Ongelmia on 20 m2 keulapurjeen laskostamisessa/pakkaamisessa takaisin purjepussiin. Voisiko joku kokeneempi kertoa oikean tai järkevän tavan toteuttaa kyseinen homma?
miten pakkaan purjeet
21
8692
Vastaukset
- pertsa
että on turha ehdottaa rullajennyn hankkimista, tarkoitus on kilpailla tulevaisuudessa.
- Jussi Juonio
Tjaah - tää voi tuntua saivartelulta mutta mulla on rulla rullagenoa ja jos haluan käyttää kevlar kisapurjeitani niin nehän menee samaan liikkiuraan kuin rullajennykin - ei se mitään estä. Myönnän että halssikulma ei rullalaitteesta johtuen istu aivan yhtä kauniisti mutta menoa se haittaa hyvin vähän.
En vaihtais rullaa poiskaan on se niin kätevä peli.
Asia on eri jos käytät vaijerihakapurjeita - silloin etuliikin muutostyölle tulee huomattavasti hintaa useamman purjeen ollessa kyseessä ja se rullakin maksaa. - pertsa
Jussi Juonio kirjoitti:
Tjaah - tää voi tuntua saivartelulta mutta mulla on rulla rullagenoa ja jos haluan käyttää kevlar kisapurjeitani niin nehän menee samaan liikkiuraan kuin rullajennykin - ei se mitään estä. Myönnän että halssikulma ei rullalaitteesta johtuen istu aivan yhtä kauniisti mutta menoa se haittaa hyvin vähän.
En vaihtais rullaa poiskaan on se niin kätevä peli.
Asia on eri jos käytät vaijerihakapurjeita - silloin etuliikin muutostyölle tulee huomattavasti hintaa useamman purjeen ollessa kyseessä ja se rullakin maksaa."Myönnän että halssikulma ei rullalaitteesta johtuen istu aivan yhtä kauniisti mutta menoa se haittaa hyvin vähän."
Haitta se on pienikin haitta. - neppari
Jussi Juonio kirjoitti:
Tjaah - tää voi tuntua saivartelulta mutta mulla on rulla rullagenoa ja jos haluan käyttää kevlar kisapurjeitani niin nehän menee samaan liikkiuraan kuin rullajennykin - ei se mitään estä. Myönnän että halssikulma ei rullalaitteesta johtuen istu aivan yhtä kauniisti mutta menoa se haittaa hyvin vähän.
En vaihtais rullaa poiskaan on se niin kätevä peli.
Asia on eri jos käytät vaijerihakapurjeita - silloin etuliikin muutostyölle tulee huomattavasti hintaa useamman purjeen ollessa kyseessä ja se rullakin maksaa.Joo, minäkin kisaan Nauticatilla. Menoa se haittaa erittäin vähän, mutta pois en vaihtaisi koska on kuitenkin niin kivaa ajaa sisältä..
- Micke
Tapoja lienee useita. Itse olen oppinut tavan, jonka yritän selittää seuraavassa.
Pakkaamiseen tarvitaa kaksi.
1. Levitä purje laiturille tms. puhtaalle alustalle. Varo tai muita teräviä osia. Pakkaaminen onnistuu myös veneen kannella, mutta se on tietenkin ahtaampaa, eikä paketista tule niin siistiä. Älkää kävelkö purjeen päällä.
2. Toinen ottaa kiinni toisesta alakulmasta (skuuttikulma) ja toinen toisesta alakulmasta (halssikulma). Olemalla polviltaan homma onnistuu parhaiten.
3. Tästä lähdette taittelemaan purjetta esim. n. 60-80 cm taitoksiin siten, että purjeen yläosa tulee aina alemman osan päälle. Yrittäkää välttää vanhoja taitoksia eli sitä, että purje taitellaan aina samasta kohdasta.
4. Lopuksi purjeen ollessa pitkä viuhka se taitellaan jommasta kummasta päästä siten, että siitä tulee sopiva purjepussiin nähden.
Tätä ohjetta voi varioida siten, että kulmat jäävät paremmin esille, jolloin purjeen käyttöönotto seuraavalla kerralla on taas helpompa.
Pakkaamalla purje hyvin se säilyy paremmin ja vie vähemmän tilaa.
Jos purje on märkä, sitä ei saa pakata. Muute se homehtuu. Tällöin purjee pitää vaan levittää veneen sisään mahdollisimman levälleen. Jos se on vain hieman kostea jostakin kohdasta voi purjepussin jättää auki, jolloin purje tuulettuu.- Antsu
Tämä ohje kun oli lähinnä vastaus kysymykseen, laitetaan omat ohjeet tähän alle täydentämään. Rullalle ei tuommoista purjetta koskaan saa, eikä uudemmissa pitkissäkään pusseissa purjeita rullalla pidetä. Useimmiten kansi on se ainoa paikka, joka on saatavilla, joten lähdetään siitä.
Halssikulma kiinni keulaan ja alaliikki vedetään suoraksi, lähes aina vanttien sisäpuolelle. Jos paikallaan ollaan, voi muun purjeen levittää topista alkaen kannelle jossain määrin järjestykseen. Sitten pakkaajat polvilleen ja molemmat ottavat otteen ensimmäisen laskoksen kohdalta ja reilu kiristys niin, että rypyt oikeavat siellä purjemytyn alla. Jos tämä ensimmäinen taite tulee rypyttä, tulevat seuraavatkin paljon helpommin. Laskoksen leveyden määrää joko purjepussin korkeus tai kannen tilat. Sitten toisella kädellä toisen laskoksen kohdalta ja vedetään se alaliikin päälle paikoilleen. Polvet siirretään pitämään tehty laskos paikoillaan ja toistetaan laskokset niin monta kertaa, kun purjetta riittää. Lopuksi rullalle skuutikulmasta alkaen, jolloin käyttöönotto on helpointa, kun rullan voi viedä keulaan. Jos etuliikkiin tekee hieman leveämpiä laskoksia, taittuu etuliikki suunnilleen yhteen pinoon ja purje nousee seuraavalla kerralla helpommin, kun liikki on oikealla paikalla syöttäjään nähden. Pitkään pussiin laskostus tehdään samalla tavalla, mutta ei rullata, vaan taitetaan pussin pituuden kohdalta etuosa ja takaosa kertaalleen. Helpommin siitä siisti pakkaus laiturilla tulee, mutta se on useimmiten ylellisyyttä, jota ei ole saatavana, eikä edes avonaisen purjeen nosto laiturille ole sekään mukavimpia operaatioita. - Yksin
Antsu kirjoitti:
Tämä ohje kun oli lähinnä vastaus kysymykseen, laitetaan omat ohjeet tähän alle täydentämään. Rullalle ei tuommoista purjetta koskaan saa, eikä uudemmissa pitkissäkään pusseissa purjeita rullalla pidetä. Useimmiten kansi on se ainoa paikka, joka on saatavilla, joten lähdetään siitä.
Halssikulma kiinni keulaan ja alaliikki vedetään suoraksi, lähes aina vanttien sisäpuolelle. Jos paikallaan ollaan, voi muun purjeen levittää topista alkaen kannelle jossain määrin järjestykseen. Sitten pakkaajat polvilleen ja molemmat ottavat otteen ensimmäisen laskoksen kohdalta ja reilu kiristys niin, että rypyt oikeavat siellä purjemytyn alla. Jos tämä ensimmäinen taite tulee rypyttä, tulevat seuraavatkin paljon helpommin. Laskoksen leveyden määrää joko purjepussin korkeus tai kannen tilat. Sitten toisella kädellä toisen laskoksen kohdalta ja vedetään se alaliikin päälle paikoilleen. Polvet siirretään pitämään tehty laskos paikoillaan ja toistetaan laskokset niin monta kertaa, kun purjetta riittää. Lopuksi rullalle skuutikulmasta alkaen, jolloin käyttöönotto on helpointa, kun rullan voi viedä keulaan. Jos etuliikkiin tekee hieman leveämpiä laskoksia, taittuu etuliikki suunnilleen yhteen pinoon ja purje nousee seuraavalla kerralla helpommin, kun liikki on oikealla paikalla syöttäjään nähden. Pitkään pussiin laskostus tehdään samalla tavalla, mutta ei rullata, vaan taitetaan pussin pituuden kohdalta etuosa ja takaosa kertaalleen. Helpommin siitä siisti pakkaus laiturilla tulee, mutta se on useimmiten ylellisyyttä, jota ei ole saatavana, eikä edes avonaisen purjeen nosto laiturille ole sekään mukavimpia operaatioita.Miten teet saman ilman yksin ilman avustajaa?
- Antsu
Yksin kirjoitti:
Miten teet saman ilman yksin ilman avustajaa?
Melkoista juoksentelua edestakas, eikä siitä kovin hyvää tule, kun jää se laskosten suoraksi veto pois. Mahdollisimman hyvin pitää se avoimena oleva purje järjestellä kannella. Jos sitä useammin tekee, voisi varmasti apuneuvoja kehitellä, lähinnä jämäkkä pyykkipinnan tapainen narun päähän pitämään laskoksen reunasta kiinni.
- .. ..
Yksin kirjoitti:
Miten teet saman ilman yksin ilman avustajaa?
Anna olla förstaagissa kiinni oikomisen ajan, niin ei ole kaverista väliä.
- Viki
.. .. kirjoitti:
Anna olla förstaagissa kiinni oikomisen ajan, niin ei ole kaverista väliä.
Reippaan merituulen puhallellessa perän takaa, yksin "oiotaan" parikytäneliöinen genua, kuulostaa mielenkiintoiselta menetelmältä. Föörstaagissa kiinni, siis etuliikki kasassa vai ihanko aloitetaan operaatio purje ylhäällä laskostellessa sitä samalla laskeskellen?
Eihän siinä yksin muu auta kuin riittävän iso purjepussi, jonne runtataan ensin alaliikki ja loput pakataan kuin makuupussitkin nykyisin. Ennen vanhaan myös makuupusseja rullattiin, eipä enää.
No, ryppyjä tulee tuolla menolla, mutta tuleehan niitä minullekin. Dacron-purjeiden kestävyyteen nuo rypytykset eivät vaikuta paskan vertaa, ehkä "opetettu purje" joka laskostetaan aina samasta kohdasta lopulta kuluu enemmän noista taitekohdista? - Juntti
Viki kirjoitti:
Reippaan merituulen puhallellessa perän takaa, yksin "oiotaan" parikytäneliöinen genua, kuulostaa mielenkiintoiselta menetelmältä. Föörstaagissa kiinni, siis etuliikki kasassa vai ihanko aloitetaan operaatio purje ylhäällä laskostellessa sitä samalla laskeskellen?
Eihän siinä yksin muu auta kuin riittävän iso purjepussi, jonne runtataan ensin alaliikki ja loput pakataan kuin makuupussitkin nykyisin. Ennen vanhaan myös makuupusseja rullattiin, eipä enää.
No, ryppyjä tulee tuolla menolla, mutta tuleehan niitä minullekin. Dacron-purjeiden kestävyyteen nuo rypytykset eivät vaikuta paskan vertaa, ehkä "opetettu purje" joka laskostetaan aina samasta kohdasta lopulta kuluu enemmän noista taitekohdista?Viki on asian ytimessä, yksin purjeen pakkaaminen on juuri tuota; äkkiä pussiin ettei tuuli vie, niitä litsareita voi aukoa sitä mukaa staakista, kun purjetta pakkaa. Rypistynyt purje pussissansa on parempi, kuin märkä meressä.
- .. ..
Viki kirjoitti:
Reippaan merituulen puhallellessa perän takaa, yksin "oiotaan" parikytäneliöinen genua, kuulostaa mielenkiintoiselta menetelmältä. Föörstaagissa kiinni, siis etuliikki kasassa vai ihanko aloitetaan operaatio purje ylhäällä laskostellessa sitä samalla laskeskellen?
Eihän siinä yksin muu auta kuin riittävän iso purjepussi, jonne runtataan ensin alaliikki ja loput pakataan kuin makuupussitkin nykyisin. Ennen vanhaan myös makuupusseja rullattiin, eipä enää.
No, ryppyjä tulee tuolla menolla, mutta tuleehan niitä minullekin. Dacron-purjeiden kestävyyteen nuo rypytykset eivät vaikuta paskan vertaa, ehkä "opetettu purje" joka laskostetaan aina samasta kohdasta lopulta kuluu enemmän noista taitekohdista?Minkäs sille mahtaa jos ei onnistu. Totta kai siistimpi tulee kaverin kanssa. Minulle on tuo riittänyt. Purje alas. Takaliikistä oikominen ja pyörittely kantta pitkin eteenpäin. Litsarit auki siinä vaiheessa kun työ on edennyt lahemmmäksi förstaagia. Isoista purjeista en tiedä. Minun ykkösgenuani on vain 42 neliötä. Mutta aikaa on ollut opetella, kun seiluun aloitin 60-luvulla.
- .. ..
Viki kirjoitti:
Reippaan merituulen puhallellessa perän takaa, yksin "oiotaan" parikytäneliöinen genua, kuulostaa mielenkiintoiselta menetelmältä. Föörstaagissa kiinni, siis etuliikki kasassa vai ihanko aloitetaan operaatio purje ylhäällä laskostellessa sitä samalla laskeskellen?
Eihän siinä yksin muu auta kuin riittävän iso purjepussi, jonne runtataan ensin alaliikki ja loput pakataan kuin makuupussitkin nykyisin. Ennen vanhaan myös makuupusseja rullattiin, eipä enää.
No, ryppyjä tulee tuolla menolla, mutta tuleehan niitä minullekin. Dacron-purjeiden kestävyyteen nuo rypytykset eivät vaikuta paskan vertaa, ehkä "opetettu purje" joka laskostetaan aina samasta kohdasta lopulta kuluu enemmän noista taitekohdista?jos näistä ikälopun höpinöistä nyt joku piittaa..
Kulussa en ole pakkaillut, vaan useimmiten sitonut kaiteeseen, köydellä, ketjusilmukoilla. Ja spinnun olen rutannut pussiin niinkuin kerroit. Liikit pitää tietysti vetää käsien läpi ja panna kulmat kiinni pussinsuuhun niinkuin kuuluu. On tuo 127 neliöö sieltä noussut. - Viki
.. .. kirjoitti:
Minkäs sille mahtaa jos ei onnistu. Totta kai siistimpi tulee kaverin kanssa. Minulle on tuo riittänyt. Purje alas. Takaliikistä oikominen ja pyörittely kantta pitkin eteenpäin. Litsarit auki siinä vaiheessa kun työ on edennyt lahemmmäksi förstaagia. Isoista purjeista en tiedä. Minun ykkösgenuani on vain 42 neliötä. Mutta aikaa on ollut opetella, kun seiluun aloitin 60-luvulla.
Heh, heh... vai että et tiedä isoista purjeista? Genua 42 neliötä ja spinnu 127, yksinpurjehtijalle minusta ihan riittävän isot rätit (yli 40 ft / n. 10 tn paatti). Älä ole turhaan vaatimaton ;-)
Tuo purjeenkäärintähomma kuulostaa helpolta, mutta kokeilkaapa vasta-alkajat tehdä sama perästä
;-))) - Antsu
Viki kirjoitti:
Reippaan merituulen puhallellessa perän takaa, yksin "oiotaan" parikytäneliöinen genua, kuulostaa mielenkiintoiselta menetelmältä. Föörstaagissa kiinni, siis etuliikki kasassa vai ihanko aloitetaan operaatio purje ylhäällä laskostellessa sitä samalla laskeskellen?
Eihän siinä yksin muu auta kuin riittävän iso purjepussi, jonne runtataan ensin alaliikki ja loput pakataan kuin makuupussitkin nykyisin. Ennen vanhaan myös makuupusseja rullattiin, eipä enää.
No, ryppyjä tulee tuolla menolla, mutta tuleehan niitä minullekin. Dacron-purjeiden kestävyyteen nuo rypytykset eivät vaikuta paskan vertaa, ehkä "opetettu purje" joka laskostetaan aina samasta kohdasta lopulta kuluu enemmän noista taitekohdista?Nyt ruvettiin asiaa liikaa yksinkertaistamaan. Onhan noita näköjään vielä muutama, joilla on hakasilla purje, jotka eivät vielä ole rullaan vaihtaneet, mutta oikeissa veneissähän on foili ja purje laskeutuu herttaisesti kannelle niin, että on vain kulmistaan kiinni. Ja toppikin vain fallin päässä, jos päästää koko etuliikin tulemaan foilista ulos. Laskun jälkeen näppärä keulagasti on purjeen sitaissut kiinni kaiteeseen yhdellä tai kahdella siteellä, jotka nokkela kippari puolestaan on asentanut pysyviksi parin kaidetolpan juureen.
- Yksinpurjehtija
Antsu kirjoitti:
Nyt ruvettiin asiaa liikaa yksinkertaistamaan. Onhan noita näköjään vielä muutama, joilla on hakasilla purje, jotka eivät vielä ole rullaan vaihtaneet, mutta oikeissa veneissähän on foili ja purje laskeutuu herttaisesti kannelle niin, että on vain kulmistaan kiinni. Ja toppikin vain fallin päässä, jos päästää koko etuliikin tulemaan foilista ulos. Laskun jälkeen näppärä keulagasti on purjeen sitaissut kiinni kaiteeseen yhdellä tai kahdella siteellä, jotka nokkela kippari puolestaan on asentanut pysyviksi parin kaidetolpan juureen.
Kun ei ole sitä gastia. Kuorma-autollisen hiekkaakin lapioi tunnissa, jos on 50 kaveria, mutta ei yksin.
- neppari
Parhaitenhan se purje säilyy jos pystyt rullaamaan sen, tosin silloin vie enemmän tilaa.
- abc
laskettuasi purjeen kannelle, vedät alaliikin täysin suoraksi ja laitat juoksiat vantissa samalle puolelle. Tämän jälkeen kykynet laskostamaan purjeesi ja lopuksi taittelemaan siistiksi paketiksi. Toki paras jälki tulee laiturilla, mut ei sitä joka paivä viitsi purjetta roudata rannalle..
- Improvisoi
Kun on vene kulussa ja pitää pakata, vie purje sisälle, siellä voi pakkailla, ilman että tuuli puuttuu peliin. Sitten satamassa voit esitellä maakravuille, kuinka hieno ja iso purje sinulla on ja kuinka nätisti se pakataan. Perusideat on edellä, joko rullalle, jos on soveltuva pussi ja tilat tai sitten laskostamalla taittelemalla. Yksi asia on kuitenkin tärkeä, hietikolla ei kannata pakata, ja nurmeakin toisinaan kertyy mukaan. Hyvä laiturikin voi olla oiva paikka.
- pertsa
Hienoa kun ne olivat vielä kaikki asiallisiakin.
- Furl
Moi
Bartelsilta löytyy suht. edullisia rullalaitteita
(ei reivaus vaan nimen omaan säilytys) jossa myös systeemi ilman profiilia ja rulla vaikka keulakannen alle piiloon. http://www.bartelsgmbh.de/rollfockindex.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka953032GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770