Tähystys nukutuksessa vai mitä hittoa

voihanpaska

Hei, olisin nyt kysynyt kokemuksia gastroskopiasta nukutuksessa. Kun minulle luvattiin sellainen, mutta olisin kuitenkin joutunut nielemään letkun hereillä, ennen kun uni olisi tullut. Miten hemmetissä mahdollista jos pahan paniikkihäiriön ja oksennuskammon takia nukutuksen sain, etä sitten joutuisin kuitenkin sen letkun nielaisemaan, se alkuhan siinä pahin on!
Onko kenelläkään kokemusta, että voidaanko tehdä oikeasti alusta loppuun anestesiassa?
Tiedän että henki-ja ruokatorvi kulkevat vierekkäin, mutta onko oikeasti vaara, että letku kokeneella tekijällä menisi henkitorveen, jos potilas on unessa?
Entä missä tehdään nukutuksessa tähystys, tietääkö kukaan?

7

6338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *

Mut on tähystetty kahdesti nukutuksessa; molemmilla kerroilla sain kanyylin kämmenselkään, nopsasti tuli uni ja vasta sen jälkeen olivat käyneet toimeen. En siis niellyt letkua hereillä enkä muutenkaan tiennyt koko toimenpiteestä mitään. Hengitysputki käsittääkseni laitetaan aina kun nukutetaan kunnolla; mulla jälkikäteen oli kurkku päivän verran vähän arka ja yskitti kovasti, ei muuta. Mut ainakin mulla homma sujui niin, etten hereillä ollessani saanu suuhuni mitään. Tässä saattaisi olla eroa sen välillä, tehdäänkö ihan oikeassa anestesiassa vai humautuksessa, siis kevytnukutuksessa..?? En kyllä ole varma!

• voihanpaska

Kiitokset vastauksestasi, tiedätkö minkätyyppinen nukutus sinulle tehtiin? Eli oliko kevythumaus tms? Nukutuksessa laitetaan joko happiviikset nenään tai happinaamari, näin olen kuullut ja minulle on tehty pari muuta operaatiota nukutuksessa, jolloin on käytetty tuota happinaamaria. Miten heräsit, olitko tokkurainen, pahoinvoiva tms, ja pääsitkö kotiin samana päivänä?
        Hitto kun on paniikki, mutta toimenpide pakko tehdä. Voisin mennä yksityisellekin, kun vain saisin sen nukutuksen alusta loppuun..

• tähystetty juuri
        voihanpaska kirjoitti:

Kiitokset vastauksestasi, tiedätkö minkätyyppinen nukutus sinulle tehtiin? Eli oliko kevythumaus tms? Nukutuksessa laitetaan joko happiviikset nenään tai happinaamari, näin olen kuullut ja minulle on tehty pari muuta operaatiota nukutuksessa, jolloin on käytetty tuota happinaamaria. Miten heräsit, olitko tokkurainen, pahoinvoiva tms, ja pääsitkö kotiin samana päivänä?
        Hitto kun on paniikki, mutta toimenpide pakko tehdä. Voisin mennä yksityisellekin, kun vain saisin sen nukutuksen alusta loppuun..

itse tilasin aikaa vatsan tähystykseen yksityisestä sairaalasta, hoitaja oli siellä hyvin napakkana että menet ensin kokeilemaan julkiselle onnistuuko tähystys. Melkein itkin kun yksityisestä tyrmättiin heti haluni nukutukseen, siinä on omat riskinsä ym. ym. Tosin minut on nukutettu aiemminkin enkä ole riskipotilas nukutuksen näkökulmasta. No sitten menin julkiselle , sain ottaa Diapam tbl 2 - 3 tuntia ennen tähystystä ja täytyy sanoa, että hienosti kaikki meni. Kun se ei todellakaan kestä kuin noin 5 minuuttia!! Eikä tarvinnut maksaa montaa sataa euroa. Hienointa oli juuri se, että se on hetkessä ohi. Nyt ajattelenkin, ettei moisen vuoksi kannata nukuttaa. Minä en suinkaan oksentanut kertaakaan, vain yökin. Ja silloin kun letku oli mahassa ja paikallaan, ei se tuntunut yhtään pahalta. Otin nielupuudutuksen, se oli myös hyvä. Ajattele että olet kyllä osaavissa käsissä eikä ole aihetta panikoida. Ja kun tähystystä aloitetaan voit ajatella että tämä on kohta jo ohi! Vosin jopa sanoa , Pyydä diapam tai vastaava ennen toimenpidettä, tärkeintä on se, että makaat tutkimuksen aikana rentona niin kaikki sujuu hienosti.

• tehdään..

nukutuksessa ainakin Terveystalossa, Mehiläisessä ja Diacorissa ja olikohan vielä Sympatum.

• *

Mut nukutettiin molemmilla kerroilla ihan kunnolla, ei siis humautuksessa. Ekalla kerralla heräsin nopeesti ja oisin ollu valmis lähtemään kotiin suht heti, toisella kerralla taas voin pahoin ja oksensinkin herättyäni (johtui varmaan siitä, kun olin joutunut juomaan suoliston tyhjennyslitkut, useamman litran, ja niitä taisi olla vielä jossain sisuksissa jemmassa). Pelkkään gastroskopiaan kun riitti yön yli-paasto niin ei ollut rankkaa ollenkaan, toinen kierros tyhjennyksineen, enemmällä syömättömyydellä ja ylipäänsä pidemmällä nukutuksella otti vähän kovemmille. Molemmilla kerroilla pääsin kuitenkin sairaalasta lähtemään about parin tunnin kuluessa.

• rt

humautusnukutuksessakaan mitään tunne - sama systeemi kuin muksuilla
      laitetaan putket korviin. Kerran tehty - kannattaa mennä ilman muuta!
      turhaan sitä itseään rääkkää pelkällä nielupuudutus rauhoitttava täjhystyksellä.
      Rauhoittava ei sitä paitsi aina osu ihan kohdalleen joten se siitä sen vaikutksesta
      (kokemusta on tästäkin).

Siinä päässä on kamera ja lääkäri näkee kyllä kumpaan suuntaan se menee.
      eli ei änkee sitä letkua sinne missä näkyy äänihuulet!

• zanettt

Kyllä on tähystys tehty mulle nukutuksessa jo 15 vuotta sitten. Että eiköhän nyt luulisi vielä paremmin jo saavan nukutuksessa tähystyksen kuin silloin. Mulle tehtiin tähystys Savonlinnan keskussairaalassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      215
      2856
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      129
      2780
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1796
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1352
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      67
      1351
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      876
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      843
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      833
    Aihe