yel

foto-graali

olen luultavasti perustamassa valokuvausalan yritystä ja olen elämäni aikana maksanut yelliä jo yrittäjätaustani takia ihan tarpeeksi, miettii et saakohan niitä rahoja ikuna takaisin??

No sitten mietin pikku päässäni, kun yel raja on 6700 about vuodessa, minkä yli tienaamalla täytyy yel ottaa.
No kuvaukseni olisi varmaan aika pientä, niin että juuri leivässä pysyy, lähinnä terveydenkin kannalta terapeuttista.
En halua yelliä maksaa, vaan siirtäisin jonkun kympin kk tilille, jotka sitten käytettäissä eläkeikäisenä.

Mietinkin onisikohan mahdollista jos kuitenkin vuosituloni olisivat jotain 12-15 000, niin pilkkoa ne ja hajauttaa kahteen toiminimeen ja pitääköhän sitten maksaa yel jos kummassakin yrityksessä yel jää alle tuon rajan??!!
Vai lasketaankohan ne yhteen eikä vois keplotella??
ÄRSYTTÄÄ vaan maksella tuota yel maksua, lähes 10 vuotta oon joskus maksanu, ne olivat aivan hirveitä!!

4

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksinyrittäjä

      eläkettä nostaa aikanaan, niin yel-maksuja on syytä maksaa. Nämä vapaaehtoiset eläkkeethän kattavat vain 5-10 vuotta. Muutamalla kympillä kuussa ei sekään kartu.

      Yel on myös sosiaaliturvasi. Eli jos sairastut, niin päivärahasti maksetaan yel-työtulon mukaan. Missään tapauksessa yel-maksuissa ei kannata 'säästellä'. Säästöähän se ei pitkällä tähtäyksellä ole, päinvastoin.

      Yel-maksut ovat kylläkin järkyttävän suuria. Mutta ei auta kuin itkeä ja maksaa;)

      • ******

        "Yel on myös sosiaaliturvasi. Eli jos sairastut, niin päivärahasti maksetaan yel-työtulon mukaan. Missään tapauksessa yel-maksuissa ei kannata 'säästellä'. Säästöähän se ei pitkällä tähtäyksellä ole, päinvastoin. "

        Olet osittain oikeassa, sairauspäiväraha maksetaan ylellin mukaan vai jos YELLI SUUREMPI KUIN PALKKA, JOS PALKKA SUUREMPI NIIN MAKSETAAN SEN MUKAAN.

        Eläkettä varten yelli ei TODELLAKAAN ole järkevä ratkaisu. Jokainen voi ylel-laskurilla laskea paljon sitä eläkettä kertyy, minkin suuruisen maksun mukaan.


      • 53v
        ****** kirjoitti:

        "Yel on myös sosiaaliturvasi. Eli jos sairastut, niin päivärahasti maksetaan yel-työtulon mukaan. Missään tapauksessa yel-maksuissa ei kannata 'säästellä'. Säästöähän se ei pitkällä tähtäyksellä ole, päinvastoin. "

        Olet osittain oikeassa, sairauspäiväraha maksetaan ylellin mukaan vai jos YELLI SUUREMPI KUIN PALKKA, JOS PALKKA SUUREMPI NIIN MAKSETAAN SEN MUKAAN.

        Eläkettä varten yelli ei TODELLAKAAN ole järkevä ratkaisu. Jokainen voi ylel-laskurilla laskea paljon sitä eläkettä kertyy, minkin suuruisen maksun mukaan.

        perustaisi toiminimen. Toiminimiyrittäjä ei voi maksaa palkkaa itselleen, joten sosiaaliturva perustuu ainoastaan yel-vakuutukseen.

        Henkilöyhtiössäkään (pienissä) ei ole järkevää maksaa palkkaa, ja silloin myös sosiaaliturva perustuu
        yel-vakuutukseen.

        Vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla voi toki täydentää eläketurvaansa. Mutta pelkästään niiden varaan ei voi jättäytyä.


      • *******
        53v kirjoitti:

        perustaisi toiminimen. Toiminimiyrittäjä ei voi maksaa palkkaa itselleen, joten sosiaaliturva perustuu ainoastaan yel-vakuutukseen.

        Henkilöyhtiössäkään (pienissä) ei ole järkevää maksaa palkkaa, ja silloin myös sosiaaliturva perustuu
        yel-vakuutukseen.

        Vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla voi toki täydentää eläketurvaansa. Mutta pelkästään niiden varaan ei voi jättäytyä.

        Yksityisnostot/ palkka eli nimi mikä hyvänsä, niin veroja joutuu maksamaan eli viimeksi vahvistetusta veroruksesta määräytyy sairauspäiväraha.

        Ylelli on aikansa elänyt järjestelmä, koska ei ole enään yrittäjiä jotka tulevaisuudessa maksaisivat sinne yhtään mitään, ja näin ollen siellä ei ole rahaa millä maksaa eläkkeitä.

        Sama koskee tyel maksuja maksavia eli palkansaajia. Ei ole mistä maksaa eläkkeitä, johtuen väestön vanhentumisesta. Tällä hetkellä eläkkeellä olevat saavat 60-70% kuukausipalkastaan, josta maksetaan verot esim. 2000e/kk palkkaa saanut 30v saisi n. 1000e/kk käteen. (kuinka monella on ollut keskeytymätön työura?)
        Nyt Katainen on ehdottanut että työuransa aloittavien eläke laskisi 20% eli 40% työtulosta laskettaisiin eläkkeeksi.
        Joten olisiko jokaisen aika alkaa säästämään itselleen, pystyäkseen elämään vielä edes jotenkin myös eläkeiässä.
        Tällä en kehoita ketään vapaaehtoisiin eläkeratkaisuihin, niitä valtio saa mielin määrin muutella. Vaan jokainen katsoisi itselleen sopivan ratkaisumallin, olkoon se sitten osakkeita, rahastoja jne.
        Vapaaehtoiset eläkeratkaisut eivät sovi kuin yrityksille jotka voivat vähentää 100% maksetut rahat nyt verotuksessa. Niissä voittaa aina, koska 8500e/v x 30v laittenuna, tuottaa 30v ainana n. 800.000e ellei enemmänkin, ja vaikka kuolisikin voittaisi koska 28% 13% = 41% ja vero helpotusta sai 100%. Jää jotain perheellekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe