Meillä on mustia viinimarjoja, jotka tosin parina viime vuonna ovat kasvaneet ja levittäytyneet niin että niistä on jo vaikea poimia mitään. Ajattelin kysyä voisiko niitä jotenkin leikata ja mihin vuoden aikaan tämä olisi järkevintä suorittaa? Muita vinkkejä?
Marjapensaiden leikkaus
3
1903
Vastaukset
- nopae kasvuiset
Itse olen leikannut näin syksyllä poimimisen jälkeen, ja oksat olen leikannut aivan juuresta saakka. Vanhimmat ja huonot oksat pois, joskus myös harventanut nuoria vesoja. Voi leikata myös aikaisin keväällä
- koko syksy mustaheru
Itse leikkasin nyt. Jossakin oli että mustaherukkaa voi leikata koko syksyn ajan, karviaista ja punaherukkaa vain heti marjankeruun jälkeen. Mustaherukasta kaikki peukaloa paksummat pois ja harventaa muutenkin niin että ilma käy pehkossa. 2-3 vuotta oli oksan ikä.
- mieleen juolahtaa
Olen surutta napsinut kaikkia pensaita millon sattuu, kun en niin sadosta piittaa ja haluan säilyttää kauniin muodon. Yksikään puska ei ole tykännyt huonoa ja satoa tulee turhankin paljon. Puuksi leikatussa punaherukassa taisi olla kahdeksan typistettyä oksaa ja marjoja tuli ämpärillinen - piti tukea pari oksaa etteivät repeä rungosta irti. Heti keräämisen jälkeen typistin lisää, saas nähä tuleeko ens kesänä kaks ämpärillistä:))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1217266Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden5015424Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1513335Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2162641Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t492350Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta
Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä681298Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431282En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771262Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111169- 1111153