Hei!
Olisiko täällä ketään jolla olisi tietoa ja kokemusta pienten lasten skolioosista.
Meidän 6 vuotiaalla on nyt todettu skolioosi, odotetaan vielä aikaa röntgeniin ja sitten vähän myöhemmin saadaan lähetettä TAYSsiin.
Lapsen skolioosi
20
2615
Vastaukset
- vinkkejä
Skolioosin syitä:
-Toinen jalka pidempi
-Lantio vinossa
-Jokin muu syy- voehannena
-jokin muu syy meidän tapauksessa.
Tiedossa kyllä mikä.
Muita joiden lapsella skolioosi olisi? - *tyttönen*
voehannena kirjoitti:
Tiedossa kyllä mikä.
Muita joiden lapsella skolioosi olisi?Heippa
Itselläni on todettu skolioosi ollessani 3-vuotias. Tästä on aikaa nyt reilut 20-vuotta. Ensimmäiset vuodet selkää seurattiin, tyksissä ja sieltä siirrettiin helsinkiin lastenlinnaan, ja sieltä hoito siirettiin ortoniin. Mutkien suurenemista yritettiin ehkäistä korsetilla usean vuoden ajan. Aluksi se auttoi, mutta kuitenkin jouduttiin leikkaamaan. Olin silloin 12-vuotias.
Nyt nuorena aikuisena selkä ei vaivaa mitenkään. Kipuja tai muuta ongelmaa ei ole koskaan ollut. Minun neuvoni on, että luotat lääkäriin ja annat hänen päättää lapsen hoidosta. Etkä vie tätä nappulaa millekkään niksauttajalle. Kyllä ne lääkärit tietää mitä tekee. Ainakin 1990-luvulla parasta hoitoa sai ortonista. Tai silloin ainut paikka missä pahoja skoliooseja hoidettiin oli ortoni. - vinkkejä
voehannena kirjoitti:
Tiedossa kyllä mikä.
Muita joiden lapsella skolioosi olisi?Oho. Harvoin tietävät mikä syynä on.
Mikä se syy oli?
(Osaan sen sitten lisätä vinkkilistaani) - voehannena
vinkkejä kirjoitti:
Oho. Harvoin tietävät mikä syynä on.
Mikä se syy oli?
(Osaan sen sitten lisätä vinkkilistaani)Nf1:llä on tässä tapauksessa merkittävä vaikutus.
Sinänsä sitä on varmaan "turha" lisätä vinkkilistaasi koska kyseessä on kuitenkin harvinainen sairaus, eikä toista samanlaista tapausta varmastikaan kovin montaa kertaa kohdalle tule. voehannena kirjoitti:
Nf1:llä on tässä tapauksessa merkittävä vaikutus.
Sinänsä sitä on varmaan "turha" lisätä vinkkilistaasi koska kyseessä on kuitenkin harvinainen sairaus, eikä toista samanlaista tapausta varmastikaan kovin montaa kertaa kohdalle tule.Itselläni on schwannomatoosi ja nyt 4-vuotiaalla pojallani todettiin skolioosi. Toki geeni testejä ei olla vielä näin pienelle tehty taudin määrittämiseksi mutta koska tuppaa periytymään... Eli mahtaisiko nämä NF-sairaudet olla liitoksissa skolioosiin... Schwannomatoosi on NF-saurauksista se harvinaisin ja tutkimustuloksia asiasta ei varmasti ole mutta itse sairastuneena tätä aloin pohtia....
