Siirtyminen sähköisiin laskuihin etenee Suomessa vielä hitaasti. Kuluttajista parikymmentä prosenttia ja yrityksistäkin alle puolet ovat siirtyneet käyttämään paperittomia sähköisiä laskuja. E-laskusta tulee pakko muutaman vuoden kuluessa, jolloin myös nykyinen suoraveloituskäytäntö loppuu. Kenen luvalla? Minä varta vasten kieltäydyin siitä että pankki toimii laskulaatikkonani ja profiloi minua ennenkokemattomalla tavalla
asiakkaana kuten kaupat korttien ja asiakaskorttien kanssa ostoksilla käyviä, täsmämarkkinoidakseen ja korotellakseen hintoja sesonkien mukaan. Pankki voisi näin ollen arvioida luottoja aivan ennenkokemattomalla seulalla ja jokasesta huijauslaskustakin jää 10 vuoden tuhru rekisteriin vaikka et olis mitenkään osassa ja arvassa koko asiaan, kaikenlaiset miestenlehdet voisi lähetellä spämminä maksa helposti laskuja vaikka et niitä tilaisikaan seiskoista ja valituista paloista puhumattakaan ja pankki voisi niin ikään luokittaa asiakkaita maksutapojen mukaan.
Tällänen mielivalta on ehdottomasti estettävä mielestäni, ei ketään voi "pakottaa" vaikka op verkkopankin etusivulla sinnikkäästi hyppi silmille tilaa elasku ikkuna asiointia aikansa häiritsemässä. Riittää jo että kaiken maailman viegramainokset hyppii sähköpostisuodattimella, elasku ei ole sen varmempi. Mummot ja vaarit on erityisen huijausuhan alla sähköisissä palveluissa, he ei erota aitoa ja vilunkilaskua kuten spr harvase kuu putkahtavia tukijäsen maksuja yhdelle ja samalle vuodelle joita niin hyvässä uskossa makselevat. Harvassa hyväntekeväisyydessä edellämainittu mukaanlukien avustuskohde saa potissa murto-osaa enempi.
Perinteisestä laskujen pinoamisesta keittiön pöydälle tulee loppu, kun yritykset alkavat ennen pitkää lähettää laskut vain nettipankkiin. Se säästää niiltä sekä rahaa että paperia? Vaikeuttaa väärien siirtojen ja tapahtumien sekä laskujen jäljittämistä ja omaisten asioiden seuraamista.
Paperilasku pitäisi taata perustuslailliseksi oikeudeksi. Onhan yritystenkin säilytettävä asiakirjat ikuisuuksia
arkistossa kumminkin. Sähköpostilaskukin on vielä aivan eriasia kuin pankki elaskupostilaatikkona. Yksityisyys takaisin kunniaan. Passisormenjäljet ja etäluku sormenjäljet ja vartaloskannaukset ja naamarekisterikamerat mukaanlukien. Loppujen lopuksi takana on vielä yhä tiukempi palvelurahastaminen,
kohta myydään rekisteritietoja suoramarkkinointiin. Dna-rekisterit jopa seuraavana askeleena, työnantajia kiinnostaa kovasti työnhakijoiden sairastumisennusteet ja terveysriskit, jossain päin maaimaa siihen on jo puututtu, suomessa liene jonkin verran kulissien takana niitäkin tietoja vaihtuu palveluiden tuottajien välillä - muista lukea hakemustesi pienelläkin painettu teksti terveystietojen yms. luovuttamisesta.
Olen kohdannut tapauksia joissa työterveyshuolto antaa hakijoista taloushallinnolle suosituslausuntoja
asiakkaan tietojen perusteella. Aika havahtua kokonaisuuksiin joita rekistereihin pyritään lisäämään ja keskittämään. Aina on joitain jotka pääsee niihin kaikkiinkin tietoihin vaietuin valtuuksin.
Tällästä ei pitäisi tapahtua kuin scifi-elokuvissa, mutta se tapahtuu jo arkiympäristössä. Ensi vuonna kamerat lukee jo rekisterikilpiä tunnistaakseen, kaikkihan jää jonnekin lokiin. Loput paljastat itse ms livessä tai vaikka facebookissa, typeryytensä voi myös paljastaa nettitreffipalstoilla bitteinä ja logeina.
Olen itse siellä bittienne ja yhteiskunnan valvontaelinten välissä ammattilaisena, sanon että teidän on syytä valistua viimeistään nyt siitä mihin teitä vedätetään mukaan. Protestoikaa ja äänestäkää ei kun on aika vetää rajaviiva, kohtuullinen tiedonkeruu on kyllä hyvästä yhteiskunnan vakaudelle ja terveydelle.
Perusoikeudellinen loukkaus
Operaatiokeskus
1
698
Vastaukset
- en jaksanu lukee
ja...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252538Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581913Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup211654Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua161208Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3021170- 2581013
- 60993
- 52915
- 146913
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.108860