hemmotellaan täällä Euroopan peränurkassa maailmanluokan taiteilijoiden töillä. Georg Baselitzin töiden näyttely päättyi vasta muutama päivä sitten, eikä sen vaikutuksista ole vieläkään toipunut, kun jo nyt on Manolo Valdesilla näyttely Helsingissä Galleria Forsblomilla sen molemmissa kerroksissa.
Valdesin näyttelyn pääosassa ovat aivan tuoreet uudet työt tältä vuodelta. Niitä ei New Yorkia lukuunottamatta ole vielä juuri muualla esitetty. Lisäksi on esillä muutaman vuoden vanhempia vedoksia, joita on täydennetty pienillä uniikeilla, taidehistoriasta poimituilla kollaaseilla kuin pisteenä i:n päällä.
Kaikki työt ovat todella upeita mutta nämä uudet, suhteellisen suurikokoiset työt ovat uskomattoman hienoja. Jos satutte Helsingissä liikkumaan niin mielestäni Valdesin näyttelyssä käynti on "must"!!! Ja aikaa käydä näyttelyssä on, sillä se kestää aina 26.9. saakka.
Kiertelin viikko pari sitten länsirannikon näyttelyitä ja Lönnströmin taidemuseossa Raumalla oli yhteisnäyttely, jossa oli mm. Anna Retulaisen ja Janne Räisäsen maalauksia. Erehdyin pahan kerran kun näin ensimmäisen Retulaisen työn, kauempaa katsottuna pidin sitä ilman muuta Räisäsen maalauksena.
Juuri Raumalla olen ensimmäisen kerran nähnyt Retulaisen töitä, ne olivat niitä alkuajan suuria "joukkokohtauksia" eli mm. nautalaumoja joukossa ratsastavine karjapaimenineen. Ne olivat hienosti toteutettuja ja pidin niistä kovasti. Seuraavaksi näin hänen töitään Forum Boxin näyttelyssä, jossa esillä oli akvarellinomaisia öljymaalauksia vielä tunnistettavista juureksista, vihanneksista ja kukista. Hän on asteittain siirtynyt yhä vähemmän esittävään maalaukseen mutta nyt Raumalla näkemäni työt olivat kyllä pieni shokki. Lieneekö hänellä menossa täydellinen irtaantuminen vanhasta, joka varmasti kulkee hyvin Raumalla esillä olevien ultraekspressiivisten abstraktioiden kautta.
Onko teistä kukaan seurannut Retulaisen uraa ja jos on, niin mitä mieltä siitä?
Länsirannikosta puheen ollen niin Salon taidemuseossa on hieno näyttely suomalaisesta maisemamaalauksesta. Teokset ovat lainassa Turun taidemuseolta, ja pidän erinomaisena kulttuuritekona,
että esille tuodaan niin vanhoja kuin uudempiakin hienoja perinteisiä maisemamaalauksia, joita ei julkisuudessa ole nähty vuosikymmeniin, osaa ei ehkä koskaan. Joukossa oli vanhoja tuttuja taiteilijoita mutta myös minulle ennen tuntemattomia tekijöitä. Hatun nosto salolaisille!
Kyllä meitä nyt
ilpittore
0
989
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115815Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323917- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529