Bilteman makuupussit

Arse of Ice

Bilteman -5 astetta kestävät "lämpimämmät" pussit, tekeekö näillä mitään? Ei tarvitse haukkua paskoiksi jos itse käyttää usean sadan euron pusseja, mutta voi kertoa jos omia kokemuksia. Tarkoitus olisi ostaa budjettipussi, jossa ei pari kertaa vuodessa tehtävillä, muutaman pävän reissuilla teltassa nukkuessa perse jäädy jos käy yöllä nollan alapuolella.

7

4254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makuupusseista

      Ei ole kokemusta, mutta pussi näyttää vähän samalle kuin Jotoksen halvat pussit, joilla pärjää kesällä, mutta tuo -5 on todennäköisesti extremelämpötila, joka on alin lämpötila, jossa makuupussi suojaa käyttäjäänsä hypotermialta. Jatkuva kylmäntunne on kuitenkin todennäköinen, ja hypotermian riski on olemassa. Makuupussissa pitää ottaa huomioon myös koko, liian pienessä palelee kun pussi ahdistaa hartioita jne ja liian isossa on tyhjää tilaa liikaa ja sen tilan lämmittämiseen menee paljon lämpöenergiaa, jota ihmiskeho luovuttaa. Jos aiot telttailla aikoina, jolloin lämpötila voi mennä pakkasen puolelle, niin itse ostaisin sinuna hieman korkeamman ext rajan omaavan pussin, vaikka ne on joitain kymppejä kalliimpia, mutta hyvässä pussissa on myös paremmat unet ja hyvin nukutun yön jälkeen on olokin parempi. Itse mietiskelin tuossa aiemmin Erätukun pussia, jossa ext on -12, mutta päädyin sitten kolmen vuodenajan Haltin pussiin, jossa ext on -23, ja käytän pussia lähinnä syksyisin teltassa, laavulla jne ja ulkona ilma saattaa olla yöllä -5 asteen paikkeilla, niin eipähän ainakaan tarvii palella. Pussi maksoi 69€, mutta se kestää minun käytössä vuosia, entinen pussi kesti yli 10 vuotta. Ainut huono puoli tuossa Haltin pussissa on paino, sitä ei viitti kantaa kovin kauas, mutta ainapa tuota on leiriydytty auton lähelle.

    • dnw0å

      on siis exterme eli miehn luku. taitaa olla 10 astetta liian alhainen noin kokeilematta. kun merkkipussit pärjää 3v ajan pussit tuonne -6/-7 tienoille . tosin pärjäshän jyskin pussikin testeissä erään kerran.

    • 17 + 20

      Bilteman pussissa on mukava nukkua reilusati yli kymmenen asteen lämpötiloissa, eli lähinnä sisätiloissa tai keskikesällä ulkona. Sinänsä hinta-laatu -suhteelta ihan hyvä pussi. Nollakeleissä tai pakkasella jos nukkuu yksin ulkona maapohjalla, niin kannattaa ottaa sellainen pussi, jossa extreme-lämpötila ainakin -15 astetta. Jos on muita ihmisiä lämmittämässä, niin pärjää vähemmälläkin.

      • miettimistä.....

        ...pussin lämpöarvoa nostaa pukemalla päälleen kunnon lämpökerraston tai käyttää noita pussin sisällä käytettäviä sisälakanapusseja.
        Paljon riippuu myös teltasta,eli miettimistähän noissa on...Liian iso teltta aiheuttaa palelemista sekin.
        Tärkeimpiä asioita on mielestäni makuualusta. Maasta huokuva kylmä ei ole leikin asia,eli hyvä,eristävä makuualusta on kaiken aa ja oo.Mitä pohjoisempana reissaa,sen pidempään on maa kylmä.
        Jos makuualusta on huono,palelee hyvässäkin pussissa.


      • slöjköMKn
        miettimistä..... kirjoitti:

        ...pussin lämpöarvoa nostaa pukemalla päälleen kunnon lämpökerraston tai käyttää noita pussin sisällä käytettäviä sisälakanapusseja.
        Paljon riippuu myös teltasta,eli miettimistähän noissa on...Liian iso teltta aiheuttaa palelemista sekin.
        Tärkeimpiä asioita on mielestäni makuualusta. Maasta huokuva kylmä ei ole leikin asia,eli hyvä,eristävä makuualusta on kaiken aa ja oo.Mitä pohjoisempana reissaa,sen pidempään on maa kylmä.
        Jos makuualusta on huono,palelee hyvässäkin pussissa.

        voi laittaa pari kevyempää makuupussia sisäkkäin niin eristyskyky kasvaa.


    • hammocks

      Tai sitten käyttää riippumattoa, raksia pussista vetoketjun pois, laittaa sen riippumaton alle ja toisen vastaavan peitteeksi.

    • atlatl

      Mulla on sellanen halpispussi,jossa mukavuuslämpötila on -5 astetta ja joinakin öinä vielä heinäkuussa on meinannut tulla kylmä ilman lisävaatetusta.
      Viime kesänä Kuopion korkeudella oli vielä heinäkuun alussakin yölämpötiloja 4- 10 välillä ja kosteaa...
      Kylmä meinasi värisytellä...
      Makualustan tärkeyttä ei voi korostaa kylliksi.
      Jos maasta nousee kehoon vähänkään viileyttä,voi yö tuntua kylmälle paremmassakin pussissa.
      eli muistakaa eristää maakylmyys kunnolla,sitten pärjää paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe