Allani on rapiat yli 13.000 km ajettu 1,8 TSI Octavia.
Auto on toiminut moitteettomasti viime Tammikuusta lähtien, kun sen alleni sain.
Ainut asia joka minua suuresti ihmetyttää on se, että olen joutunut tähän mennessä lisäämään moottoriin jo litran öljyä. Ennen Octaviaa minulla oli Fabia, johon ei tavinnut lisätä yhtään öljyä öljyn vaihto väleillä.
Kymmenkunta vuotta sitten minula oli upo uusi Mazda 626 johon siihenkään ei tavinnut lisätä yhtään öljyä öljynvaihto välillä.
Soittelin Skodan huoltoon ja he sanoivat että 1 l per 13.000 km kuulostaa ihan normaalilta.
Onko moottoritekniikka jotenkin mennyt taaksepäin kun uuteen autoon pitää lisätä noinkin paljon öljyä tai että siihen ylipäätään pitää lisätä öljyä?
Octavian öljyn syönti
65
5360
Vastaukset
- vagfuck
kyselet. Onhan siellä VAG kone.
- Renkkunen
kulutti 2 litraa öljyä Tuulilasin 30 tuhannen testissä. Sukuvika.
- poooksu
Minulla on vm 2006 Golf 2,0 TDI. Se kuluttaa saman verran öljyä. Aiemmin omistamissa muun merkkisissä vanhemmissa autoissa öljyä ei kulunut öljynvaihtojen välillä käytännössä ollenkaan, aiemmat autot Peugeot 205 XE 0.94 (vm 85), Renault Megane RT 1,6 (vm 96), Peugeot 406 2,0 HDi (vm 00).
- ihmekö
mihinkäs se öljy sit oikkeen menee. Onko se väljyyttä?
- osssss
tdi 0-30 öljyä meni litra ja 5tkm.Kun laittoi lyhyet huoltovälit ja 5-40 niin ei tarvi lisätä ollenkaaan 15000km.Ei taida longlife olla hyvä idea?
- 19+6=?
ihmekö kirjoitti:
mihinkäs se öljy sit oikkeen menee. Onko se väljyyttä?
Ei välittömästi pohjaveteen. Voi olla väljyyttä, mutta veikkaan tiukkuutta.
- 11+14=?
osssss kirjoitti:
tdi 0-30 öljyä meni litra ja 5tkm.Kun laittoi lyhyet huoltovälit ja 5-40 niin ei tarvi lisätä ollenkaaan 15000km.Ei taida longlife olla hyvä idea?
Niin huonoahan se on kun koneessa on tuoreemmat öljyt - jos 5tkm välein lisäät 1l öljyä niin öljyt vaihtuu monta kertaa 30tkm aikana eli koneessa on tuoretta öljyä kokoajan. 15tkm ajat sitten samoilla.
Kumpi siis on parempi :) - TSI/TDI rules
Noi sun aiemmat autot kertoo? Ne kertoo sen, että jos sulla on aikuisten oikeasti nyt 2.0 TDI, vaikkakin 4 vuotta vanha, kuinka paljon mukavempi tuo moottori mielestäsi on, kerro totuus. Toi öljyn lisäys on hyttysen kusi meressä, jos se on sun ainoa negatiivinen ajatuksesi. Jos sä haluat siirtyä kilometrimääräiseen huoltoväliin, muistaakseni n. 20 tkm, öljyt eivät ole longlifeja, vaan samaa paskaa, mitä nää 20 tkm välein huollattavat joutuvat käyttämään, niin siitä vaan, itse en ikinä siihen lähtisi. Mulla 1.8 TSI vm -10-11 ja olen ajanut 15 tkm, mittatikusta katsottuna pinta vähän yli puolen välin, voi olla, että joudun lisäämään 0.5 ltr, ennenkuin 30 tkm täyttyy, so what.
- osssss
11+14=? kirjoitti:
Niin huonoahan se on kun koneessa on tuoreemmat öljyt - jos 5tkm välein lisäät 1l öljyä niin öljyt vaihtuu monta kertaa 30tkm aikana eli koneessa on tuoretta öljyä kokoajan. 15tkm ajat sitten samoilla.
Kumpi siis on parempi :)käyttö aina mielessä joten en sitä öljyä niin usein jaksais huolehtia lisäämään.Toki tikkua seuraan 1000km välein...Ja kallistahan tuo longlife öljy on.
- E-lä-mä on!
osssss kirjoitti:
käyttö aina mielessä joten en sitä öljyä niin usein jaksais huolehtia lisäämään.Toki tikkua seuraan 1000km välein...Ja kallistahan tuo longlife öljy on.
ei siellä konepellin alla välttämättä tartte ravata, kojetauluun ilmestyy keltainen valo silloin jos öljyt on vähissä.
- .--
Heh heh, noista mainitsemistasi edellisistä autoista, niissä oli huoltoväli 5 - 15 tkm, ei siis lähellekkään tuota 30 tkm, mikä autossasi on nyt. Longlife öljyn tarkoitus nimenomaan on, että sitä menee, koska huoltoväli on pitkä, olisi syytä vähän lisäillä, pysyy tuoreena. Jos vaihdat longlife öljyn tavalliseen täyssynteettiseen, öljynkulutus tippuu.
- osssss
E-lä-mä on! kirjoitti:
ei siellä konepellin alla välttämättä tartte ravata, kojetauluun ilmestyy keltainen valo silloin jos öljyt on vähissä.
Luota elektroniikkaan ja hajota auto.
Kun puhutaan ll öljyistä niin ei kai ole terveellistä että koneessa kondensoituu vettä öljyn kiertoon?
Issellä TB diesel syn öljyt olleet autoissa jo n.500tkm ja koneet olleet ilman remottia.Onko syy yhteys vai sattumaa?Vaihtoväli 15tkm.
Skodan merkkikorjaamo aikanaan vihjaisi lyhyemmästä huoltovälistä kylmiin oloihin ja sitä olen noudattanut.
Mitähän öljymerkkejä ovat käyttäneet ne jolla konerikko on tullut?
- 6+5=?
Volkkarien moottorit yleisesti vaativat öljyn lisäämistä huoltovälillä. 1-2l on vielä 'normaalin' rajoissa per huoltoväli. Se on ominaisuus ennemmin kuin vika tai sitten lähes kaikki moottorit volkkarilla ovat viallisia tuon suhteen.
Uusissa CR TDI koneissa en ole huomannut öljyä kuluvan juuri nimeksikään edes 30tkm huoltovälillä. Mutta TSI koneissa sitä näyttää kuluvan.
Yleisohjeena tuohon vain se, että älä mittaile sitä öljyä jatkuvasti tikulla. Auto kyllä mainitsee siitä keltaisella merkkivalolla kun pinta on laskenut 'liian' alas öljytikussa. Ja jos haluat sitä tikkua katsella niin odota vaikka mieluusti yön yli ja pidä sen aika auto parkissa tasaisella pinnalla.
Helposti heti ajosta tullessa öljyä voi näyttää olevan vähän, mutta parin tunnin kuluttua sitä onkin jo tikkuun ilmestynyt reiluusti.
Turhaan jos lisäät sitä niin palaa nopeasti pois se ylimääräinen öljy ja rikot katalysaattorin ennen aikaisesti.- .....
Joo, entisessä TDI:ssäni meni vain aluksi enemmän öljyä, eli 30 tkm huoltovälillä 0,5 - 1 ltr jatkossa pärjäsi aina puolella litralla, nyt 1.8 TSI moottori, ajettu 15 tkm, katsoin juuri tikusta huvikseni, syökö tää mitään, max. rajalla, eli näyttää menevän öljyä tässä vielä vähemmän.
- v 12
Pikkulapset syövät puuroa että niistä tulis joskus aikuisia, pikkuautot syövät öljyä että niistä tulisi joskus oikea auto.
- l1l1l1l1l1l1l1
Onko Audi A4 mielestäsi vielä pikkuauto?
- 16+4=?
l1l1l1l1l1l1l1 kirjoitti:
Onko Audi A4 mielestäsi vielä pikkuauto?
On se aika pieni. Tilat on ahtaammat kuin Golfissa, mutta autoa koitetaan myydä 'suurena'.
Niin en ole aiempi kirjoittaja, mutta kunhan kommentoin A4:n kokoa.
- 83
Minun1.4 tsi kulutti tehdasöljyä,vaihdatin öljyt n.8000km kohdalla. Sen jälkeen öljyn pinta ei ole laskenut,vastaavia kokemuksia olen kuullut muiltakin.
Huollossa eivät tienneet mitä öljyä tehtaalla laittavat,huollossa laitettiin Mobil esp. - Tankki täyteen
Kerran, pari kuussa joudun lisäämään öljyä. Tuntuu kuluvan 5-6 litraa satasella. Mutta en minä kuluta omaa aikaani sen miettimiseen, mitä autoni kuluttaa.
- diagnoosin tekijä
Stefat romuna? Öljyproppu vaihtokunnossa?
- diagnostikko
diagnoosin tekijä kirjoitti:
Stefat romuna? Öljyproppu vaihtokunnossa?
1. moottori on dieselmoottori
2. öljy on kaasuöljyä eli lain tarkoittamaa dieselpolttonestettä - ....
5-6 litraa öljyä satasella, oletkohan nyt ymmärtänyt asiat ihan oikein?
- kjhg
Ole huoleti. Itsellä samanlainen auto ja 1 litra sillekkin kelpasi sen jälkeen rauhottui. Nyt ajanut yli 30tkm ja toimii tosi hyvin.
- Kumma juttu
Mukava kuulla että öljyn syönti loppuu ajan kanssa. Kävin tosin eilen ostamassa 4 l purkin öljyä jos sitä tähän tahtiin pitää lisätä eli 1 l/ 13.000 km niin se tekee yli 2l öljyn vaihto välillä. Mutta en valita vaikka tuo jo korkattu 4 l kanisteri jäisi tarpeettomana varaston nurkkaan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
- ja...s
Kumma juttu kirjoitti:
Mukava kuulla että öljyn syönti loppuu ajan kanssa. Kävin tosin eilen ostamassa 4 l purkin öljyä jos sitä tähän tahtiin pitää lisätä eli 1 l/ 13.000 km niin se tekee yli 2l öljyn vaihto välillä. Mutta en valita vaikka tuo jo korkattu 4 l kanisteri jäisi tarpeettomana varaston nurkkaan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
itsellä on octavia rs 2,0 tsi autolla ajettu nyt 6000km ja öljypinta ei ole vajonnut uudesta yhtään!
- åå
Kumma juttu kirjoitti:
Mukava kuulla että öljyn syönti loppuu ajan kanssa. Kävin tosin eilen ostamassa 4 l purkin öljyä jos sitä tähän tahtiin pitää lisätä eli 1 l/ 13.000 km niin se tekee yli 2l öljyn vaihto välillä. Mutta en valita vaikka tuo jo korkattu 4 l kanisteri jäisi tarpeettomana varaston nurkkaan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
se on kato tää skodan moottori vähän kroovimpaa tekoa, sit kun se hiontuu loppuu öljyn syönti mutta kone kestää ja kulkee!!
- Octavia vm. 2010
Kumma juttu kirjoitti:
Mukava kuulla että öljyn syönti loppuu ajan kanssa. Kävin tosin eilen ostamassa 4 l purkin öljyä jos sitä tähän tahtiin pitää lisätä eli 1 l/ 13.000 km niin se tekee yli 2l öljyn vaihto välillä. Mutta en valita vaikka tuo jo korkattu 4 l kanisteri jäisi tarpeettomana varaston nurkkaan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Itselläni on Octavia 1.8 TSI moottorilla. Autolla on
ajettu nyt 20 tuhatta kilometriä ja öljyä olen lisännyt 3 litraa. Taitaa kulutus kuulua asiaan. Ajattelin kyllä ensimmäisessä huollossa asiasta "valittaa", koska paljolta tuntuu. Eri asia on sitten johtaako valitus mihinkään. - Silti tyytyväinen
Octavia vm. 2010 kirjoitti:
Itselläni on Octavia 1.8 TSI moottorilla. Autolla on
ajettu nyt 20 tuhatta kilometriä ja öljyä olen lisännyt 3 litraa. Taitaa kulutus kuulua asiaan. Ajattelin kyllä ensimmäisessä huollossa asiasta "valittaa", koska paljolta tuntuu. Eri asia on sitten johtaako valitus mihinkään.Samanlainen on mulla ja on myös menny 3 litraa öljyä. Torstaina menee huoltoon sanoi puhelimessa että pitää joku venttiili vaihtaa, siis joku öljyn huohotus venttiili??
- luovutus
Ilmankos olivat jättäneet öljyputelin takapaksin sivulokeroon uuden auton luovutuksen yhteydessä :) Siitä sitä on sitten helppo lisäillä tarvittaessa...
- Skodisti II
Meillä meni samoilla kilometreillä (n. 15 000) n. 4 litraa öljyä.
- Hepokulta
1.6 bensakoneessa ei ole tarvinnut kertaakaan lisäillä. Luovutettaessa saatu öljyputeli on viidettä vuotta koskemattomana takapaksissa.
- kovaa ajoa vaan
Skodisti II kirjoitti:
Meillä meni samoilla kilometreillä (n. 15 000) n. 4 litraa öljyä.
Mitäs siinä sitten kun öljyt vaihtuu pikku hiljaa ajellessa. Vaikka trollihan tuo on...
- kan inte vara sant
Skodisti II kirjoitti:
Meillä meni samoilla kilometreillä (n. 15 000) n. 4 litraa öljyä.
llshit.
- Skodisti II
kovaa ajoa vaan kirjoitti:
Mitäs siinä sitten kun öljyt vaihtuu pikku hiljaa ajellessa. Vaikka trollihan tuo on...
Koskapa koko kone meni vaihtoon, eli sellaistakin sattuu.
- öploiu987ygb
Hepokulta kirjoitti:
1.6 bensakoneessa ei ole tarvinnut kertaakaan lisäillä. Luovutettaessa saatu öljyputeli on viidettä vuotta koskemattomana takapaksissa.
siis täs meidän volsus,touran 1.6 vapari lussu bensa kone ei vie öljyä.ei kyllä mihinkään kuljekkaan
- Sheikalihassan
Mun auto tuottaa liikaa öljyä, myyn halvalla;)
Eikös se ole normaalia että öljyä kuluu, sitä varten sitä siellä moottorissa on, toki rajansa sillä kulutuksen määrällä. Jos ei yhtään kulu niin eihän se silloin voitele.
Turha sitä öljymäärää on kytätä tikusta - keltainen valo syttyy öljyn lisäyksen merkiksi, vaan ei ole itselläni koskaan syttynyt. Tikusta nähtynä öljyä kyllä kulunut.- Octavialla ajava
Eiköhän se ole niin että silloin kun öljyvalo syttyy niin sitten ollaan jo kriittisellä polulla.
Meinaan jos öljyn paineet pääsee syystä tai toisesta (yksi syy on mm. öljyn vaje) niin alas että öljyvalo syttyy niin sitten on moottorissa tapahtunut jo jonkinasteinen vaurio. Siksi se öljytikku on että siitä pääsee ennakoimaan mahdollisen öljyvajeen ettei tarvitse valoa odotaa syttyväksi. - ,.-
Octavialla ajava kirjoitti:
Eiköhän se ole niin että silloin kun öljyvalo syttyy niin sitten ollaan jo kriittisellä polulla.
Meinaan jos öljyn paineet pääsee syystä tai toisesta (yksi syy on mm. öljyn vaje) niin alas että öljyvalo syttyy niin sitten on moottorissa tapahtunut jo jonkinasteinen vaurio. Siksi se öljytikku on että siitä pääsee ennakoimaan mahdollisen öljyvajeen ettei tarvitse valoa odotaa syttyväksi.Kun keltainen valo syttyy, niin mittatikusta katsottuna öljyä on vielä vähän alle puolen tason, tällöin kannattaa lisätä, se on säädetty niin, että ilmoittaa ajoissa, ei kai monikaan punaista valoa odota, vaan lisää viimeistään silloin, kun keltainen valo syttyy ja huom. kun se keltainen valo syttyy, ei mitään hätää tosiaan vielä ole.
- 17+8=?
Octavialla ajava kirjoitti:
Eiköhän se ole niin että silloin kun öljyvalo syttyy niin sitten ollaan jo kriittisellä polulla.
Meinaan jos öljyn paineet pääsee syystä tai toisesta (yksi syy on mm. öljyn vaje) niin alas että öljyvalo syttyy niin sitten on moottorissa tapahtunut jo jonkinasteinen vaurio. Siksi se öljytikku on että siitä pääsee ennakoimaan mahdollisen öljyvajeen ettei tarvitse valoa odotaa syttyväksi.Ei - taas ollaan ulkona kuin saunalyhty. On olemassa kaksi 'öljyvaloa' kaikissa longlife huollettavissa VAGineissa.
Ensimmäinen eli keltainen ei reagoi paineeseen vaan lämpötilan vaihteluihin ts. öljyn lämpötilakäyttäytymiseen. Toinen eli punainen reagoi paineeseen.
Kukaan ei käske odottaa tuota punaista valoa, vaan keltaista joka muistuttaa öljyn lisäämisestä.
Keltainen valo syttyy paljon ennen kuin öljynpaine on päässyt laskemaan mitenkään alhaiselle tasolle (pl. jos öljypohjan on halkaissut niin silloin paineet ehtivät laskea helposti ennen kuin siitä ehditään varoittaa keltaisella valolla). Keltainen valo itse asiassa 'nollautuu' pelkästään avaamalla konepelti ja sulkemalla se. Luulitko että öljynpaine palautuu moisesta 'normaaliksi' :)
Toki keltainen valo syttyy pelkästä konepellin avauksesta ja sulkemisesta tovin kuluttua taas ei se sitä 'kokonaan' poista, vasta öljyn lisääminen saa sen valituksen vaimenemaan pidemmäksi aikaa.
Kannattaisi varmaan tutustua johonkin VAGgineeseen ennen kuin kommentoi taas turhia neuvojaan :) - ,.-
17+8=? kirjoitti:
Ei - taas ollaan ulkona kuin saunalyhty. On olemassa kaksi 'öljyvaloa' kaikissa longlife huollettavissa VAGineissa.
Ensimmäinen eli keltainen ei reagoi paineeseen vaan lämpötilan vaihteluihin ts. öljyn lämpötilakäyttäytymiseen. Toinen eli punainen reagoi paineeseen.
Kukaan ei käske odottaa tuota punaista valoa, vaan keltaista joka muistuttaa öljyn lisäämisestä.
Keltainen valo syttyy paljon ennen kuin öljynpaine on päässyt laskemaan mitenkään alhaiselle tasolle (pl. jos öljypohjan on halkaissut niin silloin paineet ehtivät laskea helposti ennen kuin siitä ehditään varoittaa keltaisella valolla). Keltainen valo itse asiassa 'nollautuu' pelkästään avaamalla konepelti ja sulkemalla se. Luulitko että öljynpaine palautuu moisesta 'normaaliksi' :)
Toki keltainen valo syttyy pelkästä konepellin avauksesta ja sulkemisesta tovin kuluttua taas ei se sitä 'kokonaan' poista, vasta öljyn lisääminen saa sen valituksen vaimenemaan pidemmäksi aikaa.
Kannattaisi varmaan tutustua johonkin VAGgineeseen ennen kuin kommentoi taas turhia neuvojaan :)Kenen neuvoja sä kommentoit, noinhan mä juuri vastasin, eri sanoja toki käyttäen.
- Octavialla ajava
17+8=? kirjoitti:
Ei - taas ollaan ulkona kuin saunalyhty. On olemassa kaksi 'öljyvaloa' kaikissa longlife huollettavissa VAGineissa.
Ensimmäinen eli keltainen ei reagoi paineeseen vaan lämpötilan vaihteluihin ts. öljyn lämpötilakäyttäytymiseen. Toinen eli punainen reagoi paineeseen.
Kukaan ei käske odottaa tuota punaista valoa, vaan keltaista joka muistuttaa öljyn lisäämisestä.
Keltainen valo syttyy paljon ennen kuin öljynpaine on päässyt laskemaan mitenkään alhaiselle tasolle (pl. jos öljypohjan on halkaissut niin silloin paineet ehtivät laskea helposti ennen kuin siitä ehditään varoittaa keltaisella valolla). Keltainen valo itse asiassa 'nollautuu' pelkästään avaamalla konepelti ja sulkemalla se. Luulitko että öljynpaine palautuu moisesta 'normaaliksi' :)
Toki keltainen valo syttyy pelkästä konepellin avauksesta ja sulkemisesta tovin kuluttua taas ei se sitä 'kokonaan' poista, vasta öljyn lisääminen saa sen valituksen vaimenemaan pidemmäksi aikaa.
Kannattaisi varmaan tutustua johonkin VAGgineeseen ennen kuin kommentoi taas turhia neuvojaan :)Näin hyvin mä sitten asioita olen selvittänyt. En ole tietoinen koko keltaisesta valosta. Luulin että on vain yksi öljyvalo, se punainen joka kertoo että nyt on jotain hämminkiä jos se syttyy. No aina oppii jotain uutta jopa tällä Suomi24 palstalla jossa harvoin saa asiallisia neuvoja.
- 1+3=?
,.- kirjoitti:
Kenen neuvoja sä kommentoit, noinhan mä juuri vastasin, eri sanoja toki käyttäen.
Sinun vastauksesi ei näkynyt jostain syystä ja vastasin vastaavasti kuten sinäkin. En vastannut sinulle jos huomaat.
- 19+11=?
Octavialla ajava kirjoitti:
Näin hyvin mä sitten asioita olen selvittänyt. En ole tietoinen koko keltaisesta valosta. Luulin että on vain yksi öljyvalo, se punainen joka kertoo että nyt on jotain hämminkiä jos se syttyy. No aina oppii jotain uutta jopa tällä Suomi24 palstalla jossa harvoin saa asiallisia neuvoja.
Juu se tuntuu olevan välillä vaikeata joillekin keskustella edes jotenkin asiasta - varsinkin täällä palstalla :)
Itse en pidä sitä niin tärkeänä tuijotella sitä öljytikkua, toki sen itsekin aina välillä tarkistan, mutta aika turhaa sitä on joka tankkauksen yhteydessä tuijotella tsp.
Lähinnä jos epäilen suurempaa ongelmaa niin saattaisin katsoa sitä tiuhaan tahtiin, mutta silloinkin kannattaa huomata, että pirssi saa seistä tovin ennen kuin öljy näkyy tikussa.
- 6+2=?
..tai ainakin vähenee. 1.9TDI koneeseen sai ensimmäisen 15tkm aikana lisäillä säännöllisesti. Sen jälkeen väheni tarve lisätä lähes nollaan. Nyt ajettu 46tkm ja mukana oleva 1litran Mobil1:n loppui tällä viikolla, eli 1 litra / 46tkm ei ole paha.
- Öljysheikki
Miksi ihmeessä ketjun ensimmäinen kirjoittaja on huolissaan Skodansa öljynkulutuksesta, onko osamaksuerät viilattu niin tiukoiksi että öljypulloon ei ole enää varaa?
- vaginaa..
Öljysheikki kirjoitti:
Miksi ihmeessä ketjun ensimmäinen kirjoittaja on huolissaan Skodansa öljynkulutuksesta, onko osamaksuerät viilattu niin tiukoiksi että öljypulloon ei ole enää varaa?
mummokin tietää että VAG TDI vie öljyä, oma 2.0 TDI puolitoista litraa/30tkm(siis LL-mode), olen tyytyväinen.
- aika näyttää syökö?
vaginaa.. kirjoitti:
mummokin tietää että VAG TDI vie öljyä, oma 2.0 TDI puolitoista litraa/30tkm(siis LL-mode), olen tyytyväinen.
Olen ajanut vaihtelevaa eli kaupunki ja maantieajoa helmikuussa käyttöön uutena otettettuun Skoda Octaviaani 6700km. Moottorini on siis 1.4TSI ,öljyn taso oli uutena ennen kuin luovutus tapahtui ylärajassa(mittatikussa) siinä se on edelleen. Tarkastin Myyntijojtajan hämmästykseksi uudesta autostani öljyn määrän auton luovutustilanteessa,kun olin lukenut tältä palstalta ja Tuulilasin VW Golf 1.4 TSI testissä ilmenneen öljynlisäys tarpeen.
Tosin Tuulilasin testissä lisäystarve tuli vasta lähellä 30 000km:n testin loppumista.Myyntijohtaja kehtasi sentään kysyä syytä öljynmäärän tarkistukseeni ja vastasin tarkistaneeni ettei moottoriin ole laitettu liikaa öljyä kun kuulemma kuluttavat huhujen ja Tuulilasi lehden mukaan nämä uudet koneet joskus reiluhkostikin öljyä. Vastasi kyllä olevansa tietoinen että monet moottorit 1.4TSI,1.8TSI ja Dieselmoottoritkin kuluttavat jonkinverran öljyä,sanoi tavarasäiliössä olevankin juuri siksi litran purkki öljyä varalle jos tulee lisäystarve ennen kuin on huolto.
On sitten kai moottoreissa eroja jos teillä joillain kuluu "litroittain" melko pienillä kilometreillä.
Se minkä joku tai jotkut aiemmin totesivat,kun öljyä joudutaan lisäämään niin pitäähän se toki öljyn "tuoreempana",kuin omassa moottorissani olettaen etten joutuisi mahdollisesti lisäämään yhtään öljyä kun ensimmäinen öljynvaihto on ohjekirjassa 2-vuotta tai 30 000km,se määrää kumpi ensin täyttyy.
Omassa autossani todennäköisesti tulee se 2-vuoden raja vastaan noin 20 000km:n matkan ajettuani nykyisellä tahdilla,kun talviaikainen autoiluni on näin eläke ukkona vähäisempää kuin kesäaikaan mökkireissut kun on pois talviajosta.
Eli lienee normaalia jos moottorinne öljyä kuluttavat,mutta toki kohtuus olla pitää,jos öljynkulutus omassa autossani olisi esim.litra/1000- 3000km olisin vienyt sen jo varmasti huoltoon tarkastukseen. - aika näyttää syökö
aika näyttää syökö? kirjoitti:
Olen ajanut vaihtelevaa eli kaupunki ja maantieajoa helmikuussa käyttöön uutena otettettuun Skoda Octaviaani 6700km. Moottorini on siis 1.4TSI ,öljyn taso oli uutena ennen kuin luovutus tapahtui ylärajassa(mittatikussa) siinä se on edelleen. Tarkastin Myyntijojtajan hämmästykseksi uudesta autostani öljyn määrän auton luovutustilanteessa,kun olin lukenut tältä palstalta ja Tuulilasin VW Golf 1.4 TSI testissä ilmenneen öljynlisäys tarpeen.
Tosin Tuulilasin testissä lisäystarve tuli vasta lähellä 30 000km:n testin loppumista.Myyntijohtaja kehtasi sentään kysyä syytä öljynmäärän tarkistukseeni ja vastasin tarkistaneeni ettei moottoriin ole laitettu liikaa öljyä kun kuulemma kuluttavat huhujen ja Tuulilasi lehden mukaan nämä uudet koneet joskus reiluhkostikin öljyä. Vastasi kyllä olevansa tietoinen että monet moottorit 1.4TSI,1.8TSI ja Dieselmoottoritkin kuluttavat jonkinverran öljyä,sanoi tavarasäiliössä olevankin juuri siksi litran purkki öljyä varalle jos tulee lisäystarve ennen kuin on huolto.
On sitten kai moottoreissa eroja jos teillä joillain kuluu "litroittain" melko pienillä kilometreillä.
Se minkä joku tai jotkut aiemmin totesivat,kun öljyä joudutaan lisäämään niin pitäähän se toki öljyn "tuoreempana",kuin omassa moottorissani olettaen etten joutuisi mahdollisesti lisäämään yhtään öljyä kun ensimmäinen öljynvaihto on ohjekirjassa 2-vuotta tai 30 000km,se määrää kumpi ensin täyttyy.
Omassa autossani todennäköisesti tulee se 2-vuoden raja vastaan noin 20 000km:n matkan ajettuani nykyisellä tahdilla,kun talviaikainen autoiluni on näin eläke ukkona vähäisempää kuin kesäaikaan mökkireissut kun on pois talviajosta.
Eli lienee normaalia jos moottorinne öljyä kuluttavat,mutta toki kohtuus olla pitää,jos öljynkulutus omassa autossani olisi esim.litra/1000- 3000km olisin vienyt sen jo varmasti huoltoon tarkastukseen.Kirjoitin 4.9.2010 nimimerkillä aika näyttää syökö? 1.4TSI
Olen ajanut reilut 15000km öljyä ei ole lisätty mutta syy siihen saattaa olla olla tässä.
Vaihdatin tehdasöljyt ajettuani 10000km ja nyt olen siis ajanut uusilla vain 5000km.
kun vein 10000km ajettuani öljynvaihtoon oli öljynmäärä mittatikusta tarkastettuna edelleen ylärajassa kuten uutena sillä erolla tosin että öljyt mustaa "litkua".
Joku voi pitää tuhlauksena toimintatapaani mutta tarkoitus olisi että nykyinen Octavia jää kakkos autoksi kun luovumme nykyisestä Fordistamme mikä palvelee nyt kakkosena ja on jo iältään 13-vuotias, meillä kun kierrätetään kahta autoa vanhempi vaihdetaan aikanaan aina uuteen ja näin käy myös Skodalle jos elämä sujuu kuin on haaveiltu.
Mutta lopuksi siis Skoda octavia 1.4TSI moottori ei ole kuluttanut kahden keski- ikäisen kuskin ajamana ylimääräistä öljyä. Sen vapaaehtoisesti vaihdatetun kulutus syypää olen minä ei moottori. - 12+9=?
aika näyttää syökö kirjoitti:
Kirjoitin 4.9.2010 nimimerkillä aika näyttää syökö? 1.4TSI
Olen ajanut reilut 15000km öljyä ei ole lisätty mutta syy siihen saattaa olla olla tässä.
Vaihdatin tehdasöljyt ajettuani 10000km ja nyt olen siis ajanut uusilla vain 5000km.
kun vein 10000km ajettuani öljynvaihtoon oli öljynmäärä mittatikusta tarkastettuna edelleen ylärajassa kuten uutena sillä erolla tosin että öljyt mustaa "litkua".
Joku voi pitää tuhlauksena toimintatapaani mutta tarkoitus olisi että nykyinen Octavia jää kakkos autoksi kun luovumme nykyisestä Fordistamme mikä palvelee nyt kakkosena ja on jo iältään 13-vuotias, meillä kun kierrätetään kahta autoa vanhempi vaihdetaan aikanaan aina uuteen ja näin käy myös Skodalle jos elämä sujuu kuin on haaveiltu.
Mutta lopuksi siis Skoda octavia 1.4TSI moottori ei ole kuluttanut kahden keski- ikäisen kuskin ajamana ylimääräistä öljyä. Sen vapaaehtoisesti vaihdatetun kulutus syypää olen minä ei moottori.Nykyisissä moottoreissa öljy on mustaa lähes samantein kun autolla on jaettu tovi öljynvaihdon jälkeen. Öljyn yksi tehtävä on kerätä nokea joka toimii öljyssä liukasteena siinä missä öljykin. Se ei siis ole mikään ongelma vaan haluttu ominaisuus. Suurimmat 'sattumat' kaikesta liasta jota öljy kerää jää suodattimiin ja suodattimista läpi pääsevä hienojakoinen noki ei haittaa.
Ylimääräisistä öljynvaihdoista ei yleensä ole haittaa, mutta harvemmin niistä on hyötyä nykyisissä koneissa ja nykyisillä öljyillä.
- Aisin'
Pyörähti mittariin 336.000 km eikä ole tarvinnut lisäillä öljyä vaihtoväleillä. Ei sitä tarvitse edes tarkistella tikusta kun usean vuoden kokemus on jo osoittanut että öljyä ei vain kulu kuin nimellisesti. Muutenkin tuo 5S-FE mylly pelaa moitteettomasti eikä siinä ole reistailevvia EGR-venttiileitä eikä lukkoja, mutta eipä ole keulalla mitään wagen-konsernin merkkiäkään.
- Aisin'
Oho, kirjoitin väärälle palstalle. Tsori, pyydän anteeksi ja häpeän nakkisormisuuttani.
- .
Ei tarvi, eikä tuossa myllyssä ole myöskään 30 tkm öljynvaihtoväli, se on huomattavasti tiuhemmin.
- aisin'
. kirjoitti:
Ei tarvi, eikä tuossa myllyssä ole myöskään 30 tkm öljynvaihtoväli, se on huomattavasti tiuhemmin.
Viimeiksi ajoin sillä 17.000 km ennen öljynvaihtoa ja vajausta tuli 3 mm eli 1 dl. Ei siis tarvi pidellä öljypulloa paksissa niinkuin LL-autoilla on tapana pitää.
- ei mitään uutta
aika usein kuulee tosta
- K.i.Minkinen
Jos ei mitään uutta, niin miksi sitten laitat näitä typeriä kommentteja? Nautitko siitä, että saat upattua nämä vanhat täysin kalutut keskustelut? Oletko varma että et tarvitse lääkitystä mielenvikaisuuteesi?
- aika näyttää syökö
K.i.Minkinen kirjoitti:
Jos ei mitään uutta, niin miksi sitten laitat näitä typeriä kommentteja? Nautitko siitä, että saat upattua nämä vanhat täysin kalutut keskustelut? Oletko varma että et tarvitse lääkitystä mielenvikaisuuteesi?
Kenelle kirjoitat? K.i.Minkinen
- volvomiäs
aika näyttää syökö kirjoitti:
Kenelle kirjoitat? K.i.Minkinen
Joo usein kysytty asia
- saabimiäs
usein kysytty aihe
- voi h.....
vajakki taas uppaa
- olli öljy
se vaan tykkää siitä
- öljyä menee paljon
skodan ostaja saa auton mukana jo kanisterin öljyä,ainut vaan ettei se riitä mihinkään nuo vagin moottorit on surullisen kuuluisia tuosta öljyn kulutuksestakin,puhumattakaan jakopään ja dsg,n ongelmista,nuo öljysyöpöt minimoottorit pitäisi kieltää jo saastuttavuuden takia,jos oikeat päästöarvot mitattaisiin öljyn kulutuksen kanssa nuo ei täyttäsi minkään laisia euro normeja.
- usko tai älä
tässä syy öljynkulutukseen :
moottoreista tehdään tarkoituksella väljiä kitkan vähentämiseksi sylintereissä !
tämän kommentin sain toyota infosta kysyessäni pienimoottorisen dieselin
öljyn kulutuksesta.
- ööli kelpaa sokotal
eipä toyota syö öljyä.vagin moottoreissa taitaa tuokin vaiva olla joka ikisessä moottorissa, vai tekee sokota väljiä moottoreita jo uutena,ainakin jakopäät väljenee hetkessä toiminta kunnottamaksi
- aika näyttää syökö
Kirjoitin viimeksi 26.7.2011 nimimerkillä (aika näyttää syökö).Sitä ennen 4.9.2010.Sama nimimerkki!
Nyt on mittarissa 20500km eli kuten kerroin silloin vaihdatin tehdasöljyt uusiin longlife oljyihin ajettuani 10000km eikä silloin ollut öljyn pinta tikusta tarkastaen muuttunut mihinkään verrattuna siihen missä se oli luovutushetkellä.
Nyt kun on taas n. sama ajokilometrimäärä takana 2-öljyillä on edelleen tikusta tarkistaen pinta samassa ylämerkissä kuin katsottuani ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen.
Ja sitten alistun taas mahdollisiin haukkumisiin: Olen tilannut taas öljynvaihdon koska kilometrejä karttuu vain tuo 10000km/Vuosi ja lyhyessä pätkäajossa uskoakseni kertyy enemmän moskaa öljyihin kuin maantieajossa, lisäksi voi kertyä esim vettä öljyn sekaan kun moottorin lämpö on jatkuvassa nopeassa muutoksessa kylmä/kuuma/kylmä.
Olen autoillut vuodesta 1978 alkaen omistaen useita eri merkkisiä autoja joihin olen tottunut vaihtamaan tai vaihdattamaan öljyt viimeistään 10000km:n välein aikoinaan pidin rajana 7000km.
Tiedän ja tajuan kyllä että nykyiset suositukset sallivat ajaa jopa sen 30000km samoilla öljyillä ja oma tapani kuormittaa luontoa ja kukkaroa kun "vanhanaikaisesti" vaihdatan näin tiuhaan öljyt. No se raha ei ole ongelma koska Octavian öjyn ja suodattimen öljypropun vaihto tulee maksamaan vähän päälle satasen.
Olen kiinnittänyt huomiota kun useat teistä kertovat suuresta öljynkulutuksesta mitä minun moottorini ei ole tehnyt, samoin esim.Tuulilasi lehti testissään Golf 1.4TSI koneella joutui lisäämään öljyä ennen 30000km: täyttymistä. Se on kuitenkin pitkä matka niihin verraten mistä monet teistä ovat kertoneet,ajotyyli voi olla yksi Huom.Yksi selittävä tekijä itse ajan rauhallisesti enkä revittele koskaan ei mitään pikakiihdytyksiä vaan ihan normaalia rajoitusten mukaan nopeutta pitäen ajoa kun se on mahdollista,jonossahan kaupungissa mennään usein hitaasti ja pysähdellen muitten mukana.
Onkohan minulle sitten sattunut osumaan hyvä yksilö,tarkoitan moottoria vai mikä lienee ettei öljy häviä koneestani kuin huollossa vaihtotyössä?
Jäähdytysnesteen taso on ollut kokoajan ylärajassa joten sitä ei voi väittää sekoittuvan öljyihin eli ainoa ölyjäni mahdollinen lisääjä on kondenssi mikä saisi kylläkin varmasti öljyntäyttökorkin valkoiseen vaahtoon sisäpinnaltaan muttei sitäkään ole havaittavissa.
En voi muuta sanoa kuin harmi että teillä joillakin kuluu öljyä, koneissa on sitten eroja jos ei ajotapa selitä tilannetta,alkuperäinen pullo mikä tuli mukana ostaessa uuden autoni 2010 on yhä avaamaton Combini oikeanpuoleisessa sivu boxissa tavaratilassa.
Hyvää alkaneen vuoden jatkoa teille kaikille.- aisin'
On hienoa havaita, että täältä löytyy myös verbaalisia lahjakkuuksia, jotka osaavat ilmaista itseään muutenkin kuin vain toteamalla : 'tumputa ittees' .
Autoissa on todellakin eroja. Viimeiksi minulla oli öljyä kuluttava auto v. 1990 , kun yli satkun ajettuun ladaan piti välillä lisätä keskon surkeaa 10W-30 tuotetta.
Sen jälkeen on ollut japsiautoja, mutta ei mitään öljyhuolia. Toki yli 200 tkm ajetuissa on pientä öljynkulutusta, mutta ei vielä lähelläkään mitään lisäystarvetta.
Ehdin työelämässä ajaa volkkareita lukemattomia eri ylsilöitä 33 vuoden ajan ja kyllä niihin melkein kaikkiin olen joutunut öljyä lisäilemään, joihinkin jopa reilusti. En toki väitä että kaikki japsit olisivat koneiltaan ylivertaisen kestäviä, sillä mm. nuo corollan 1,3 koneet söivät öljyä jo 150 tkm ajettuina ja reilummin 200 tkm ajettuna . Sen sijaan se legendaarinen 1,6 bensakone raksutti 350 tkm ilman ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke311926- 1071540
- 771431
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?671066- 61922
- 47906
- 64863
Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t27850- 131826
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂62807