- "Yksi äiti"
...tyttärellä todettiin synnynnäinen skolioosi jo ennenkuin hän oppi kävelemään (lähti kävelemään 17 kk:n ikäisenä). Itse huomasin kohouman hänen selässään ja aloin neuvolassa asiasta kyselemään ja siitä se sitten lähti! Ehkä kävelyyn lähtö viivästyi tuosta syystä, saattoi olla tasapainon kanssa tekemistä! Hänellä on nikama epämuodostumia selkärangassa, joita on poistettu 4 ja 6 vuotiaana ja sitten odotettiin, että kasvu suoristaisi korsetin kera selkää, mutta niin ei tapahtunut. Hänen skolioosi on tosi paha. Sitten n. 15 vuotiaana TAYS:ssa laitettiin selkään titaanitanko niskasta alas asti. Nyt hän on 25 v. ja työelämässä. Muuta vaivaa ei ole kuin hartiat / niska jumittuu, koska selkä ei liiku normaalisti. Ja tietenkin ulkonäkö ei ole ihan suora, koska selkää ei pystytty suoristamaan paljoakaan, mutta ei mene enää pahemmaksikaan!
- lapsipotilas
Minulla on skolioosi mutta en oo enään mikään kamalan pieni. 11v olen ja ollut se skolioosi luultavasti yheksän vuotiaasta asti. Masentava juttu on, ehdotettu on korsettihoitoa mutten suostunut. Tosi ikävä juttu tämä eikä minun syytä oikein tiedetä. Toinen jalka on kyllä noin 2mm lyhyempi mutta se siihen ei ole vaikuttanut.
- D-vitamiini...
D-vitamiinin puute raskauden ja lapsuuden aikan aiheuttaa luuston kasvun häiriöitä.
Ja se virallinen 10µg/vrk EI riitä kuin riisitaudin ehkäisyyn. - lapsipotilas
D-vitamiini... kirjoitti:
D-vitamiinin puute raskauden ja lapsuuden aikan aiheuttaa luuston kasvun häiriöitä.
Ja se virallinen 10µg/vrk EI riitä kuin riisitaudin ehkäisyyn.juu, ehkä siitä saattaa muuuten johtua sillä en suosi kamalasti maitoa ihan pelkästään. Kyllähän juustoa syön, juon kaakaota ja sun muita maitotuotteita.
- voehannena
lapsipotilas kirjoitti:
juu, ehkä siitä saattaa muuuten johtua sillä en suosi kamalasti maitoa ihan pelkästään. Kyllähän juustoa syön, juon kaakaota ja sun muita maitotuotteita.
Röntgenissä on nyt lapsen kanssa käyty. Asteita on lapaluiden välissä 42 ja lantiossa 32, joten korsettihoito ei käy.
Leikkaus siis edessä. - aurinkoa tänne
lapsipotilas kirjoitti:
juu, ehkä siitä saattaa muuuten johtua sillä en suosi kamalasti maitoa ihan pelkästään. Kyllähän juustoa syön, juon kaakaota ja sun muita maitotuotteita.
D-vitamiinia saa auringosta.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm - Dee-vit
aurinkoa tänne kirjoitti:
D-vitamiinia saa auringosta.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htmD-vitamiinia saa auringosta kesä-heinä'-elokuussa keskipäivällä olemalla ilman hattua ja paitaa, vähintään 30min'.
- skolioosi
voehannena kirjoitti:
Röntgenissä on nyt lapsen kanssa käyty. Asteita on lapaluiden välissä 42 ja lantiossa 32, joten korsettihoito ei käy.
Leikkaus siis edessä.Meillä 5v lapsi,ollaan pian menoossa leikkaukseen.Huomattiin jo synnärillä,että on synnynnäinen nikamapoikkeavuus.Seurannassa oltiin ja vuosi sitten saatiin tuomio,että pitää leikata,kun astaeita oli 46.Turussa tehdään,on nykyään keskitetty sinne lasten skolioosileikkaukset.Jännittää aika lailla toi operaatio,mutta ei kai voi kun vaan toivoa,että kaikki menee hyvin.
- Liinuska**
D-vitamiini... kirjoitti:
Ja se virallinen 10µg/vrk EI riitä kuin riisitaudin ehkäisyyn.Skolioosi menee usein (ei aina!) suvuittain. Meidän suvussa 4:llä naispuoleisella edustajalla on skolioosi. Suomessahan skolioosi on yleisempi naisilla kuin miehillä ja mm. Britanniassa päinvastoin. Itsellä on skolioosi jota hoidettiin korsettihoidolla useita vuosia teini-iässä. Syynä oli jalkojen usean sentin pituusero. Korsettihoito oli tehokas ja pysäytti mutkan pahenemisen täysin. Nykyään suhteellisen terve selkä pieniä lihaskramppeja lukuunottamatta :)
- 51
Liinuska** kirjoitti:
Skolioosi menee usein (ei aina!) suvuittain. Meidän suvussa 4:llä naispuoleisella edustajalla on skolioosi. Suomessahan skolioosi on yleisempi naisilla kuin miehillä ja mm. Britanniassa päinvastoin. Itsellä on skolioosi jota hoidettiin korsettihoidolla useita vuosia teini-iässä. Syynä oli jalkojen usean sentin pituusero. Korsettihoito oli tehokas ja pysäytti mutkan pahenemisen täysin. Nykyään suhteellisen terve selkä pieniä lihaskramppeja lukuunottamatta :)
>Skolioosi menee usein (ei aina!) suvuittain.
Ei mene. Skolioosi on niin yleistä, että sitä on joka suvussa.
>Meidän suvussa 4:llä naispuoleisella edustajalla on skolioosi.
Aika vähän on sitten naisia teidän suvussa. Lasketko sukuun vain sisarukset ja vanhempien sisarukset sekä näiden lapset?
>Suomessahan skolioosi on yleisempi naisilla kuin miehillä ja mm. Britanniassa päinvastoin.
Onko tuolle mitään lähdettä, että brittimiehillä se olisi yleisempää kuin brittinaisilla?
>Syynä oli jalkojen usean sentin pituusero.
Jalkojen pituusero johtuu yleensä lantion kiertymästä. Kuten skolioosikin.
http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/TUTKIMUS.html - voehannena
51 kirjoitti:
>Skolioosi menee usein (ei aina!) suvuittain.
Ei mene. Skolioosi on niin yleistä, että sitä on joka suvussa.
>Meidän suvussa 4:llä naispuoleisella edustajalla on skolioosi.
Aika vähän on sitten naisia teidän suvussa. Lasketko sukuun vain sisarukset ja vanhempien sisarukset sekä näiden lapset?
>Suomessahan skolioosi on yleisempi naisilla kuin miehillä ja mm. Britanniassa päinvastoin.
Onko tuolle mitään lähdettä, että brittimiehillä se olisi yleisempää kuin brittinaisilla?
>Syynä oli jalkojen usean sentin pituusero.
Jalkojen pituusero johtuu yleensä lantion kiertymästä. Kuten skolioosikin.
http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/fysiatri_Timgren/TUTKIMUS.htmlKertokaahan nyt hyvät "asiantuntijat" sitten vielä se, että kuinka paljon se SI-nivelen ongelmat vääristää selkärankaa.
Eli kuinka suuret asteet skolioosissa voi olla että voidaan vielä puhua SI-nivelen ongelmista?
Eli meidänkin tytöllä kun on 42astetta cobbin kulmassa ja lumbaalialueella kompernsoiva sinistroskolioosia 31asteen verran, että onko tämäkin vielä SI-nivelen tekosia.
Entäpä niksauttajan, kuinka nuori on ollut nuorin potilaanne skolioosi tapauksissa.
Ja kertokaapahan vielä se, että jos jokin meneekin vikaan minkälainen teillä on hoitovakuutus, tai miksi sitä sitten sanotaankin.
Eli jos hoitovirhe tapahtuu miten korvauksia saa.
Tätä jäsenkorjausta kun nyt tuputetaan meillekin ihan joka tuutista niin näihin kysymyksiin haluan vastauksen.
Kiitos. - skolioosia kanssa
voehannena kirjoitti:
Kertokaahan nyt hyvät "asiantuntijat" sitten vielä se, että kuinka paljon se SI-nivelen ongelmat vääristää selkärankaa.
Eli kuinka suuret asteet skolioosissa voi olla että voidaan vielä puhua SI-nivelen ongelmista?
Eli meidänkin tytöllä kun on 42astetta cobbin kulmassa ja lumbaalialueella kompernsoiva sinistroskolioosia 31asteen verran, että onko tämäkin vielä SI-nivelen tekosia.
Entäpä niksauttajan, kuinka nuori on ollut nuorin potilaanne skolioosi tapauksissa.
Ja kertokaapahan vielä se, että jos jokin meneekin vikaan minkälainen teillä on hoitovakuutus, tai miksi sitä sitten sanotaankin.
Eli jos hoitovirhe tapahtuu miten korvauksia saa.
Tätä jäsenkorjausta kun nyt tuputetaan meillekin ihan joka tuutista niin näihin kysymyksiin haluan vastauksen.
Kiitos.Si-nivelen mahdollinen virheasento aiheuttaa ristiselän kiertymän eikä mitään monen asteen skolioosia.
Jalkojen pituusero ja skolioosi johtuvat D-vitamiinin puutteesta sieltä kohdusta asti. Joten siten sitä on joka suvussa, koska lähes kaikki suomalaiset kärsivät D-vitamiinin puutteesta.
Ja myös ne Briti kärsivät D-vitamiinin puutteesta.
Ja myös diabetes!
"""Olen itse ykköstyypin diabeetikko ja Diabetesliiton virallinen suositushan on runsashiilarinen ja vähärasvainen ravinto. Noudatin toki tätä vuosikaudet, kunnes päätin olla omaehtoinen ja kokeilla toista tietä. Ensin muutin ruokavalion vähähiilihydraattiseksi Antti Heikkilän ohjeistuksen mukaisesti ja kas kummaa... Perusinsuliinin määrän sain pudottaa kolmannekseen entisestä ja olo parani. Löydettyäni paleon ja sitä toteuttaessani olen elämäni kunnossa! Insuliinia menee minimillä ja voin järjettömän hyvin
Tunnen suoranaista vihaa ravitsemusneuvottelukunnan ja Diabetesliiton suosituksia kohtaan ja tämä arka aihe pitäisi nostaa ehdottomasti esille joka foorumilla. Diabetesliiton lautasmallit seinään ja inhimillisempää otetta markkinamahtien tilalle. Kiitos, olen puhunut!"""
http://foodit.fi/terveys/diabetes/
Ja se D-vitamiini
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
- sattuu...
Minulla itsellä on todettu synnynnäinen skolioosi (16astetta..muistaakseni) ja lantionikaman epämuodostuma. Koskaan sitä ei oikein hoidettu, sanottiin vain kun oli n.9v, ett"mene fysioterapeutille"- No enpäs tiennyt silloin mikä se oli.
Hoitoa sain vasta ensimmäinen lapseni jälkeen kun totesin lääkärille selkäni olevan niin kipee etten uskolla vauvaa nostaa. Sain lähetteen fysioteraputille, mikä auttoi hieman. Lihasten vahvistaminen ja hierominen on mielestäni tärkeää . Itse kyttää lasteni selkiä nyt ja vaadin kyllä kaikki mahdolliset hoidot heille. Itselläni on välillä hyvinkin kovat kivut... synnytyskivutkin tuntuivat helpoilta. Lääkkeitä syön ihan liikaa. Kävin viime viikolla lannerangan röngenissä, kun sain sellaisen vaadittua lääkäriltä ja toivon että saan selvityksen näihin minun kipuihin... - haluantietoa
moi. olen 14. vuotias tyttö ja mulle koulussa lääkörintarkistuksessa sanottiin että mulla on 7astetta(eihän edes ole juurikaan yhtään) ja varasi ajan mulle kuvaan! yleensä kun makaan ni selkä alkaa sattuu/nipistelemään ja joskus jossain tietyssa asennossa. entiää pitäskö olla huolissaan kun en tiedä näista jutuista juurikaan. toivon et joku osais vastata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485356
- 483728
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963376- 313136
- 592894
- 582746
- 532400
- 381854