itse tehty jugurtti

muten vain

tein ajankulukseni jugurttia. oikeasta lehmänmaidosta jota hain suoraan tuottajalta, kreikkalaista jugurttia on mennyt monta purkkia joten tyhjille purkeille tulee käyttöä. laitoin purkkiin kolme ruokalusikallista kreikkalaista jugua kolme lusikallista maitojauhetta ja päälle maitoa niinpaljon että kaiken voi sekoittaa sillä lusikalla, sekoitus huolellisesti ettei jää sattumia. sitten kansi kiinni ja nostetaan ämpäpäriin jossa on pohjalla kuumaa raanavettä sen verran ettei purkki kellu. tarkoitus on saada purkin sisältö kädenlämpöiseksi tai vähän yli elikkä 40 astetta on varmaan sopiva.veden voi vaihtaa kuumempaan että purkin sisältö saavuttaa em lämpötilan. kun lämpötila on sopiva laitan purkin styroksiseen kylmälaukkuun johon olen laittanut neljään jugupurkkiin niin kuumaa vettä kun raanasta tulee, sitten pari froteepyyhettä päälle ja kansi kiinni sekä nostan uunille, 12 tuntia ja sitten esim kylmällä vedellä jäähdytys ja jääkaappiin odottamaan nauttimista. ehkä lämmin maito olisi paras mutta nykyinen lypsyteniikka asettaa määrättyjä rajoituksia sen asian suhteen. kaupasta ostetusta maidosta tulee varmasti ihan kelvollista ainahan kermaa voi lisätä makutottumustensa mukaan. kuukkelilla löytyy paljonkin hyviä ohjeita jugujen vaimistamiseksi kotioloissa. herkullisia jugurttihetkiä ja onnistumisen iloa.

16

3006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aiheesta..

      Itsekin olen aikeissa tehdä jugurttia, mutta miksi siihen laitetaan maitojauhetta?

      • muten vain

        ekalla kerraiia tein pelkästä maidosta siitä tuli mielestäni liian löysää. nyt rakenne on samanlaista kuin kaupasta ostettu. maitojauhe näkyi olleen noissa netin ohjeissa monessa mukana siitä se tuli. monessa ohjeessa kehotettiin maito keittämään , seuraavalla kerralla kokeilen sitä, saas nähdä mitä se vaikuttaa. syötävää tämä tuntuu olevan, ehkä aavistuksen happamempaa kuin lidllstä ostettu. kovin suurista taloudellisista arvoista ei tässä ole kysymys koska kaupassa maksaa 2,39€ ja maitolitralle voi laskea1€ litrahinnan mutta pitää opetella aina jotain uutta. pakko lopettaa tekee mieli,nam.


      • etunsa..
        muten vain kirjoitti:

        ekalla kerraiia tein pelkästä maidosta siitä tuli mielestäni liian löysää. nyt rakenne on samanlaista kuin kaupasta ostettu. maitojauhe näkyi olleen noissa netin ohjeissa monessa mukana siitä se tuli. monessa ohjeessa kehotettiin maito keittämään , seuraavalla kerralla kokeilen sitä, saas nähdä mitä se vaikuttaa. syötävää tämä tuntuu olevan, ehkä aavistuksen happamempaa kuin lidllstä ostettu. kovin suurista taloudellisista arvoista ei tässä ole kysymys koska kaupassa maksaa 2,39€ ja maitolitralle voi laskea1€ litrahinnan mutta pitää opetella aina jotain uutta. pakko lopettaa tekee mieli,nam.

        Itse tehdyssäö on etuna esim rasvaisuuden hallitseminen. Mikäli haluaa rasvatonta on kaupan jogurtti lähinnä kiisseliä koska käytetty sakeuttamisaineita ja turkkilainen rasvaton on aitoa, mutta aika kallista eikä sitä saa läheskään joka kaupasta. Rasvaisempaa haluavat voivat lisätä kermaa vastaavasti:D


      • muten vain
        etunsa.. kirjoitti:

        Itse tehdyssäö on etuna esim rasvaisuuden hallitseminen. Mikäli haluaa rasvatonta on kaupan jogurtti lähinnä kiisseliä koska käytetty sakeuttamisaineita ja turkkilainen rasvaton on aitoa, mutta aika kallista eikä sitä saa läheskään joka kaupasta. Rasvaisempaa haluavat voivat lisätä kermaa vastaavasti:D

        noin 20 tuntia styroksilaatikossa muhittuaan jugu valmistui, neljä purkkia tuli. seurana oli viisi purkkia kuumaa vettä antamassa lämpöä. pinnalle nousi kermaa jonka mätkäytin yhdestä purkista kukkakaalin ja ruusukaalin päälle paistinpannulle antamaan vähän kaaliin makua ja hyvää tulikin. olin niitä voissa makuuttanut pannulla sen verran että olivat lähes pehmeitä,oikeat kokit osaisivat sanoa varmaan sen kypsyyden ranskaksikin.


    • Olen valmistanut viiliä ja kefiiriä oikeasta lehmänmaidosta ja niiden valmistus on sikäli helppoa että ne valmistuvat huoneenlämmössä. Kefiiriä valmistettaessa kuumennan maidon ja kefiirin siemenen ensin huoneenlämpoisiksi mutta viiliä ei tarvitse edes lämmittää, se kun lisää viiliä purkkiin ja päälle maitoa.

      Edellyttääkö kreikkalaistyyppinen jugurtti lämpötilan jatkuvaa ylläpitämistä? Mitä mieltä olet?

      • muten vain

        toistaiseksi olen käyttänyt styroksilaatikkoa johon vaihdoin kerran kuuman veden välillä. loppulämpotila noin 40 astetta arviolta. jotkut ohjeet neuvovat tekemään sähköuunissa joka lämmitetty 50 asteiseksi sen jälkeen pelkkä valo. tärkeintä lienee vedottomuus ja lämmön pysyminen noin 40 asteen paikkeilla. joissakin ohjeissa kehotetaan maitoa keittämään, jopa hiukan kasaankin. täytyy tuonnempana kokeilla eri variaatioita. kyllä varmasti tämäkin valion ja danonen sokerilöllöt voittaa, sanokoon partasen hanna mitä tahansa.


      • Jogurttia 50 ltr/v.
        muten vain kirjoitti:

        toistaiseksi olen käyttänyt styroksilaatikkoa johon vaihdoin kerran kuuman veden välillä. loppulämpotila noin 40 astetta arviolta. jotkut ohjeet neuvovat tekemään sähköuunissa joka lämmitetty 50 asteiseksi sen jälkeen pelkkä valo. tärkeintä lienee vedottomuus ja lämmön pysyminen noin 40 asteen paikkeilla. joissakin ohjeissa kehotetaan maitoa keittämään, jopa hiukan kasaankin. täytyy tuonnempana kokeilla eri variaatioita. kyllä varmasti tämäkin valion ja danonen sokerilöllöt voittaa, sanokoon partasen hanna mitä tahansa.

        Älä edes kiehauta! Nosta maidon lämpö lähelle kiehumapistettä ja anna sitten jäähtyä reiluun 30 asteeseen (37 astetta on optimi). Sekoittaessasi siemenen, tee se rauhallisin liikkein, ei vispaamalla eikä vatkaamalla. Lämpö ja nimenomaa vedottomuus ovat tärkeimmät tekijät. Sen vuoksi välimeren maissakin jogurtin tekoastiat fyllätään moninkertaisin peittein prosessin ajaksi. Maitojauheen käyttö on suositeltavaa nimenomaa paksumpaa jogurttia tehtäessä.
        Omatekoiseen paksuun jogurttiin voit lisätä hieman hunajaa ja erilaisia marjoja, näin saat erittäin maukasta ja terveellistä välipalaa.


      • muten vain
        Jogurttia 50 ltr/v. kirjoitti:

        Älä edes kiehauta! Nosta maidon lämpö lähelle kiehumapistettä ja anna sitten jäähtyä reiluun 30 asteeseen (37 astetta on optimi). Sekoittaessasi siemenen, tee se rauhallisin liikkein, ei vispaamalla eikä vatkaamalla. Lämpö ja nimenomaa vedottomuus ovat tärkeimmät tekijät. Sen vuoksi välimeren maissakin jogurtin tekoastiat fyllätään moninkertaisin peittein prosessin ajaksi. Maitojauheen käyttö on suositeltavaa nimenomaa paksumpaa jogurttia tehtäessä.
        Omatekoiseen paksuun jogurttiin voit lisätä hieman hunajaa ja erilaisia marjoja, näin saat erittäin maukasta ja terveellistä välipalaa.

        heureka, nyt se valmistustapa löytyi. tilamaito kattilaan liedelle sekoitetaan pari ruokalusikallista maitojauhetta litraa kohti ja sekoitetaan ettei tartu pohjaan. itse keitin noin 10 min mutta ei varmasti haittaa vaikka enemminkin että se menisi kasaan. sekoittaminen on tärkeää ettei tartu pohjaan ja on varottava ylituloa esim. korkeintaan 3litraa maitoa 5litran kattilaan.siementä tarvitaan myös noin pari ruokalusikallista litraa kohti ja se lämmitetään noin 40asteiseksi esim tiskialtaassa,mieluummin vähän alle kuin yhtään yli, itse käytin kreikkalaista maustamatonta jugurttia jota saa lidlistä. kun kyllästyt keittämään maitoa ja vahtimaan yli kuohumista sekä pohjaanpalamista voit nostaa sen jäähtymään joko omia aikojaan taikka kylmään veteen kuitenkin huolehtien sekoittamisesta ja siitä ettei lämpö laske alle 40asteen. kun kaikki on oikeassa lämpötilassa laitetaan siemen maidon sekaan ja sekoitetaan mutta ei vispata. laitoin maidon tyhjentyneisiin ja hyvin pestyihin litran jugurttipurkkeihin jähmettymään. otin sähköuunista kaiken irtonaisen ulos ja lämmön 50asteeseen puoleksi tunniksi siten että kun purkit olivat valmiina oli uunikin ok. sitten ritilä puoleenväliin uunia purkit ritilälle lämpö pois ainoastaan valo jätetään että maihappobakteeri näkee toimia annettujen ohjeiden mukaan.annetaan muhia uunissa 8-10 tuntia ja sen jälkeen purkit kylmään veteen valo sammuksiin,puolisen tuntia ja purkit jääkaappiin yön yli. näin minä sen tällä kertaa tein ja ellei luontainen vaatimattomuuteni estäisi sanoisin että tästä tuli parempaa kuin alkuperäisestä.


      • muten vain
        muten vain kirjoitti:

        heureka, nyt se valmistustapa löytyi. tilamaito kattilaan liedelle sekoitetaan pari ruokalusikallista maitojauhetta litraa kohti ja sekoitetaan ettei tartu pohjaan. itse keitin noin 10 min mutta ei varmasti haittaa vaikka enemminkin että se menisi kasaan. sekoittaminen on tärkeää ettei tartu pohjaan ja on varottava ylituloa esim. korkeintaan 3litraa maitoa 5litran kattilaan.siementä tarvitaan myös noin pari ruokalusikallista litraa kohti ja se lämmitetään noin 40asteiseksi esim tiskialtaassa,mieluummin vähän alle kuin yhtään yli, itse käytin kreikkalaista maustamatonta jugurttia jota saa lidlistä. kun kyllästyt keittämään maitoa ja vahtimaan yli kuohumista sekä pohjaanpalamista voit nostaa sen jäähtymään joko omia aikojaan taikka kylmään veteen kuitenkin huolehtien sekoittamisesta ja siitä ettei lämpö laske alle 40asteen. kun kaikki on oikeassa lämpötilassa laitetaan siemen maidon sekaan ja sekoitetaan mutta ei vispata. laitoin maidon tyhjentyneisiin ja hyvin pestyihin litran jugurttipurkkeihin jähmettymään. otin sähköuunista kaiken irtonaisen ulos ja lämmön 50asteeseen puoleksi tunniksi siten että kun purkit olivat valmiina oli uunikin ok. sitten ritilä puoleenväliin uunia purkit ritilälle lämpö pois ainoastaan valo jätetään että maihappobakteeri näkee toimia annettujen ohjeiden mukaan.annetaan muhia uunissa 8-10 tuntia ja sen jälkeen purkit kylmään veteen valo sammuksiin,puolisen tuntia ja purkit jääkaappiin yön yli. näin minä sen tällä kertaa tein ja ellei luontainen vaatimattomuuteni estäisi sanoisin että tästä tuli parempaa kuin alkuperäisestä.

        aina paranee. tein seuraavan satsin muuten samoin kuin viimeksi mutta keitin maitoa noin 25 minsaa ja jätin maitojauheen pois koska se ei kuulu mielestäni jugurttiin ja edellisillä kerroilla vaikka lisäsin sen maitoon ennen keittämistä osa oli syödessä jugupurkin pohjalla kuin hiekka yhteiskunnan rattaissa. mutta ei maitojauhetta ei ongelmaa. lopputulos oli tällä kertaa maultaa miedompi kuin edellisilla kerroilla mutta aivan kiinteää ja raikasta.

        kuukkelista kattelin ohjeita ja monessa kiellettiin maitoa keittämästä kuitenkin ilman perusteluja syistä. jos joku osaisi valaista tässä asiassa olisin kiitollinen vaikka laittamalla linkin ohjeeseen tai neuvoon jossa käsitellään ravitsemusta.


      • muten vain
        muten vain kirjoitti:

        aina paranee. tein seuraavan satsin muuten samoin kuin viimeksi mutta keitin maitoa noin 25 minsaa ja jätin maitojauheen pois koska se ei kuulu mielestäni jugurttiin ja edellisillä kerroilla vaikka lisäsin sen maitoon ennen keittämistä osa oli syödessä jugupurkin pohjalla kuin hiekka yhteiskunnan rattaissa. mutta ei maitojauhetta ei ongelmaa. lopputulos oli tällä kertaa maultaa miedompi kuin edellisilla kerroilla mutta aivan kiinteää ja raikasta.

        kuukkelista kattelin ohjeita ja monessa kiellettiin maitoa keittämästä kuitenkin ilman perusteluja syistä. jos joku osaisi valaista tässä asiassa olisin kiitollinen vaikka laittamalla linkin ohjeeseen tai neuvoon jossa käsitellään ravitsemusta.

        ilman lisäaineita, vain pelkkää maitoa jota keitetään 25minsaa sitten jäähdytetään 40 asteiseksi samoin juuri. sitten sähköuuniin kuten tuolla alkupuolella olen kertonut. se että keitän maitoa kasaan antaa sen edun ettei valmiista tuotteesta tarvi mitään valutella, ilman keittämistäkin onnistuu mutta ilmeisesti herasta tulee maitopeilarin makua, joka jää keittoprosessin myötä pois.


      • jugenautö
        muten vain kirjoitti:

        heureka, nyt se valmistustapa löytyi. tilamaito kattilaan liedelle sekoitetaan pari ruokalusikallista maitojauhetta litraa kohti ja sekoitetaan ettei tartu pohjaan. itse keitin noin 10 min mutta ei varmasti haittaa vaikka enemminkin että se menisi kasaan. sekoittaminen on tärkeää ettei tartu pohjaan ja on varottava ylituloa esim. korkeintaan 3litraa maitoa 5litran kattilaan.siementä tarvitaan myös noin pari ruokalusikallista litraa kohti ja se lämmitetään noin 40asteiseksi esim tiskialtaassa,mieluummin vähän alle kuin yhtään yli, itse käytin kreikkalaista maustamatonta jugurttia jota saa lidlistä. kun kyllästyt keittämään maitoa ja vahtimaan yli kuohumista sekä pohjaanpalamista voit nostaa sen jäähtymään joko omia aikojaan taikka kylmään veteen kuitenkin huolehtien sekoittamisesta ja siitä ettei lämpö laske alle 40asteen. kun kaikki on oikeassa lämpötilassa laitetaan siemen maidon sekaan ja sekoitetaan mutta ei vispata. laitoin maidon tyhjentyneisiin ja hyvin pestyihin litran jugurttipurkkeihin jähmettymään. otin sähköuunista kaiken irtonaisen ulos ja lämmön 50asteeseen puoleksi tunniksi siten että kun purkit olivat valmiina oli uunikin ok. sitten ritilä puoleenväliin uunia purkit ritilälle lämpö pois ainoastaan valo jätetään että maihappobakteeri näkee toimia annettujen ohjeiden mukaan.annetaan muhia uunissa 8-10 tuntia ja sen jälkeen purkit kylmään veteen valo sammuksiin,puolisen tuntia ja purkit jääkaappiin yön yli. näin minä sen tällä kertaa tein ja ellei luontainen vaatimattomuuteni estäisi sanoisin että tästä tuli parempaa kuin alkuperäisestä.

        hmmm...uunihan jäähtyy nopeasti, mitä älyä on pitää niitä purkkeja8-10h kylmäs uunis?


    • ariok

      Olen kans kokeillut kerran, mä laitoin jogurtin tekeytymään termospulloon, kun olin ensin sen lämmittänyt 40 asteeseen. Yön yli siellä ja sit jääkaappiin. Helppo näin!

      • muten vain

        seuraavaan satsiin laitan varmaan kermaa että ollaan lähempänä alkuperäisen rasvamäärää. maitojauheen lisäyskin vähän taas kiinnostaa josko sitä pitää antaa pitempään muhia pienessä maitomäärässä ennen keittämistä/lämmittämistä. syy miksi käytän sähköuunia on tekeytymiseen on käyttämäni tyhjentyneet jugu purkit(1kg) joiden kansi mahdollistaa pitempiaikaisen(10pv) säilytyksen jääkaapissa.


      • mutenvain
        muten vain kirjoitti:

        seuraavaan satsiin laitan varmaan kermaa että ollaan lähempänä alkuperäisen rasvamäärää. maitojauheen lisäyskin vähän taas kiinnostaa josko sitä pitää antaa pitempään muhia pienessä maitomäärässä ennen keittämistä/lämmittämistä. syy miksi käytän sähköuunia on tekeytymiseen on käyttämäni tyhjentyneet jugu purkit(1kg) joiden kansi mahdollistaa pitempiaikaisen(10pv) säilytyksen jääkaapissa.

        tätä voi tehdä näillä ohjeilla myös rasvattomasta maidosta. se maksaa lidlissä 0,67€ litralta.

        maito lämmitetään 42 asteiseksi korkeintaan eittei juuri kuole. muuten samoin kuin edellä on esitetty. tulos muistuttaa vanhan ajan kokkelipiimää.


      • muten vain
        mutenvain kirjoitti:

        tätä voi tehdä näillä ohjeilla myös rasvattomasta maidosta. se maksaa lidlissä 0,67€ litralta.

        maito lämmitetään 42 asteiseksi korkeintaan eittei juuri kuole. muuten samoin kuin edellä on esitetty. tulos muistuttaa vanhan ajan kokkelipiimää.

        ohjeet tiivistettynä: maitoa 8 litraa maitojauhetta noin 150gr joka sekoitetaan maitoon ja annetaan pari tuntia huoneen lämmössä sekoittaen välillä imeytyä maitoon.

        puoli litraa kreikkalaista tai partaäijää sekoitetaan maitoon joka on lämmitetty 37-42 asteen välille. jugu kannattaa sekoittaa ensin pieneen määrään maitoa ensin ettei jää möykkyihin.

        sitten maitoseos astioihin, joko tyhjentyneisiin maitopurkkeihin tai tyhjiin litran jugu purkkeihin ja sähköuuniin tuulensuojaan.

        sähköuuni pidetään 15 min 50 asteen lämmöllä, sitten lämpö pois ja vain valo jätetään. 12 -24 tuntia eteenpäin riippuen siitä kuinka hapanta halutaan.



        maito purkit voi sulkea purkinsulkijalla tai nitojalla. säilyy jääkaapissa 5pv, jos on jugu purkit käytössä kansi huolella kiinni.


        voi tehdä rasvattomasta (kurrista), helpoin tapa. tai oikeasta maidosta, mutta se vaatii välillä sekoituksen koska rasva nousee pintaan, ehkä 5 tuntia uuniin laiton jälkeen on hyvä sekoitusaika. samoin oikeasta maidosta on sekoitus helpointa tehdä jos astioina on käytetyt kreikkalaisen jugun purkit.


        määrää voi suurentaa tahi pienentää tarpeidensa mukaan,. minulla ratkaisee asian hyvä 10 litran teräskattila.


        tarvitaan lämpömittari, ehkä tiukantullen kuumemittari käy kunhan ei liian kuumaan työnnä että rikkoutuu. jostain on kulkeutunut minulle 30cm pitkä lasinen mittari jollaisia saa varmaan viininteko tarvikkeita ym askartelu liikkeistä.

        näihin kuviin ja tunnelmiin,nam


    • Anonyymi

      En tiedä muista taloyhtiöistä, mutta meidän kerrostalossamme asuntojen saunojen peruslämpötilaksi on säädetty tasan se optimaalinen 42,0°, jonka jortti valmistuakseen vaatii, joten laitoin jorttipurkin yöksi lauteille, ja aamulla tuotos oli valmis jääkaapitettavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe