Raskaus ei ole sairaus

jjduuud

vaikka monesti tuntuukin siltä. Näin mulle lääkäri sanoi kun hain sairaslomaa väsymykseen. Mitäs mieltä te olette siitä, että todella väsynyt ja uupunut ihminen pakotetaan töihin. Vaikka se johtuisi raskaudesta ja se saattaisi kestää koko raskauden loppuun saakka? Pitääkö se vain kestää?

Olen käsittänyt niin, että on kehon tapa kertoa, että nyt pitää vauvan kasvamisen takia levätä. Väsyneenä vielä altistaa itsensä suuremmin erilaisille tapaturmille ja sitä väsyy myös henkisesti jos ei saa tarpeeksi unta eikä fysiikka enää anna periksi.

Eikö sairasloman tarkoitus näissä raskauksissakin olisi ehkäistä pahempia asioita?

37

4666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äääiti

olla joku synnyttämätön nainen tai mies????? Harvapa synnyttämätön tietään kuinka raskasta raskaana oleminen on. Lapsihan vie kaikki tarvitsemansa äidin elimistöstä ja kropasta, kuin loinen, näin rumasti sanottuna. Totta ihmeessä se vie voimia, toisilta enemmän toisilta vähemmän. Itse olin todella hyvä vointinen paitsi alussa ja lopussa.Varsinkin se alun tappava väsymys oli kyllä huippu...Lopussa lapsi jo painoi sen verran tonne alas , että liikkumen oli tuskaa, vaikka liikuinkin.
      Raskaus ei ole sairaus, mutta tiettyä empaattisuutta tarttis lääkäreilläkin olla.

• äiti kolmelle

Minun pahoinvointi alkoi ennenkuin kuukautiset jäivät pois ja loppui synnytykseen. Sillä välillä ei ollut yhtään päivää eikä yötä (heräilin kokoajan pahoinvointiin), jolloin en olisi voinut pahoin. Minä olin melkein koko raskauden sairaslomalla, minua ei ikinä ole mikään sairaus saanut yhtä sairaaksi kun raskaus, vaikka raskaus ei sairaus olekaan. Monet tosiaan sanoo noin, he osoittavat sanomisellaan sen, että eivät itse ole kokeneet vaikeaa raskautta.

Onko teillä muilla kokemusta pitkäänjatkuneesta pahoinvoinnista raskaudenaikana? Miten selvisitte jo olemassaolevien lasten hoitamisesta?

• k

on pahoinvoinnista. Alkoi ympärivuorokautinen oksentaminen viikolla 5 ja loppui viikolle20. sen jälkeenkin oksensin aamupäivät herätestä puoleen päivään. Nyt olen viikolla 37 ja vajaan viikkoon en ole oksentanut. Toista odotan ja ensimmäisestä ei ollut mitään vaivaa.
        Olen ollut niin sairas että tuntuu että olen koko raskauden ollut sängyssä, sohvalla tai vessassa oksentaa. Esikoinen on 3v ja pärjää, leikkii jo jonkin verran yksikseen. Päiväkodissa ollut koko ajan. Illat ja aamut yritin selvitä lapsen kanssa, joskus paremmin ja joskus huonommin. Miehen työpaikalla oltiin todella joustavia, voisi mennä myöhemmin töihin että vei lapsen päiväkotiin ja tarvittaessa voisi lähteä aikaisemmin.
        en tiedä miten oikeen olen selvinnyt mutta jotenkin toi kamala aika vaan meni läpi. Töistä olen ollut sairaslomalla melkein koko raskauden. 3 kertaa olen ollut tiputuksessa.
        Kaikken avun olen ottanut vastaan, äitiltä, siskolta, ystäviltä, mummeilta, kummeilta yms.

• sairasraskaus
        k kirjoitti:

on pahoinvoinnista. Alkoi ympärivuorokautinen oksentaminen viikolla 5 ja loppui viikolle20. sen jälkeenkin oksensin aamupäivät herätestä puoleen päivään. Nyt olen viikolla 37 ja vajaan viikkoon en ole oksentanut. Toista odotan ja ensimmäisestä ei ollut mitään vaivaa.
        Olen ollut niin sairas että tuntuu että olen koko raskauden ollut sängyssä, sohvalla tai vessassa oksentaa. Esikoinen on 3v ja pärjää, leikkii jo jonkin verran yksikseen. Päiväkodissa ollut koko ajan. Illat ja aamut yritin selvitä lapsen kanssa, joskus paremmin ja joskus huonommin. Miehen työpaikalla oltiin todella joustavia, voisi mennä myöhemmin töihin että vei lapsen päiväkotiin ja tarvittaessa voisi lähteä aikaisemmin.
        en tiedä miten oikeen olen selvinnyt mutta jotenkin toi kamala aika vaan meni läpi. Töistä olen ollut sairaslomalla melkein koko raskauden. 3 kertaa olen ollut tiputuksessa.
        Kaikken avun olen ottanut vastaan, äitiltä, siskolta, ystäviltä, mummeilta, kummeilta yms.

raskaus sairaus olekaan, mutta raskaus tuo monille niin vaikeita vaivoja, ja jopa sairauksia, että jos raskaana oleva hakee sairaslomaa töistä, kyllä se on perusteltua jo. Raskausväsymys on jotain aivan muuta kuin tavallinen väsy. Raskaana oleva ei ole tilannut väsymystään, kun taasen jotkut valvovat tietokoneidensa ja tv:n äärellä yötä päivää. Hullu lääkäri, menisin terveyskeskuksen lääkäriltä hakemaan saikkua jos ei äippänlan llääkäri sitä myönnä!!

• prrggg
        sairasraskaus kirjoitti:

raskaus sairaus olekaan, mutta raskaus tuo monille niin vaikeita vaivoja, ja jopa sairauksia, että jos raskaana oleva hakee sairaslomaa töistä, kyllä se on perusteltua jo. Raskausväsymys on jotain aivan muuta kuin tavallinen väsy. Raskaana oleva ei ole tilannut väsymystään, kun taasen jotkut valvovat tietokoneidensa ja tv:n äärellä yötä päivää. Hullu lääkäri, menisin terveyskeskuksen lääkäriltä hakemaan saikkua jos ei äippänlan llääkäri sitä myönnä!!

työterveyslääkärillä sairaslomaa hakemassa. Sain siitä juuri ja juuri sen kolme päivää ja en ole sen jälkeen uskaltanut edes hakea. Oli sen verran pelottava naisihminen, että haen sitten lisää kun oikeesti tippuu nenä päästä!

• hr4c
        prrggg kirjoitti:

työterveyslääkärillä sairaslomaa hakemassa. Sain siitä juuri ja juuri sen kolme päivää ja en ole sen jälkeen uskaltanut edes hakea. Oli sen verran pelottava naisihminen, että haen sitten lisää kun oikeesti tippuu nenä päästä!

ei kannata työterveyslääkärille edes mennä, ei muutakuin neuvolalääkärille aikaa tai sitten tk:n puolelle niin saat ainakin asiantuntevaa ja asianmukaista palvelua.

• Vähällä päässyt

Itsellä oli vain jatkuvaa kuvotusta, en oksentanut kertaakaan. Joskus olin (ennen raskautta) saikulla, kun sain jonkin vatsabakteerin ja oksentelin pari pv. Ymmärrän täysin oksentelevia odottavia! Jo se pari pv oli aika kaameeta. Ei kyllä tehnyt mieli töihin mennä!

Moni tietysti ymmärtää tuon oksentelun takia töistä poissaolon, mutta väsymys ei varmaan saa niin paljon ymmärrystä. Jos ei itse ole koskaan kokenut todella voimakasta väsymystä.

• wkljweölkjölwekölwjw
        hr4c kirjoitti:

ei kannata työterveyslääkärille edes mennä, ei muutakuin neuvolalääkärille aikaa tai sitten tk:n puolelle niin saat ainakin asiantuntevaa ja asianmukaista palvelua.

Samaa mieltä, että sairauslomaa kannattaa hakea neuvolan lääkäriltä tai terkalta. Oma alkuraskauden väsymys oli niin tajutonta, että jouduin ottamaan kahdetkin päiväunet päivän aikana. Myös hb laski liian alhaiseksi ja muutakin vaivaa oli, mikä väsytti, joten sain helposti sairauslomaa, mutta pitelin myös pitämättömiä lomia pois. Pikku flunssakin tuntui paljon uuvuttavammalta raskaana ollessa kuin jos ei olisi ollut raskaana.

• u75

Neuvoisin yrittämään jonkun toisen lääkärin juttusille! Oman kokemukseni mukaan kaksi lääkäriä suhtautui mun ongelmaan täysin päinvastaisesti. Mulla on vaikeuksia pomoni ja tiimin kanssa (olen melko uus työpaikallani), melkein työpaikkakiusaamisesta voisi puhua (en tiedä missä raja menee). Joka tapauksessa olen ollut todella ahdistunut ja masentunut töiden takia. Eka lääkäri kekskeytti mut heti ja sanoi vaan että veriarvot yms. kunnossa, raskaus etenee normaalisti, et muu ei häntä kiinnosta, menisin muualle valittamaan. Ei myötätunnon / ymmärryksen häivääkään!
      Vaihdoin sitten lääkäriä ja tämä seuraava olikin heti sitä mieltä, että semmonen stressi ja ahdistus ei tee hyvää mulle eikä vauvalle ja määräs heti sairaslomalle. Ensin kolmeksi viikoksi ja sitten menen taas töihin, mutta tiedän että voin heti mennä tälle lääkärille takas jos alkaa taas ahdistamaan ja hän kirjottaa uuden sairasloman.
      Toivottavasti säkin saat pian sairaslomaa! Voimia siihen asti!

• Helmivauvani

Suosittelen lämpimästi neuvolalääkärillä käyntiä ja ihan neuvolakäynnilläkin voit ottaa asian puheeksi, terveydenhoitajasi voi kirjoittaa 5 päivää saikkua. Oksentelun takia olen ollu itse ja pari kuukautta kotona neljän seinän sisällä. Raskaus ei ole sairaus mutta ihminen joka oksentaa aamuin, päivin, illoin ja öin eikä saa syötyä kuin pieniä määriä pari kertaa päivässä ei ole fyysisesti kovinkaan hehkeässä kunnossa, vaikka luopioksi mut on varmasti työpaikalla haukuttukin tän takia. Tähän lisäksi vielä paha huimaus ja päänsärkykohtaukset niin voisin melkeen välillä väittää olevani vähän sairaskin raskauden lisäksi! Mutta talvella saan sen verran ihanan palkinnon tästä kaikesta että kyllä mä kestän vaikka sama olo jatkuisi vielä kuukausia...

• Meillä..

ainakaan ei voinut terveydenhoitaja kirjoittaa kuin 2 päivää sairaslomaa, eikä sitä saanut sen kahden päivän jälkeen jatkaa kuin lääkäri.. ei siis voinut kirjoittaa montaa kertaa putkeen sitä kahta päivää.

• onnessaan..

Kävin juuri uusiksi työterveyslääkärillä kun en vain jaksanut enää lähteä töihin. Ihana vanhempi mieslääkäri siellä antoi sairaslomaa seuraavaan neuvolaan saakka eli 2,5 viikkoa! Olin äimänkäkenä kun sen sieltä sain ja onnessani, että joku oikeasti ymmärtää! Sanoi vielä, että nyt huolehtidaan, että mulla menee tällä hetkellä kaikki niin hyvin kuin pitääkin :) Sanoi kyllä myös, että käytäntönä on ollut, että raskauteen liittyvät asiat hoidetaan neuvolan lääkärissä ensisijaisesti, mutta jos sinne ei heti pääse niin tottakai työterveydessä hoidetaan näitä asioita myös! Jäi niin hyvä mieli. Nyt ongelmana vain on, että miten saan parisen viikkoa kulumaan :) Tähän mennessä olen pari päivää vain nukkunut lähes koko ajan. Mutta eiköhän sitä unta riitä vielä jatkossakin. Viikon vielä odottelen, että pääsen ensimmäiseen ultraan ja alkuraskausvaihe pitäisi olla pian ohi ja väsymyksen siis kadota suurinpiirtein kokonaan... Mites muiden slomat? Onko teilläkin vielä inhottavia lääkäreita tullut vastaan?

• alkuvaiheessa

aivan älytön väsymys päällä. Teen hoitotyötä ja koin etten kykene potilaiden pillereitä jakelemaan sellaisen väsymyksen aikana. Hain työterveydestä sairaslomaa ja kerroin että olen raskaana. Ilmeisesti lääkäri ei tajunnut sanaa raskaus vaan alkoi miettimään että olen tulossa varmaan flunssaan kun niin väsyttää ja tutki poskiontelot ja tutki kurkun :oP. Antoi 3 pvää sairaslomaa. Silloin ei paljoa naurattanu mutta nyt naurattaa...en ole vielä koskaan kuullut että raskautta luullaan flunssaksi!

• Eräs odottaja

Olen itsekin kuullut tuon saman kommentin lääkäreiltä ja vaikka keneltä. Minä olin raskaana ollessani niin väsynyt, että vaikka heti töiden jälkeen menin aina suoraan nukkumaan ja heräsin vasta aamulla töihin, niin millään ei olisi sängystä ylös päässyt. Koko viikko meni aina niin, ettei mitään elämää ollut työn ja nukkumisen ulkopuolella ja viikonloppuina nukuin niin paljon, että pari tuntia jaksoin valvoa päivisin. Sen parin tunnin aikana olisi pitänyt antaa aikaa lapsille, tehdä viikon kotityöt, käydä ulkoilemassa ja lenkillä, sillä kunnostahan pitää pitää huolta. Lääkäri antoi ohjeita, että se piristää kun käy säännöllisesti lenkillä. Missä ihmeen välissä, kun hereillä ei meinaa pysyä edes työpäiviä? Luultavasti tuollaiset lääkärit ovat itse kokeneet helpon raskauden, joten he eivät ymmärrä, ettei kaikilla ole yhtä helppoa. Pelottavaa, kun lääkäri ei ymmärrä, että ihmiset ovat yksilöitä.

• oidrmj

No entäpäs jos väsyttää vaikkei ole raskaana? Vaikka jos on vitamiininpuutos ja väsyttää niin ettei jaksa tehdä töitä, ja haluaa nukkua? Tai kun kotityöt ja lastenhoito plus työ siihen päälle väsyttää, pitäisikö silloin myös saada sairaslomaa?
        Kkuten sanoitte, raskaus ei ole sairaus. Jos silloin väsymyksen takia saa sairaslomaa, eikö muidenkin väsyneiden pitäisi saada myös? Samat riskit väsyneenä on, oli raskaana tahi ei.
        Se on vaan niiiiin helppoa pitää sitä raskautta syynä, että hakee tämmöisen takia sairaslomaa :D

Ja kyllä, olen ollut itsekin raskaana.. ei vaan todellakaan sovi mun ajatusmaailmaan että sen takia haetaan saikkua että saa nukkua. Jos kaikki maailman laiskurit olisivat sairaslomalla, meillä olisi iso ongelma :D

• sssssssss
        oidrmj kirjoitti:

No entäpäs jos väsyttää vaikkei ole raskaana? Vaikka jos on vitamiininpuutos ja väsyttää niin ettei jaksa tehdä töitä, ja haluaa nukkua? Tai kun kotityöt ja lastenhoito plus työ siihen päälle väsyttää, pitäisikö silloin myös saada sairaslomaa?
        Kkuten sanoitte, raskaus ei ole sairaus. Jos silloin väsymyksen takia saa sairaslomaa, eikö muidenkin väsyneiden pitäisi saada myös? Samat riskit väsyneenä on, oli raskaana tahi ei.
        Se on vaan niiiiin helppoa pitää sitä raskautta syynä, että hakee tämmöisen takia sairaslomaa :D

Ja kyllä, olen ollut itsekin raskaana.. ei vaan todellakaan sovi mun ajatusmaailmaan että sen takia haetaan saikkua että saa nukkua. Jos kaikki maailman laiskurit olisivat sairaslomalla, meillä olisi iso ongelma :D

urpo matkassa.

Väsymyshän on alkuraskauden oire, sen pitäis loppu 13-14 raskausviikolla, jos ei lopu pitää jo ruveta tutkimaan mistä väsymys sitten johtuu. Näin sanottiin mm. neuvolassa ja kaikki sen tietää.

Ei ole laiskuuttaa raskausväsymyksen takia hakea saikkua, lähinnä viisasta. Ihmiset muutenkin hakevat saikkua liian huonosti. Muu väsymys (jos ei ole raskaana) on sitten asia erikseen.

Moni muu väsymys johtuu esimerkiksi työstä, eli ns. työuupumus. Tämä on seikka, josta ei sairaslomanajan palkkaa edes makseta. Tällaiset työuupumukset pitäisi pystyä hoitamaan työpaikalla niin, ettei työ enää uuvuta. Ja eri asia on taas väsymys muuten. Kyllä siihen sitä saikkua saa, yleensä nuo väsymykset koostuu henkisin kertoimin.

Jos on väsynyt, oikeasti väsynyt, on jokaisen oman terveyden takia parempi, että haet sairaslomaa silloin kun on siihen tarve. Kyllä sitä saa jos osaa vaatia! Ei sitten pidemmälle mennä sairauden kanssa kun sen alussa hoitaa!

• nukkumaanko
        oidrmj kirjoitti:

ei ole siitä, että hakee sairaslomaa raskaana sen takia, että saa nukkua vaan sen takia, että on niin väsynyt ja uupunut, ettei pysty työntekoon! On monia eri syitä olla väsynyt, osa johtuu itsestään ja osa ei.

• huono vertauskuva
        nukkumaanko kirjoitti:

ei ole siitä, että hakee sairaslomaa raskaana sen takia, että saa nukkua vaan sen takia, että on niin väsynyt ja uupunut, ettei pysty työntekoon! On monia eri syitä olla väsynyt, osa johtuu itsestään ja osa ei.

koko tälle asialla:
        "No entäpäs jos väsyttää vaikkei ole raskaana? Vaikka jos on vitamiininpuutos ja väsyttää niin ettei jaksa tehdä töitä, ja haluaa nukkua? Tai kun kotityöt ja lastenhoito plus työ siihen päälle väsyttää, pitäisikö silloin myös saada sairaslomaa? "

Nyt oli kyse että kun ON RASKAANA ja ON TÖISSÄ. Ei siis kotona,eikä raskaana. Kotityöt on hieman eriasia kuin 8 h työpaikalla olemista. Kotitöistä voit hieman joustaa ja tehdä sen mitä sinä päivänä jaksat. Pyykkausta siirtää,imuroimista yms. Tai delegoida ne puolisolle. Teepä tämä työpaikallasi!

Sekä:
        "Jos kaikki maailman laiskurit olisivat sairaslomalla, meillä olisi iso ongelma ."

Nyt oli kyse RASKAUDESTA. Ei mistään laiskottamisesta ihan huvin vuoksi ja muuten vaan. Kun ei kiinnosta. Et ole asian ytimessä ollenkaan.

Vähän oli hakusessa kirjoituksesi tarkoitus. Jos olis tarkoitus nostaa itseäni ylös siitä että jaksat noin paljon ilman sitä sairaslomaa niin toivottavasti saat ainakin mieheltäsi kiitoksia siitä.

Itse olen hoitotyössä,enkä todellakaan halua ottaa riskejä toisten hoidossa sen takia että ajattelen että koska olen "vaan" raskaana niin pitää jaksaa. Tulisitko sitä sellaisen hoitajan vastaanotolle ja antaisit terveytesi sellaisen käsiin joka ei pysty kiinnostumaan sinun terveydestäsi ja huolistasi kun yrittää itse sinnitellä oman olonsa kanssa?
        Onko se niin että koska raskaus ei ole sairaus niin oksentelevana vaan mennään töihin asiakaspalveluun? Ai niin juu,mutta sinähän saat oksennella kotona. Et tainnut sitä hokata!

Mietipä hieman seuraavalla kerralla näitä asioita. Kirjoituksesi meni niin asian vierestä kuin olla voi.

• asian oikea laita
        huono vertauskuva kirjoitti:

koko tälle asialla:
        "No entäpäs jos väsyttää vaikkei ole raskaana? Vaikka jos on vitamiininpuutos ja väsyttää niin ettei jaksa tehdä töitä, ja haluaa nukkua? Tai kun kotityöt ja lastenhoito plus työ siihen päälle väsyttää, pitäisikö silloin myös saada sairaslomaa? "

Nyt oli kyse että kun ON RASKAANA ja ON TÖISSÄ. Ei siis kotona,eikä raskaana. Kotityöt on hieman eriasia kuin 8 h työpaikalla olemista. Kotitöistä voit hieman joustaa ja tehdä sen mitä sinä päivänä jaksat. Pyykkausta siirtää,imuroimista yms. Tai delegoida ne puolisolle. Teepä tämä työpaikallasi!

Sekä:
        "Jos kaikki maailman laiskurit olisivat sairaslomalla, meillä olisi iso ongelma ."

Nyt oli kyse RASKAUDESTA. Ei mistään laiskottamisesta ihan huvin vuoksi ja muuten vaan. Kun ei kiinnosta. Et ole asian ytimessä ollenkaan.

Vähän oli hakusessa kirjoituksesi tarkoitus. Jos olis tarkoitus nostaa itseäni ylös siitä että jaksat noin paljon ilman sitä sairaslomaa niin toivottavasti saat ainakin mieheltäsi kiitoksia siitä.

Itse olen hoitotyössä,enkä todellakaan halua ottaa riskejä toisten hoidossa sen takia että ajattelen että koska olen "vaan" raskaana niin pitää jaksaa. Tulisitko sitä sellaisen hoitajan vastaanotolle ja antaisit terveytesi sellaisen käsiin joka ei pysty kiinnostumaan sinun terveydestäsi ja huolistasi kun yrittää itse sinnitellä oman olonsa kanssa?
        Onko se niin että koska raskaus ei ole sairaus niin oksentelevana vaan mennään töihin asiakaspalveluun? Ai niin juu,mutta sinähän saat oksennella kotona. Et tainnut sitä hokata!

Mietipä hieman seuraavalla kerralla näitä asioita. Kirjoituksesi meni niin asian vierestä kuin olla voi.

Ja tämä minunkin toinen lääkärini vielä sairaslomaa antaessaan sanoi, että "pidetään nyt huoli, että sulla menee nyt kaikki juuri niinkuin pitääkin"!

• Voisunsentään
        huono vertauskuva kirjoitti:

koko tälle asialla:

Sekä:

Niin jos on oksennustauti saa siitäkin sairaslomaa, eikä vain siksi, että voisi tartuttaa muut.
        Ja jos on selkä kovasti kipeä jostain muusta syystä kuin raskaudesta niin saahan sitä silloinkin sairaslomaa? Harvoin varmaan väsymyksestä saa, koska harvoin kellään on kait voimakasta väsymystä muutoin kuin raskaana ollessaan? Jos ei nyt syynä ole esim. valvominen ja siitä ei kai sairaslomaa saa, jos esim. bilettää yötä myöten.... Vitamiinin puutoksenkin saa varmaan korjattua sillä, että ottaa vitamiineja. Mutta mikä auttaa, jos raskaus väsyttää? Jos se johtuu anemiasta, se toki on hoidettavissa. Mutta mitä jos se johtuu hormoneista tms.? Ei sille ole kovin paljon tehtävissä.

Jos nyt olisi jokin sairaus tms. fysiologinen syy, joka aiheuttaisi kovaa väsymystä niin varmaan sairaslomaa saisi. Se, että laiskottaa (ei huvita tehdä töitä tms.) ja oikeasti väsyttää on eri asia!

Voimakas väsymys voi joissakin töissä jopa vaarallista! Ja onko työnantajalle hyötyä työntekijästä, joka ei pysty tekemään töitä kuin murto-osalla normaalista työtehostaan? Kaikilla raskaana olevilla ei myöskään ole täysin samanlaisia tai yhtä voimakkaita oireita. Ei voi verrata välttämättä, että no en minäkään hakenut saikkua, kun vähän väsytti. Minua väsytti tasan yhtenä päivänä todella voimakkaasti töissä, jolloin työnteosta ei meinannut tulla yhtään mitään. Muuten pystyin kyllä väsymykseltä olemaan töissä, joetn en hakenut saikkua. Nukahdin kotimatkalla bussiin, mutta työpäivä meni joten kuten. Mutta ymmärrän kyllä, että jos joku ei työssä pysty olemaan.

Itselläni on esim. ollut selkäongelmia. Miten voin olla töissä, jos en pääse edes työpaikalle? Metrin liikkuminenkin on joskus täyttä tuskaa. Ja jos en olisi raskaana, niin sittenkö voisin hyvällä omalla tunnolla olla selkäkipuineni töissä? Jos selkä meni vaikka puita hakatessa? Tai jos minulla olisikin migreeni tms.?

• Voisunsentään
        Voisunsentään kirjoitti:

Niin jos on oksennustauti saa siitäkin sairaslomaa, eikä vain siksi, että voisi tartuttaa muut.
        Ja jos on selkä kovasti kipeä jostain muusta syystä kuin raskaudesta niin saahan sitä silloinkin sairaslomaa? Harvoin varmaan väsymyksestä saa, koska harvoin kellään on kait voimakasta väsymystä muutoin kuin raskaana ollessaan? Jos ei nyt syynä ole esim. valvominen ja siitä ei kai sairaslomaa saa, jos esim. bilettää yötä myöten.... Vitamiinin puutoksenkin saa varmaan korjattua sillä, että ottaa vitamiineja. Mutta mikä auttaa, jos raskaus väsyttää? Jos se johtuu anemiasta, se toki on hoidettavissa. Mutta mitä jos se johtuu hormoneista tms.? Ei sille ole kovin paljon tehtävissä.

Jos nyt olisi jokin sairaus tms. fysiologinen syy, joka aiheuttaisi kovaa väsymystä niin varmaan sairaslomaa saisi. Se, että laiskottaa (ei huvita tehdä töitä tms.) ja oikeasti väsyttää on eri asia!

Voimakas väsymys voi joissakin töissä jopa vaarallista! Ja onko työnantajalle hyötyä työntekijästä, joka ei pysty tekemään töitä kuin murto-osalla normaalista työtehostaan? Kaikilla raskaana olevilla ei myöskään ole täysin samanlaisia tai yhtä voimakkaita oireita. Ei voi verrata välttämättä, että no en minäkään hakenut saikkua, kun vähän väsytti. Minua väsytti tasan yhtenä päivänä todella voimakkaasti töissä, jolloin työnteosta ei meinannut tulla yhtään mitään. Muuten pystyin kyllä väsymykseltä olemaan töissä, joetn en hakenut saikkua. Nukahdin kotimatkalla bussiin, mutta työpäivä meni joten kuten. Mutta ymmärrän kyllä, että jos joku ei työssä pysty olemaan.

Itselläni on esim. ollut selkäongelmia. Miten voin olla töissä, jos en pääse edes työpaikalle? Metrin liikkuminenkin on joskus täyttä tuskaa. Ja jos en olisi raskaana, niin sittenkö voisin hyvällä omalla tunnolla olla selkäkipuineni töissä? Jos selkä meni vaikka puita hakatessa? Tai jos minulla olisikin migreeni tms.?

"niin sittenkö voisin hyvällä omalla tunnolla olla selkäkipuineni töissä?"

Ei töissä vaan siis kotona...

• Eräs odottaja
        oidrmj kirjoitti:

Jos väsyttää vaikka siksi, että on vitamiininpuutos, niin silloin syödään niitä vitamiineja eikä enää väsytä. Jos ei jaksa tehdä töitä siksi, että on nukkunut liian vähän, niin sitten mennään seuraavana iltana ajoissa nukkumaan ja taas jaksetaan hyvin. Jos kotityöt väsyttää tai lastenhoito, niin sitten niitä sumplitaan niin, että jaksetaan hoitaa ne. Jos taas väsyttää jonkin sairauden takia, niin sitten haetaan sairauslomaa siksi aikaa, että paranee. Ei normaali, terve ihminen ole koskaan niin väsynyt, että se haittaisi kohtuuttomasti työntekoa, jos vain pyrkii huolehtimaan itsestään. Normaalisti sille väsymykselle vain voi tehdä jotain. Raskaana ei voi, jos ei aborttia lasketa ratkaisuksi, mutta minusta se on vähän turhan raaka vaatimus.

Ilmeisesti sinun raskausväsymyksesi ei ole ollut läheskään samaa luokkaa kuin esimerkiksi minulla ja monella muulla. Jos nimittäin olisi ollut, niin ymmärtäisit meitä muitakin.

• ajhjafböpoeiaqrpb

Hmmm... tuo on hankala juttu, kun olisi IHANAA luottaa siihen asiakkaan omaan arvioon jaksamisesta, mutta kuitenkin sinne vastaanotolle jonottaa myös niitä "viikonloppu tulee, olis sitä ja sitä menoa, vähän kyllä väsyttää, saisinko ja varmuuden vuoksi saikkua viikonlopuksi?" niin aina ei voi luottaa. Ja virhearviointeja tulee, se on ikävää.

Voi kunpa niitä oireita olisi mahdollista arvioida täysin objektiivisesti, jollain mittarilla. Mutta saikun aihetta tai ei, niin kohtelias ja empaattinen voisi silti olla!

• dotor x

Itse olen lääkäri ja raskaana. Olen todellakin mieltänyt, että normaali raskaus ei ole sairaus,vaikka välillä voi oireita aiheuttaakin. Itselläni oli alkuraskaudessa pahaakin oksentelua ja pahoinvointia, mutta ei tullut mieleenikään jäädä sairaslomalle- enhän ollut sairas vaan raskaana. Kyllä lääkärit potilaille helpomminn määrää sairauslomaa kuin itselleen. Monen monituiset kerrat olen saikkua potilaille kirjoittanut vaikka itse en samassa tilanteissa missään tapauksessa jäisi.

• 89652+
        dotor x kirjoitti:

Itse olen lääkäri ja raskaana. Olen todellakin mieltänyt, että normaali raskaus ei ole sairaus,vaikka välillä voi oireita aiheuttaakin. Itselläni oli alkuraskaudessa pahaakin oksentelua ja pahoinvointia, mutta ei tullut mieleenikään jäädä sairaslomalle- enhän ollut sairas vaan raskaana. Kyllä lääkärit potilaille helpomminn määrää sairauslomaa kuin itselleen. Monen monituiset kerrat olen saikkua potilaille kirjoittanut vaikka itse en samassa tilanteissa missään tapauksessa jäisi.

Eroa on kuitenkin myös esimerkiksi potilaan työssä ja monessa muussa. Minulle sanoi joskus lääkäri, että mitään syytä sairauslomaan ei ole, vaan ota vain työpaikalla rauhallisesti ja nosta välillä jalkoja ylös kesken työpäivän. Olin liukuhihnatyössä, joten minun työtahtini oli ihan tasan määrätty tehtaan toimesta, eikä siellä kenenkään omaa tahtia odoteltu eikä oksentamiselle ollut aikaa. Jouduin lopulta irtisanomaan itseni raskauden takia, koska en yksinkertaisesti pystynyt tekemään niitä töitä enää siinä kunnossa.

Oksenteletko sinä lääkärinä sitten ihan potilaidenkin läsnäollessa? Minä en ainakaan erityisemmin viihtyisi sellaisen lääkärin vastaanotolla. Itselläni on nykyisin asiakkaita aina yhden-kolmen tunnin palavereissa kerrallaan ja sellainen aika on äärettömän hankala selvitä erittäin pahoinvoivana ja oksentelematta. Erilaisilla tekosyillä on pakko poistua vessaan välillä useammankin kerran session aikana.

• vähän yrjöllä...
        89652+ kirjoitti:

Eroa on kuitenkin myös esimerkiksi potilaan työssä ja monessa muussa. Minulle sanoi joskus lääkäri, että mitään syytä sairauslomaan ei ole, vaan ota vain työpaikalla rauhallisesti ja nosta välillä jalkoja ylös kesken työpäivän. Olin liukuhihnatyössä, joten minun työtahtini oli ihan tasan määrätty tehtaan toimesta, eikä siellä kenenkään omaa tahtia odoteltu eikä oksentamiselle ollut aikaa. Jouduin lopulta irtisanomaan itseni raskauden takia, koska en yksinkertaisesti pystynyt tekemään niitä töitä enää siinä kunnossa.

Oksenteletko sinä lääkärinä sitten ihan potilaidenkin läsnäollessa? Minä en ainakaan erityisemmin viihtyisi sellaisen lääkärin vastaanotolla. Itselläni on nykyisin asiakkaita aina yhden-kolmen tunnin palavereissa kerrallaan ja sellainen aika on äärettömän hankala selvitä erittäin pahoinvoivana ja oksentelematta. Erilaisilla tekosyillä on pakko poistua vessaan välillä useammankin kerran session aikana.

Eikä se mene ihan niin, että käynpä oksentamassa ja sitten on taas ihan kuosissa! Ja voi jatkaa töitä normaalisti. Usein oksentelun jälkeen on aika heikko olo. Ja kun oksennus tulee, niin se tulee ei siinä pysty kauan pidättelemään. Vessa on hyvä olla lähellä! Ei välttämättä kerkiä sanoa mitään tekosyytä, kun pitää vauhdilla juosta vessaan!

• Helmivauvani
        vähän yrjöllä... kirjoitti:

Eikä se mene ihan niin, että käynpä oksentamassa ja sitten on taas ihan kuosissa! Ja voi jatkaa töitä normaalisti. Usein oksentelun jälkeen on aika heikko olo. Ja kun oksennus tulee, niin se tulee ei siinä pysty kauan pidättelemään. Vessa on hyvä olla lähellä! Ei välttämättä kerkiä sanoa mitään tekosyytä, kun pitää vauhdilla juosta vessaan!

Raskauspahoinvoinnin laatukin on tosi yksilöllistä. Toiset voi käydä yökkäämässä ja sen jälkeen olla kuin ei mitään olis tapahtunutkaan. Itsellä oksentelu taas oli pahimpina päivinä verrattavissa mahatautiin, oksensin n. 10 minuutin välein mahahapot pihalle ja tärisin sängyssä sikiöasennossa. Olisin siis ollut työkuntoinen joidenkin mielestä, minähän olen vain raskaana... väsymys on asia erikseen ja siihen en ota kantaa, itseä on myös väsyttänyt ja väsyttää edelleen (olenhan edelleen raskaana ;) ja päiväunet on tarpeen joka päivä vaikka nukun yöllä vähintään 8 tuntia. Tosin yöuntakin keskeyttää vessassa juoksu parin tunnin välein, unenlaatu ei ole verrattavissa normaaliin joten väsymykseen piilee syynsä myös tässä.

Taitaa olla ihmisillä veressä tuo toisten sairaslomien kyseenalaistaminen, siihen olen törmännyt jokaisella työpaikalla. Toiset tulevat sairaana töihin koska eivät kehtaa hakea saikkua, juurikin tuon kyseenalaistamisen takia. Ja sitten on koko osasto flunssassa, lääkkeiden jaossa virheitä, työtehtäviä tekemättä kun uupuneena ei kykene samaan suoritukseen kuin normaalisti jne. Itse olen myös köpötellyt kuumeisena töihin ja kävinpä muutaman päivän tänäkin kesänä työpaikalla oksentelemassa ja tärisemässä ja salaa itkemässä vessassa kun en jaksanut hoitaa töitäni niin kuin ennen kun rupesi huimaamaan niin paljon ja oli pakko istua alas kesken hoitotoimenpiteiden (puhumattakaan oksentamaan juoksemisesta kesken ruuan jaon tai vaipan vaihdon..). Jäin siis saikulle, huonon omantunnon saattelemana ja syyllistin itseäni jokaisesta "helpotuksen hetkestä" joita silloin tällöin oksentelun välissä tuli. "Nytkin voisin ihan hyvin olla töissä"..

• AJHFPOAjbvi
        Helmivauvani kirjoitti:

Raskauspahoinvoinnin laatukin on tosi yksilöllistä. Toiset voi käydä yökkäämässä ja sen jälkeen olla kuin ei mitään olis tapahtunutkaan. Itsellä oksentelu taas oli pahimpina päivinä verrattavissa mahatautiin, oksensin n. 10 minuutin välein mahahapot pihalle ja tärisin sängyssä sikiöasennossa. Olisin siis ollut työkuntoinen joidenkin mielestä, minähän olen vain raskaana... väsymys on asia erikseen ja siihen en ota kantaa, itseä on myös väsyttänyt ja väsyttää edelleen (olenhan edelleen raskaana ;) ja päiväunet on tarpeen joka päivä vaikka nukun yöllä vähintään 8 tuntia. Tosin yöuntakin keskeyttää vessassa juoksu parin tunnin välein, unenlaatu ei ole verrattavissa normaaliin joten väsymykseen piilee syynsä myös tässä.

Taitaa olla ihmisillä veressä tuo toisten sairaslomien kyseenalaistaminen, siihen olen törmännyt jokaisella työpaikalla. Toiset tulevat sairaana töihin koska eivät kehtaa hakea saikkua, juurikin tuon kyseenalaistamisen takia. Ja sitten on koko osasto flunssassa, lääkkeiden jaossa virheitä, työtehtäviä tekemättä kun uupuneena ei kykene samaan suoritukseen kuin normaalisti jne. Itse olen myös köpötellyt kuumeisena töihin ja kävinpä muutaman päivän tänäkin kesänä työpaikalla oksentelemassa ja tärisemässä ja salaa itkemässä vessassa kun en jaksanut hoitaa töitäni niin kuin ennen kun rupesi huimaamaan niin paljon ja oli pakko istua alas kesken hoitotoimenpiteiden (puhumattakaan oksentamaan juoksemisesta kesken ruuan jaon tai vaipan vaihdon..). Jäin siis saikulle, huonon omantunnon saattelemana ja syyllistin itseäni jokaisesta "helpotuksen hetkestä" joita silloin tällöin oksentelun välissä tuli. "Nytkin voisin ihan hyvin olla töissä"..

Oksentelu voisikin olla hankalasti työhön sopiva, mutta useimpia töitä pystyy kyllä tekemään väsyneenä.

• dl qP
        AJHFPOAjbvi kirjoitti:

Oksentelu voisikin olla hankalasti työhön sopiva, mutta useimpia töitä pystyy kyllä tekemään väsyneenä.

ei ilmeisestikään ole kysymys mistään tavallisesta väsymyksestä. Nyt tarkoitetaan väsymystä jonka takia aamulla,tai mihin aikaan hyvänsä ,on äärimmäisen vaikeaa jaksaa nousta ylös sängystä. Väsyttää niin,että nukahtaa mm.vessan pytylle vain pikaisesti pissalla käydessä,työpaikalla nukahtaa tai lähes nukahtaa kahvitunnilla,ei millään jaksaisi pitää silmiä auki potilasta hoitaessa,syöttäessa keitto valuu lautasen reunan yli,kun hoitaja meinaa nukahtaa ja keskittyminen herpaantuu.
        Mitä työtä sinun mielestäsi voi tehdä noin umpiväsyneenä? Ihan mielenkiinnosta utelen.

• väsynytt
        dl qP kirjoitti:

ei ilmeisestikään ole kysymys mistään tavallisesta väsymyksestä. Nyt tarkoitetaan väsymystä jonka takia aamulla,tai mihin aikaan hyvänsä ,on äärimmäisen vaikeaa jaksaa nousta ylös sängystä. Väsyttää niin,että nukahtaa mm.vessan pytylle vain pikaisesti pissalla käydessä,työpaikalla nukahtaa tai lähes nukahtaa kahvitunnilla,ei millään jaksaisi pitää silmiä auki potilasta hoitaessa,syöttäessa keitto valuu lautasen reunan yli,kun hoitaja meinaa nukahtaa ja keskittyminen herpaantuu.
        Mitä työtä sinun mielestäsi voi tehdä noin umpiväsyneenä? Ihan mielenkiinnosta utelen.

Kysymys on ollut alunalkaen kunnon väsymyksestä ja uupumuksesta eikä mistään pienestä väsystä. Olen pian ollut 2,5 viikkoa asian takia sairaslomalla ja lisää joudun pyytämään. Päivät menee siihen, että nukun tai makaan enkä jaksa edes asentoa vaihtaa. Ainoat mitä on pakko välillä jaksaa tehdä on käydä pissalla, syödä ja viedä koira puistikolle omille asioilleen. En ole siivonnut kotiani pariin viikkoon ja koirataloudessa sen huomaa! Välillä tjulee pieni spurtti ja jaksaa esimerkiksi täyttää tiskikoneen ja sen jälkeen onkin ihan puhki. Eihän siinä mennyt edes puolta tuntia, mutta pisti kehon sitäkin rankemmalle koetukselle. Asiasta taitavat nipottaa ne, jotka eivät ole väsymystä kokeneet. Toki olen mielummin väsynyt koko päivän kuin oksentelen koko päivän. Kertokaapa mitä työtä voi tällaisen väsymyksen kanssa suorittaa turvallisesti ja järkevästi?!

• "potilas75"
        dotor x kirjoitti:

huh huh.. jos sulla on nyt on sattunut olemaan helppo raskaus niin turha syyllistää niitä, jotka eivät ole päässeet yhtä vähällä. Jokainen raskaus on erilainen ja voi aiheuttaa eriasteisia oireita.

Minulla on ollut helppo raskaus tähän saakka.. pientä väsymystä ja pahoinvointia aluksi. Viikot 13 - 29 jotaikuinkin oireettomia. Nyt rasitus aiheuttaa kivuliaita supistuksia. Tarkoitatko, että koska sinulla noita ei ole ollut niin minunkaan ei tulisi harkita sairaslomalle jäämistä? Eihän supistelutkaan mikään sairaus ole, onhan sekin vaan raskauden aiheuttamaa?

koska lääkäreiden koulutukseen lisätään ihmissuhdetaidot?!?

• Neljä raskautta koke
        väsynytt kirjoitti:

Kysymys on ollut alunalkaen kunnon väsymyksestä ja uupumuksesta eikä mistään pienestä väsystä. Olen pian ollut 2,5 viikkoa asian takia sairaslomalla ja lisää joudun pyytämään. Päivät menee siihen, että nukun tai makaan enkä jaksa edes asentoa vaihtaa. Ainoat mitä on pakko välillä jaksaa tehdä on käydä pissalla, syödä ja viedä koira puistikolle omille asioilleen. En ole siivonnut kotiani pariin viikkoon ja koirataloudessa sen huomaa! Välillä tjulee pieni spurtti ja jaksaa esimerkiksi täyttää tiskikoneen ja sen jälkeen onkin ihan puhki. Eihän siinä mennyt edes puolta tuntia, mutta pisti kehon sitäkin rankemmalle koetukselle. Asiasta taitavat nipottaa ne, jotka eivät ole väsymystä kokeneet. Toki olen mielummin väsynyt koko päivän kuin oksentelen koko päivän. Kertokaapa mitä työtä voi tällaisen väsymyksen kanssa suorittaa turvallisesti ja järkevästi?!

Itsekin olen ollut juuri noin väsynyt kuin sinä, mutta voin toisaalta ymmärtää, että ei sellaista tajua, jos ei ole sitä koskaan kokenut. Normaalisti kun ihminen ei KOSKAAN ole noin väsynyt ja jos joskus esimerkiksi kuumeen tai muun sairauden takia on, niin se on väliaikaista, kestää muutaman päivän eikä sen aikana tarvitse tehdä yhtään mitään, kun saa sairastaa. Raskaana taas tuota väsymystä kestää pahimmillaan viikkoja ja kuukausia yhteen menoon, joten edes sairausloma ei pelasta tehtäviltä töiltä ja niin sen väsymyksen huomaa paremmin.

• tfröioikå
        "potilas75" kirjoitti:

huh huh.. jos sulla on nyt on sattunut olemaan helppo raskaus niin turha syyllistää niitä, jotka eivät ole päässeet yhtä vähällä. Jokainen raskaus on erilainen ja voi aiheuttaa eriasteisia oireita.

Minulla on ollut helppo raskaus tähän saakka.. pientä väsymystä ja pahoinvointia aluksi. Viikot 13 - 29 jotaikuinkin oireettomia. Nyt rasitus aiheuttaa kivuliaita supistuksia. Tarkoitatko, että koska sinulla noita ei ole ollut niin minunkaan ei tulisi harkita sairaslomalle jäämistä? Eihän supistelutkaan mikään sairaus ole, onhan sekin vaan raskauden aiheuttamaa?

koska lääkäreiden koulutukseen lisätään ihmissuhdetaidot?!?

Lääkärinä voin todeta vain, että lääkärit eivät itse jää sairauslomille hevillä, mutta kirjoittavat niitä kyllä potilailleen löyhemmin perustein. Esim. HYKS:sä lääkärit ovat vuodessa keskimäärin yhden päivän pois sairauden takia, hoitajat 15 ja laitoshuoltajat 30.
        Ei se, ettei itse potilaan tilanteessa jäisi saikulle tarkoita sitä etteikö sen potilalle ihan empaattisesti ja paheksumatta kirjoita.

• syjtekl.
        tfröioikå kirjoitti:

Lääkärinä voin todeta vain, että lääkärit eivät itse jää sairauslomille hevillä, mutta kirjoittavat niitä kyllä potilailleen löyhemmin perustein. Esim. HYKS:sä lääkärit ovat vuodessa keskimäärin yhden päivän pois sairauden takia, hoitajat 15 ja laitoshuoltajat 30.
        Ei se, ettei itse potilaan tilanteessa jäisi saikulle tarkoita sitä etteikö sen potilalle ihan empaattisesti ja paheksumatta kirjoita.

Lisäys edelliseen. Lääkärit käyvätkin liian sairaina töissä, se on tunnettu asia joka on lääkärien häpeä, ei kunnisa.

• aiheesta poiketen
        tfröioikå kirjoitti:

että hoitajat ja laitoshoitajat ovat poissa enemmän vuodessa töistä johtuu siitä, että he tekevät törkeän paljon fyysisesti raskaampaa työtä kuin normi tk-lääkärit tai vastaavat! Toki motivaatiolla saattaa olla tekemistä asian kanssa myös ja sillä kuinka paljon työtään rakastaa, mutta kyllä laitoshuoltajat eli siivoajat ja hoitajat ovat saikulla varmasti fyysisen työn takia enemmän kuin lääkärit. Lääkärit voisivat monessa vaivassa tehdä työtä ihan hyvin kun taas fyysisen työn tekijät eivät. Laitoshuoltajilla moni sairasloma varmasti liittyy myös työstä johtuviin rasitusvammoihin yms...

• kolme vuotta myöhässä jä
        tfröioikå kirjoitti:

Onkohan ihan fiksua mennä töihin sairaana, kohdata ihmisiä joiden vastustuskyky on alentunut ja tehdä toimenpiteitä (vaikka vain pientoimenpiteitä) sairaana? Ei siitä kyllä kannata kunniamerkkejä kalastella. Edesvastuutonta se on. Luulisi korkeakoulutetun lääkärin niin yksinkertaisen asian ymmärtävän. Taidan itse tehdä tästä lähtien valituksen jos joudun sairaan lääkärin tai hoitajan asiakkaaksi! Vaadin saada terveitä, toimintakykyisiä asiantuntijoita, enkä marttyyreitä jotka kuvittelevat että maailma pysähtyy ilman heitä!

• fdvfd

Sairauslomien kirjoituskäytäntö on muuttunut, koska niin monet ihmiset käyttävät niitä väärin. Väsymykseen ja uupumukseen vedotaan silloinkin, kun kyse ei olisi mistään muusta kuin ns. normaalista raskausväsymyksestä. Ihmiset valehtelevat häpeilemättä lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle. Esimerkiksi joskus odottavia äitejä saatetaan neuvoa hankkimaan ilmainen uätutkimus menemällä sairalaan ensiapuun valittamaan tiettyjä keskenmenoon viittavia oireita. Meillä on vain moraali niin sairaan pielessä, että ei ihme, jos joskus kohtaa lääkärin, joka kieltäytyy kirjoittamasta sairauslomaa.

Eihän se toki ole oikein, että oikeasta uupumuksesta kärsivä nainen käännytetään pois, mutta se nyt vaan on hinta, joka on pitänyt maksaa siitä, että niin moni muu (myös raskaana oleva) valehtelee häikäilemättä sairaslomaa saadakseen.

Ei voi sanoa aloittajan tapauksessa, kuin: huonoa tuuria ja ehkä myös kyvyttömyyttä itse kertoa kaikista oireista niin, että huonompikin lääkäri tajuaa miten pahasta uupumuksesta on kyse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe