Kysymyksiä teille, jb et al.

Naapurin kissa

Vastausta kaivataan edelleen näihin teille esitettyihin kysymyksiin:

Miten on, jb, jos joudut syyttömänä syytetyksi ja sinulta pyydetään DNA-näytettä, kieltäydytkö antamasta sitä vetoamalla siihen DNA-analyysin lapsenkenkäisyyteen?

Muistatko miten kromfohrländer syntyi?

Tämän hetken tiedon mukaan lajit ovat kanadanmajava (Castor canadensis) ja euroopanmajava (C.fiber). Mitä sanoivat varhaiset kreationistit, entä mitä sanovat nykyiset? Vai onko kysymys liian vaikea?

Kauanko Nooalta kesti rakentaa se "öljytankkerin kokoinen" arkki? Millä taidolla hän sen osasi rakentaa?

Montako majavalajia maailmassa on?

20

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jb

      Mutta sillä on ihan turha selitllä lepakkoa ja delfiiniä sukulaisiksi.


      Kanadanmajava ei kuulemma lisäänny kotoisen majavamme kanssa. Asiaaa sietäisi tutkia huolellisemmin.

      Nooaa koskevat vastaukset löydät Raamatustasi.

      • Inhottava realisti

        Missähän kohti sitä Raamattua ja millä sanoin sitä arkin rakennustyötä & kokoa kuvaillaan?

        Eikö sen rakentaminen sinusta olisi ollut aika suuri urakka - suorastaan jättimäinen - joten SITÄKIN olisi ehkä haluttu tarkemmin kuvata?


      • Astrofox
        Inhottava realisti kirjoitti:

        Missähän kohti sitä Raamattua ja millä sanoin sitä arkin rakennustyötä & kokoa kuvaillaan?

        Eikö sen rakentaminen sinusta olisi ollut aika suuri urakka - suorastaan jättimäinen - joten SITÄKIN olisi ehkä haluttu tarkemmin kuvata?

        Herra näki että maailmassa oli paljon pahuutta.Siksi Herra päätti hukuttaa ihmiset (kaiken lihan).
        Vain hurskas Nooa perheineen pelastui,sekä arkissa olleet eläimet.
        Unohtuiko tarinan kirjoilttajalta että Herra säästi saatanankin. Älykäs suuniittelija olisi kyllä poistanut
        pahuudensyyn eikä ainoastaan seurauksia.
        Eikö saatanan kerrota viettelevän ihmisiä,vai olenko tulkinnut väärin?


      • "Kanadanmajava ei kuulemma lisäänny kotoisen majavamme kanssa. Asiaaa sietäisi tutkia huolellisemmin. "
        Mitäköhän mahdat tuolla tarkoittaa?

        Luuletko että kyseinen väite syntyi yhden päivän tutkiskelun pohjalta?


      • 28
        qfft kirjoitti:

        "Kanadanmajava ei kuulemma lisäänny kotoisen majavamme kanssa. Asiaaa sietäisi tutkia huolellisemmin. "
        Mitäköhän mahdat tuolla tarkoittaa?

        Luuletko että kyseinen väite syntyi yhden päivän tutkiskelun pohjalta?

        Entä mitähän tutkimusmenetelmiä jb hyväksyisi? Entä mitähän hän tarkoittaa sanoessaan että DNA:n avulla on turha yrittää selittää lepakkoa ja delfiiniä sukulaisiksi - jb:llä kun tuntuu olevan oma ja mahdollisesti muuttuva käsitys sukulaiuudesta?

        Pienlepakoiden ja suurlepakoiden muuten arvellaan kehittyneenkin eri kantamuodoista - ja suurlepakoiden mahdollisesti apinamaisista. Siinäkin mietittävää...


      • jb
        Inhottava realisti kirjoitti:

        Missähän kohti sitä Raamattua ja millä sanoin sitä arkin rakennustyötä & kokoa kuvaillaan?

        Eikö sen rakentaminen sinusta olisi ollut aika suuri urakka - suorastaan jättimäinen - joten SITÄKIN olisi ehkä haluttu tarkemmin kuvata?

        kuvataan tuo jättiurakka, lue sieltä.


      • jb
        Astrofox kirjoitti:

        Herra näki että maailmassa oli paljon pahuutta.Siksi Herra päätti hukuttaa ihmiset (kaiken lihan).
        Vain hurskas Nooa perheineen pelastui,sekä arkissa olleet eläimet.
        Unohtuiko tarinan kirjoilttajalta että Herra säästi saatanankin. Älykäs suuniittelija olisi kyllä poistanut
        pahuudensyyn eikä ainoastaan seurauksia.
        Eikö saatanan kerrota viettelevän ihmisiä,vai olenko tulkinnut väärin?

        Saatana pääsee hengestään aikanaan. Se vain odottaa kuolemantuomion toimeenpanoa.


      • jb
        qfft kirjoitti:

        "Kanadanmajava ei kuulemma lisäänny kotoisen majavamme kanssa. Asiaaa sietäisi tutkia huolellisemmin. "
        Mitäköhän mahdat tuolla tarkoittaa?

        Luuletko että kyseinen väite syntyi yhden päivän tutkiskelun pohjalta?

        Tuokaas mulle pari paria kumpaakin niin katsotaan mitä ketassa tapahtuu kun kiima-aika koittaa.


      • jb
        28 kirjoitti:

        Entä mitähän tutkimusmenetelmiä jb hyväksyisi? Entä mitähän hän tarkoittaa sanoessaan että DNA:n avulla on turha yrittää selittää lepakkoa ja delfiiniä sukulaisiksi - jb:llä kun tuntuu olevan oma ja mahdollisesti muuttuva käsitys sukulaiuudesta?

        Pienlepakoiden ja suurlepakoiden muuten arvellaan kehittyneenkin eri kantamuodoista - ja suurlepakoiden mahdollisesti apinamaisista. Siinäkin mietittävää...

        Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään.

        Eikös muuten isoilla ja pienillä lepakoilla olekaan samat sukujuuret? Jos toinen periytyy apinoista niin mistäs toinen? Ja kumpi periytyy delfiinistä? Ja ihminen onkin nyt sitten samaa sukua delfiininkin kanssa. Ja eikös delfiini ole sukua valaalle? Ja valas virtahevolle, joten ihminen ja virtahepo ovatkin sitten myös veljeksiä.
        Jopas oli opettavaista evoluutiobiologiaa, kiitos siitä, tuo ajatuksesi pani oikein miettimään.


      • A.E.A.
        jb kirjoitti:

        Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään.

        Eikös muuten isoilla ja pienillä lepakoilla olekaan samat sukujuuret? Jos toinen periytyy apinoista niin mistäs toinen? Ja kumpi periytyy delfiinistä? Ja ihminen onkin nyt sitten samaa sukua delfiininkin kanssa. Ja eikös delfiini ole sukua valaalle? Ja valas virtahevolle, joten ihminen ja virtahepo ovatkin sitten myös veljeksiä.
        Jopas oli opettavaista evoluutiobiologiaa, kiitos siitä, tuo ajatuksesi pani oikein miettimään.

        Kun simpanssin ja ihmisen veri on niin samanlaista, että se on periaatteessa jopa vaihtokelpoista keskenään (kunhan veriryhmä täsmää), niin miksi ihminen ja simpanssi ei ole verisukulaisia? Miksi ylipäätään käytät keskiaikaisia termejä, joiden sisältö on itsellesikin epäselvä?


      • A.E.A. kirjoitti:

        Kun simpanssin ja ihmisen veri on niin samanlaista, että se on periaatteessa jopa vaihtokelpoista keskenään (kunhan veriryhmä täsmää), niin miksi ihminen ja simpanssi ei ole verisukulaisia? Miksi ylipäätään käytät keskiaikaisia termejä, joiden sisältö on itsellesikin epäselvä?

        Ellen nyt aivan väärin muista, pienlepakoiden (Microchiroptera) ja hyönteissyöjien (Insectivora) juuret ovat yhdessä kantamuodossa ja kädellisten (Primates) ja suurlepakoiden (Megachiroptera) juuret toisessa kantamuodossa.

        Näillä kahdella kantamuodolla on tietenkin omana yhteisenä kantamuotonaan matelijoista kehittynyt ensimmäinen nisäkäs, josta evoluutio sitten on tuottanut suuren määrän lajeja erilaisiin elinympäristöihin. Tämä on voitu päätellä mm fossiileista.

        Delfiini ei pelkästään ole sukua valaalle vaan se on valas. Miten helvatussa nisäkkäiden sukulaisuussuhteet ovat sinulle noin epäselvät? Ajatus "vai on suurlepakotkin kehittyneet simpanssista" on päiväkoti-ikäisen logiikkaa.


      • 28
        A.E.A. kirjoitti:

        Kun simpanssin ja ihmisen veri on niin samanlaista, että se on periaatteessa jopa vaihtokelpoista keskenään (kunhan veriryhmä täsmää), niin miksi ihminen ja simpanssi ei ole verisukulaisia? Miksi ylipäätään käytät keskiaikaisia termejä, joiden sisältö on itsellesikin epäselvä?

        "Miksi ylipäätään käytät keskiaikaisia termejä, joiden sisältö on itsellesikin epäselvä?"

        Varmaan siksi että niitä voi eri tilanteissa selitellä eri tavalla niin että tuntee omien jalkojensa pysyvän kuivalla maalla.


      • Naapurin kissa
        jb kirjoitti:

        Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään.

        Eikös muuten isoilla ja pienillä lepakoilla olekaan samat sukujuuret? Jos toinen periytyy apinoista niin mistäs toinen? Ja kumpi periytyy delfiinistä? Ja ihminen onkin nyt sitten samaa sukua delfiininkin kanssa. Ja eikös delfiini ole sukua valaalle? Ja valas virtahevolle, joten ihminen ja virtahepo ovatkin sitten myös veljeksiä.
        Jopas oli opettavaista evoluutiobiologiaa, kiitos siitä, tuo ajatuksesi pani oikein miettimään.

        "Vai on suurlepakotkin kehittyneet simpanssista. Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään" ... ja niin edelleen - koko tuo kirjoituksesi osoittaa selvemmin kuin mikään aikaisemmista saduistasi, että tietämyksesi perinteisestä eläintieteestä, sen todistamista eläinten sukulaisuussuhteista ja ilmeisesti koko sukulaisuuden määritelmästä on jossain päiväkoti-ikäisen tasolla. Sinun kanssasi ei kannata väitellä eläimistä yhtään enempää, toteaa nimimerkki Felis silvestris domesticus.


      • 34
        Naapurin kissa kirjoitti:

        "Vai on suurlepakotkin kehittyneet simpanssista. Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään" ... ja niin edelleen - koko tuo kirjoituksesi osoittaa selvemmin kuin mikään aikaisemmista saduistasi, että tietämyksesi perinteisestä eläintieteestä, sen todistamista eläinten sukulaisuussuhteista ja ilmeisesti koko sukulaisuuden määritelmästä on jossain päiväkoti-ikäisen tasolla. Sinun kanssasi ei kannata väitellä eläimistä yhtään enempää, toteaa nimimerkki Felis silvestris domesticus.

        Hetkonen. Jos suurlepakot ovat kehittyneet simpanssista ja sen perusteella ihminen ja simpanssista kehittynyt suurlepakko ovat verisukulaisia keskenään, niin silloinhan ihminen ja simpanssikin ovat väistämättä verisukulaisia keskenään. Hmm.

        Joissakin kulttuureissa tunnetaan maitosukulaisuuden tapaisella nimellä kulkeva "sukulaisuus", jonka mukaan saman imettäjän imettämät ihmiset ovat sen verran läheisiä sukulaisia etteivät saa mennä naimisiin keskenään. Olisikohan baraminiteorialla tähän mitään sanottavaa?

        Entä tekeekö veren käyttäminen ravintona isoverenimijästä (lepakko Desmodus rotundus) sen eläimen verisukulaisen jonka verta se juo?

        Mielelläni pyytäisin jb:tä selostamaan tuon verisukulaisuuden käsitteen oikein juurta jaksain (myös siksi että sitä voisi käyttää referenssinä jb:n tulevien kirjoitusten kommentoimisessa), mutta kun jb ilmoitti jo pariinkin kertaan poistuvansa paikalta niin en viitsi pyytää.


      • Inhottava realisti kirjoitti:

        Missähän kohti sitä Raamattua ja millä sanoin sitä arkin rakennustyötä & kokoa kuvaillaan?

        Eikö sen rakentaminen sinusta olisi ollut aika suuri urakka - suorastaan jättimäinen - joten SITÄKIN olisi ehkä haluttu tarkemmin kuvata?

        "Missähän kohti sitä Raamattua ja millä sanoin sitä arkin rakennustyötä & kokoa kuvaillaan?"

        Rakennustyö kuitataan vain toteamalla "Nooa teki niinkuin Herra oli häntä käskenyt" (1Moos.7:5), mutta mitat kuvataan tarkasti: "Tällaiseksi sinun tulee tehdä arkki: sen pituus olkoon kolmesataa kyynärää, leveys viisikymmentä ja korkeus kolmekymmentä kyynärää" (1Moos.6:15). Koska kyynärä on suunnilleen puoli metriä, pikaisella laskutoimituksella saamme selville että arkin pituus oli suunnilleen 150m, leveys 25m ja korkeus 15m, eli aika pieni kun ottaa huomioon että jokaisen eläinlajin edustajia olisi pitänyt mahtua sinne...


      • 34
        Michelarkangelo kirjoitti:

        "Missähän kohti sitä Raamattua ja millä sanoin sitä arkin rakennustyötä & kokoa kuvaillaan?"

        Rakennustyö kuitataan vain toteamalla "Nooa teki niinkuin Herra oli häntä käskenyt" (1Moos.7:5), mutta mitat kuvataan tarkasti: "Tällaiseksi sinun tulee tehdä arkki: sen pituus olkoon kolmesataa kyynärää, leveys viisikymmentä ja korkeus kolmekymmentä kyynärää" (1Moos.6:15). Koska kyynärä on suunnilleen puoli metriä, pikaisella laskutoimituksella saamme selville että arkin pituus oli suunnilleen 150m, leveys 25m ja korkeus 15m, eli aika pieni kun ottaa huomioon että jokaisen eläinlajin edustajia olisi pitänyt mahtua sinne...

        Eihän niitä isoimpia tarvinnut täysikasvuisina ottaa. Ronsut ja virstahevot ja varsikuonot ja valaskalat vievät poikasina paljon vähemmän tilaa, tyhmä!


      • Ephelant
        34 kirjoitti:

        Eihän niitä isoimpia tarvinnut täysikasvuisina ottaa. Ronsut ja virstahevot ja varsikuonot ja valaskalat vievät poikasina paljon vähemmän tilaa, tyhmä!

        Onko se virstahepo vai virtsahepo?


      • 34
        jb kirjoitti:

        Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään.

        Eikös muuten isoilla ja pienillä lepakoilla olekaan samat sukujuuret? Jos toinen periytyy apinoista niin mistäs toinen? Ja kumpi periytyy delfiinistä? Ja ihminen onkin nyt sitten samaa sukua delfiininkin kanssa. Ja eikös delfiini ole sukua valaalle? Ja valas virtahevolle, joten ihminen ja virtahepo ovatkin sitten myös veljeksiä.
        Jopas oli opettavaista evoluutiobiologiaa, kiitos siitä, tuo ajatuksesi pani oikein miettimään.

        "Sittenhän ihminen ja lepakko ovatkin verisukulaisia keskenään. Eikös muuten isoilla ja pienillä lepakoilla olekaan samat sukujuuret? Jos toinen periytyy apinoista niin mistäs toinen? Ja kumpi periytyy delfiinistä? Ja ihminen onkin nyt sitten samaa sukua delfiininkin kanssa. Ja eikös delfiini ole sukua valaalle? Ja valas virtahevolle, joten ihminen ja virtahepo ovatkin sitten myös veljeksiä."

        En yhtään ihmettele että tällaiset nelosen arvoiset tiedot omaava uskoo vaikka hirvinautaan.


    • SamiA

      ”Kauanko Nooalta kesti rakentaa se "öljytankkerin kokoinen" arkki? ”

      120 vuotta.

      ”Millä taidolla hän sen osasi rakentaa?”

      Jumala antoi ohjeet arkin rakentamiseen.
      Lue Raamatusta.

    • 34

      Kromfohrländeriä ei luotu vaan se syntyi sattumalta ja ensimmäiset kromfohrländerit saivat itsensä kaltaisia jälkeläisiä, joita kävelee Helsingissäkin vielä nykyisinkin. Tunnen yhden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe