Katuvalot

Hakrute4

Kaupungit ja tielaitos yrittävät säästää vaihtamalla sammuneita lamppuja vain tarpeeksi isoissa ryhmissä. Eli pitää olla pimeä alue ennen kuin lähetetään lampun vaihtajat.

Ratkaisu on käyttää vähintään kahta lamppua per pylväs, joista toinen palaa ja toinen syttyy heti ensimmäisen loppuun palettua.

Lisäksi sähkökatkojen ja molempien lamppujen vian varalta pylväässä on syytä olla taskulampun tehoinen led-lamppu, joka toimii pattereilla tai akulla. Kauempaa se antaa edes kiintopisteitä. Koska ledin käyttöikä laskee rajusti korkeamman lämpötilan myötä, ledin on syytä olla tarpeeksi kaukana varsinaisista lampuista elleivät nekin ole ledeistä koostuvia. Poikkeukselliseen tilanteeseen tarkoitetulle led-lampulle sopii väriksi vihreä tai punainen jotta saavutetaan parempi hyötysuhde.

6

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittäjä---

      Täällä maalla matkailuyritystä pitävänä ei ole lampun lamppua.
      Kiinteistöveroja kuitenkin maksan yli 2500€ vuodessa. vastineeksi ei tule aurausta , valoja eikä muutakaan tienhoitotoimenpiteitä.
      Jos lunta tulee niin aamulla aikaisin vaat traktori käymään ja auraamaan...
      näin monella muullakin

      • Hakrute4

        "Täällä maalla matkailuyritystä pitävänä ei ole lampun lamppua. "

        Kaupasta voi ostaa kohtuu halpoja aurinkoladattavia led lamppuja, joita voi itse pistää tien varteen muutamiin kohtiin kiintopisteiksi. En tiedä myydäänkö mitenkään suunnattuja vai pelkästään ympäriinsä säteileviä.

        Toivottavasti markkinoilla on valo, jossa on 2 erikseen suunnattavaa lamppua (jos valo on heikko, niin tulo- ja menosuuntaan) ja aurinkopaneeli 10m johdon päässä jotta sen saa vähän aurinkoisempaan paikkaan kuin missä itse lamput ovat. Ja valo, joka toimii tuulen voimalla ja jossa minuutin energian varastoiva kondensaattori tasoittaa tuulen vaihtelun vaikutuksia.

        Kun tielaitoksen ja kuntien herrat näkee muutamia sellaisia, niin ehkä he hankkivat niitä virallisesti.


      • Auto Masentaja 2
        Hakrute4 kirjoitti:

        "Täällä maalla matkailuyritystä pitävänä ei ole lampun lamppua. "

        Kaupasta voi ostaa kohtuu halpoja aurinkoladattavia led lamppuja, joita voi itse pistää tien varteen muutamiin kohtiin kiintopisteiksi. En tiedä myydäänkö mitenkään suunnattuja vai pelkästään ympäriinsä säteileviä.

        Toivottavasti markkinoilla on valo, jossa on 2 erikseen suunnattavaa lamppua (jos valo on heikko, niin tulo- ja menosuuntaan) ja aurinkopaneeli 10m johdon päässä jotta sen saa vähän aurinkoisempaan paikkaan kuin missä itse lamput ovat. Ja valo, joka toimii tuulen voimalla ja jossa minuutin energian varastoiva kondensaattori tasoittaa tuulen vaihtelun vaikutuksia.

        Kun tielaitoksen ja kuntien herrat näkee muutamia sellaisia, niin ehkä he hankkivat niitä virallisesti.

        Minä en tarvitse tievalaistusta ollenkaan ja katuvalaistustakin vain satunnaisesti.
        Aina kun kuljen tiellä, minulla on valaisin mukanani. Uleensä kaksi eteenpäin ja ainakin kaksi taaksepäin. Yhdistettynä samaan autoon. Jalan kulkiessani en tarvitse valoja. Maalla kasvaneena osaan kulkea tietä pitkin ilman valojakin.
        Turhan maantie- ja katuvalaistuksen sammuttaminen säästäisi valtavasti sähköä ja pienentäisi sähkö- ja tienrakennuslaitosten voittoja. Siksipä siihen ei tullakaan koskaan ryhtymään. Pienenisi päättäjien osingot, bonukset ja voitelurahat. Maassa maan tavalla.


      • Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Minä en tarvitse tievalaistusta ollenkaan ja katuvalaistustakin vain satunnaisesti.
        Aina kun kuljen tiellä, minulla on valaisin mukanani. Uleensä kaksi eteenpäin ja ainakin kaksi taaksepäin. Yhdistettynä samaan autoon. Jalan kulkiessani en tarvitse valoja. Maalla kasvaneena osaan kulkea tietä pitkin ilman valojakin.
        Turhan maantie- ja katuvalaistuksen sammuttaminen säästäisi valtavasti sähköä ja pienentäisi sähkö- ja tienrakennuslaitosten voittoja. Siksipä siihen ei tullakaan koskaan ryhtymään. Pienenisi päättäjien osingot, bonukset ja voitelurahat. Maassa maan tavalla.

        Mihinköhän motarillakin valoja tarvitaan ??? Ei ole edes vastaantulevaa liikennettä. Ettei törmää jalankulkijaan, fillariin tai mopoon. No mitä vittua ne siellä tekee.


      • etelänpelle
        Hakrute4 kirjoitti:

        "Täällä maalla matkailuyritystä pitävänä ei ole lampun lamppua. "

        Kaupasta voi ostaa kohtuu halpoja aurinkoladattavia led lamppuja, joita voi itse pistää tien varteen muutamiin kohtiin kiintopisteiksi. En tiedä myydäänkö mitenkään suunnattuja vai pelkästään ympäriinsä säteileviä.

        Toivottavasti markkinoilla on valo, jossa on 2 erikseen suunnattavaa lamppua (jos valo on heikko, niin tulo- ja menosuuntaan) ja aurinkopaneeli 10m johdon päässä jotta sen saa vähän aurinkoisempaan paikkaan kuin missä itse lamput ovat. Ja valo, joka toimii tuulen voimalla ja jossa minuutin energian varastoiva kondensaattori tasoittaa tuulen vaihtelun vaikutuksia.

        Kun tielaitoksen ja kuntien herrat näkee muutamia sellaisia, niin ehkä he hankkivat niitä virallisesti.

        en oo tiennykkään että Utsjoella paistaa aurinko läpi vuoden,tarttee lähtee kattoo minkäslaiset paneelit Jounilla on


    • "Kaupungit ja tielaitos yrittävät säästää vaihtamalla sammuneita lamppuja vain tarpeeksi isoissa ryhmissä. Eli pitää olla pimeä alue ennen kuin lähetetään lampun vaihtajat. "

      Olet ymmärtänyt tuon ryhmävaihdon väärin. Oikeasti siinä vaihdetaan kaikki lamput määrävälein, riippumatta siitä ovatko lamput loppuunpalaneita vai eivät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe