Itse tehdyt pihalaatat, onko kokemusta?

MAR_99

Hei!
Onko kukaan tehnyt itse pihalaattoja?
Onnistuis varmaan muotin avulla mutta onko kokemusta miten onnistuu ja mikähän mahtaa tulla kustannusarvioksi.
Olen tässä itse miettinyt tekisikö itse vai hakeako kaupausta valmiit laatta, kuitenkin pihalaatat on vain betonia jotka on maalattu.
Kyseessä on suurehko alue ja kaupausta haettuna tulee kyseeseen usean vuoden projekti.
Kiitos etukäteen sinulle jolla on kokemusta tästä.
:)

7

6630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihertäjä

Käy katsomassa Puutarha.netin keskustelupalstaa, siellä on muistaakseni keskustelua itsevaletuista laatoista - ja kuviakin jonkin verran. Keskusteluihin päästäkseen pitää rekisteröityä käyttäjäksi, mutta se on kyllä vaivan arvoista. Osoite on siis http://www.puutarha.net :).

• yksi

Tasoita ensin maapohja, laita sen päälle riittävä kerros hiekkaa . Rakenna rimoista ristikko, jotka saavat jäädä valun jälkeen paikalleen. Vala betoni ja laita muovi päälle ettei kuivu liika nopeasti ja siinä sinulla oiva itsetehty siisti piha. Valaessa betonia se tasoitetaan pitkällä laudalla vetämällä koko valualueen yli. Pintaan voi lisätä karkeaa hiekkaa siinä vaiheessa.

• MAR_99

Moi!

Kiitos vinkeistä !!!

Täytyy viellä vaimon kanssa jutella ja eiköhän me valeta omat laatat oleskelualueelle on ne sen verran arvokkaista kaupoissa että on siinä betonikimpaleelle saatu hintaa.

• puska
        MAR_99 kirjoitti:

Moi!

Kiitos vinkeistä !!!

Täytyy viellä vaimon kanssa jutella ja eiköhän me valeta omat laatat oleskelualueelle on ne sen verran arvokkaista kaupoissa että on siinä betonikimpaleelle saatu hintaa.

voit valaa laatat helposti itse. mitä tarkoitit maalatuilla betonilaatoilla? jos haluat värillisiä laattoja, osta valkoista betonia johon sekoitat väripastaa tai osta suoraan värjättyä betonia. jos teet edellisen ohjeen mukaan, muista että muovia on tärkeä pitää vähintään se muutama päivä ja mitä vähemmän vettä pystyt käyttämään sekoituksessa, sen parempi. voit valaa laatat myös yksi kerrallaan, mikä on aikaa vievempää, silloin sinun tulee muistaa tärryyttää jokainen laatta erikseen.

• Onnistuja

Valoin n. 15 vuotta sitten pihalaatat itse ja hyvinhän nuo ovat kestäneet, vain pari haljennut,
      vaikkei ole edes lankaa sisällä. Lastulevy tukevalle, suoralle alustalle ja levyyn rimat ja
      ja niiden väliin pokkirimat halutun kokoisin ruuduin ja eikun kuraa muottiin. Muottia koputtelemalla tiivistyy ja suoralla laudalla pinta sileäksi. Jos haluat värillisen pinnan,
      sirottele värimursketta pintaan sen kuivahdettua ja taputtele valuun kiinni. Murskepinta ei tosin ole kovin ihoystävällinen lapsille.
      Seuraavana päivänä muotti varovasti nurin ja uusi erä kuivamaan. Kustannuksia en muista, mutta älä tingi ainakaan sementin määrästä, jotta laatoista tulee kestäviä. Rattoisia valuhetkiä!

• grafi jake

tuota!
      pihalaatat ei ole maalattuja, vaan sementin sekaan laitetaan väriaine. no mutta sivuseikkoja.
      tonnin sementtisäkki(s100) maksaa noin 55€, siitä tulee noin 500 litraa valmista betonia. tällä määrällä saa aika paljon laattoja jos taitoa on.
      laita viestiä jos lisää kysymyksiä.
      t:Jake

• HärmänJätkä

Itse tehtyjen laattojen laatu vaihtelee todella paljon. Kaupan laatat on ainakin laadukkaita. Hintakin vaihtelee aika paljon eri paikoista kysellessä. Huomaa toki, että paksumpi laatta maksaa enemmän, mutta myös kestää paremmin jopa autolla ajoa. Isompia eriä eli useampia täysiä lavallisia saa yleensä rautakaupankin kautta tilattuna edullisesti niin, että kuorma-auto tuo ne suoraan kotia. Muuten laattoja ostaessa saattaa kuljetuskustannukset nousta suureksi. Harvalla on itsellä kuljetuskalustoa, jolla voisi hakea edes yhden lavallisen kerrallaan.

Meillä on maassa melkein kaikkia lajia laattoja. Sinulle suosittelen kaupan laattoja, vaikka ne kalliita ovatkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe