kokemusta takuu-säätiöstä?

Marika66

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat saaneet Takuu-säätiön takaaman lainan velkojen hoitoon? Mulla on tilanne sellainen, että ulosotossa vanhenee helmikuussa 15v takainen laina ja vielä jää n. 2600e ulosottoon. Haluaisin kuitenkin maksaa kaikki jäljelle jäävät velkani pois kerralla, siis sellaiset, mitkä eivät ole ulosotossa. Niitä on noin 10.000e korkeintaan. Olen vakituisessa työssä, vuokra-asunto ja omaisuutta 0. Tarkistetaanko tuloja missään vaiheessa maksujärjestelyn vaiheessa, jos ovat pienentyneet tai suurentuneet? Onko mahdollista saada maksuvapaita kuukausia? Mitä menoja hyväksytään? Sen ymmärsin, että vuokra, sähkö, työmatkat, työpaikkaruokailu, lääkkeet ja n.490/kk käyttövaraa. Onko muita menoja mitä voi laittaa? Tällä hetkellä aikuinen poika asuu kanssani mutta on muuttamassa vuoden kuluttua omilleen. Hän maksaa tällä hetkellä puolet vuokrasta. Miten tämä vaikuttaa? Ajattelin, että tilanne muuttuu kuitenkin siihen pisteeseen, että maksan itse vuokran pian itse kokonaan. Onko muita vinkkejä mitä kannattaa huomioida? Mihin hakemukseni voisi kaatua, siis etten sitä saisi?

56

19677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokke 65

      On sinulla ollut pitkä tie mutta alat oleen maaliviivalla jo. sitkeä nainen hyvä.

      Niin tuosta takuusäätiöstä minulla ei ole omaa kokemusta koska itsekkin sinne olen ehkä tuossa 2011 puolella menossa.

      Mutta sen minkä olen asiasta lkukenut niin yleisimmät syyt hylkyyn on:
      1. liikaa velkaa eli yli 34 tonnia
      2. maksuvaran puute eli työttömyys tms..
      3. maksuhistoria eli tiliotteilla näkyy että maksykykyä/halua ei ole riittävästi (6kk)

      Sinun kohdallasi noista ainut kriittinen juttu on tuo 6kk tiliotteet, oletko sinä aikana maksanut velkoja maksuvarallasi pois sekä ehdottomasti et ole ottanu pikavippejä tai muutoin velkaantunut lisää.
      Tsemppiä sinulle ja kerrohan saitilla miten asiasi edistyy.

      Jokke65

      • en saanut

        En saanut Takuusäätiön takausta. Sinällään veikeää että maksan velkojani tällä hetkellä liki 800€/kk ja olen hengissä, mutta heidän mielestä minulla ei ole maksuvaraa. Eli tässä sitten kituutetaan hautaan asti näin, ellei kohdalle osu lotto voitto tai joku yksityinen lainanantaja.
        Kyllä elämä on ihanaa.


    • pohjalla käynyt

      itselläni takuu-säätiön takaus. tammikuussa 2009 aloitettiin prosessi velkaneuvojan kanssa. käytiin läpi kaikki mitä on. laskettiin että maksuvara riittää ja paperit sisään. siitä alkoi 6 kk näyttö että pystyy hoitamaan ja maksamaan vähintään maksuvaran verran.kaikki menot piti kirjata ylös.jokaista kahvikuppia myöten. kesä oli tiukkaa aikaa mut sen selvis kun oli niin kova halu päästä takasin elämänsyrjään kiinni. ensin oli se 6 kk näyttö ja sit halusivat vielä pari kk lisää.mutta se kannatti. lokakuussa 2009 tuli myönteinen päätös. siihen hyväksyttiin kaikki,osamaksuautosta lähtien, veljen lainaamat muutama tonni että saatiin silloin heti alussa katkeamaan ja mikään ei mennyt ulosottoon tai oikeuteen. kokonaissumma oli 29000. nyt maksan 350/kk 8 vuoden ajan. ei velkaneuvojan kanssa edes osattu odottaa noin pitkää laina-aikaa,autosta puhumattakaan. prosessi oli pitkä ja raskas mutta vielä raskaampaa oli aika ennen sitä. kaikki on mahdollista jos vaan todella haluaa. kysyt että mihin homma voisi kaatua.. se kaatuu varmaan monella siihen että on liikaa velkaa,ei maksuvara riitä. ja ehkä suurimpana ongelmana on monelle lisävelan otto. se ei tarvi kuin yhden kerran ottaa satasen vippi ja se on sitten siinä. tai jättää joku kk maksamatta kaikella millä pystyisi. sinne ei selittelyt että miksi toiminut kuin on toiminut. ehdot on todella tiukat mutta se kannattaa.niin ja maksuvapaita kuukausia ei ole. mut ei niille ole tarvettakaan.
      tsemppiä.aina kannattaa kokeilla mut vain jos on halua onnistua.

      • Marika66

        Vaikuttaa hyvältä...mitenköhän ulosoton kanssa toimitaan tuon puolen vuoden ajan? Mulla menee nyt ulosottoon palkasta 1/3 joten tiukemmin en talouttani voi hoitaakaan kun nyt hoidan. Onko sulla ollut mitään tarkistuksia palkan ja muitten menojen suhteen tuon lokakuun 2009 jälkeen? Eli pitikö sun saada "säästettyä" tuo 350e/kk puolen vuoden ajan? Sitäpä pelkään, että jos tuloni pienenevät niin miten hoidan sitten tuon lyhennyksen tai jos vuokrani nousee, kuten varmasti nouseekin esim. lyhennyksen ajalta.

        Jokke65: pitäisikö mun lyhentää jotain velkoja tuon 6kk ajan vaikka ulosotto on päällä?

        Ihanaa kun saa tukea teiltä!


      • Oletan, että velka kuin vanhenee - viisitoista vuotta kituututusta ulosoton armoilla tosin tuntuu ´velkaantumiselta hautaan asti`. Olen tosin kuullut, että ulosottoviranomaistenkin kanssa voi neuvotella mutta tämän mahdollisuuden toteutuminen vaatii onneakin eli sitä, että kohdalle sattuu joustava ulosottomies.
        Käsittääkseni yksi velkajärjestelysysteemin sudenkuopista on se, että se vain kitsaasti auttaa kaikkein köyhimpiä velallisia. Toinen ansa piilee juuri tuossa - sinänsä kannatettavassa - lisävelkaantumiskiellossa. En tiedä, selvitetäänkö jokaiselle velkajärjestelyyn päässeelle ymmärrettävästi se, ettei minkäänlaisia lainoja saa ottaa velkajärjestelyn aikana.
        Muistaakseni silloin, kun nykyistä velkajärjestelysysteemiä kehitettiin, suuri osa veloista oli velalliselle periaatteessa elinikäisiä eli niitä voitiin uudistaa rajattomiin. Velkajärjestelyyn pääsy mahdollisti esimerkiksi monelle laman takia velkaantuneelle paluun normaaliin elämään jossain vaiheessa sen sijaan, että elinikäinen ulosotto olisi nakertanut heidän elämänlaatuaan täältä ikuisuuteen. Velkojatkaan eivät juuri hyötyneet varattoman ja kehnohkotuloisen velallisen loppuikäisestä löysästä hirrestä, sillä lyhennyskertymää ei heiltä ulosotto- yms. kulujen jälkeen paljonkaan jäänyt.


      • pohjalla käynyt
        Marika66 kirjoitti:

        Vaikuttaa hyvältä...mitenköhän ulosoton kanssa toimitaan tuon puolen vuoden ajan? Mulla menee nyt ulosottoon palkasta 1/3 joten tiukemmin en talouttani voi hoitaakaan kun nyt hoidan. Onko sulla ollut mitään tarkistuksia palkan ja muitten menojen suhteen tuon lokakuun 2009 jälkeen? Eli pitikö sun saada "säästettyä" tuo 350e/kk puolen vuoden ajan? Sitäpä pelkään, että jos tuloni pienenevät niin miten hoidan sitten tuon lyhennyksen tai jos vuokrani nousee, kuten varmasti nouseekin esim. lyhennyksen ajalta.

        Jokke65: pitäisikö mun lyhentää jotain velkoja tuon 6kk ajan vaikka ulosotto on päällä?

        Ihanaa kun saa tukea teiltä!

        ulosotosta en osaa sanoa kun ei mennyt mikään sinne asti.voin olla väärässäkin mutta tuntuisi aika luontevalta kuitenkin että jos maksaa ulosottoon niin yhtä kaikki maksamista se on.ei sen 6 kk aikana tarvinnut saada säästöön mitään vaan silloin piti vaan saada maksettua laskuja vähintään sillä summalla.ja oli vielä niin että itsellä oli se summa millä vähintään maksaa,oli 450€ .ja ne pyys takuu-säätiöstä aina sitten tiliotteita nähtäväksi millä todisti että olet hoitanut niinkuin sovittu. sen jälkeen kun laina nostettiin pankista ei kukaan ole kysynyt tulojen muuttumisesta. meillä on sovittu velkaneuvojan kanssa että jos jotain radikaalia muutosta tapahtuu niin otan yhteyttä ja selvitellään.


      • Puolivälissä

        29 000e velkaa ja erä 350e/kk?!! Sain kans takuusäätiön takauksen, lainasumma oli 30200e. Mulle lätkäsivät helvetti yli tonnin kuukausierän "ota tai jätä" tarjouksena. Vouti vei aikasemmin tuloistani 350-400e/kk. Puolet maksettu 15. kuukauden aikana, mutta mieletön taistelu joka kuukausi,, että saa rahat kokoon. Siihen ei todellakaan ole riittänyt 40h/vko työtunnit. Pahimmillaan 70h/vko on joutunut tekemään. Silti kiitollinen olen Takuusäätiölle, korkojen takia en olisi veloistani ikinä selviytynyt.

        Hakuprosessi todellakin oli raskas ja pitkä, mutta myöntävä päätös oli sen arvoista.
        Myös laina-aika on raskasta, mihinkään ei jää rahaa ja elämiseen tarkoitettuja "suojaosuuksia" näet vain unissasi.

        En ymmärrä miten sait noin pienen kuukausierän, mutta onnea. Matkasi on paljon omaani helpompi.


      • Puolivälissä kirjoitti:

        29 000e velkaa ja erä 350e/kk?!! Sain kans takuusäätiön takauksen, lainasumma oli 30200e. Mulle lätkäsivät helvetti yli tonnin kuukausierän "ota tai jätä" tarjouksena. Vouti vei aikasemmin tuloistani 350-400e/kk. Puolet maksettu 15. kuukauden aikana, mutta mieletön taistelu joka kuukausi,, että saa rahat kokoon. Siihen ei todellakaan ole riittänyt 40h/vko työtunnit. Pahimmillaan 70h/vko on joutunut tekemään. Silti kiitollinen olen Takuusäätiölle, korkojen takia en olisi veloistani ikinä selviytynyt.

        Hakuprosessi todellakin oli raskas ja pitkä, mutta myöntävä päätös oli sen arvoista.
        Myös laina-aika on raskasta, mihinkään ei jää rahaa ja elämiseen tarkoitettuja "suojaosuuksia" näet vain unissasi.

        En ymmärrä miten sait noin pienen kuukausierän, mutta onnea. Matkasi on paljon omaani helpompi.

        Vaikka ketju aika vanha niin kuitenkin vastaan kun T-S:stä kyse... :)

        2013 nostin T-S:n takaaman järjestelylainan jota nyt maksan 720€/kk vielä 2 vuotta (4 v. maksuaika ja velkasumma 34.415€). Puolivälissä, paljonko saat palkkaa kuukaudessa? Aika vähän vienyt UO:kin sulta aikoinaan. Mulla aikoinaan UO otti n. 500-700€. Mulla itsellä jää tilistä velanmaksun jälkeen n. 700€ omaan käyttöön. Jos palkanlisiä niin sitten toki enemmän. Oma hakuprosessi kesti n. 8 kk ja kaiken aikaa makselin velkoja pois, uutta en ottanut tietenkään. UO:n astuessa kehiin en juurikaan enää jäljellä olevia velkoja hoitanut vaan laitoin ylimääräiset sivuun ja järjestelylainan saatuani maksettiin kaikki velat kerralla veks. Olen erittäin kiitollinen T-S:lle ja itse sain heiltä asiallista palvelua mm takaussumman lievä ylitys saatiin sovituksi. Jopa "maksuvapaita" kerrottiin saavan niin halutessani. Tuskin käytän kuitenkaan koska jo nyt on kertynyt mukava säästärahasto hätävaroiksi.


    • gggggggggggg

      Tossahan nuo on aika tarkkaan nuo kulut. Siitä voit itse laskea paljonko sun pitää maksaa velkoja tuon 6kk eteenpäin. Se on ihan sama maksatko sen summan velkojille auoraan vai ulosottoon. Pääasia että tiliotteista kyseiset maksut näkyy. Kun olet laskenut tuon summan niin kannattaa tarkistaa että olet lyhentänyt noita velkoja myös 6kk taaksepäin tuon verran. Käytännössä jos ulosotto vie palkastasi tuon 1/3 niin homman pitäisi siltä osin olla kunnossa. Kuten myös se, ettet ole velkaantunut lisää?? Mistäänhän et periaatteessa velkaa saa mutta jos vaikka joku kaveri on sattunut lainaamaan vaikka 100€ ja laittanut sen tilille. Toki toimii niinkin, että jos olet itse lainannut jollekin 100€ ja hän maksaa sen sinulle takaisin laittamalla rahat tilillesi. Tuokin voidaan helposti tulkita niin että sinä olet rahan lainannut. Eli älä ota velkaa, älä tee mitään sellaisia tilisiirtoja puoleen tai toisern jotka voidaan tulkita velan ottamiseksi. Tai älä tee mitään tilisiirtoja millekään pelitileille jos sellaisia pelaat. Käytännössä paras tapa toimia olisi se että kun tilille tulee palkka, maksat kaikki pakolliset laskut pois ja nostat kaikki loput rahat tililtä ja käytät vain käteistä. Näin pysyy tiliotteet siisteinä.

      Nykyään on oikeus maksuvapausiin kuukausiin, niin että muistaakseni voi yhden pitää vuodessa. Niin, ja jos tulosi pienenevät rajusti tuona aikana siihen voidaan kyllä hakea muutosta, niin, että laina-aika pitenee ja kuukausierä pieneneee. Toki välttämättä ihan helppoa se ei ole. Mutta joo.. tsemppiä sulle.. oma hakemus kariutui siihen kun olin velkaantunut lisää ja siirtänyt rahaa pelitileille. Nyt odotellaan että saan nuo tiliotteet kuntoon 6kk taaksepäin. Sen jälkeen uusi hakemus sisään ja katsotaan miten äijän käy..

      • aleksiiiii

        kun sinulle myönnettiin takaus ja hait lainaa pankissa, niin millaisen vastaanoton sait pankissa?


      • vielä koukussa

        Niin tarkistaako Takuusäätiö kaikki ihmisen tilit. siis muutkin kuin sen virallisen palkka tilin josta kaikki laskutkin maksetaan. jos minulla on vaikka päätili Nordeassa ja sitten ns varatili S-pankissa niin voiko S-pankin tiulillä olla pelitileille siirtoja tai muuta kummallista?


      • pohjalla käynyt
        aleksiiiii kirjoitti:

        kun sinulle myönnettiin takaus ja hait lainaa pankissa, niin millaisen vastaanoton sait pankissa?

        aleksiiiii: vastaanotto pankissa oli todella ammattimainen. menin sinne yksin ja pelotti niin perkeleesti tuo suhtautuminen,kaikki katsoo,jne. mutta turhaan. laina nostettiin pois ja pankki maksoi samantien kaikki pois.takuusäätiöstä oli mennyt sinne kaikki paperit ja laskut. kun kaikki oli hoidettu niin toivoteltiin hyvät jatkot ja onnea elämään.

        vielä koukussa: takuu-säätiön takaus on UUSI MAHDOLLISUUS, EI RANGAISTUS.sen saa vain kerran jos on saadakseen.ennenkuin edes alkaa harkita niin tollaset ajatukset kannattaa olla jo pois että voiko vielä kuitenkin vähän venkoilla.itselläni ilmoitettiin päätili ja toinen tili missä vähäistä rahaliikennettä.on myös s-tili mutta sitä ei otettu siihen vaikka ilmoitin senkin velkaneuvojalle. siellä vain jotain bonus maksuja.eli joo,periaatteessa sitä kai voisi käytttää johonkin pelitilijuttuihin mutta...tuhotakseen elämän uudestaan?en tiedä tekeevätkö joskus vielä jotain tarkastuksia tai jotain kyselyjä esim juuri s-tilistä mutta minulle sopii.minä päivänä hyvänsä voin esittää kaikesta paperit,kaikki kunnossa.


      • aleksiiiii
        pohjalla käynyt kirjoitti:

        aleksiiiii: vastaanotto pankissa oli todella ammattimainen. menin sinne yksin ja pelotti niin perkeleesti tuo suhtautuminen,kaikki katsoo,jne. mutta turhaan. laina nostettiin pois ja pankki maksoi samantien kaikki pois.takuusäätiöstä oli mennyt sinne kaikki paperit ja laskut. kun kaikki oli hoidettu niin toivoteltiin hyvät jatkot ja onnea elämään.

        vielä koukussa: takuu-säätiön takaus on UUSI MAHDOLLISUUS, EI RANGAISTUS.sen saa vain kerran jos on saadakseen.ennenkuin edes alkaa harkita niin tollaset ajatukset kannattaa olla jo pois että voiko vielä kuitenkin vähän venkoilla.itselläni ilmoitettiin päätili ja toinen tili missä vähäistä rahaliikennettä.on myös s-tili mutta sitä ei otettu siihen vaikka ilmoitin senkin velkaneuvojalle. siellä vain jotain bonus maksuja.eli joo,periaatteessa sitä kai voisi käytttää johonkin pelitilijuttuihin mutta...tuhotakseen elämän uudestaan?en tiedä tekeevätkö joskus vielä jotain tarkastuksia tai jotain kyselyjä esim juuri s-tilistä mutta minulle sopii.minä päivänä hyvänsä voin esittää kaikesta paperit,kaikki kunnossa.

        vielä toinen kysymys. Tuossa ilmeisesti joutuu käymään 2 kertaa ainakin pankissa (neuvottelu seuraavan kerran allekirjoittamassa) ja hankkimaan vielä järjesteltävien luottojen lopetuslaskelmat yms.

        Osaatko sanoa kauanko aikaa kului kun kun pääsit lopulta toimittamaan pankkiin lopetuslaskut, siitä hetkestä kun olit saanut myönteisen takauspäätöksen ja pankilta lainalupauksen.


      • hjkhklhjkh
        vielä koukussa kirjoitti:

        Niin tarkistaako Takuusäätiö kaikki ihmisen tilit. siis muutkin kuin sen virallisen palkka tilin josta kaikki laskutkin maksetaan. jos minulla on vaikka päätili Nordeassa ja sitten ns varatili S-pankissa niin voiko S-pankin tiulillä olla pelitileille siirtoja tai muuta kummallista?

        Alkuperäiselle kysyjälle: siis Takuu-Säätiöhän ei myönnä mitään lainaa vaan takauksen, ja haet lainan pankista. Näin ollen, se on ymmärtääkseni sinun ja pankin välinen asia, nostatko jossain vaihessa esim. lyhennyssummaa tai pidätkö vapaakuukausia. En tiedä, kuinka paljon Takuu-Säätiö "kyttää" enää sen jälkeen kun ovat takauksen antaneet. Velkajärjestely on sitten aivan toinen juttu. Siinä velkojat tarkkailevat sun tuloja ja pyrkivät saamaan maksimimäärän veloista takaisin, eli lisäsuorituksia voi tulla jos tulosi nousevat. Sen sijaan, jos pääset velkajärjestelyyn, niin selvittäjä laskee sen kk-maksun ja silloin voi ottaa huomioon sen, että jatkossa tulot putoavat poikasi maksaman vuokran puuttumisen takia. Kaikenkaikkiaan, sanoisin, että sinun tapauksessasi ehdottomasti Takuu-Säätiöön, koska silloin olet naimisissa vain pankin kanssa. En näe mitään syytä, miksi et saisi takausta, kunhan vaan pidät ne tilit puhtaana ja ulosottohan osoittaa jo tietynlaista maksuvaraa/kk. Ota heti yhteyttä velkaneuvojaan, pari-kolmen kk jonot pk.seudulla.

        edelliselle kysyjälle: LÄhde siitä, että pyytävät kaikki tilitiedot, myös S-pankin.

        KUKA TIETÄÄ? Jos lopettaa tilin, täytyykö siitäkin viedä takautuvasti tiliotteet?


      • pohjalla käynyt
        aleksiiiii kirjoitti:

        vielä toinen kysymys. Tuossa ilmeisesti joutuu käymään 2 kertaa ainakin pankissa (neuvottelu seuraavan kerran allekirjoittamassa) ja hankkimaan vielä järjesteltävien luottojen lopetuslaskelmat yms.

        Osaatko sanoa kauanko aikaa kului kun kun pääsit lopulta toimittamaan pankkiin lopetuslaskut, siitä hetkestä kun olit saanut myönteisen takauspäätöksen ja pankilta lainalupauksen.

        ei pankissa tarvinnut käydä kuin sen kerran allekirjoittamassa.velkaneuvoja,takuu-säätiö ja pankki olivat olleet keskenään yhteydessä ja velkaneuvoja oli selvittänyt ja toimittanut pankille ja takuusäätiölle kaikkien laskujen loppusummat. meni n.2 vk ku päätös tuli kotiin niin pankista soitettiin ja sovittiin aika allekirjoitukselle.siellä oli kaikki valmiina.


      • aleksiiiiii
        pohjalla käynyt kirjoitti:

        ei pankissa tarvinnut käydä kuin sen kerran allekirjoittamassa.velkaneuvoja,takuu-säätiö ja pankki olivat olleet keskenään yhteydessä ja velkaneuvoja oli selvittänyt ja toimittanut pankille ja takuusäätiölle kaikkien laskujen loppusummat. meni n.2 vk ku päätös tuli kotiin niin pankista soitettiin ja sovittiin aika allekirjoitukselle.siellä oli kaikki valmiina.

        kun katselin tuolta t-säätiön ohjeistuksesta, niin siellä mainittaan että asiakas itse varaa päätöksen saatuaan omasta pankistaan ajan lainaneuvottelulle ja myönteisen lainapäätöksen jälkeen vasta ilmoitetaan pankin yhteystiedot takuusäätiölle, joka toimittaa paperit allekirjoitettavaksi pankkiin. Vasta kun nuo paperit on allekirjoitettu, niin takuusäätiö toimittaa sen lopullisen sitoumuksensa ja pankki maksaa järjesteltävät velat pois heille toimitettujen lopetuslaskelmien perusteella.

        Eli hoiditko lainaneuvottelut jotenkin muutoin kuin käymällä?


      • pohjalla käynyt
        aleksiiiiii kirjoitti:

        kun katselin tuolta t-säätiön ohjeistuksesta, niin siellä mainittaan että asiakas itse varaa päätöksen saatuaan omasta pankistaan ajan lainaneuvottelulle ja myönteisen lainapäätöksen jälkeen vasta ilmoitetaan pankin yhteystiedot takuusäätiölle, joka toimittaa paperit allekirjoitettavaksi pankkiin. Vasta kun nuo paperit on allekirjoitettu, niin takuusäätiö toimittaa sen lopullisen sitoumuksensa ja pankki maksaa järjesteltävät velat pois heille toimitettujen lopetuslaskelmien perusteella.

        Eli hoiditko lainaneuvottelut jotenkin muutoin kuin käymällä?

        sori,unohdin että pitihän sinne pankiin varata aika heti päätöksen saatuani.käydä allekirjoittamassa paperi jonka jälkeen pankki ja takuu-säätiö vielä kävi keskustelua. se ei ollut varsinaisesti mikään neuvottelu vaan kaikki oli sielläkin jo selvää tekstiä.velkaneuvoja oli jo ennen sitä ollut yhteydessä pankkiin ja hoitanut asioita puolestani.tuo päätöksentulo,eka allekirjoitus, ja lopullinen velan nosto vei sen n.2 vk.velkaneuvojan rooli ainakin minun tapauksessani oli niin iso etten voi kai tarpeeksi häntä kiittää.takana oli kuitenkin liki vuosi aika tiukkaa ja raskasta aikaa ettei kauheasti ois omat voimat riittäny tuohon kaikkeen.


      • gyugyg
        vielä koukussa kirjoitti:

        Niin tarkistaako Takuusäätiö kaikki ihmisen tilit. siis muutkin kuin sen virallisen palkka tilin josta kaikki laskutkin maksetaan. jos minulla on vaikka päätili Nordeassa ja sitten ns varatili S-pankissa niin voiko S-pankin tiulillä olla pelitileille siirtoja tai muuta kummallista?

        Jos oikeasti haluat apua esim. Takuusäätiöltö, niin ole alusta asti rehellinen. Kaikki tuo säätäminen joidenkin muiden tilien kanssa vaikuttaa siltä, ettet ole valmis prosessiin tai ansaitse apua.


    • jaako3

      kyllä mä sain ainakin 24 tonnia kannattaa hakea sen ;-)

    • jaako3

      mutta tärkeä asia on kannattaa olla rehellinen kaikki pankki tiltista kyllä ne tiedä kaikki sun pankki tilit :-)

    • tietämätön..

      Mulla olisi enää 4200 eukkoa maksamatta, elikkä olen enemmän taikka vähemmän aktiivisesti maksanut, mm myymällä osakkeet mitä oli ja sitten pienistä tuloista. Mulla on vuoden alusta yritystoimintaa, mutta ottaakohan ne sen huomioon..? Eli kaikkiaan omatoimisesti maksettu 3v sisällä noin 26 000 eukkoa.. Saan minä ietysti ulosottoonkin sovittua ehkä kohtuusumman per kk, mut kiva olisi päästä kerralla eroon lopuistakin.. Luottoja en ole ottanut, enkä vippejä ollenkaan. Eli tavat ottaa liikaa lainaa ja ostella velaksi on muuttuneet 11 vuoden sisään radikaalisti.. Varmaan saisin, mutta en enää halua velkaa (paitsi asuntolainaa sitten ehkä joskus ellen saa lottopottia, siinä kun säästää asumiskuluissa)

      Kysymys kuuluukin: myöntävätkö sitä tätä noin 3500 määrää jos pystyy muutoinkin u-o lyhennyksin sen maksamaan?

      • Kysymys kuuluu, onko tuo 3500-4200e sinulle vuosien urakka vai selviätkö siitä muutamassa kuukaudessa? Pieniäkin velkoja toki järjestellään. Hakemuksen jättämisestä lainan nostamiseen kestää helposti yli puoli vuotta ja velkasi saattaa siihen mennessä huveta alle Takuu-Säätiön alarajan 2000e. Ulosottoon voi maksaa isompia, ylimääräisiä lyhennyksiä, jos haluat velasta nopeammin eroon.


      • 6+17

        Kannattaako noin pienen summan takia edes miettiä sitä ruljanssia? Kuten Velkavelho sanoi, siinä menee helposti puoli vuotta. Ja jos olet kolmessa vuodessa saanut maksettua 26000e, niin samalla tahdillahan tuo on jo maksettu puolessa vuodessa.


    • lainapeitto

      Olen ollut Takuusäätiön jonossa 1.3.2014 ja nyt aloin etsimään tietoa, kun vain pelkkä kuittaus hakemuksesta tuli (silloin 1.3.) Silloin arvio oli noin 5kk ja laitoinkin ohjeiden mukaan kk ennen käsittelyaikaa heille sen 3kk seurannan. Nyt, kun jono on tuollainen, täytyykö se *aatan 3kk seuranta tehdä uudestaan varmuuden vuoksi? Kesään mennessä arvoivat käsittelyn, mutta näköjään ainakin 2-3kk venyy. Ennen kesää kuulemma 7kk ja nyt 10kk!

      "Käsittelemme parhaillaan 16.12.2013 saapuneita takaushakemuksia."

    • lainapeitto

      Aattelin nyt kuitenkin tehdä tuon seurannan uudestaan, koska parempi nyt väsätä, jos vaikka päättävät kysyä. Tässä ajassa suurin lainani, jota Danske Bank ei suostunut sovittelemaan pienempiin eriin, meni ulosottoon, tosin en vielä tiedä milloin se sieltä tupsahtaa soviteltavaksi, koska sille haettiin noin 3 viikkoa sitten tuomiota eli on siellä vielä vahvistettavana. Lainaa olen kuitenkin kokoajan lyhentänyt, mutta vain sen, jonka pystyn. Mulla olis ollut kohtuulliset mahkut maksella kaikkea pois, mutta Danske Bank alkoi *ittuilla, kun hain Visalle 2kk maksuvapaata syksyllä 2013 eli sen minkä sopimus antaa myöten. Kuulemma olisi pitänyt siirtää palkkatili takaisin pankkiin ja sanoa pankkitili Osuuspankissa irti. Kun en suostunut, irtisanoivat koko luoton per heti ja eräännyttivät sen viime helmikuussa, jonka vuoksi aloin heti hommaamaan itseäni Takuusäätiölle. Minulla ei ole mitään mahdollisuuksia muuten maksaa lainaa pankin haluamalla tavalla (maksoin jopa 3kk erät etukäteen könttänä 1800e/kk eli lähes koko silloisen tilini, mutta sekään ei kelvannut pankille) .

      Kaikki muut velkojat, mitä on ollut siis kaksi muuta, ovat puolittaneet kk-maksut heti ensimmäisessä neuvottelussa ja hyvin ymmärtäväisesti. Tämä yksi pankki sitten räjäytti koko elämän ja vain siksi että meninkin hakemaan nettipankin kautta kahta maksuvapaata kuukautta. He huomasivat, etten ole tuottava asiakas.

      Olen aikonut tehdä ko. pankista Finansivalvonnalle valituksen, onneksi tallessa on kaikki "ei niin pr-hohtoiset meilit" luottonvalvonna päälliköltä.

      Onko kohtalon tovereita, joko Danske Bankin turpaan lyömiä tai Takuusäätiön jonossa olevia?

    • velaton

      mutta olen persaukinen ei haittaa.kaik maksettu

    • peeaapee

      Tänään kävin allekirjoittamassa hakemuksen velkaneuvojalla ja hän itse arvioi, että koska mulla on selkeä keissi, niin päätös saattaa tulla jopa kuukaudessa :O Sepä vasta olis hienoa, varsinkin jos olis myönteinen :D

      • Aika paljon luvattu. Kaikki selkeät ja ei niin selkeät käy läpi saman käsittelyprosessin kokouksineen ja arviointeineen. Vuonna 2012 takauksen hausta meni n. 8 kk j-lainan nostoon. Nyt jonot säätiössä ihan toista luokkaa :(


      • Lankalöytynyt

        Kuukaudessa ei varmasti tule, jonot pitkät, itsellä alkoi huhtikuussa 2013, päätös tuli toukokuu 2014, vaikka mitään lisäselvityksiä ei tarvittu. Sen jälkeen menikin nopeasti pari viikkoa ja kaikki velat oli maksettu järjestelylainalla. Sitä nyt maksetaan pois, ja elämä pikkuhiljaa helpottaa.


      • peeaapee

        Perjantaina sain päätöksen, että laina myönnetään :) eli oikeassa olitte; ei ihan kuukaudessa tullut, mutta puolessatoista kuukaudessa kyllä :) Keskiviikkona pankkiin ekaan neuvotteluun ja sitten toivotaan, että jo alkuvuodesta olis velat pois!

        Mulla toki varmasti jonotusta lyhensi se, että olen ulosotossa ollut jo usean vuoden eli ei tarvinnut todistella kuukausittaista maksukykyä. Tsemppiä kaikille velallisille ja parempaa uutta vuotta myös :)


    • jumppupää

      Ihan pyllystä tuo TS. Maksan uo:n joka kk 1100 e. Mutta ts katsoo, että voisin hyvin maksaa takauslainaa 1450. Tarkoittaa sitä, että vuokran, puhelimen, sähkön jälkeen käyttörahaa jää 450-500e.

      • Sulla hyvä palkka kun tollasta summaa makselet uo:oon. T-S:n erät aina suurempia kuin uo:n lain sallima(pakotettu maksu) minimi. Saman verran mulle jää, ehkä hieman vähemmänkin, T-S:n jlainan maksun jälkeen kuukaudessa. Pitää sovittaa menot sen mukaisiksi. Nippanappa vuosi vielä maksettavaa jlainaa pois.


    • terppa987

      jos soitaa t-s:ään niin sanooko ne jo suoraan puhelimessa että voiko mahdollisesti saada takauksen vai eikö??
      itellä on tilanne se että 5vuotta menny palkasta vuodille sitä n7500€ jäljellä ja omaasunto ja vielä toinen laina samasta pankista(sitä onneksi enään pari tonnia jäljellä) millä sain ekat hölmöilyt maksettua mutta kävi miten kävi retkahdin taas uudestaan pelaamaan ja sitten oltiin kusessa!nyt putkiremontti päällä ja vastikkeet nousee niin sen tietää ettei paljoakaan enään jää rahaa kun uo:lle menee osa palkasta!tässä ollu monet kerrat melkein heittänyt hyvästit elämälle mutta aina
      jostakin on saanu lisä virtaa mutta taas alkaa olla heikot ajat!!

      • lainapeitto

        Eivät kerro mitään puhelimessa. Ensin pitää tehdä hakemus. Jonoaikana (itsellä 9kk) puhelimitse sai vain tiedon, joka oli nähtävillä heidän etusivulla "käsittelemme tällä hetkellä xx.xx.2013 tulleita hakemuksia". Puhelinpalvelua saa vasta, kun sinulle on nimetty käsittelijä.

        Tein itse hakemuksen ja 2x3kk seurannat ohjeiden mukaan. Suositus on mennä kunnan velkaneuvojan kautta. Jono velkaneuvojalle oli 3-4kk, joten päätin kokeilla itse tehtyä hakemusta. Jos sen tekee huolellisesti ja seuraa odotusjalle tehtyjä ohjeita (netistä), niin takauspäätöksen ei ainakaan siitä pitäisi jäädä kiinni.

        Jos sinulla on peliongelma, niin ehkä kannattaa sillon kysyä neuvoa, miten hakemus tulee tehdä. Kaikki ongelmat kun ovat esteitä takauksen saannille, kun pitää näyttää vakaata ja päättäväistä maksuhalukkuutta, eikä saa velkaantua lisää 6kk aikana. Ittekin pelasin Lottoa kerran kuussa 3-4 eurolla, mutta en käyttänyt lottotiliä, koska rahansiirto olisi näkynyt tiliotteessa.

        Takuu-Säätiön takaus muuten vie sinulta enemmän per kk kuin ulosotto. Tässä ei tunneta suojaosuuksia, joten meiltä viedään myös lapsilisät ja lapsen vähäisen elatusmaksut, jotka ulosotto jätti rauhaan. Verrattuna ulosottoon (700e/kk) maksan nyt 900e/kk eli todella tiukkaa tekee. Nytkin mietin, mitä saan lapselle uudet talvivaatteet päälle ja omat lääkkeet apteekista, minulle on tullut uusia pysyvyä ja eteneviä sairauksia tässä velanmaksun aikana, jotka olennaisesti heikentävät työssä olosa ja tod. näk. 5 vuoden sisään olen työkyvyttömyyseläkkeellä, koska ei ole varaa ostaa lääkkeitä, jotka hidastavat sairauden etenemistä. Eli ei se mikään taivas ole.


    • keppostenu

      minkälaisia summia maksatte ts:än lainasta pois?ja jos saa lainan niin onko se automaattisesti se 8vuotta mikä on maksimi aika vai kattooko ne henk kohtaisesti laina ajan!kun ite maksan uo ottoon joka kuukausi 500-600 riippuen työtunneista niin ja asuntolainaa ja toista pankki lainaa yhteensa 400 siihen vastike päälle sama 400 ei siitä hirveästi rahaa jää kun saa näppii 1500kk!ollaan tässä jo 6vuotta sinnitelty ja lisätöitä etitään koko ajan että saisi maksettua
      uo velat pois!sitä onneksi on enään jäljellä 7500€ kun velkaneuvojalle on aika ensi kuussa niin nopeasti kun laskin jos vaikka saisi sen 8vuoden laina ajan niin 200-300 menis vaan kuukaudessa ts:än lainaa!helpottaisi kummasti elämää mutta katsotaan mitä ne sanoo!sitten tää helpottaa entisestään kun saa maksettua toisen pankki lainan pois sitä jäljellä 2600€ mutta olisi vähemmän jos olisi joka kuukausi pystynyt maksamaan 200€ pois!sekin laahaa pari kuukautta jäljesä mutta ei onneksi ole vielä pankki siihen puuttunut että sanoo lainan irti ja kerralla pitäisi maksaa pois!

    • keppostenu

      ja se vielä jos olette saaneet ts:än takauksen niin koskeeko se vaan ulosotto velkoja ettei esim tota toista lainaa mikä on pankissa jäljellä!ja mitkä kaikki vaikuttaa ettei sitä saa!vaikuttaa se esim kun omistan 1/4 kesämökistä niin sen arvo on verotustietojen mukaan 6000€ niin pitäisikö mun sitten myydä oma osuus pois vai mitenkä homma menee!

    • Sain takauksen 34.000€ lainalle. Maksan pankille nyt n. 712€/kk.
      Lainalla kuitattiin tietysti kaikki vipit ja luotot(visa, nordea rahoitus..) mutta
      myös kaikki rästiin jääneet laskut joita nyt ei pahemmin ollut mutta kuitenkin.
      Eli tarkoitus on aloittaa taatun pankkilainan hoito ilman mitään muita rasitteita.
      Asuntolainaa yms ei ollut paitsi yksi äitini takaama laina jota makselin säännöllisesti uo:sta huolimatta. T-S:n sivuilta selvii yllättävän paljon tietoa kun jaksaa niitä lukea.

    • Kaikkivituiksi

      Taitaa olla takuusäätiön alasajo käynnissä tai sitten se on nykyään vain rikkaiden hupia? Itse en päässyt ko ohjelmaan yrityksistä huolimatta. Täysin kusetusta.

      • zx11

        Se on "hupia" henkilölle jolla säännölliset kk-tulot(esim palkkatulo), henkilö on todistettavasti lopettanut velkaantumisen, hakenut hoitoa esim peliriippuvuuteen(mm tiliotteet), on maksellut velkoja säätiön mielestä säännöllisesti(mm tiliotteet) ja velkapääoma enintään 34.000€.
        Kyllähän noita säätiön takaamia lainoja jätetään sitten myös hoitamatta ja säätiö
        omasta pussista makselee pankeille takaajia kun ovat... Aika järkevää että ihan kuka tahansa ei takausta saa, ikävä sanoa...


    • Jylkkäw

      Katotaan kuinka käy velkaneuvojalle aika joulukuussa,takuu säätiöltä sanottiin 4kk kestää hakemus noh itelläni onki sitten velkaa siinä vaiheessa onneksi enään 6tonnia,vuosihan siinä menis että palkasta otettaisiin mutta saisi sitten kaiken kerralla pois!kyl tässä on pitkiä ja unettomia öitä vietetty viimeisen 5vuoden aikana!lisäduunia koko ajan hakemassa josta sitten voisi laittaa 80prosenttia uolle riippuen tietysti jos saa duunia ja paljonko saa käteen!mutta tietääkö kukaan että voiko uolle vaikka maksaa esim.100-200€kuukaudessa lisää palkasta otettavan päälle vai pitääkö se olla isompi summa mitä sinne makselee!

      • zx11

        Voi toki maksaa, sehän on vaan plussaa. Yhteys uo-mieheesi niin homma hoituu jollain tavalla.


    • Sinetti

      Kuka tämä lainan tarjoava ON?

    • Anonyymi

      Hain lainaa Takuusäätiöltä muuttoa varten lainaa yli 400 euroa halvempaan asuntoon muuttamista varten. Maksan tällä hetkellä ulosottovelkaa n. 860 euroa/kk veroa 880 euroa/kk vuokraa asunnosta 900euroa/kk. Käteen jää 600 euroa/kk...Kelalle liikaa, jotta pystyisi jeesaamaan ja Takuusäätiölle ei kelpaa asiakkaat, jotka maksavat ulosottovelkaa palkastaan. Jotenkin tullut mieleen, että Takuusäätiö ottaa asiakkakseen vain maksukykyiset asiakkaat samoin kuin muutkin alalla toimivat yksityiset lainanantajat. Tosin Takuusäätiöhän saa rahoituksensa valtiolta (verorahoista)....siiis siitä rahasta, jota itsekkin maksan palkastani tuon 800 euroa joka vitun kuukausi. Eli ammunko itseäni päähän omasta tyhmyydestäni?

      • Anonyymi

        Takuusäätiö ei ole mikään laina-automaatti, vaan heillä on vaatimukset taisinmaksukyvystä. Heillä on maksuton puhelinneuvonta, oltko kysynyt sieltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takuusäätiö ei ole mikään laina-automaatti, vaan heillä on vaatimukset taisinmaksukyvystä. Heillä on maksuton puhelinneuvonta, oltko kysynyt sieltä

        Luin jostain, että Takuusäätiön pienlainahekemuksista suurin osa joudutaan hylkäämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin jostain, että Takuusäätiön pienlainahekemuksista suurin osa joudutaan hylkäämään.

        Ikävä kyllä näin on. Pitää olla takaisinmaksukykyä ts. työpaikka, mieluiten vakituinen. Hakijan pitää todistaa että on kääntänyt kelkkansa velkaantumisen suhteen eli tiliotteissa ei saa olla merkintöjä vippipaikkojen tilille maksuista yms epämääräistä rahankäyttöä. Kokonaisvelka ei saa ylittää 34.000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luin jostain, että Takuusäätiön pienlainahekemuksista suurin osa joudutaan hylkäämään.

        Eihän se olekaan mikään pikavippilaitos. TS:llä on inhimilliset ehdot takauksissaan eikä sen kannata lähteä takauksiin, jos asiakas ei osoita kykyä/halua suoriutua maksuistaan.


    • Anonyymi

      Sain takauksen mutta en mistään pankista lainaa. Hyvin harvinaista kuulema mutta näin kävi

      • Anonyymi

        Miksi et? Pelaatko/oletko pelannut?


      • Anonyymi

        Sain aikoinani T-S:n takaamana jlainan Turun Raision Nordeasta. Olin kuulemma ensimmäinen ketä sitä oli hakenut heidän konttorista. Tästä jo 8 vuotta ja omalta osaltani homma meni putkeen. Lainan takaisinmaksun hoidin kuten sovittiin.


      • Anonyymi

        Siis miksi et saanu? Tosi outoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis miksi et saanu? Tosi outoa.

        Kun ei saanut niin ei. Näin on monelle käynyt ravintolaillan jälkeenkin.


    • Anonyymi

      Jos on esim uhkapeliä taustalla niin ei varmaan tuu mitään lainaa koska ei pysty luottaa siihen että lopettas pelaamisen siihen

    • Anonyymi

      Ylen kanavalla oli ohjelma kukkaron herraksi. Siinä ne ehdot selvitettiin aika hyvin.

      -velkaa ei saa olla kuin maks 34000€
      - kaikki velat pitää tuoda esiin.
      - hakuprosessin aikana maksut on maksettava sovitusti ja uutta velkaa ei saa tehdä.
      - jos ehdot täyttyvät voi takuusäätiö myöntää normaalin takauksen tavalliselle pankkilainalle pankissa.
      - velat yhdistetään yhteen lainaan.
      - takauksen saanut menettää luottotiedot takauksen ajaksi.
      - lainalla on tietty maksimiaika.
      - hakijalla on oltava säännölliset tulot ja kykyä maksaa laina.

    • Anonyymi

      Onko kellään kokemusta tosta takuusäätiön pieni lainasta max minkä saa 2000e? Millaiset vaatimukset ovat?

      • Anonyymi

        Suurin osa hakemuksista hylätään, koska hakijalla ei ole ollut takaisinmaksukykyä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe