Pari uutista pisti tässä Postimeestä lukiessani silmään. Yksi oli 200 moskovalaisesta koululaisesta, jotka Viron hallitus oli kutsunut Viroon savuja pakoon. Lapset olivat käyneet Ahhaa-keskuksessa, eläintarhassa ja Rocca al Maren ulkoilmamuseossa. Vierasirjoihin he olivat jättäneet viestejä kuten "me rakastetaan Viroa".
Toinen uutinen koski kahden venäjänkielisen gymnaasin sulkemista. Kyseessä oli Rakveren ja Loksan venäjänkieliset gymnaasit. Miksiköhän Loksalla on ylipäätään ollut venäläiskoulu? No ehkä rajavartioston lasten takia. Rakveren koulu oli rakennettu 1968 ja mitoitettu 800 oppilaalle. Viime keväänä oppilaita oli enää runsas sata. Ja huomenna siis molemmat koulut pysyvät kiinni.
Kolulujen sulkemisesta on vireillä oikeusriita, joka saattaa edetä Strasbourgiin asti. Mutta todennäköisesti sielläkin tullaan samaan päätelmään, että kouluja ei tarvitse pitää avoimina jollei ole oppilaita.
Viro ja venäläiset nuoret
22
875
Vastaukset
- vastutuulelaev
Viron kielessä on erityinen ilmaus "keelekeskkond", joka ilmaisee sitä millä kielellä tietyllä alueella asiat tapahtuvat, millä kommunikoidaan ja asioidaan. Virossa on virolainen kieliympäristö vaikkapa Rakveressä, vaikka siellä onkin suuria kielivähemmistöjä. Narvassa, Kohtla-Järvellä tai Sillamäellä on kiistatta venäläinen kieliympäristö. Kohtla-Järveltä kotoisin oleva Kristiina Ojuland muistelee lapsuuttaan venäläisessä kieliympäristössä, että juuri siellä häneen kasvoi se tiukka peräänantamattomuus puhua äidinkieltään omassa maassaan ja olla puhumatta venäjää. Aika moni virolainen mukautui ja alkoi käyttää venäjää omana "käyttökielenään" niin Kohtla-Järvellä kuin muuallakin Itä-Virumaalla.
Nyt siis virolaiskieliympäristön venäläiskoulut tuntuvat kuihtuvan pois, mutta tämä ei siis koske kielen omia tukialueita kuten vaikkapa Lasnamäkeä tai Sompaa. Siellä virolaisuuden nousu on uintia vastavirtaan vielä kauan.- portsukurath
Eesti integratsiooni sihtasutus kertoo nettisivuillaan valtakunnalliseksi tavoitteeksi sen, että vironkieli tulisi itsestään selväksi asioiden hoitamisen kieleksi maan joka kolkassa. Tarkoituksena ei ole virolaistaa venäläisiä.
Näyttää kuitenkin nyt siltä että venäjänkieliset perheet pistävät lapsensa hyvin mielellään vironkielisiin kouluihin, päinvastaista ei juurikaan tapahdu. Tästä johtuen venäjänkieliset koulut kuihtuvat ja niitä suljetaan sekä yhdistetään vironkielisiin kouluihin koko ajan. Tämä prosessi tuntuu yhä nopeutuvan, tosin ei varmaankaan vahvoilla venäläisalueilla kuten Narvassa. - kansoja.
portsukurath kirjoitti:
Eesti integratsiooni sihtasutus kertoo nettisivuillaan valtakunnalliseksi tavoitteeksi sen, että vironkieli tulisi itsestään selväksi asioiden hoitamisen kieleksi maan joka kolkassa. Tarkoituksena ei ole virolaistaa venäläisiä.
Näyttää kuitenkin nyt siltä että venäjänkieliset perheet pistävät lapsensa hyvin mielellään vironkielisiin kouluihin, päinvastaista ei juurikaan tapahdu. Tästä johtuen venäjänkieliset koulut kuihtuvat ja niitä suljetaan sekä yhdistetään vironkielisiin kouluihin koko ajan. Tämä prosessi tuntuu yhä nopeutuvan, tosin ei varmaankaan vahvoilla venäläisalueilla kuten Narvassa.yhteen. Toisin on suomessa ruotsalaisvähemmistön kanssa. Joku iltapäivälehti kirjotti että Yle-n tiloissa nousi valtava kohu kun Fst-n työntekijä joutui käyttämään suomalaisen toimittajan kanssa samaa vessaa.
Näin ulkopuolisena en voi ymmärtää miten suomessa jo vuosisatoja asunut vähemmistö karttaa edelleen suomalaisia kuin ruttoa ja ei halua olla missään kontaktissa valtaväestön kanssa. - mitä sana
kansoja. kirjoitti:
yhteen. Toisin on suomessa ruotsalaisvähemmistön kanssa. Joku iltapäivälehti kirjotti että Yle-n tiloissa nousi valtava kohu kun Fst-n työntekijä joutui käyttämään suomalaisen toimittajan kanssa samaa vessaa.
Näin ulkopuolisena en voi ymmärtää miten suomessa jo vuosisatoja asunut vähemmistö karttaa edelleen suomalaisia kuin ruttoa ja ei halua olla missään kontaktissa valtaväestön kanssa.identiteetti merkitsee ja mitä se pitää sisällään. Ne jotka ymmärtävät identiteetin merkityksen ja mistä se muodostuu, lukevat hämmästyneinä näitä kirjoituksia. No Viroa en ole koskaan pitänyt minään esimerkkinä tai sivistyksen kehtona.
- lukkarinsana
mitä sana kirjoitti:
identiteetti merkitsee ja mitä se pitää sisällään. Ne jotka ymmärtävät identiteetin merkityksen ja mistä se muodostuu, lukevat hämmästyneinä näitä kirjoituksia. No Viroa en ole koskaan pitänyt minään esimerkkinä tai sivistyksen kehtona.
Integraatio on eri asia kuin assimilaatio. Sillehän ei Virossa mitään voi, että etenkin muukalaisnuoret (muulasnoored) matkivat ulkonaisesti virolaisnuoria. Virossa on moni asia toisin kuin Suomessa. Neuvostoaikana muukalaiset olivat työväestöä, virolaiset keskiluokkaa ja sivistyneistöä. Kaiken päällä oli sivistymätön ja öykkärimäinen Moskovasta lähetetty ylin johto.
Kun tuo ylin johto on poissa kuvioista on jäljellä vain sivistyneempi virolaisenemmistö ja työläispohjainen muukalaisto.
Suomessa asiat ovat juuri päinvastoin: ruotsinkieliset edustavat sivistystä ja rahaa ja suomenkieliset ovat työläis- tai maalaistaustaisia. Ei siis mikään ihme, ettei ruotsinkielinen halua lapsiaan suomenkieliseen kouluun tai itse mene suomenkieliseen vessaan.
Virossa asia on toisinpäin: venäjänkieliset tunkevat lapsiaan virolaiskouluihin eikä toisinpäin.
Analogisesti siis venäjänkieliset vastaavat suomen suomenkielisiä ja vironkieliset vastaavat suomenruotsalaisia. Ei ihme että suomalaiset puolustavat viron venäjänkielisiä, se on selvää lukkarinrakkautta. - mitä sana
lukkarinsana kirjoitti:
Integraatio on eri asia kuin assimilaatio. Sillehän ei Virossa mitään voi, että etenkin muukalaisnuoret (muulasnoored) matkivat ulkonaisesti virolaisnuoria. Virossa on moni asia toisin kuin Suomessa. Neuvostoaikana muukalaiset olivat työväestöä, virolaiset keskiluokkaa ja sivistyneistöä. Kaiken päällä oli sivistymätön ja öykkärimäinen Moskovasta lähetetty ylin johto.
Kun tuo ylin johto on poissa kuvioista on jäljellä vain sivistyneempi virolaisenemmistö ja työläispohjainen muukalaisto.
Suomessa asiat ovat juuri päinvastoin: ruotsinkieliset edustavat sivistystä ja rahaa ja suomenkieliset ovat työläis- tai maalaistaustaisia. Ei siis mikään ihme, ettei ruotsinkielinen halua lapsiaan suomenkieliseen kouluun tai itse mene suomenkieliseen vessaan.
Virossa asia on toisinpäin: venäjänkieliset tunkevat lapsiaan virolaiskouluihin eikä toisinpäin.
Analogisesti siis venäjänkieliset vastaavat suomen suomenkielisiä ja vironkieliset vastaavat suomenruotsalaisia. Ei ihme että suomalaiset puolustavat viron venäjänkielisiä, se on selvää lukkarinrakkautta.Vai rinnastat sie ukko ruotsikieliset Viron vironkielisiin ja Suomen suomenkieliset Viron venäjänkielisiin! Ja meillä Suomessako ruotsikielinen ei mene suomenkielisten vessaan tai -kouluun. Kas kun et vielä ottanut mukaan juutalaisia ja muslimeja ja vetänyt niistä parallelleja natsisaksaan ja USA:n tai Austraalian gansteripopulaatioon.
Olet täysin hakoteillä! Suomessa puhutaan aivan eripituisesta ajasta ja historiasta Ruotsin kanssa (tai Venäjän kanssa) kuin Virossa Neuvostoliiton kanssa. Virossa ei ole koskaan yritetty sulautta näitä väestöryhmiä toisiinsa eikä integraatiossa ollut kyse Virosta vaan Neuvostoliitosta. Siis sama kuin USA:ssa tai Austraaliassa, väestöpohja muodostuu eräänlaisista monikansallisista irrallisista kriminaalijoukoista jotka taistelevat vaikutusvallasta toisiaan vastaan. Tosin viimeaikoina tilanne on selvästi rauhoittunut (paitsi ehkä juutalaisten osalta). Olisiko mielestäsi Neuvostoliitto pitänyt integroida Viroon?
Ei Suomessa olla lukkarinrakkaudesta kiinnostuneita (mitä muuten ateistiset virolaiset länsimaisesta uskonnon hapatuksesta välittävätkään) vaan siitä miten valtio toimii EU:n sisällä. Tässä Viro on samaa kastia Romanian ja Bulgarian kanssa. - mitä sana
mitä sana kirjoitti:
Vai rinnastat sie ukko ruotsikieliset Viron vironkielisiin ja Suomen suomenkieliset Viron venäjänkielisiin! Ja meillä Suomessako ruotsikielinen ei mene suomenkielisten vessaan tai -kouluun. Kas kun et vielä ottanut mukaan juutalaisia ja muslimeja ja vetänyt niistä parallelleja natsisaksaan ja USA:n tai Austraalian gansteripopulaatioon.
Olet täysin hakoteillä! Suomessa puhutaan aivan eripituisesta ajasta ja historiasta Ruotsin kanssa (tai Venäjän kanssa) kuin Virossa Neuvostoliiton kanssa. Virossa ei ole koskaan yritetty sulautta näitä väestöryhmiä toisiinsa eikä integraatiossa ollut kyse Virosta vaan Neuvostoliitosta. Siis sama kuin USA:ssa tai Austraaliassa, väestöpohja muodostuu eräänlaisista monikansallisista irrallisista kriminaalijoukoista jotka taistelevat vaikutusvallasta toisiaan vastaan. Tosin viimeaikoina tilanne on selvästi rauhoittunut (paitsi ehkä juutalaisten osalta). Olisiko mielestäsi Neuvostoliitto pitänyt integroida Viroon?
Ei Suomessa olla lukkarinrakkaudesta kiinnostuneita (mitä muuten ateistiset virolaiset länsimaisesta uskonnon hapatuksesta välittävätkään) vaan siitä miten valtio toimii EU:n sisällä. Tässä Viro on samaa kastia Romanian ja Bulgarian kanssa.siis kuten jokainen tietää tai voi käydä netistä tarkistamassa nistä termeistä tai käsitteistä löytyy mukavasti määritelmiä rautakaupasta teurastamoon ja virolaisistakin vaikka mihin (sanaleikkiä):
- "Assimilaatio on oman kulttuurin sulauttamista tai sulautumista enemmistökulttuuriin. Tällöin maahanmuuttajat eivät enää käytä omaa kieltään, ja he omaksuvat ..."
- "vähemmistöpolitiikassa kulttuurien sulautuminen"
----------
-"Integraatio tarkoittaa kahden erillisen yhdistämistä tai keräämistä yhdeksi kokonaisuudeksi. "
#
Integraatio merkitsee täyden osallistumisoikeuden, tasa-arvoisuuden ja vammaisten henkilöiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottamista yhteiskunnallisessa ...
grundtvux.internetix.fi/fi/sisalto/liitteet/kka/integraatio.doc
#
Integraatio (määritelmä)
Integraatio (termi). Integraatioratkaisujen avulla yrityksesi sisäiset ja ulkoiset tietolähteet voidaan yhdistää yhdeksi yhtenäiseksi tietämyspohjaksi. ...
------------
Siis integraatio --- melkein mitä vain haluat tarkoittaa. - on suollettava
kansoja. kirjoitti:
yhteen. Toisin on suomessa ruotsalaisvähemmistön kanssa. Joku iltapäivälehti kirjotti että Yle-n tiloissa nousi valtava kohu kun Fst-n työntekijä joutui käyttämään suomalaisen toimittajan kanssa samaa vessaa.
Näin ulkopuolisena en voi ymmärtää miten suomessa jo vuosisatoja asunut vähemmistö karttaa edelleen suomalaisia kuin ruttoa ja ei halua olla missään kontaktissa valtaväestön kanssa.tännekin ja tuotava oma hourupäinen mielipiteensä suomenruotsalaisista Eesti foorumiin. Suomenruotsalaiset eivät karta suomenkielisiä, mutta suuri osa suomalaisista karttaa ruotsinkielisiä ja kadehtii heitä. He ovat suomenkielistenkin kulttuuria rikastuttanut vähemmistö, jolla on oma oikeutettu identiteettinsä. Niinhän sinullakin on: ennakkoluuloisen junttisuomalaisen identiteetti, josta sinä pidät mustin kynsienalusin ja risaiset hampaat irvessä kiinni.
- havainto...
on suollettava kirjoitti:
tännekin ja tuotava oma hourupäinen mielipiteensä suomenruotsalaisista Eesti foorumiin. Suomenruotsalaiset eivät karta suomenkielisiä, mutta suuri osa suomalaisista karttaa ruotsinkielisiä ja kadehtii heitä. He ovat suomenkielistenkin kulttuuria rikastuttanut vähemmistö, jolla on oma oikeutettu identiteettinsä. Niinhän sinullakin on: ennakkoluuloisen junttisuomalaisen identiteetti, josta sinä pidät mustin kynsienalusin ja risaiset hampaat irvessä kiinni.
Ehkä se kuitenkin on niin. Kielikiista Suomessa on suomenkielisten aikaansaannosta, joskin ehkä vähemmistö on siinä aktiivisesti mukana.
Ei ruotsinkieliset karsasta suomenkielisiä, kaipa se on päinvastoin. Suomenkieliset kadehtivat ruotsinkielisiä, tosin aivan turhaan. Olen suomenkielinen, puhun vähän ruotsia, työkavereinani on myös ruotsinkielisiä ja tulen oikein hyvin toimeen heidän kanssaan.
Kieli on kansakunnan rikkaus, kaksi kieltä on enemmän kuin yksi kieli! - alku...
portsukurath kirjoitti:
Eesti integratsiooni sihtasutus kertoo nettisivuillaan valtakunnalliseksi tavoitteeksi sen, että vironkieli tulisi itsestään selväksi asioiden hoitamisen kieleksi maan joka kolkassa. Tarkoituksena ei ole virolaistaa venäläisiä.
Näyttää kuitenkin nyt siltä että venäjänkieliset perheet pistävät lapsensa hyvin mielellään vironkielisiin kouluihin, päinvastaista ei juurikaan tapahdu. Tästä johtuen venäjänkieliset koulut kuihtuvat ja niitä suljetaan sekä yhdistetään vironkielisiin kouluihin koko ajan. Tämä prosessi tuntuu yhä nopeutuvan, tosin ei varmaankaan vahvoilla venäläisalueilla kuten Narvassa.Jospa tämä kieliasia alkaisi mennä omalla painollaan hyvään suuntaan. Myös Venäjää äidinkielenään puhuvat alkaisivat aikaa myöten sopeutumaan vironkielisiksi tai kaksikielisiksi. Silti heidän ei tarvitse menettää omaa venäläistä identiteettiään. Se olisi tasa-arvoinen ja inhimillinen ratkaisu.
Jospa nuorissa ihmisissä olisi ratkaisu asiaan. - kukupai
alku... kirjoitti:
Jospa tämä kieliasia alkaisi mennä omalla painollaan hyvään suuntaan. Myös Venäjää äidinkielenään puhuvat alkaisivat aikaa myöten sopeutumaan vironkielisiksi tai kaksikielisiksi. Silti heidän ei tarvitse menettää omaa venäläistä identiteettiään. Se olisi tasa-arvoinen ja inhimillinen ratkaisu.
Jospa nuorissa ihmisissä olisi ratkaisu asiaan.Kun Virossa saa venäläinen viron kansalaisuuden, hän pysyy kuitenkin venäläisniä, jos Virossa asuva ukrainalainen saa viron kansalaisuuden - se jää ukrainalaisisekski myös tulevaisuudessa. (Virossa viron kansallinen ja viron kansalaisuus on kaksi eri asia). Sikski minua ihmetyttää, että Suomessa on toisin - että kun somaliainen saa suomen kansalaisuuden, hän yhtäkkiä saa suomalaiseksi? ... näin on hämmästyttävä - kaikki kansat on nimittäin ylpeitä omasta alkuperästa... Miksi see otta heiltä pois?
- kansalainen....
kukupai kirjoitti:
Kun Virossa saa venäläinen viron kansalaisuuden, hän pysyy kuitenkin venäläisniä, jos Virossa asuva ukrainalainen saa viron kansalaisuuden - se jää ukrainalaisisekski myös tulevaisuudessa. (Virossa viron kansallinen ja viron kansalaisuus on kaksi eri asia). Sikski minua ihmetyttää, että Suomessa on toisin - että kun somaliainen saa suomen kansalaisuuden, hän yhtäkkiä saa suomalaiseksi? ... näin on hämmästyttävä - kaikki kansat on nimittäin ylpeitä omasta alkuperästa... Miksi see otta heiltä pois?
Ajattelen niin, että Virossa syntynyt "venäläinen" on kuitenkin virolainen, aivan samalla tavalla kuin Suomessa syntynyt "venäläinen" on kuitenkin suomalainen. Eihän syntyperäisellä kansalaisella ole oikeastaan yhteyttä kielen osoittamaan maahan.
Suomessa ei oikeastaan käytetä käsitettä kansallisuus tai sitä käytetään hyvin vähän. Syntyperällä on kyllä merkitystä kansalaisuuden määrittelyssä, mutta poikkeuksia on. Ehkä somaleita sanotaan Suomessa useimmiten somaleiksi, mutta venäläisillä kansallisuus ei tule niin selkeästi esille.
Eikä varsinkaan virolaisilla, mielestäni virolaiset ovat suomalaisten kanssa "kuin samaa kansaa". Virolaiset ovat pidettyjä Suomessa, vain muutama "palstarakki" haukkuu täällä virolaisia.
Esimerkiksi veljeni on asunut lähes koko ikänsä Ruotsissa ja hän on Ruotsin kansalainen. Lisäksi hänellä on ruotsalainen sukunimi. Pidän häntä ruotsalaisena. Suomalaisuus on "karissut" matkan varrella. - isot on luulto svekk
lukkarinsana kirjoitti:
Integraatio on eri asia kuin assimilaatio. Sillehän ei Virossa mitään voi, että etenkin muukalaisnuoret (muulasnoored) matkivat ulkonaisesti virolaisnuoria. Virossa on moni asia toisin kuin Suomessa. Neuvostoaikana muukalaiset olivat työväestöä, virolaiset keskiluokkaa ja sivistyneistöä. Kaiken päällä oli sivistymätön ja öykkärimäinen Moskovasta lähetetty ylin johto.
Kun tuo ylin johto on poissa kuvioista on jäljellä vain sivistyneempi virolaisenemmistö ja työläispohjainen muukalaisto.
Suomessa asiat ovat juuri päinvastoin: ruotsinkieliset edustavat sivistystä ja rahaa ja suomenkieliset ovat työläis- tai maalaistaustaisia. Ei siis mikään ihme, ettei ruotsinkielinen halua lapsiaan suomenkieliseen kouluun tai itse mene suomenkieliseen vessaan.
Virossa asia on toisinpäin: venäjänkieliset tunkevat lapsiaan virolaiskouluihin eikä toisinpäin.
Analogisesti siis venäjänkieliset vastaavat suomen suomenkielisiä ja vironkieliset vastaavat suomenruotsalaisia. Ei ihme että suomalaiset puolustavat viron venäjänkielisiä, se on selvää lukkarinrakkautta.Taidat olla suomenruotsalainen Uuno. Jörn Donner joka puollustaa venäjänkielisiä Virossa on suomenkielinen? Typerä pohjanmaalainen ahvenanmaalainen ålanti juntti.
Suomi taas on tietääkseni pysynnyt puolueettomana eikä ainakaan enemmistö tai ainakaan pääministeri Kiviniemi ei ole tukennut kumpaakaan osapuolta. - sekko arsisti
on suollettava kirjoitti:
tännekin ja tuotava oma hourupäinen mielipiteensä suomenruotsalaisista Eesti foorumiin. Suomenruotsalaiset eivät karta suomenkielisiä, mutta suuri osa suomalaisista karttaa ruotsinkielisiä ja kadehtii heitä. He ovat suomenkielistenkin kulttuuria rikastuttanut vähemmistö, jolla on oma oikeutettu identiteettinsä. Niinhän sinullakin on: ennakkoluuloisen junttisuomalaisen identiteetti, josta sinä pidät mustin kynsienalusin ja risaiset hampaat irvessä kiinni.
Svekko näköjään vaanii RKP-palstalta tännekin. Ei taida Tapio rautalapiolla/Pkg:lla olla elämää netin ulkopuolella. Säälittävä svekko urpo!
Jos juntteja haluaa nähdä niin ei tarvitse kuin Närpiöön ja Jakobstadiin mennä. - olethan sinäerew
havainto... kirjoitti:
Ehkä se kuitenkin on niin. Kielikiista Suomessa on suomenkielisten aikaansaannosta, joskin ehkä vähemmistö on siinä aktiivisesti mukana.
Ei ruotsinkieliset karsasta suomenkielisiä, kaipa se on päinvastoin. Suomenkieliset kadehtivat ruotsinkielisiä, tosin aivan turhaan. Olen suomenkielinen, puhun vähän ruotsia, työkavereinani on myös ruotsinkielisiä ja tulen oikein hyvin toimeen heidän kanssaan.
Kieli on kansakunnan rikkaus, kaksi kieltä on enemmän kuin yksi kieli!Missä asioissa suomenkieliset kadehtivat teitä svekko urpoja? Ei ainakaan urheilussa saatikka missään muussakaan. Ruotsi ei ole mikään kieli vaan ruma saksan murre johon on sekoittunut jotain lukutaidottomien viikingien örvellystä.
- noussu pitta päähä
kansalainen.... kirjoitti:
Ajattelen niin, että Virossa syntynyt "venäläinen" on kuitenkin virolainen, aivan samalla tavalla kuin Suomessa syntynyt "venäläinen" on kuitenkin suomalainen. Eihän syntyperäisellä kansalaisella ole oikeastaan yhteyttä kielen osoittamaan maahan.
Suomessa ei oikeastaan käytetä käsitettä kansallisuus tai sitä käytetään hyvin vähän. Syntyperällä on kyllä merkitystä kansalaisuuden määrittelyssä, mutta poikkeuksia on. Ehkä somaleita sanotaan Suomessa useimmiten somaleiksi, mutta venäläisillä kansallisuus ei tule niin selkeästi esille.
Eikä varsinkaan virolaisilla, mielestäni virolaiset ovat suomalaisten kanssa "kuin samaa kansaa". Virolaiset ovat pidettyjä Suomessa, vain muutama "palstarakki" haukkuu täällä virolaisia.
Esimerkiksi veljeni on asunut lähes koko ikänsä Ruotsissa ja hän on Ruotsin kansalainen. Lisäksi hänellä on ruotsalainen sukunimi. Pidän häntä ruotsalaisena. Suomalaisuus on "karissut" matkan varrella.Olipa taas harvinaisen typerä analyysi itseään täynnä olevalta svekko paskalta. Neuvostovalloittajien jälkeläiset eivät todellakaan koskaan voi olla virolaisia Stalinin vuosien jälkeen.
- virolaisia...
noussu pitta päähä kirjoitti:
Olipa taas harvinaisen typerä analyysi itseään täynnä olevalta svekko paskalta. Neuvostovalloittajien jälkeläiset eivät todellakaan koskaan voi olla virolaisia Stalinin vuosien jälkeen.
Virossa jo kolmannen polven venäläistaustainen on ilman muuta virolainen.
Eihän nykyvenäläiset edes Venäjällä ole millään tavalla vastuussa Stalinin aikaisista tapahtumista.
Tuu pois sieltä juoksuhaudan pohjalta! - titityyyy
virolaisia... kirjoitti:
Virossa jo kolmannen polven venäläistaustainen on ilman muuta virolainen.
Eihän nykyvenäläiset edes Venäjällä ole millään tavalla vastuussa Stalinin aikaisista tapahtumista.
Tuu pois sieltä juoksuhaudan pohjalta!jos se kolmannen polven "virolainen" ei osaa puhua viron kieltä
- tule sinä tänne niin
virolaisia... kirjoitti:
Virossa jo kolmannen polven venäläistaustainen on ilman muuta virolainen.
Eihän nykyvenäläiset edes Venäjällä ole millään tavalla vastuussa Stalinin aikaisista tapahtumista.
Tuu pois sieltä juoksuhaudan pohjalta!Nykyvenäläiset on vastuussa esi-isiensä rikoksista aivan yhtä paljon kuin saksalaisetkin. Tervettä muistuttaa niitä aina välillä siitä ettei tee mieli toistaa niitä.
Venäläistautainen bolsujen jälkeläinen ei koskaa voi olla aito virolainen. Varsinkaan 1940-luvulla suoritettujen raakojen murhien jälkeen.
- Loksa Gümnaasium
Loksalla on virolaisia kolmasosa. Neuvostoliiton aikana tuotiin teollisuus alueille paljon venäläisiä - niin yksinkertaista se on.
Se oli tuon aikainen väestön politiikka - sekoittaa kansat yhdeksi Neuvostoliiton kansaksi.
http://et.wikipedia.org/wiki/Loksa -> Haridus- pukkibäöcvkman
Älä valehtele! Ei siinä ollut kysymys muusta kuin virolaisten venäläistämisesti. Eestipelleillä oli vähän sama tilanne kun Suomessa on pakkoruotsi mutta huomattavasti rajumpana. Neuvosto-Viro mikään kaksikielinen ollut.
- kaksikielinen....
pukkibäöcvkman kirjoitti:
Älä valehtele! Ei siinä ollut kysymys muusta kuin virolaisten venäläistämisesti. Eestipelleillä oli vähän sama tilanne kun Suomessa on pakkoruotsi mutta huomattavasti rajumpana. Neuvosto-Viro mikään kaksikielinen ollut.
Tottakai Neuvostoviro oli kaksikielinen ja sitä Viro on käytännössä edelleen.
Neuvostoaikana hallinnossa puhuttiin enemmän venäjää, mutta aivan tavallnen kansa puhui äidinkieltään. Palveluammateissa puhuttiin paljon viroa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501469
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m155471Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..37453- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402