Pro-BNP-arvo

Amiodarone

mitä kertoo? MInulla arvo on 1536, kun yläraja on 334. Onko minulla siis vajaatoiminta?

38

26669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanomaan

      Tarvittaisiin vielä lisää verikokeita keuhkokuva, sydänfilmi, kuunnella sydän ja keuhkot, tutkia verisuonten tila ja turvotukset, katsoa vähän nenänpäätä sekä haastatella vointia. Niin, ja tietysti lääkäri päättelemään em. tutkimusten perusteella, onko sitä vajaatoimintaa ja minkä asteista.

      Mutta koska sinulla tiettävästi kuitenkin on keuhkovaltimopaineet koholla, niin BNP:n lievä nousu johtunee siitä, eikä sinulla todennäköisesti ole ainakaan sydämen vasemman puolen vajaatoimintaa.

      • Amiodarone

        Hyvä jos niin on. Hengenahdistuksen syy on vielä selvittämättä. Silloin kun sitä on, niin pulssi nousee hyvin hanakasti toiselle sadalle. Eteisvärinä on ja pysyy. Keuhkokuvassa ei näy mitään erityistä eikä kuulu. Ei kuulu sydämestä. Turvotuksia on lähtenyt kilpirauhaslääkityksellä toistakymmentä kiloa. Kaksi kiloa on tänä kesänä mennyt itsekseen. Vielä sitä löllöä ihoa on. Nilkkasukan varren rannut jäävät, jääväthän ne kelle tahansa. Verisuonista en tiedä mitään.

        Ihme tapahtui. Kun ilmoitin tuon lukeman terveyskeskukseen, niin lääkäri soitti pyytämättäni minulle ja järjesti maanantaiksi vastaanottoajan. En muista, milloinkahan olen nähnyt terveyskeskuslääkäriä. Aikoja on vaikea saada. Olisi järjestänyt ajan jo tänään, mutta en ollut lähistöllä. Nyt oireitani on alettu uskoa. Kaksi päivää sitten tapahtui toinen ihme. Olin anonut kirjallisesti kausi-influenssan riskiryhmään. Ja vau, pääsin siihen nyt sairauksieni perusteella. Sikapiikkikin on ottamatta, joten saan sen nyt ilmaisessa kausirokotuksessa.

        Olen niin onnellinen siitä, että jotain alkaa tapahtua. Umpikuja toivon mukaan alkaa aueta.


      • BNPee
        Amiodarone kirjoitti:

        Hyvä jos niin on. Hengenahdistuksen syy on vielä selvittämättä. Silloin kun sitä on, niin pulssi nousee hyvin hanakasti toiselle sadalle. Eteisvärinä on ja pysyy. Keuhkokuvassa ei näy mitään erityistä eikä kuulu. Ei kuulu sydämestä. Turvotuksia on lähtenyt kilpirauhaslääkityksellä toistakymmentä kiloa. Kaksi kiloa on tänä kesänä mennyt itsekseen. Vielä sitä löllöä ihoa on. Nilkkasukan varren rannut jäävät, jääväthän ne kelle tahansa. Verisuonista en tiedä mitään.

        Ihme tapahtui. Kun ilmoitin tuon lukeman terveyskeskukseen, niin lääkäri soitti pyytämättäni minulle ja järjesti maanantaiksi vastaanottoajan. En muista, milloinkahan olen nähnyt terveyskeskuslääkäriä. Aikoja on vaikea saada. Olisi järjestänyt ajan jo tänään, mutta en ollut lähistöllä. Nyt oireitani on alettu uskoa. Kaksi päivää sitten tapahtui toinen ihme. Olin anonut kirjallisesti kausi-influenssan riskiryhmään. Ja vau, pääsin siihen nyt sairauksieni perusteella. Sikapiikkikin on ottamatta, joten saan sen nyt ilmaisessa kausirokotuksessa.

        Olen niin onnellinen siitä, että jotain alkaa tapahtua. Umpikuja toivon mukaan alkaa aueta.

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/050120.htm


      • kandipaatti

        Tuo toinen kappaleesi on ihan puuta heinää. Jätäpä kuule lääketiede meille lääkäreille.


      • Anonyymi
        kandipaatti kirjoitti:

        Tuo toinen kappaleesi on ihan puuta heinää. Jätäpä kuule lääketiede meille lääkäreille.

        Kannattaakohan jättää lääketiedettä kaikenlaisille lääkäreille. Terveyskeskuslääkäreitä on tietuillä paikkakunnilla vaikea saada tarpeeseen. Kaiken lisäksi lääketieteen tutkimuksista 85% sisältää virheitä tai huolimattomuutta.


    • odota vastaanottoa

      Tässä lainaus HUSLABin sivuilta:

      Kun proBNP on alle 300 ng/l, tulos sulkee pois äkillisen sydämen vajaatoiminnan iästä tai sukupuolesta riippumatta. Mikäli alle 50 v. potilaalla tulos on yli 450 ng/l, se viittaa äkilliseen sydämen vajaatoimintaan. Myös muut syyt kuten krooninen sydämen vajaatoiminta, sepelvaltimotautikohtaus, keuhkoembolia, sydämen rytmihäiriöt, vaikea keuhkokuume ja munuaisten vajaatoiminta tulee ottaa huomioon. mikäli tulos on 300-450 ng/l tulee miettiä em. muita syitä. Mikäli 50-75-vuotiaalla potilaalla proBNP on yli 900 ng/l, tulos viittaa äkilliseen sydämen vajaatoimintaan. Tuloksen ollessa 300-900 ng/l, se jää raja-alueelle, jolloin em. muut syyt tulee ottaa huomioon. Mikäli yli 75-vuotiaalla potilaalla proBNP on yli 1800 ng/l tulos viittaa äkilliseen sydämen vajaatoimintaan. Raja-alueelle 300-1800 ng/l jäävän tuloksen tulkinnassa tulee jälleen ottaa huomioon em. muut syyt. Ei akuutin sydämen vajaatoiminnan voi sulkea pois kun proBNP on alle 125 ng/l. Vasemman kammion hypertrofia, eteisvärinä ja -lepatus, sydäninfarktin jälkitila, oikean kammion kuormitus, vakava pneumonia ja munuaisten vajaatoiminta voivat kohottaa proBNP-pitoisuutta. Mitä korkeampi pitoisuus, sitä suuremmalla.

      Eli tosiaan syitä voi olla muitakin ja vastaanotollehan olet päässytkin tarkempiin syyneihin. Terveysongelmiahan sinulla tuntuu riittävän... Tulee vain mieleeni, että onhan esim. munuaisten vajaatoiminta suljettu pois? Siihen kun myös tuo turvotus nilkoissa hyvin sopisi (kun ei kuitenkaan vielä kokonaan poissa).

      • Amiodarone

        yksityislabrasta, koska parilta lääkäriltä pyysin, mutta eivät tienneet kokeesta mitään. Olen myös käynyt neljä kertaa päivystävillä lääkäreillä juhannuksesta lähtien hengitysvaikeuksien vuoksi. Eipä ole osattu ehdottaa tuota koetta. Rasituksessa ilmenevä tilannehan ei ole päällä odotustilassa lailessa rauhassa kolme tuntia istuneella. Silloin voidaan naureskella potilaalle, että tämä ei ole päivystyksen asia.

        Olen kärsinyt etesivärinästä ja sen tuomista vaikeuksista ja muista sairauksista huhtikuusta lähtien. Sairaalan sydänosasto oli keskikesän kiinni, enkä tiennyt mihin voisin ottaa yhteyttä vaikeuksien tullessa. Olen käynyt paljon yksityislääkäreillä. Heistäkin osa meni sitten kesälomille, joten jouduin vaihtamaan lääkreitä usein. Olen kesällä käynyt ainakin kardiologeilla, sisätautilääkärilla, yleislääkäreillä ja sitten kävin keuhkolääkärillä. Keuhkoissa on edelleen se pienten putkien ahtauma, vähän taas pahentuneena. Yksityislääkäriltä sain lähetteen sydänultraan, jossa todettiin vasen eteinen hieman laajentuneeksi, mitraaliläpässä pieni vuoto ja keuhkovaltimopaine ylärajoilla. Niinpä kerään hoitoni palasia sieltä täältä. Asia etenee tälläkin tavalla, mutta maksaa mielettömästi työttömyyseläkkeestäni.

        Olen odottanut sairaalasta jotakin jatkoa hoidolleni tai edes kontrollia vuoden päästä. Mutta koska mitään ei kuulu, niin otin puhelimella yhteyttä ja kysyin, että tuleeko minulla olemaan mitään jatkokokeita tai hoitoa. En ole vielä saanut vastausta. Olisin kyllä alkukesästä odottanut minulle kerrottavan, että varataan elokuuksi lääkäriaika ja jos ongelmia tulee kesällä niin voit lkääntyä sinne ja sinne puh.no:n kera. Sydänpiiristäkin olisi voinut tiedottaa. Onneksi löysin sen, koska käytän nettiä. Lähetin sairaalaan tiedoksi myös tuon labra-arvon, jonka olen siis itse ilman kelakosrvausta maksanut (muistaakseni yli 70 euroa).

        Antamasi jutun ilmoittamista raja-arvoista olisi tuo 900 minulle käypä. Tuohon pro-BNP:hen voi vaikuttaa moni juttu. Voisikohan se olla yksistään eteisvärinästä johtuva. Vaikeuksia on ollut erityisesti eksäkuusta lähtien, joten ei tämä mitään akuuttia ole. Katsotaan nyt, täytyykö tänään taas mennä päivystykseen, kun vähän enteilee tuo ylävatsan turvotus.


      • pro-BNP
        Amiodarone kirjoitti:

        yksityislabrasta, koska parilta lääkäriltä pyysin, mutta eivät tienneet kokeesta mitään. Olen myös käynyt neljä kertaa päivystävillä lääkäreillä juhannuksesta lähtien hengitysvaikeuksien vuoksi. Eipä ole osattu ehdottaa tuota koetta. Rasituksessa ilmenevä tilannehan ei ole päällä odotustilassa lailessa rauhassa kolme tuntia istuneella. Silloin voidaan naureskella potilaalle, että tämä ei ole päivystyksen asia.

        Olen kärsinyt etesivärinästä ja sen tuomista vaikeuksista ja muista sairauksista huhtikuusta lähtien. Sairaalan sydänosasto oli keskikesän kiinni, enkä tiennyt mihin voisin ottaa yhteyttä vaikeuksien tullessa. Olen käynyt paljon yksityislääkäreillä. Heistäkin osa meni sitten kesälomille, joten jouduin vaihtamaan lääkreitä usein. Olen kesällä käynyt ainakin kardiologeilla, sisätautilääkärilla, yleislääkäreillä ja sitten kävin keuhkolääkärillä. Keuhkoissa on edelleen se pienten putkien ahtauma, vähän taas pahentuneena. Yksityislääkäriltä sain lähetteen sydänultraan, jossa todettiin vasen eteinen hieman laajentuneeksi, mitraaliläpässä pieni vuoto ja keuhkovaltimopaine ylärajoilla. Niinpä kerään hoitoni palasia sieltä täältä. Asia etenee tälläkin tavalla, mutta maksaa mielettömästi työttömyyseläkkeestäni.

        Olen odottanut sairaalasta jotakin jatkoa hoidolleni tai edes kontrollia vuoden päästä. Mutta koska mitään ei kuulu, niin otin puhelimella yhteyttä ja kysyin, että tuleeko minulla olemaan mitään jatkokokeita tai hoitoa. En ole vielä saanut vastausta. Olisin kyllä alkukesästä odottanut minulle kerrottavan, että varataan elokuuksi lääkäriaika ja jos ongelmia tulee kesällä niin voit lkääntyä sinne ja sinne puh.no:n kera. Sydänpiiristäkin olisi voinut tiedottaa. Onneksi löysin sen, koska käytän nettiä. Lähetin sairaalaan tiedoksi myös tuon labra-arvon, jonka olen siis itse ilman kelakosrvausta maksanut (muistaakseni yli 70 euroa).

        Antamasi jutun ilmoittamista raja-arvoista olisi tuo 900 minulle käypä. Tuohon pro-BNP:hen voi vaikuttaa moni juttu. Voisikohan se olla yksistään eteisvärinästä johtuva. Vaikeuksia on ollut erityisesti eksäkuusta lähtien, joten ei tämä mitään akuuttia ole. Katsotaan nyt, täytyykö tänään taas mennä päivystykseen, kun vähän enteilee tuo ylävatsan turvotus.

        No kun on tuo eteisvärinä, vasen eteinen laajentunut, mitraalivuoto ja keuhkovaltimopaineet koholla, niin nuo riittävät selittämään pro-BNP:n nousun eli tässä tilanteessa tuo pro-BNP ei kerro mitään uutta. Kyllä lääkärit olisivat jo keuhkokuvan ja sydämen ultraäänen perusteella kertoneet, jos sitä vajaatoimintaa olisi. On niin vaikea lähteä itse arvailemaan syitä oireisiin ja tilailla tutkimuksia summamutikassa. Siinä vaan menee rahat ja hermot, jos ei satu kerralla arvaamaan oikein.

        Jospa se hengitysvaikeus johtuu ihan vaan siitä keuhkoahtauman pahenemisesta eikä niinkään sydämestä? Onko sinulla mitä lääkkeitä siihen ahtaumaan?


      • Amiodarone
        pro-BNP kirjoitti:

        No kun on tuo eteisvärinä, vasen eteinen laajentunut, mitraalivuoto ja keuhkovaltimopaineet koholla, niin nuo riittävät selittämään pro-BNP:n nousun eli tässä tilanteessa tuo pro-BNP ei kerro mitään uutta. Kyllä lääkärit olisivat jo keuhkokuvan ja sydämen ultraäänen perusteella kertoneet, jos sitä vajaatoimintaa olisi. On niin vaikea lähteä itse arvailemaan syitä oireisiin ja tilailla tutkimuksia summamutikassa. Siinä vaan menee rahat ja hermot, jos ei satu kerralla arvaamaan oikein.

        Jospa se hengitysvaikeus johtuu ihan vaan siitä keuhkoahtauman pahenemisesta eikä niinkään sydämestä? Onko sinulla mitä lääkkeitä siihen ahtaumaan?

        keuhkoahtaumaa eikä astmaa, on vain "pienissä keuhkoputkissa toistuvasti ahtaumaa". Olen käynyt viimeksi heinäkuussa keuhkolääkärillä. Keuhkolääkärit ovat olleet ymmällään, että miksi on pienissä putkissa ahtaumaa. Syytä ei ole keksitty. On lääkkeitä, käytän joskus, mutta minusta tuo puristus on palleassa tai ylävatsalla eikä keuhkoissa. Sitä ei ole koskaan levossa, vaan jo vuodesta 2007 lähtien kohtausmaisesti tai periodisesti kävellessä. Välillä hengästyn portaissa niin, että täytyy levätä kesken portaiden jopa kaksi kertaa. Pahiten puristusta oli viime vuoden joulukuussa ja nyt kesällä eteisvärinän aikaan on ollut myös enemmän. Varsinaista rintakipua minulla ei ole.

        Itse epäilen sappikiviä syylliseksi, mutta kun olen kysynyt lukuisilta lääkäreiltä, että aiheuttavatko ne sitä, niin kaikki ovat kieltäneet. Kyllähän netistä voi lukea englanniksi, että sappikivet aiheuttavat hengitysvaikeuksia. Luulisin että oireeni on sepelvaltimoheijastustyyppistä, ylävatsalla. Olen kysynyt lukuisilta lääkäreiltä, että voivatko sepelvaltimot ajoittain krampata. Viimeksi kardiologiprofessori sanoi, että ei sellaista ole. Kysyin, että voiko se kuitenkin olla sepelvaltimoista, niin hän vähän mumisten vastasi, että voi, mutta ei pannut tikkua ristiin, että se asia selvitettäisiin.

        Haluaisin päästä kuntoon. Koko kesä on mennyt epätietoisuudessa sairastellessa. Ajoittain tuo oire estää liikunnan, kun pulssi myös hyppää heti korkealle, ja hengästyn. Välillä pitää tulla lyhyen matkan päästä lenkiltä takaisin kotiin. On kova halu selvittää tuon oireen syy ja se, että onko siihen hoitoa, koska lääkärit eivät näytä haluavan selvittää. Panen toivoni ensi viikon arvauskeskuslääkäriin, joka on niitä ainoita, jotka ottavat tällä hetkellä oireeni todesta. Toinen asia on sitten se kysymys, että miten minun eteisvärinääni tullaan hoitamaan.

        Ei tullut turhaan otetuksi tuo koe. Sanoisin, että turhaan olen käynyt monilla lääkäreillä, jotka eivät viitsi ruveta selvittämään tilannettani. Minulla on tuon kokeen ansiosta toiveita, että voisin ehkä saada jotakin hoitoa. Kaikkia oljenkorsia täytyy koettaa, vaikka joku niistä osoittautuisi turhaksi. Joku toinen voi tärpätä.


      • rasitus-EKG
        Amiodarone kirjoitti:

        keuhkoahtaumaa eikä astmaa, on vain "pienissä keuhkoputkissa toistuvasti ahtaumaa". Olen käynyt viimeksi heinäkuussa keuhkolääkärillä. Keuhkolääkärit ovat olleet ymmällään, että miksi on pienissä putkissa ahtaumaa. Syytä ei ole keksitty. On lääkkeitä, käytän joskus, mutta minusta tuo puristus on palleassa tai ylävatsalla eikä keuhkoissa. Sitä ei ole koskaan levossa, vaan jo vuodesta 2007 lähtien kohtausmaisesti tai periodisesti kävellessä. Välillä hengästyn portaissa niin, että täytyy levätä kesken portaiden jopa kaksi kertaa. Pahiten puristusta oli viime vuoden joulukuussa ja nyt kesällä eteisvärinän aikaan on ollut myös enemmän. Varsinaista rintakipua minulla ei ole.

        Itse epäilen sappikiviä syylliseksi, mutta kun olen kysynyt lukuisilta lääkäreiltä, että aiheuttavatko ne sitä, niin kaikki ovat kieltäneet. Kyllähän netistä voi lukea englanniksi, että sappikivet aiheuttavat hengitysvaikeuksia. Luulisin että oireeni on sepelvaltimoheijastustyyppistä, ylävatsalla. Olen kysynyt lukuisilta lääkäreiltä, että voivatko sepelvaltimot ajoittain krampata. Viimeksi kardiologiprofessori sanoi, että ei sellaista ole. Kysyin, että voiko se kuitenkin olla sepelvaltimoista, niin hän vähän mumisten vastasi, että voi, mutta ei pannut tikkua ristiin, että se asia selvitettäisiin.

        Haluaisin päästä kuntoon. Koko kesä on mennyt epätietoisuudessa sairastellessa. Ajoittain tuo oire estää liikunnan, kun pulssi myös hyppää heti korkealle, ja hengästyn. Välillä pitää tulla lyhyen matkan päästä lenkiltä takaisin kotiin. On kova halu selvittää tuon oireen syy ja se, että onko siihen hoitoa, koska lääkärit eivät näytä haluavan selvittää. Panen toivoni ensi viikon arvauskeskuslääkäriin, joka on niitä ainoita, jotka ottavat tällä hetkellä oireeni todesta. Toinen asia on sitten se kysymys, että miten minun eteisvärinääni tullaan hoitamaan.

        Ei tullut turhaan otetuksi tuo koe. Sanoisin, että turhaan olen käynyt monilla lääkäreillä, jotka eivät viitsi ruveta selvittämään tilannettani. Minulla on tuon kokeen ansiosta toiveita, että voisin ehkä saada jotakin hoitoa. Kaikkia oljenkorsia täytyy koettaa, vaikka joku niistä osoittautuisi turhaksi. Joku toinen voi tärpätä.

        Tuon tarinan perusteella voisi olla sepelvaltimoissakin ongelmaa. Toivottavasti se terveyskeskuslääkäri pistää polkemaan rasitus-EKG:n. Ainahan voi esittää sellaisen toivomuksen.


      • kandipaatti
        Amiodarone kirjoitti:

        yksityislabrasta, koska parilta lääkäriltä pyysin, mutta eivät tienneet kokeesta mitään. Olen myös käynyt neljä kertaa päivystävillä lääkäreillä juhannuksesta lähtien hengitysvaikeuksien vuoksi. Eipä ole osattu ehdottaa tuota koetta. Rasituksessa ilmenevä tilannehan ei ole päällä odotustilassa lailessa rauhassa kolme tuntia istuneella. Silloin voidaan naureskella potilaalle, että tämä ei ole päivystyksen asia.

        Olen kärsinyt etesivärinästä ja sen tuomista vaikeuksista ja muista sairauksista huhtikuusta lähtien. Sairaalan sydänosasto oli keskikesän kiinni, enkä tiennyt mihin voisin ottaa yhteyttä vaikeuksien tullessa. Olen käynyt paljon yksityislääkäreillä. Heistäkin osa meni sitten kesälomille, joten jouduin vaihtamaan lääkreitä usein. Olen kesällä käynyt ainakin kardiologeilla, sisätautilääkärilla, yleislääkäreillä ja sitten kävin keuhkolääkärillä. Keuhkoissa on edelleen se pienten putkien ahtauma, vähän taas pahentuneena. Yksityislääkäriltä sain lähetteen sydänultraan, jossa todettiin vasen eteinen hieman laajentuneeksi, mitraaliläpässä pieni vuoto ja keuhkovaltimopaine ylärajoilla. Niinpä kerään hoitoni palasia sieltä täältä. Asia etenee tälläkin tavalla, mutta maksaa mielettömästi työttömyyseläkkeestäni.

        Olen odottanut sairaalasta jotakin jatkoa hoidolleni tai edes kontrollia vuoden päästä. Mutta koska mitään ei kuulu, niin otin puhelimella yhteyttä ja kysyin, että tuleeko minulla olemaan mitään jatkokokeita tai hoitoa. En ole vielä saanut vastausta. Olisin kyllä alkukesästä odottanut minulle kerrottavan, että varataan elokuuksi lääkäriaika ja jos ongelmia tulee kesällä niin voit lkääntyä sinne ja sinne puh.no:n kera. Sydänpiiristäkin olisi voinut tiedottaa. Onneksi löysin sen, koska käytän nettiä. Lähetin sairaalaan tiedoksi myös tuon labra-arvon, jonka olen siis itse ilman kelakosrvausta maksanut (muistaakseni yli 70 euroa).

        Antamasi jutun ilmoittamista raja-arvoista olisi tuo 900 minulle käypä. Tuohon pro-BNP:hen voi vaikuttaa moni juttu. Voisikohan se olla yksistään eteisvärinästä johtuva. Vaikeuksia on ollut erityisesti eksäkuusta lähtien, joten ei tämä mitään akuuttia ole. Katsotaan nyt, täytyykö tänään taas mennä päivystykseen, kun vähän enteilee tuo ylävatsan turvotus.

        Kyllä oirehtiva eteisvärinä voi rasittaa sydäntä sen verran, että arvo nousee tuolle tasolle.

        Tämä koko sotku kuvaa hyvin sitä, miksi ei saisi antaa potilaille valtaa itse tilailla labroista mitä lystää. Ei se arvojen tulkinta ja suhteuttaminen potilaan vointiin ole mitään plusmiinuslaskua, vaan oikeasti siihen vaaditaan se lääkärin koulutuksen saanut väliin arvioimaan, mitä tulos kunkin potilaan kohdalla tarkoittaa.

        Suomalaiset ovat liikaa innostuneet tästä asiakkuusajattelusta. Jos kerta pitää antaa ihmisten buukkailla itselleen mitä tahansa tutkimuksia privaattisektorilla niin jätettäköön niistä sitten selitykset ja lausunnot pois. Katselkoot maallikot itse magneettikuvansa ja isotooppikäyränsä kerta niin pirun viisaita ovat etteivät mielestään lääkäriä tarvitse enää mihinkään.


      • Anonyymi
        kandipaatti kirjoitti:

        Kyllä oirehtiva eteisvärinä voi rasittaa sydäntä sen verran, että arvo nousee tuolle tasolle.

        Tämä koko sotku kuvaa hyvin sitä, miksi ei saisi antaa potilaille valtaa itse tilailla labroista mitä lystää. Ei se arvojen tulkinta ja suhteuttaminen potilaan vointiin ole mitään plusmiinuslaskua, vaan oikeasti siihen vaaditaan se lääkärin koulutuksen saanut väliin arvioimaan, mitä tulos kunkin potilaan kohdalla tarkoittaa.

        Suomalaiset ovat liikaa innostuneet tästä asiakkuusajattelusta. Jos kerta pitää antaa ihmisten buukkailla itselleen mitä tahansa tutkimuksia privaattisektorilla niin jätettäköön niistä sitten selitykset ja lausunnot pois. Katselkoot maallikot itse magneettikuvansa ja isotooppikäyränsä kerta niin pirun viisaita ovat etteivät mielestään lääkäriä tarvitse enää mihinkään.

        >>Tämä koko sotku kuvaa hyvin sitä, miksi ei saisi antaa potilaille valtaa itse tilailla labroista mitä lystää. Ei se arvojen tulkinta ja suhteuttaminen potilaan vointiin ole mitään plusmiinuslaskua, vaan oikeasti siihen vaaditaan se lääkärin koulutuksen saanut väliin arvioimaan, mitä tulos kunkin potilaan kohdalla tarkoittaa<<

        Oletat ilmeisesti, että julkinen terveydenhoito toimii aina niin hyvin ja luotettavasti, että sairaan ei tarvitse olla huolissaan ja alkaa selvitämään itse oireidensa syytä. Se nyt vaan on niin, että ei se aina toimi ja lääkäreitäkin on monenlaisia. Itselleni esimerkiksi ei tehty tarkempia sydäntutkimuksia julkisella puolella, vaikka vakavia sydänveritulpan oireita oli viikkojen ajan ja henki vaarassa (yläreiden veritulpasta irtosi ilmeisesti verihyytymiä). Jouduin sitten menemään yksityiselle sydänprofesorille ja olihan sillä sepelvaltiomoissa mahdollisesti tiukkojakin sydänkohtaujksia aiheuttava ahtauma ja se oli todettavaissa ainoastaan sydämeen keskitetyllä TT-kuvauksella. Tutkimuksen hinta yksityisellä noin 500 euroa, mutta vaihtoehdot vähissä.


    • Amiodarone

      2234. Nousussa on...

    • yks flimmerinen

      Ei tuosta Duodecimin osoitteesta taida tulla mitään.

      http://www.huslab.fi/ohjekirja/4760.html

      Ei oikein missään sanota selvästi, pitääkö huomattavan korkeaan proBNP-arvoon eteisvärinän aikana suhtautua vakavasti. Aina lääkärit sanovat, että sehän johtuu eteisvärinästä, eikä muuta. Tärkeä kysymys on: onko silloin hyvä pitää eteisvärinää kuukausitolkulla päällä ilman hoitoa, jos sillä voidaan aiheuttaa pahempia sydänvikoja? Vasemman eteisen laajentuma, keuhkovaltimopaineen nousu, vajaatoiminta jne.

    • Vertaistuen tarve

      Käsittääkseni tuo Bnp-arvo on "vain" yksi arvo, jota voidaan käyttää esim. leikkaustarpeen määrittelyssä. Itselläni (alle 50-v nainen) tuo arvo oli kolmisen vuotta sitten lähellä 1000, mutta oireideni ja läppävuotoni edetessä luku on jostain selittämättömästä syystä laskenut ollen nyt alle 100, ja silti olen nyt läppäleikkausjonossa vaikea-asteisen vuodon takia.

    • yks flimmerinen

      Onko sulla "Vertaistuen tarve" jatkuvasti flimmeri? Aika ihmeellistä, että proBNP aleni oireiden lisääntyessä. Flimmerikö pahensi läppävuodon? Toivottavasti pääset pian leikkaukseen.

      Minulla on ollut proBNP yli 2400 flimmerin aikana, mutta sen merkitystä ei ole minulle selitetty. Ei ole sanottu olevan vajaatoimintaa. Sen on vain sanottu kuuluvan flimmeriin. Sehän nousee heti, ainakin minulla, kun saa flimmerin. Kun sydän kokee, että on ongelmia, niin se erittää sitä.

      Hankalaa siinä on sitten se, jos lääkärit aikovat jättää flimmerin päälle lopuksi elämää. Luulen, että proBNP joillakin nousee lopulta kymmeniintuhansiin.

      Huslabin ohjeesta: "Mitä korkeampi pitoisuus, sitä suuremmalla todennäköisyydellä potilaalla on sydämen vajaatoiminta." Rajaa ei sanota, mutta ehkä kymmenissä tuhansissa oleva luku ilmaisee aika todennäköisesti vajaatoimintaa.

      Onneksi olen saanut vaadituksi kaksi kertaa flimmerin sähköiskulla pois (on nimittäin meinattu jättää flimmeriin). Kiitän jokaisesta päivästä ilman flimmeriä.

      Vaatikaa hoitoa.

      • kandipaatti

        Kyllä se BNP-nousu flimmerin aikana nimenomaan johtuu lievästä vajaatoiminnasta. Tehokas sydämen pumppaustoiminta edellyttää kammioiden supistumisen ohella myös ns. eteissystolea eli eteissysäystä. Flimmerin aikana tätä ei tule vaan eteiset/eteinen värisevät tehottomasti joka syö pumpun toimintatehosta noin 10-30% pois vaikka syketaso olisikin sopiva.

        Jos eteisvärinä ei käännt sähköllä tai lääkkeellä, tai käännön jälkeen pysyy poissa vain hetken, estolääkkeistä ei löydy sopivaa tai ne osoittautuvat tehottomiksi eikä löydy selvää kohtaa johtoradoista tms josta flimmeri alkaa ja joka voitaisiin toimenpiteellä pistää pois pelistä, ei jää muuta vaihtoehtoa kuin jättää potilas flimmerille. Kovinkaan iäkkäille tai monisairaille ei ymmärtääkseni edes lähdetä yleensä harkitsemaan mitään isompia toimenpiteitä vaan tyydytään flimmeriin.


      • kandipaatti

        Luku yli 5000 alkaa olla merkittävän vajaatoiminnan merkki, jos potilaan oirekuva siihen sopii. Lähemmäs 10 000 on yleensä jo akuutti, vaikea vajaatoiminta. Yli kymmenentuhatta on kyllä jo todella huonokuntoisen potilaan arvo.


      • Anonyymi
        kandipaatti kirjoitti:

        Luku yli 5000 alkaa olla merkittävän vajaatoiminnan merkki, jos potilaan oirekuva siihen sopii. Lähemmäs 10 000 on yleensä jo akuutti, vaikea vajaatoiminta. Yli kymmenentuhatta on kyllä jo todella huonokuntoisen potilaan arvo.

        Äipälläni oli 5000


    • Vertaistuen tarve

      Hei vaan. Minulla ei ole koskaan esiintynyt flimmeriä. Muutenkaan en ole erityisen oireinen tai sanotaan että kivulias. Muutama viikko sitten olin katetrisaatiossa, jossa vuodon "rajuus" vahvistui. Olen muuten kirjoittanut nimimerkilläni enemmänkin kuvioistani tuossa Jaanamarkin aloittamassa Aorttaläpän vaihtoleikkaus-ketjussa (yli 500 tekstiä yhteensä ketjulaisilta), josta olen saanut eritäin paljon tietoa ja tukea. Koska perussairauteni on eräs sidekudosheikkoustauti, niin on vaikea sanoa, mikä tavallaan liittyy mihinkin ja miten paljon esim. heikkoudestani selittyy milläkin diagnoosilla.

    • melkein eläkkeellä

      heippa! olen lukenut näitä viestejä ja en saanut vastausta itselleni!!!
      minulla oli 13.7.13 pallolaajennus joka tehtiin heti kun sairasauto vei minut työpaikalta angiosaliin.jotenkin vain en sen jälkeen ole ollut entisessä kunnossa!
      ensin sain sairaslomaa 30.8 asti ja sitten menin kotroliin jossa proBNP arvo 1902
      ja luovuttiin rasituskokeesta. sairaslomaa jatkettiin 31.12.13 asti jolloin menen seuraavaan kontrolliin. kesällä alkoi pahoinvointi ja huimausta kävellessä mitä nyt sitten yritetään selvittää .20.11.13 verikokeessa proBNP oli laskenut 464 mutta olotila
      melkein huonompi kuin 30.8
      teen muutaman kerran viikossa kävelylenkkejä n. 2-3km pituisia ettei yleiskunto ihan laskisi,mutta tuntuu kyllä olevan tuo matka ihan yläkantissa koska sen jälkeen käyn pitkäkseni hetkeksi. no seurataan miksi muuttu,ei mitään sairauksia ennen pallolaajennusta nyt lääkityksenä 6 eri tablettia /vrk.ikäni on 61v.
      olen kysellyt muilta joille vastaava toimenpide tehty niin muutaman viikon päästä
      töihin ja 1-2 lääkettä/vrk. en tiedä miksi minulle näin vaikea tilanne???

      • kandipaatti

        Eli sairastit uhkaavan sydäninfarktin, ja sinulle tehtiin välitön pallolaajennus sydänlihasvaurion estämiseksi? Toisin sanoen sinulla on merkittävä sepelvaltimotauti. Kyllähän tuollaisesta toipumiseen aikaa menee. Eikä tauti pallolaajennuksella parane, vaan toimenpiteessä ainoastaan avataan se pahimmin paakkuuntunut suoni. Muualle tautia jää. Eli ei todellakaan ole ihme, jos kunto ei ole entisensä eikä se optimaalisella lääkitykselläkään välttämättä sellaiseksi palaudu. Sinulla on vakava sairaus.


    • hurde

      Mulla on ollut vajaatoiminta yli 12 vuotta ja hyvinä aikoina arvo ollut 500, joskus 900, nyt 1500 ja pahoina aikoina 2500.

    • Entinen Amiodarone

      Mulla on ollut muutamia pitkäkestoisia eteisvärinöitä. Ihan ensimmäinen meinattiin jättää päälle mutta kuuden kuukauden päästä käänneetiin normaaliin. Myöhemmissäkin eteisvärinöissä olen joutunut sairaalan huonon toiminnan vuoksi odottamaan turhan kauan rytminsiirtoa. proBNP mitattiin viimeisessä eteisvärinässäni, aika nopeassa tahdissa se nousi. En ole sitä enää mittauttanut. Se näyttää olevan aika epämääräinen mittari, kun sillä ei näytä olevan mitään merkitystä.

      Minulla on pahoja kroonisia infektioita. Aina infektioiden aktivoiduttua saan lisää rytmihäiriöitä. Antibiootteja syön usein. Nykyään minulla ovat uutena supraventrikulaariset tiheälyöntisyydet (SVT). Ne menevät onneksi pois itsekseen tai puhallustekniikalla. Ne ovat vielä pahempia kuin eteisvärinä. Niissä tulee heti hapenpuute ja huimaus.

      En kanna enää huolta proBNP:stä. Ehkä sen mittaaminen on tärkeämpää muilla, joilla sen nousuun on selvä syy..

      • kandipaatti

        BNP voi joskus auttaa vajaatoiminnan hoidon tehon seurannassa, mutta diagnoosia se ei anna. Ja jos potilaalla on selvät oireet, siitä ei ole mitään lisäetua. Sitä ei myöskään yleensä päivystystutkimuksena ole missään saatavilla. Tästä syystä aika iso osa sisätautilääkäreistä tuntuu pitävät sitä rahan haaskauksena.


    • netta1

      73v,tuli kausirokotesta flimmeri,ja sydän ensyymu BNP oli 4800,eivät voinet sanoa kun "huh" sydän tt kuva näyti vajatoiminta,olen ambulanssilla mennyt kun on kova flimmeri niin että antoi 2ruiske morfiini,pääsin kotin 6t kuluttua ihan humala tilassa.nyt emconcor ,ja tutkimuksia,HOLTER mittaus ym. nyt on tippnunnut 1000 ja vähän yli,on ollut sikainfluenssanpiikkin jälken sama tilanne.EN ENÄ IKINÄ ROKOTTEITA. makasin 1viik maksakiroosis ja eivät osannet sano kun eivät tiedä !!!! myrkkyjä!

      • Anonyymi

        Äitini otti 15 vuotta influenssarokotteet, ja pari horona-injektioo. Sydän sai niistä kovan kyydin, eteisvärinä paheni - ensin bnp oli 600, sitten nousi 3900, muutamassa kuukaudessa 11 000 ja loppuvuodessa oli jo 26 000. Siitä seurasi monielinvaurio ja kuolema.


    • Yksipotilas

      Minulla todettiin huhtikuussa 2015 dilatoiva kardiomyopatia , kahden sairaalassaoloviikon tutkimusten tuloksena. BNP-arvo oli 4527 . Lääkityksen, sydän ja nest.poistolääkk. vaikutuksesta arvo on nyt 377 . Sairaus etenee . .ultrassakäynti puolivuosittain, toivon saavani vajaatoimintatahdistimen. Äitinikin sairasti 40v läppävikaa ja oli Oysn taitavien sydänlääkäreiden hoidossa. Olen jo eläkkeellä, joten iloitsen jokaisesta uudesta päivästä. Voimia teille kaikille!

      • Syöpäläinen

        Mitä lääkkeitä sait? Minulla vain cardace ja bisoprolol, nesteenpoiston jouduin jättämään väliin ongelmien takia.
        Itselläni myös dilatoiva kardiomyopatia, keskivaikea, eikä tietoja heru hussista.


    • Anonyymi

      Mikä on terveen sydämen arvo? Minulla on lääkärin mukaan lievä sydämen vajaatoiminta, kun arvo on proBNP 651?

    • Anonyymi

      Minulla on arvo 1315 olen 72 v. Onko vaarallista?

      • Minulla 2592 ja odotan sydämenultraan. Rytmihäiriöt jatkuvat. Olen odottanut jo yli 3 kk.


      • Anonyymi

        Ei vielä paha..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe