Itselläni on ollut vuosia Audi 100 2.0E Avant vm 1990. Mielestäni kaikkien aikojen tilavin ja "näyttävin" iso Audi. Km-mittarissa 330.000 km. Vielä on alkuperäinen pakoputkisto ja iskarit. Kone käy kauniisti ja öljyä ei kulu. Ruostettakaan ei löydy.
MUTTA alkaa tulla uskon puute, että kauanko tätä huoletonta iloa vielä kestää. Kertokaapa omista kokemuksista ja km-ennätyksistänne. sekä vihjettä mikä hajoaa ja milloin pitäisi vaihtaa.
Paljonko Audi 100:lla ajaa kilometerjä
30
12648
Vastaukset
- vfdfv
kilsoja vasta 280000, eikä suurempia korjauksia tehty, mitä nyt jarrupalat, vesipumppu. Ei ruostetta. 5syl koneet todella kestäviä. Kaikki autot joskus hajoaa, uudet vaan helpommin :)
- ex-audi-89-100-2.0E
omallani 385tkm:iin. Kone oli hyvässä kunnossa eikä syönyt öljyä. Sitten vaihdoin toiseen merkkiin ja kadun sitä päivää vieläkin.
- 600,000
tiedän 600,000 ajetun kuluvia osia vain vaihdettu audi100 1987 5syl bensa
- ex-audi-89-100-2.0E
virranjakajan alipainesäätimen toiminta ja varmista että kaikki tulpanjohdot/tulpat/virranjakaja/-koppa toimii. 5-kone jaksaa pyörittää neljälläkin sylinterillä tyhjäkäyntiä... Tosin ei ota hanakasti kierroksia kaasuttaessa. Tankkiin kannattaa laittaa joskus purkillinen ruiskujärjestelmän puhdistusainetta (esim. stp) (auttoi kun oli epätasainen käynti).
Omaan audiini vaihdoin 200tkm:n aikana mm. etujouset, iskarit, vilkun viikset, laturin, jarrupainesäätimen takana, etupyörien laakerit ja muita kuluvia osia.
Kysymys: Pitääkö laatikko ääntä maantienopeuksilla? Yleensä vikaa on poskilaakereissa... - sepposeponpoika
ex-audi-89-100-2.0E kirjoitti:
virranjakajan alipainesäätimen toiminta ja varmista että kaikki tulpanjohdot/tulpat/virranjakaja/-koppa toimii. 5-kone jaksaa pyörittää neljälläkin sylinterillä tyhjäkäyntiä... Tosin ei ota hanakasti kierroksia kaasuttaessa. Tankkiin kannattaa laittaa joskus purkillinen ruiskujärjestelmän puhdistusainetta (esim. stp) (auttoi kun oli epätasainen käynti).
Omaan audiini vaihdoin 200tkm:n aikana mm. etujouset, iskarit, vilkun viikset, laturin, jarrupainesäätimen takana, etupyörien laakerit ja muita kuluvia osia.
Kysymys: Pitääkö laatikko ääntä maantienopeuksilla? Yleensä vikaa on poskilaakereissa...omallani oli ajettu 400t kunnes vaihdoin iskarit... kyllähän ns.paskoillakin iskareilla pääsee katastuksesta jotenki läpi mut omaks ajoiloks vaihdoin.
- Rane
Onko koko pakoputki alkuperäinen? Takapönttö ja kaikki? Näin japsiauton omistajana tuntuu uskomattomalta.
- audivaari
Kyllä on koko putki alkuperäinen. Auto oli 10 kk käytössä ollut suomi-auto kun sen aikanaan ostin. Pari viikkoa sitten meni kertaheitolla katsastuksessa läpi kehujen kera. Iskareita vähän jännitin mutta vielä nekin kelpasivat.
- kestää
Omalla ajettu 360tkm. Ja putkikestää vielä pitkään.Ellei sisuskalut lähe liikenteeseen.Ja on alkuperäinen.
- Matti
Varmasti on mahdollista.
Minulla on 285 000 km ajettu Carina, jossa on pakoputkisto vielä alkuperäinen ( rosteria)
Kyllä oikein suunniteltu kunnon aineista tehty putki kestää.
Monesti putki kestäisi kauemminkin, mutta kolhuista alkaa ruoste tai sitten kiinnikkeet pettävät huonoilla teillä. - Freelancer
kestää kirjoitti:
Omalla ajettu 360tkm. Ja putkikestää vielä pitkään.Ellei sisuskalut lähe liikenteeseen.Ja on alkuperäinen.
Terve
Potut se putkisto mikään kestävä ole, omalla toisella satasella 2.3 E -90 ajettu vasta 439 tkm ja jo piti vaihtaa toisen ja kolmannen pöntön välinen liitoskappale.
Fr - Rane
audivaari kirjoitti:
Kyllä on koko putki alkuperäinen. Auto oli 10 kk käytössä ollut suomi-auto kun sen aikanaan ostin. Pari viikkoa sitten meni kertaheitolla katsastuksessa läpi kehujen kera. Iskareita vähän jännitin mutta vielä nekin kelpasivat.
Minkä takia kannattaa sitkutella vuodesta toiseen huonoilla iskareilla, jos niitten kuntoa pitää jo katsastuksessakin pelätä? Muutoin ilmeisen hyväkuntoinen Audisi olisi tarjonnut paljon mukavampia kilometreja pienellä satsauksella vuosikausia, kun olisit malttanut edes kerran iskarit vaihtaa. Ehkä se iskareitten vaihto ei ole myöhäistä vieläkään?
- kestää
Kyllä kestää. Omassani vm 85 5syl 100:ssa vaihdettiin alkuperäinen pakoputki viime kesänä kun viimein meni puhki. Ai mistäkö tiedän, että oli alkuperäinen. No kun ostin sen lähisukulaiselta, audi kestää isältä pojalle...
- audivaari
Rane kirjoitti:
Minkä takia kannattaa sitkutella vuodesta toiseen huonoilla iskareilla, jos niitten kuntoa pitää jo katsastuksessakin pelätä? Muutoin ilmeisen hyväkuntoinen Audisi olisi tarjonnut paljon mukavampia kilometreja pienellä satsauksella vuosikausia, kun olisit malttanut edes kerran iskarit vaihtaa. Ehkä se iskareitten vaihto ei ole myöhäistä vieläkään?
No äskenhän Rane-japsiautoilija juuri ihmettelit että kestääkö Audin pakoputki. Ja kestäähän se. Iskarit kuuluvat samaan sarjaan. Katsastuksessa kun on uudet mittalaitteet iskareilleikin. Nyt tuli iskareiden kestävyys testattua mittauksillakin. Japseissa tietysti iskaritkin vaihdetaan vuosihuollossa ?
Iskareiden kestävyys on toki paljon kiinni siitä ajeletko pohjoisen pakkasissa kuoppaisilla sorateillä. Kylläpä ne siellä kuluvat ihan eri tahtia kuin Etelä-Suomen lauhoissa keleissä.
Oma Audi kun lähtee aina lämpöisestä tallista niin kotoa kuin töistä, joten säästäähän sekin kovasti hydraulia komponentteja - kuten esim. OHJAUSTEHOSTINTA. Miten on ohjaustehostimet Audeissa kestäneet??? - Rane
audivaari kirjoitti:
No äskenhän Rane-japsiautoilija juuri ihmettelit että kestääkö Audin pakoputki. Ja kestäähän se. Iskarit kuuluvat samaan sarjaan. Katsastuksessa kun on uudet mittalaitteet iskareilleikin. Nyt tuli iskareiden kestävyys testattua mittauksillakin. Japseissa tietysti iskaritkin vaihdetaan vuosihuollossa ?
Iskareiden kestävyys on toki paljon kiinni siitä ajeletko pohjoisen pakkasissa kuoppaisilla sorateillä. Kylläpä ne siellä kuluvat ihan eri tahtia kuin Etelä-Suomen lauhoissa keleissä.
Oma Audi kun lähtee aina lämpöisestä tallista niin kotoa kuin töistä, joten säästäähän sekin kovasti hydraulia komponentteja - kuten esim. OHJAUSTEHOSTINTA. Miten on ohjaustehostimet Audeissa kestäneet???Katsastuskonttoreilla on vasta siirtymäaika menossa iskaritestien tekemisen kanssa, eli eivät ole hylänneet vielä yhtään autoa huonojen iskarien takia iskaritestien perusteella. Että mitenkän audivaarin käy ensivuonna?
Ei japsiautossakaan tarvi iskareita vaihtaa vuoden välein. Ekat iskarit vaihdoin neljän vuoden ja 100tkm:n jälkeen, eli toiset on nyt menossa. Ajettavuus jämäköityi melkoisesti, vaikka olisihan niillä vanhoillakin pärjätty. - laatuosa
Faijalla oli reilut 200tkm audi100 (-85) jossa alkuperäinen pakoputki. Takapöntön sisällä oli jokin irallaan, helisi satunnaisesti tyhjäkäynnillä. Muuten putki oli ihan virheetön. Takapönttö kumminkin halkesi bensaräjähdyksen myötä, kun laitetta yritettiin hinata käyntiin. Ei käynyt, kun nokkahihna oli hypännyt pakkasaamun ~-30C käynistysyrityksessä kolme pykälää. Ei vaurioita moottorille. Sittemmin yksilö siirtyi minulle 400tkm vaiheessa, keskipöntön vaihdoin jossain 450tkm vaiheessa (-03?), ajoa jonnekkin 500tkm asti, jonka jälkeen jäänyt seisomaan. Alkuosa edelleen alkuperäinen.
- pitäisi
Rane kirjoitti:
Minkä takia kannattaa sitkutella vuodesta toiseen huonoilla iskareilla, jos niitten kuntoa pitää jo katsastuksessakin pelätä? Muutoin ilmeisen hyväkuntoinen Audisi olisi tarjonnut paljon mukavampia kilometreja pienellä satsauksella vuosikausia, kun olisit malttanut edes kerran iskarit vaihtaa. Ehkä se iskareitten vaihto ei ole myöhäistä vieläkään?
maksaa turhasta ja vaihtaa kunnossa olevat iskarit? satsaus on suhteellisen suuri kun ottaa huomioon auton arvon.
- keimo63
laatuosa kirjoitti:
Faijalla oli reilut 200tkm audi100 (-85) jossa alkuperäinen pakoputki. Takapöntön sisällä oli jokin irallaan, helisi satunnaisesti tyhjäkäynnillä. Muuten putki oli ihan virheetön. Takapönttö kumminkin halkesi bensaräjähdyksen myötä, kun laitetta yritettiin hinata käyntiin. Ei käynyt, kun nokkahihna oli hypännyt pakkasaamun ~-30C käynistysyrityksessä kolme pykälää. Ei vaurioita moottorille. Sittemmin yksilö siirtyi minulle 400tkm vaiheessa, keskipöntön vaihdoin jossain 450tkm vaiheessa (-03?), ajoa jonnekkin 500tkm asti, jonka jälkeen jäänyt seisomaan. Alkuosa edelleen alkuperäinen.
itellä on reilut 400t ajettu vm.-89 ja putki on alkuperäinen ja "huippu" kunnossa lukuunottamatta takapönttöä.
- toukokuusela
audivaari kirjoitti:
No äskenhän Rane-japsiautoilija juuri ihmettelit että kestääkö Audin pakoputki. Ja kestäähän se. Iskarit kuuluvat samaan sarjaan. Katsastuksessa kun on uudet mittalaitteet iskareilleikin. Nyt tuli iskareiden kestävyys testattua mittauksillakin. Japseissa tietysti iskaritkin vaihdetaan vuosihuollossa ?
Iskareiden kestävyys on toki paljon kiinni siitä ajeletko pohjoisen pakkasissa kuoppaisilla sorateillä. Kylläpä ne siellä kuluvat ihan eri tahtia kuin Etelä-Suomen lauhoissa keleissä.
Oma Audi kun lähtee aina lämpöisestä tallista niin kotoa kuin töistä, joten säästäähän sekin kovasti hydraulia komponentteja - kuten esim. OHJAUSTEHOSTINTA. Miten on ohjaustehostimet Audeissa kestäneet???mulla on Audi 100 vm.89,kulkenut 260000,ei valittamista todellakaan,mutta ohjaustehostin alkoi vuotamaan (johtuen kait,että auto seisoi n.1,5v) niinpä kyselin,voisiko ko.osalle tehdä jotain,kuulemma ei,mutta sain vihjeen,että Espoossa on firma joka myy käytettyjä (350e) uusi olisi maksanut 600e joten valintaa ei tarvinnut miettiä vaan ikävä kyllä,tämä "hyvä käytetty"vuoti myös niin nyt on edessä uuden osto.Alkuperäisissä tehostimissa on joku "lapsen vika"mikä aiheuttaa vuodon,mutta kestoikä siitä huolimatta todella pitkä.Nyt on edessä iskarien vaihto myös,joten nautinnollisista kilometreistä saa myös maksaa joita nämä autot iästään huolimatta suovat.
- sorppi
Ei vie öljyä yhtään, joka kummastuttaa, kone ei ole ollut auki. Edellinen autoni, samanikäinen MB 200E, 250tkm ajettu, vei 3L öljynvaihtovälillä.
Tässä ihan vaan vähän huoltohistoriaa:
Iskarit ja jouset 270tkm.
Bensapumppu 336tkm.
Raidetanko 358tkm.
Hydr.pumppu&jarrupainevaraaja 375tkm.
Vitossylinterin ruiskun suutin.
Virtalukon pohja 369tkm.
Startttimoottori 370tkm.
Takapyöränlaakerit 360tkm.
Etupyörän laakeri vas 354tkm/oikea 410tkm. Moottorin tukikumit täytyisi varmaan vaihtaa piakkoin, mutta taitaa jäädä seuraavan omistajan kontolle. Pakoputkikin on vaihdettu. Onneksi kaiken paitsi etup.laakerin on teettänyt auton edellinen omistaja. Kuitteja 200tkm/4vuoden ajalta n. 100tmk:n edestä, kaikki merkkikorjaamolla. Katos muuten, olis jakopään hihnan vaihtokin edessä ihan justiisa. Pitäsköhän vaihtaa taas mersuun ennen sitä remonttia.- 11998811
Omalla -89 Audi 100:llani on ajettu 456 000 ilman suurempia huoltotoimia. Viimeisen vuoden aikana on tosin ollut pieni piikki havaittavissa, sillä olen joutunut uusimaan jarruputket taakse, pakoputkesta 2/3, ohjaustehostimen ja kytkimen pääsylinterin. Arviolta 700 euroa uponnut korjauksiin.
Tätä ennen auto on ollut erittäin vähävikainen, katsastuksissa on huomautettu lähinnä puslista ja nivelistä. Lokakuussa -07 oli edellinen katsastus ja auto meni lävitse ilman huomautuksia. - C428V6
11998811 kirjoitti:
Omalla -89 Audi 100:llani on ajettu 456 000 ilman suurempia huoltotoimia. Viimeisen vuoden aikana on tosin ollut pieni piikki havaittavissa, sillä olen joutunut uusimaan jarruputket taakse, pakoputkesta 2/3, ohjaustehostimen ja kytkimen pääsylinterin. Arviolta 700 euroa uponnut korjauksiin.
Tätä ennen auto on ollut erittäin vähävikainen, katsastuksissa on huomautettu lähinnä puslista ja nivelistä. Lokakuussa -07 oli edellinen katsastus ja auto meni lävitse ilman huomautuksia.Itsellä c4 audi vm. 91. Autolla ajettu nyt 570.000 km, ilman, että moottorille tehty mitään. Pakoputkistokin on vielä alkuperäinen. Ohjaustehostimen pumppu on vaihdettu.
- Audi kuin
uudet. Siinä sinun kiesissä on saksalainen moottori kuin näissä uusissa audeissa, jossa on unkarilainen (öljyrohmu).
Kyllä se vaan laatu laski kun ryhdyttiin jossain itäblokin perukoilla kustannussyistä laatuautoa pilaamaan.
Onnea vaan hyvän auton omistajalle.- ghkghkghkghkghkghk
Jep on kyllä ihmeellisiä nämä sakemannien putkistot. Entisiin japseihin ja pariin italialaiseen sai vaihtaa pönttöä ja väliputkea tiuhaankin. Nykyisen työmatka-auto Bmw:n putkisto on suunniteltu kestämään koko auton elinikä, 240tkm ja vähän pintaruostetta yhdessä tai kahdessa kohtaa.
- vanhat Audit
Kyllä kestää mahtavasti, mutta nämä nykyajan Audi lelut aivan surkeita kestävyydeltään ja mikä pahinta on Audin tajuton hinta mykyiseen laatuun nähden. Audilla pitäisi olla Ladan hinta, kerran kestavyys samaa luokkaa
Audin pahimpia vikoja on vetolaitteissa. Vaihdelaatikot paukkuu, laakerit ja vetonivelet on selvänä 30 000 kn jälkeen ja ynm. suurta ja hintavaa paljon
Laatu on heikentenyt totaalisesti entisistä ajoista, valitettavasti !
Myös varaosat ja huollot on sikakalliita, joten muut merkit jo mielessä...
- tahansa
Kinnerillä pääsee tässä ketjussa mainittuja kilometrimääriä. Tiedän yhden 1100000km ajetun -87 100 diesel Audin, johon on moottori korjattu kerran. Laatikko alkuperäisessä kunnossa, eikä autoa ole koskaan maalattu. Sitä tosin ihmettelen että, kuka piru jaksaa sellaisessa jyrässä istua tuollaisia kilometrimääriä? Ei tosiaankaan ollut ns. "laatuauto" edes uutena, tilava kylläkin.
- sadfsdfsfsdfsf
ei taida noissa 2.0E koneissa olla ihan samoja tehoja rasittamassa vaihteistoa ja niveliä kuin noissa nykyisissä malleissa, elektroniikkakin on aikapaljon simppelimpää. Toistaiseksi on menty ilman vikoja vm.2006 A6:lla ja 2.0TFSI koneella, öljyä se syö sen litran pönikän huoltovälillä. Kulutus maantiellä siinä 7l nurkilla ja keskikulutus viimeisen 63tunnin aikana 8.3l/100km
- sefsdfsfsfsfdsf
sadfsdfsfsdfsf kirjoitti:
ei taida noissa 2.0E koneissa olla ihan samoja tehoja rasittamassa vaihteistoa ja niveliä kuin noissa nykyisissä malleissa, elektroniikkakin on aikapaljon simppelimpää. Toistaiseksi on menty ilman vikoja vm.2006 A6:lla ja 2.0TFSI koneella, öljyä se syö sen litran pönikän huoltovälillä. Kulutus maantiellä siinä 7l nurkilla ja keskikulutus viimeisen 63tunnin aikana 8.3l/100km
aika vähänhän noissa noita kilometrejä tuntuu olevan jos 20v vanhalla autolla on ajettu n.300-400tkm kilometriä, kauppakasseina ilmeisesti käytössä? Varmaan takapenkillä on vielä muovit päällä kun ei ole raaskittu ottaa pois kun on uutena kaupasta ostettu, ajettu vain kesäisin eikä ikinä yli 80km/h nopeudella :)
- rkkh
sefsdfsfsfsfdsf kirjoitti:
aika vähänhän noissa noita kilometrejä tuntuu olevan jos 20v vanhalla autolla on ajettu n.300-400tkm kilometriä, kauppakasseina ilmeisesti käytössä? Varmaan takapenkillä on vielä muovit päällä kun ei ole raaskittu ottaa pois kun on uutena kaupasta ostettu, ajettu vain kesäisin eikä ikinä yli 80km/h nopeudella :)
meillä on tuossa vm90 2.3eessä nyt 680 tkm, kantta ei ole koskaan iroitettu autosta, samoin kytkin, vaihdelaatikko, hammastanko ja vasen etupyöränlaakeri ovat alkuperäisiä, muut kuluvat osat onkin jo vähintään kerralleen uusittu.
- 1992:.!11%#+
.
ajettu n. 420 000 km
starttimoottori vaihdettu
vesipumppu vaihdettu
vitosvaihteella kuuluu lievää vinkumista, samoin ohjaustehostimesta kuului mutta se loppui kun käytti rvs hoitoainetta
öljyä kuluu n. litra / 3000 km (arviolta)
viimeiset vuodet jo toki hyvin "rauhallisella" tyylillä ajettu
.- KERTAAKAAN.!%#?+
.
sitä ihmettelin itsekin
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663