Tarkkaavaisuusongelmien yksi syy?

VanhaAkka55

Olisikohan nykyään yleistyvien tarkkaavaisuushäiriöiden taustalla myös jotain konkreettisempaa?

http://kuvaton.com/k/wKg.jpg

Tuo myrkky, jota lapsemme juovat kilpaa, on olevinaan niin trendikästä. Katsokaa mitä lapsenne juovat!

5

1049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunutäiti

      Olen samaa mieltä.

      Omat lapsenikin ovat energiajuomien ystäviä ja kyllä sen huomaa kun he ovat käyneet ostamassa itselleen juomista. He ovat ihan hyperaktiivisia ja hallitsemattomia, kontrolloin heidän juomisiaan mahdollisimman miniimiin.

      Itse olen sitä mieltä että energiajuomat pitäisi olla vähintään k-18.

    • kohdalla ehkä

      Mutta lapsella,jolla on tarkkaavaisuushäiriö,on seurattu vuosia ja karsittu tälläiset mahdollisuudet pois. Ei lääkärit diagnosoi lasta energiajuoman perusteella.
      Tarkaavaisuushäiriö ei ole hyperaktiivisuutta,vaan lapsi kiinnittää huomionsa joko liikaa ulkopuolisiin ärsykkeisiin ja siten "unohtelee" mitä on tekemässä.Tarkkaavaisuushäiriöinen voi olla ihan normaali ja rauhallinen.
      Mutta jos siihen liittyy hyperaktiviisuutta,jota ei voi selittää,yleensä aistiyliherkkyyttä ja sosiaalista kömpelyyttä ,kertoo se neurobiologisesta häiriöstä.
      Ja kuten monet luulevat,AD/HD:ssa aivot ei käy ylikierroksilla vaan liian hitaasti,jolloin lapsi joutuu liikutella itseään pitäkseen itsensä valppaana ja tuolloin käyttäytyy,kuten väsynyt lapsi.(kiukuttelee)
      Kahvikupillinen ad/hd lapselle lievässä tapauksessaa voi auttaa keskittymään. Vaikeimmissa annetaan piristävää amfetamiinijohdannaista. Eli energiajuoma voisi olla jopa ad/hdn kohdalla rauhoittavaa...

      • 20

        Kiitoksia, antoi uutta ymmärrystä taas näitä lapsia kohtaan! Ei todellakaan diagnoosia tehdä energiajuomien perusteella... Eikö muuten adhd-lasten lääkkeissä ole samoja aineita, joiden takia energiajuomat ovat tavislapsilta kiellettyjä.


      • .............
        20 kirjoitti:

        Kiitoksia, antoi uutta ymmärrystä taas näitä lapsia kohtaan! Ei todellakaan diagnoosia tehdä energiajuomien perusteella... Eikö muuten adhd-lasten lääkkeissä ole samoja aineita, joiden takia energiajuomat ovat tavislapsilta kiellettyjä.

        Monet aikuiset adhd-ihmiset nimenomaan käyttävät energiajuomia, koska kokevat niiden rauhoittavan. Samasta syystä moni käyttää mm. alkoholiakin, ja todella monilla huumeisiin sortuneilla on taustalla adhd.

        Jos ulkoisia syitä etsitään, niin pohtisin myös kovien rasvojen poiston osuutta, sekä ympäristötekijöitä. Ainakin meillä pojan neurologi sanoi, että nyt lasten hermosto tarvitsee rasvoja kehittyäkseen, ja kehoitti hankkimaan voita ja kunnon kermaa esim. ruoanlaittoon. Sen lisäksi myöskin kalaöljyä. Ja kyseinen lääkäri on Suomen parhaita alan asiantuntijoita.

        Itse en jaksa enää etsiä syitä niinkään, vaan keskitytään jatkoon. Edelleen olen katkera mm. "varhaiskuntoutukselle", joka ainakin meidän tapauksessamme aiheutti lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos sama tilanne tulisi eteen, niin toimisin hyvin toisella tavalla.


        Meillä ei ole toiminut nämä metyylifenidaatit lainkaan. Ne kyllä auttavat lasta keskittymään, mutta aiheuttavat psyykkisiä ongelmia, kuten ahdistusta ja agressiivisuutta.

        Ja mitä tosiaan energiajuomiin tulee, niin ei meillä ole lapsi niitä koskaan saanut. ja sitäpaitsi, on olemassa yhdistäviä piirteitä, joita esiintyy jo ihan vauvaiällä näillä lapsilla. Vaikka ei energiajuomia ole äitikään juonut raskausaikana.


      • muttei poista
        ............. kirjoitti:

        Monet aikuiset adhd-ihmiset nimenomaan käyttävät energiajuomia, koska kokevat niiden rauhoittavan. Samasta syystä moni käyttää mm. alkoholiakin, ja todella monilla huumeisiin sortuneilla on taustalla adhd.

        Jos ulkoisia syitä etsitään, niin pohtisin myös kovien rasvojen poiston osuutta, sekä ympäristötekijöitä. Ainakin meillä pojan neurologi sanoi, että nyt lasten hermosto tarvitsee rasvoja kehittyäkseen, ja kehoitti hankkimaan voita ja kunnon kermaa esim. ruoanlaittoon. Sen lisäksi myöskin kalaöljyä. Ja kyseinen lääkäri on Suomen parhaita alan asiantuntijoita.

        Itse en jaksa enää etsiä syitä niinkään, vaan keskitytään jatkoon. Edelleen olen katkera mm. "varhaiskuntoutukselle", joka ainakin meidän tapauksessamme aiheutti lapselle enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos sama tilanne tulisi eteen, niin toimisin hyvin toisella tavalla.


        Meillä ei ole toiminut nämä metyylifenidaatit lainkaan. Ne kyllä auttavat lasta keskittymään, mutta aiheuttavat psyykkisiä ongelmia, kuten ahdistusta ja agressiivisuutta.

        Ja mitä tosiaan energiajuomiin tulee, niin ei meillä ole lapsi niitä koskaan saanut. ja sitäpaitsi, on olemassa yhdistäviä piirteitä, joita esiintyy jo ihan vauvaiällä näillä lapsilla. Vaikka ei energiajuomia ole äitikään juonut raskausaikana.

        Olen tekstin "joidenkin lasten kohdalla ehkä" kirjoittaja.
        Meillä on adhd lapsi ja olen itse terveydenhuollon alalla töissä ja siksi vähän niinkuin harrastuksena keskittynyt myös ravitsemukseen.
        Rasvoista ja kalanmaksaöljystä puhe on ihan totta. Mutta kalanmaksaöljyissäkin on eroja. Adhd lapselle kannattaa suosittaa sellaista ,joissa on mahdollisimman paljon E-EPA:a. Esim. joissain on vain 300mg, kun taas joissain 600mg.
        Ja tiesittekö, että E-EPA voi vähentää 900–1800 mg:n päiväannoksilla diabeetikon verihiutaleiden kokkaroitumistaipumustakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe