Itsellä kun tässä lähellä on ajoharjoittelu radat ja samalla hyvät pätkät maantieajo-opetukseen.
Mutta mutta pistänyt merkille miten moottoripyörän takana ajo-opetta ajaa autolla muutaman metrin päässä.
Kerroin yhdelle opettajalle et miks näin ,ettei kukaan pääse väliin ,no voi helvetti entä turvallisuuden kanssa ?.
Kerran tein näppärästi ja ajoin takaa yhtä lähelle kuin ajo-opettaja moottoripyörää ,kylläpä nyt huomasi että ollaan lähellä ja vilkutteli jarruja ,vittu mitä moukkamaista opetusta.
KUn kyse ei yksittäis tapauksesta ja viikottain tulee ajoreitillä vastaan.
Ei ajo-opetus anna oikeutta ajaa todella vaarallisesti ja lain vastaisesti ,huvittavaa ettei poliisi puutu moiseen mutta ajappa muualla yhtä lähellä niin alkaa urputus turvavälistä.
Näin kävi samalla suoralla kun ajettiin peräkkäin tai kaveri ajoi ,yksinkertaisesti ei ollut lähelläkään mutta piti vaan poliisin päästä aukomaan päätään.
Itse puutuin kanssa poliisin arviooon ja soitin samalla edessä ajaneelle olimmeko liian lähellä ,eipä lähtenyt sakottamaan asiasta hyvä niin kun oli monta henkilöä joka sanoi toisin.
Itse en kyllä anna jannujen mennä autokouluu vaan ajavat luvilla.
Moottoripyörä opetus
13
1021
Vastaukset
- Mototrainer
Autolla mp:n takana ajaminen ei todellakaan ole ajo-opetusta vaan ajelua. Oikeat moottoripyöräkouluttajat ajaa oppilaan takana moottoripyörällä.
- ...
Kaipaisin perusteluja väitteeseesi...?
- Mototrainer
... kirjoitti:
Kaipaisin perusteluja väitteeseesi...?
Kerrotko vaikka miten näytät ajolinjoja mp-oppilaalle henkilöautolla? Entäpä käsittelytehtävät ?Vai ajatatko oppilaitasi peräti paketti- tai kuorma-autolla?
- ...
Mototrainer kirjoitti:
Kerrotko vaikka miten näytät ajolinjoja mp-oppilaalle henkilöautolla? Entäpä käsittelytehtävät ?Vai ajatatko oppilaitasi peräti paketti- tai kuorma-autolla?
Oletko tullut ajatelleeksi että maaseutukoululla voi olla useampi oppilas (4-5) mukana ajoreissulla kaupungissa. Ei saa edes sivuvaunuun mahtumaan. :)
Auton kyydissä olevat oppilaat oppivat myös katsellessaan muiden ajoa. Varsinkin kun kyseessä on kevarioppilaat, joille on pyörän käsittelyn lisäksi paljon opittavaa liikenteestä ja säännöistä. Ja se oppi tulee ilmaisena omien ajotuntien lisäksi! Käsittelytehtävät voi ihan hyvin näyttää samalla pyörällä millä oppilaat ajaa (omat varusteet mukana). Ajolinjojen näyttö autolla ei onnistu, siksi suosinkin molempia tapoja. Siis myös omalla mp:llä mukana tunneilla. En taida siis olla oikea mp-kouluttaja? Sanottakoon vielä että käsittely- ja ajokoehylkäyksiä (joka ei tietenkään tarkoita että kaikki olisivat minun opetukseni jälkeen valmiita huippukuljettajia) ei ole tullut viimeisen 3 vuoden aikana yhtään. - muutaman kerran
... kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi että maaseutukoululla voi olla useampi oppilas (4-5) mukana ajoreissulla kaupungissa. Ei saa edes sivuvaunuun mahtumaan. :)
Auton kyydissä olevat oppilaat oppivat myös katsellessaan muiden ajoa. Varsinkin kun kyseessä on kevarioppilaat, joille on pyörän käsittelyn lisäksi paljon opittavaa liikenteestä ja säännöistä. Ja se oppi tulee ilmaisena omien ajotuntien lisäksi! Käsittelytehtävät voi ihan hyvin näyttää samalla pyörällä millä oppilaat ajaa (omat varusteet mukana). Ajolinjojen näyttö autolla ei onnistu, siksi suosinkin molempia tapoja. Siis myös omalla mp:llä mukana tunneilla. En taida siis olla oikea mp-kouluttaja? Sanottakoon vielä että käsittely- ja ajokoehylkäyksiä (joka ei tietenkään tarkoita että kaikki olisivat minun opetukseni jälkeen valmiita huippukuljettajia) ei ole tullut viimeisen 3 vuoden aikana yhtään.sitten monia, jotka eivät ole oikeita mp-kouluttajia, vaikka useat mp-koulutukset on tullut käytyä ja omia(yksityisiä) moottoripyöriä on ollut omistuksessa lähes 10. Ulkomaitakin on tullut kierrettyä useita kertoja pyörällä, kokoontumisajoissa ollut lähemmäksi 30 kertaa. En tiennytkään ettei autolla voi opettaa mp-oppilaita, olen ilmeisesti sitten saanut heille mp- kortin tuurilla. Mistä näitä mototrainereita oikein tulee....?
- ???
muutaman kerran kirjoitti:
sitten monia, jotka eivät ole oikeita mp-kouluttajia, vaikka useat mp-koulutukset on tullut käytyä ja omia(yksityisiä) moottoripyöriä on ollut omistuksessa lähes 10. Ulkomaitakin on tullut kierrettyä useita kertoja pyörällä, kokoontumisajoissa ollut lähemmäksi 30 kertaa. En tiennytkään ettei autolla voi opettaa mp-oppilaita, olen ilmeisesti sitten saanut heille mp- kortin tuurilla. Mistä näitä mototrainereita oikein tulee....?
vaikka täältä www.smokry.net
- Kolmiopyörä
sitten monia, jotka eivät ole oikeita mp-kouluttajia, vaikka useat mp-koulutukset on tullut käytyä ja omia(yksityisiä) moottoripyöriä on ollut omistuksessa lähes 10. Ulkomaitakin on tullut kierrettyä useita kertoja pyörällä, kokoontumisajoissa ollut lähemmäksi 30 kertaa. En tiennytkään ettei autolla voi opettaa mp-oppilaita, olen ilmeisesti sitten saanut heille mp- kortin tuurilla. Mistä näitä mototrainereita oikein tulee....?
Joo en epäile, etteikö niillä firman nimiin hankituilla henkilökohtaisilla leluilla ole Eurooppa kierretty, muttei se vielä kouluttajaa tee.
- muutaman kerran
Kolmiopyörä kirjoitti:
Joo en epäile, etteikö niillä firman nimiin hankituilla henkilökohtaisilla leluilla ole Eurooppa kierretty, muttei se vielä kouluttajaa tee.
ainoana kriteerinä pidetään kuulumista johonkin kerhoon, niin se kerhoon kuuluminen ei kyllä ole takaa sitä, että opetus olisi aina laadukasta. Ehkä mielipiteeni johtuu siitä, että osa näistä kouluttajista eivät itse hallinneet esim. käsittelykokeita mp;llä, joita he vaativat muilta. Jos hyvän kouluttajan toiseen kriteeriin kuluu myös se, että hänen on kierrettävä joku kilparata mahdollisimman nopeasti, että hänet hyväksytään "kouluttajaksi", ei kyllä liity mitenkään liikenneturvallisuuteen. No ehkä nämä olivat vain yksittäistapauksia ja olen varma, että hyviäkin kouluttajia kerhoista löytyy.
Siitä siis olen kyllä samaa mieltä, että on kouluttajia moneen lähtöön, samoin kuin kerhojakin...
Valitettavasti eräistä kouluista löytyy vieläkin kouluttajia, jotka eivät ole ajaneet metriäkään mp;llä.
En ole omistanut, en omista, enkä halua omistaa koulua, joten "yksityinen mp" on siis yksityinen, eli minun, juuri niinkuin kirjoitin.
Täytyy myös myöntää, että joskus tulee mentyä liian lähelle opetettavaa mp;tä, varsinkin ennen risteyksiä, että näkisi tuleeko risteävältä kadulta väistettäviä, kulman taakse on kuitenkin vaikea nähdä. - Four-Valve
ainoana kriteerinä pidetään kuulumista johonkin kerhoon, niin se kerhoon kuuluminen ei kyllä ole takaa sitä, että opetus olisi aina laadukasta. Ehkä mielipiteeni johtuu siitä, että osa näistä kouluttajista eivät itse hallinneet esim. käsittelykokeita mp;llä, joita he vaativat muilta. Jos hyvän kouluttajan toiseen kriteeriin kuluu myös se, että hänen on kierrettävä joku kilparata mahdollisimman nopeasti, että hänet hyväksytään "kouluttajaksi", ei kyllä liity mitenkään liikenneturvallisuuteen. No ehkä nämä olivat vain yksittäistapauksia ja olen varma, että hyviäkin kouluttajia kerhoista löytyy.
Siitä siis olen kyllä samaa mieltä, että on kouluttajia moneen lähtöön, samoin kuin kerhojakin...
Valitettavasti eräistä kouluista löytyy vieläkin kouluttajia, jotka eivät ole ajaneet metriäkään mp;llä.
En ole omistanut, en omista, enkä halua omistaa koulua, joten "yksityinen mp" on siis yksityinen, eli minun, juuri niinkuin kirjoitin.
Täytyy myös myöntää, että joskus tulee mentyä liian lähelle opetettavaa mp;tä, varsinkin ennen risteyksiä, että näkisi tuleeko risteävältä kadulta väistettäviä, kulman taakse on kuitenkin vaikea nähdä.Ammattitaitoisia mp-kouluttajia löytyy muualtakin kuin Smokista. Joskus tuntuu, että hankkimalla riittävän katu-uskottavan prätkän saat myös kouluttajan statuksen.Eihän kaikki auktorisoidut huippukouluttajat edes moikkaa niitä kollegoita joilta smokin tarra pyörästä puuttuu. Riippumatta siitä minkälainen ajomies- tai nainen on kyseessä.Kyllä mielestäni käsittelytehtävät pitäisi osata näyttää oppilaalle, harvat mp-kouluttajat selviytyy itse virheettömästi käsittelytehtävistä.
Kyllähän rata- / kilpailukokemuksesta on hyötyä mp-kouluttajan hommassa, vaikka harvemmin tarvii polvi maassa liikenteessä vetää. - on the road
Olen ajo-opettanut vuosikymmenien aikana mp-oppilaita sekä mp:llä perässä ajaen että autolla perässä ajaen.
Autolla perässä ajaen kyydissä on aina toinen seuraamassa oppilaan ajamista. Tämä on erinomainen tapa opettaa tärkeintä hallintataitoa, nimittäin oman itsensä (oman tilan) hallintaa, kun ajovuorossa oleva oppilas tietää toisen tarkkailevan ajamistaan. Tämä ei lisää kustannuksia mutta oppimisen tehoa kylläkin. Minulla oa aina ajovarusteet mukana tavaratilassa, joten voin näyttää käsittelytehtävät itse ajamalla.
Olen suorittanut lukuisia moottoripyöräkouluttajakursseja ja yleensä muutkin kurssilaiset ovat olleet samaa mieltä oppilaan autossa mukana olon hyödyllisyydestä. Virallinen opetusohjelmakin suosittaa tätä mukana oloa, varsinkin maantiellä.
Ps. Seurasin mielenkiinnolla erään kerhon koulutustapahtumaa koko harjoituksen ajan. Kurssilaiset ajoivat hidasajoa, tekivät erilaisia jarrutusharjoituksia ja väistöjä työntö- eli vastaohjauksella.
Lopuksi kouluttaja kiitti osanottajia osallistumisesta ja toivotti hyviä kilometrjä kun taitoakin tuli roima annos lisää. Huh, huh!
Oleellista olisi ollut ottaa esille se, ettei pelkkä temppujen osaaminen takaa turvallisuuttta. Lopuksi olisi tarvittu tiivis paketti ennakoivasta, riskit tunnistavasta ajotavasta, jolla voidaan välttää vaaratilanteita. - lt. pääl.
Mototrainer kirjoitti:
on peli pyöräopetuksessa! saa halvaantuneet vehkeet kyytiin, pukukoppi samassa, ajotunnit voidaan alottaa mistä vaa. säästää oppilaan aikaa yms.. ainoo paha jos on kuorma-autoks rekisteröity nii rajoitus 80 eli ei nii kelpo peli maantieajossa!
- onnistui
Kun äitini (ajanut prätkää viieksi 81) opetti mulle A-kortin viime kesänä, niin käytimme kolmea opetustapaa.
1 autolla minun perässä, antanen ohjeita radiopuhelimella.
2 kentällä seisoen lähettyvillä ja antaen ohjeita
3 olemalla minun ajaman moottoripyörän kyydissä, ja anaten ohjeita kypäräpuhelimella.
Ja läpäisen teoriakokeen, ajokokeen ja käsittelykokeen EKALLA kertaa, joten opin kaikki VAADITTAVAT asiat vaikka itse opetus ei kestänyt edes kuukautta....
Toki jollekin autoululaisille voi toi hahmottaminen olla vähän vaikeampaa jolloin pitää opetus tehdä vaikeamman kautta - jarrulaite
onnistui kirjoitti:
Kun äitini (ajanut prätkää viieksi 81) opetti mulle A-kortin viime kesänä, niin käytimme kolmea opetustapaa.
1 autolla minun perässä, antanen ohjeita radiopuhelimella.
2 kentällä seisoen lähettyvillä ja antaen ohjeita
3 olemalla minun ajaman moottoripyörän kyydissä, ja anaten ohjeita kypäräpuhelimella.
Ja läpäisen teoriakokeen, ajokokeen ja käsittelykokeen EKALLA kertaa, joten opin kaikki VAADITTAVAT asiat vaikka itse opetus ei kestänyt edes kuukautta....
Toki jollekin autoululaisille voi toi hahmottaminen olla vähän vaikeampaa jolloin pitää opetus tehdä vaikeamman kauttaoli si jarru jos oli kyytissä!?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921066
- 55732
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39546Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49490Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi46475- 31469
- 34447
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14441- 38434