ms ja työ

kiinnostais tietää..

Vähän mun tarinaa...Olin töissä edellisessä työpaikassa noin 9 vuotta, jonka aikana muutama vuosi sitten sain ms-diagnoosin. Olin tosi avoin kaikille sairaudestani ja siellä suhtauduttiin hyvin. Minulla ei siis ole ollut mitään kovin vakavia oireita.Sairaslomalla olin kuitenkin silloin kun olin tutkimuksissa sairaalassa muutaman päivän siis. Sen jälkeen en ole siellä ollessani sairaslomalla ms-taudin takia ollut. Työpaikkassani kuitenkin kävi niin ikävästi,että meidät irtisanottiin taloudellisita-ja tuotannollisita syistä. Pari kuukautta olin kotona koska saimme irtisanomisajan palkkaa kotiin, niin sen puolesta sain pidettyä vähän lomaa. Sain uuden työpaikan, joskin vain määräaikaisena. Uusi työni olikin todella raskasta fyysisesti ja kesän lämpimät ilmat siihen päälle niin sain oirejakson ja jouduin olemaan viikon sairaslomalla.En ollut kertonut uudessa työpaikassani ms-taudista ennen sairaslomaani mitään. Päätin sairaslomani jälkeen kuitenkin kertoa pomolleni miksi olin viikon pois.Ja kuten arvata saattaa työsopimukseni ei jatkunut ja luulenpa,että ms-tautini on tähän syynä. Minulle sanottiin,että ei tarvita, mutta kuitenkin laittoivat hakuun sen paikan jota olin tehnyt...En todennäköisesti olisi itse edes jatkanut, työn raskauden vuoksi.Mutta nyt kiinnostaiskin tietää,eetä mitenköhän siis työnantajat suhtautuu jos avoimesti kertoo sairastavansa ms-tautia.Vai saakohan sitä enää mitään töitä. Olen kuitenkin suht nuori enkä todellakaan ole valmis jäämään kotiin lopun iäkseni.Täässä ois kuitenkin noi asuntolainat ja perhe kuten "terveilläkin" ihmisillä.Onko parempi ettei sairaudestaan puhu mitään vai mitä tässä nyt pitäis tehdä?

35

5746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietintää

      Sitä en osaa sanoa mikä on itsekullekin parasta, kertoa vai ei. Minä en hiiskunut sanaakaan taudistani työpaikalla. Tauti ei oireillut silloin mitenkään, olin sairaslomilla todella harvoin, taudin takia en koskaan, joten miksi olisin kertonut. Tein itselleni alussa selväksi, kun ei ole oireita miksi olisi pitänyt kertoa ja joutua mahdollisesti suurennuslasin alle tarkkailtavaksi. Mieti tarkoin kannattaako kertoa, ajattele mikä on sinun itsesi kannalta parasta.

      • nelkkuplus

        Välttämättä ei tosiaankaan kannata mainostaa asiaa työnantajalle, mutta oliko joku pykälä että jos on pimittänyt oleellista tietoa voi työnantaja sen vuoksi irtisanoa, en tiedä, ehkä joku viisaampi osaa sanoa onko sellaista? Minulla oli vähän samanlainen tilanne, mut vakuutusyhtiö ohjasi mut sellaiselle yksityiselle uravalmentajalle. Sitten se uravalmentaja etsi mulle uuden työn ja nyt oon tosi tyytyväisenä sellaisessa työssä mitä pystyn tekemään hyvin. Se paikka missä minä olin uravalmennuksessa oli muistaakseni Kati Noponenoy, iso firma toimii monella paikkakunnalla. Niille pääsi ainakin vakuutusyhtiön tai työkkärin kautta. Itse olin vakuutusyhtiön kautta, se ainakin toimi. Työkkärin juttuihin en oo koskaan oikein uskonut, joten sitä reittiä ei voi kehua kenellekään, mut tuo vakuutusyhtiön homma oli hyvä. Vakuutusyhtiö maksoi kaiken kulut, koulutukset ja muut. Työkkäristä en oo koskaan työtä saanu, mut noitten avulla löytyi parissa kuukaudessa.


    • Sale-78

      Hyvä, ettet ole valmis jäämään kotiin lopun iäksi. Kyllä ymmärtäväisiä työnantajiakin löytyy, minä kerroin sairaudestani ja työnantaja sanoi, että tehdään täällä meidän puolesta mitä voidaan ja aina on joustoa löytynyt.

      • oma kokemus

        toimi ainakin minulla, olin myös noposella. Mulla tauti aika stabiilissa vaiheessa, mutta entiseen työhön en voi palata. Nyt opiskelen uutta ammattia, uupuminen on tosin edelleen ongelma, säännölliset lepohetket on tarpeen, mut tämä uravalmentaja järjesti mulle opintoihinkin jonkinlaiset lepomahdollisuudet ja opintosuunnitelmaa. Suosittelen siis pyytämään ulkopuolista apua, Noposen valmentajasta mulla ei ole ainakaan mitään huonoa sanottavaa, kaikki on sujunut tosi hyvin ja valmentaja on mukava. Pyysin itse tätä apua eläkevakuutusyhtiöstä, antoivat ihan mielellään, käyttävät kuulemma paljon just tuota firmaa. Nyt täytyy vaan jaksaa opiskella, jotta pääsis joskus vielä töihinkin.


      • kiinnostais tietää..

        Edellinen työnantajani oli myös todella ymmärtäväinen ja joustava.Mutta nyt just mietinki sitä,että kertoakko esim. työhaastattelussa. Tietääkö kukaan mikä olis sellanen virallinen taho mistä voi kysyä,että onko sairaudesta pakko sanoa työhaastattelutilanteessa? Olis nyt kiikarissa yksi sodella hyvä työpaikka ja minulle suuri etenemismahdollisuus. Pelkään todella,että jos kerron sairaudestani niin en sitä paikkaa tule saamaan. Vaikka olenkin siis suht terve!


      • eiropekka
        kiinnostais tietää.. kirjoitti:

        Edellinen työnantajani oli myös todella ymmärtäväinen ja joustava.Mutta nyt just mietinki sitä,että kertoakko esim. työhaastattelussa. Tietääkö kukaan mikä olis sellanen virallinen taho mistä voi kysyä,että onko sairaudesta pakko sanoa työhaastattelutilanteessa? Olis nyt kiikarissa yksi sodella hyvä työpaikka ja minulle suuri etenemismahdollisuus. Pelkään todella,että jos kerron sairaudestani niin en sitä paikkaa tule saamaan. Vaikka olenkin siis suht terve!

        Kysy vaikka liitosta tai työsuojelupiiristä, luulisi heidän tietävän vaikkei asia suoranaisesti heille kuuluisikaan.


      • ...
        eiropekka kirjoitti:

        Kysy vaikka liitosta tai työsuojelupiiristä, luulisi heidän tietävän vaikkei asia suoranaisesti heille kuuluisikaan.

        Kysyin asiaa ms-liitosta asiantuntijalta ja hän sanoi,että ei ole pakko kertoa. Varsinkin kun olen näin hyvä kuntoinen. Pelkkä diagnoosi ei pitäisi olla este mihinkään, pitää olla oireita mitkä vaikuttavat työkykyyn kyseisessä työssä.Työnantajakaan ei saa työhaastattelussa sairauksista kysellä. Työhönotto terveystarkastuksessa sen sijaan asiasta voi sanoa. Lääkäri voi sitten arvioida olenko sopiva kyseiseen työhön. Tieto mikä työnantajalle siitä menee on vain että olenko vai en. Näin lyhkäisyydessään vastaus minkä sain. On todella helpottava mieli mennä nyt työhastatteluun kun tämä tieto :)


      • 9807707
        ... kirjoitti:

        Kysyin asiaa ms-liitosta asiantuntijalta ja hän sanoi,että ei ole pakko kertoa. Varsinkin kun olen näin hyvä kuntoinen. Pelkkä diagnoosi ei pitäisi olla este mihinkään, pitää olla oireita mitkä vaikuttavat työkykyyn kyseisessä työssä.Työnantajakaan ei saa työhaastattelussa sairauksista kysellä. Työhönotto terveystarkastuksessa sen sijaan asiasta voi sanoa. Lääkäri voi sitten arvioida olenko sopiva kyseiseen työhön. Tieto mikä työnantajalle siitä menee on vain että olenko vai en. Näin lyhkäisyydessään vastaus minkä sain. On todella helpottava mieli mennä nyt työhastatteluun kun tämä tieto :)

        Kiitos kun selvitit. asia on vaivannut minuakin!


      • Jaana~68
        9807707 kirjoitti:

        Kiitos kun selvitit. asia on vaivannut minuakin!

        Mulla on hyvä koulutus, työkokemusta vaikka muille jakaa, mutta kun olen sanonut taudistani, niin samantien on nähnyt naamasta, että kiinnostus on loppunut siihen ja paikka jäänyt saamatta. Aina olen kakkossijalla.. En vaan osaa oikein jättää kertomattakaan, pakko kai yrittää jos meinaa töihin päästä.


    • Ölakjhdjen

      Hei, luen näitä viestejä, koska olen tilanteessa jossa joudun omien töitteni ohessa paikkaamaan MS-tautia sairastavaa työkaveriani. Yritän ymmärtää, mutta alan olla uupunut. Olen miettinyt, kuinka kauan voi jatkua pätkäsairauslomat. Yhteensä on nyt mennyt 10 viikkoa, kaikki 1-2 viikon pätkissä. Onko niin, että pidempää sairauslomaa ei voi määrätä? Me emme voi palkata sijaista viikoksi tai kahdeksi työn luonteen vuoksi. 10 viikkoa on pitkä aika erityisjärjestelyin. Vaikka meitä on kolme paikkaamassa poissa olevaa, kyllä se kuormittaa meitä kaikkia. Kaikki ollaan perheellisiä ihmisiä ja ylitöiden tekeminen on vaikeaa. Matkoja on paljon, kun omien päälle tulee toisenkin matkoja.

      Tuntuisi reilummalta, jos sairausloma olisi kerralla pidempi ja ihminen tulisi parhaassa mahdollisessa kunnossa töihin. Tekisi vaikka lyhennettyä työaikaa, jotta oireet ei väsymyksen takia pahenisi. Meillä se olisi mahdollista.

      No, jatkan surffailua ja koitan oppia ja löytää ratkaisuja.

      • kokemusta on...

        Tästä kannattaa mainita työterveyshuoltoon, jos sieltä mahdollisesti osattaisiin auttaa myös teitä. Ei varmasti ole kenenkään etu, että te sairastutte myös kun paikkaatte sairastunutta. Myös sairastuneelle voisi olla parempi, kun saisi olla pitempään toipumassa. Meillä oli sama juttu, työterveyshuolto hoisi sen hienosti.


    • konttorissa..

      Meillä on työyhteisössä sama tilanne, ms-tautia sairastava on yhtenään pois. Kuormitus on kova koko yhteisöön ja en usko sairastuneenkaan olevan tilanteesta yhtään tyytyväinen. Pian sairastuu koko porukka työuupumukseen...

    • MS-tautilainen

      Minulle auttoi työpaikan vaihtaminen kevyempään. Sairaslomat väheni yli 90 %.

    • Vaihtoaskeleet

      Minulla on ollut todellinen säkä tässä hommassa. Poissa en ole ollut ms:n vuoksi päivääkään ja diagnoosi 2004. Ilmoitin heti sairauden työnantajalle, kun sain sen tietää. No lääkärit ehdottivat 2008, että hakisin osatyökyvyttömyyseläkettä ja se oli todella oikea toimenpide. Esimies räätälöi uuden tehtävämallin, jossa hyödynnettin kolmenkymmenen vuoden kokemustani näissä töissä. Vaikka eri oireet viheltävät välillä todella lujaakin, pystyn hoitamaan tätä nykyistä tehtävää niin, että kaikki on tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Tässä on mielestäni se juju, että esimiesten pitäisi osata nopean tilanteen vaihtoaskeleet, kuten tässä esimieheni osasi. Eli ei jatketa välttämättä samalla mallilla, vaan kehitetään jotain muuta. Se voi olla todella jäkeväkin siirto. Joka paikassa se ei ole mahdollista, mutta monessa on. Työnantaja ja koko työyhteisö suhtautuu tähän todella hyvin. Jos olisi jatkettu entisellä ja hommat kaadettu muille poissaollessani, tilanne voisi olla toinen. Olen todella tyytyväinen yhtiön ja esimiheni ratkaisuun ja samat ajatukset tuntuvat olevan silläkin puolella.

    • Jaana~68

      Mahtavaa. Tosi lohduttavaa kuulla, että sinulla on nyt kaikki hyvin. Helpottaa omaakin oloa ja antaa toivoa.

    • sairaslomalainen

      Toivonkipinä tuli minullekin, vaikka tällä hetkellä olo on tosi huono. Väsyttää ja ei jaksa tehdä mitään. Parhaillaankin useamman kuukauden sairasloma. Onko kuinka moni palannut pitkän sairasloman jälkeen entiseen työhön? Mulle kun on kaavailtu kuulemma jo jotain uuden työn etsintää.

    • Tarew

      Ei se uuden työn etsintä aina ole huono juttu, jos vanhassa ei voi täysillä työskennellä Ystäväni pääsi eläkeyhtiön kustantamana Noposelle, kun aikansa sitä jaksoi pyytää. Ystävälle löytyi parin kuukauden etsinnän jälkeen uusi työ ja hän työllistyi sinne ilman lisäkoulutusta. Tämän uravalmentajan työpanoksella oli iso merkitys, koska työpaikka ei ollu mikään vapaaksi ilmoitettu vaan se kaivettiin jostain valmentajan arkistosta tms ja ystävä sanoi että yksin ei olis sellaista työtä edes keksinyt olevankaan...Ollaan siis vaan tiukkana ja vaatikaa meille kuuluvia palveluja jatkossakin!! Harvoin näitä tarjotaan suoraan, yleensä täytyy itse osata pyytää.

    • Sursursursur

      Minulla on ms ja kerroin sen rehellisesti työnhaussa. Pomo sanoi, että onhan näitä sairauksia ihmisillä. Välillä tulee poissaoloja, niihin suhtaudutaan ihan hyvin. Pääasia että nukkuu riittävästi, ei väsytä itseään liikaa tai tee mitään äärimmäisyyksiä, silloin menee ihan hyvin.

      • liian rehellinen ms?

        Mä en oo koskaa päässy haastattelusta eteenpäin kun oon kertonu sairaudestani. Olisi se tullut esille viimeistään terveystarkastuksessa koeajalla.


      • solle``

        Mulla sama juttu, kerroin ja pomon mielestä ei ollu mikään ongelma.


    • -----------------

      Siis meneekö sieltä terveystarkastuksesta jokatapauksessa tieto työnantajalle,että on ms vaikka ite kieltaäis kertomasta? Mä olen ollut nyt alle koeajan uudessa työssä ja työterveystarkastus pitäis olla tässä joskus ehkä ennen koeaikaa. En ole kertonut työnantajalle sairaudestani koska katson,että kuntoni on hyvä ja teen osa-aikasta työtä eli viikkotunnitkin on sellaiset mitkä jaksan hyvin tehdä.

    • Sirppu----

      Kai se tieto menee eteenpäin, jos on estynyt tekemästä työtä.

    • sen kokenut..!!!

      Menee, jos sairaus vaikuttaa työstä selviytymiseen.

      • --------------------

        No, koeaikani loppuu parin viikon kuluttua,eikä työterveystarkastukseen ole aikaa vielä tullut. Uskon kyllä,että pystyn siellä vakuuttamaan,että mun ms ei ole este työstä selviytymiseen. Kuntoni on siis hyvä ja viikkotuntini on sellaiset mitkä pystyn hyvin tekemään. Sairaslomalla olen ollut kerran noin 1,5 vuotta sitten edellisessä työpaikassani ja silloin tein todella paljon fyysisesti ja henkisesti raskaampaa työtä ja oli tosi kuuma kesä ja kotona vielä remontit menossa. Silloinkaan oireeni ei ollut kovin vakavia.


    • 'Rape**

      -------------------- onko sulla menny töissä ihan hyvin ja terveystarkastuksestakin pääsit "läpi"? Kiinnostaa tietää, kun itsellä vähän sama tilanne.

      • ------------------

        No, mulla kävi totaalisen huono tuuri...En kerinnyt koko terveystarkastukseen,kun työsopimukseni purettiin viikkoa ennen koeajan loppua. Syynä ei tiettävästi ollut airauteni. Itse en siis ainakaan sairaudestani ollut kertonut mitään. Sitä en voi varmuudella sanoa,että saivatko tietää jotain muuta kautta.


      • Teukkis-69
        ------------------ kirjoitti:

        No, mulla kävi totaalisen huono tuuri...En kerinnyt koko terveystarkastukseen,kun työsopimukseni purettiin viikkoa ennen koeajan loppua. Syynä ei tiettävästi ollut airauteni. Itse en siis ainakaan sairaudestani ollut kertonut mitään. Sitä en voi varmuudella sanoa,että saivatko tietää jotain muuta kautta.

        Todennäköisesti saivat tietää muuta kautta, näin kävi minulle ja koeajalla työsuhde purettiin myös.


    • 'Rape**

      Voi että, kävipä kurjasti. Toivotaan, että uusi työ löytyy pian!

    • osa-aikaeläkkeestä

      Hei!

      Minulla olisi töihin paluu edessä kuukauden kuluttua (hoitovapaan jälkeen). Olen tässä talven aikana käynyt töissä, mutta väsyn todella nopeasti ja illan istun vain sohvalla kun olen niin väsynyt. Meillä on pieniä lapsia, ja säälin hetiä, kun en jaksa toihuta :(
      Diagnoosin sain viime syksynä, mutta oireita minulla on ollut 19 vuotiaasta asti eli 20 vuotta.

      Te, jotka olette osa-aika eläkkeellä, niin kuinka monta viikkotuntia teillä on? Ja miten te saitte osa-aika eläkkeen. Pitääkö olla muutakin kuin väsymys, itselläni on myös kipuja oikeastaan koko ajan kaikkea muuta pientä.

      • Seija87

        Minulla on hyvin sama tilanne, miten sinulle kävi?


    • minä

      Huomasin työelämässä sen,ettei parane kertoa.
      Silloin kun pahenemisvaihe tulee,olet sairauslomalla,niin kuin muut on jostain.
      Suosittelen,älä kerro!

      • Riittan

        Minäkään en kertonut, vaikka olin ammatillisessa kuntoutuksessa ja etsin noposen valmentajan kanssa töitä. Mulla oli muutakin kremppaa, niin niistä mainitsin, jätin haastattelussa MS:N kertomatta, ihan hyvin meni ja töissä oon ollu jo viitisen vuotta.


    • minä

      ÄLÄ KERRO TYÖPAIKALLA SAIRASTAVASI,MS-TAUTIA!!!!!!!!

      • minämyös72

        Mun tauti näkyy niin paljon arjessa, että kyllä se esille tulee.. nyt suunnitelmissa ammatillinen kuntoutus ja noposelle olen haluamassa, kaveri oli siellä ja oli tyytyväinen, pääsi opiskelemaan.


      • nymäsyväsy

        Moi. Onhan tämä vanha ketju mutta puhut asiaa, Sitä valehtelee pari vuotta itselleen ja työkavereilleen "en tästä kerro työterveystarkastuksessa" Olen henk. kohtaisesti niin syvällä valheiden verkossa että en tiedä ulospääsyä?

        Taiteelliset lahjani ongelmatilanteista selviämiseen taudin tuomien kognitiivisien/hieman toisen silmän näön puutoksen ym. takia ovat joskus viinilasin ääressä kuin nytkin hymyilyttäneet :)
        Mutta toisaaaaalta nämä tilanteista selviytymiskeinot ehkä...ovat auttaneet säilyttämään edes jonkinlaiset aivotoiminnat? (jos oisin maannut sairaseläkkeellä ilman toimintaa? Huoh.

        Aika vaativa on työ ja lähellä ollaan lopettamispäätöstä. On se kait kiitettävä näistä "jatkovuosista"? (lääkkeetkään ei ihan tunnu tehoavan)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe