantiellä tähän juttuun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe