Pionin istutus ja lannoittaminen

Epätietoinen ...

Pionien istutusaika on käsillä. Siirrän pihalleni vanhan pionin, joka on kukkinut aikaisemmassa paikassa kymmeniä vuosia. Mietityttää mitä lannoitetta laittaisin istutuskuoppaan vai riiittäisikö uusi multa. Lannoittamisesta on niin monenlaisia ohjeita. Mistä esim. saa palanutta lehmänlantaa nykyisin. Ei mistään. Sitä kehotetaan laittamaan useissa ohjeissa. Kuka kertoisi minulle!

8

2099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota onkeesi

Minäpä kerron.
      Istutuskuoppaan kannattaa laittaa kuolleita kaloja ja niiden perkeitä
      Kuulostaa erikoiselta, mutta on todella hyvä tapa.
      Lehmänlantaa tai muita palaneita tai tuoreita jätöksiä ei tarvita.

Minä olen kasvattanut pioneja kymmeniä vuosia ja jakanut niitä onnistuneesti itselle ja muille. Kaikki ovat kukkineet jo seuraavana vuotena ohjeillani.

• epätietoinen 4.9.10

Minä epätietoinen kyselin 4.9.2010 pionin lannoittamisesta. Neuvoit laittamaan kaloja ja niiden perkeitä muiden lannoitteiden sijaan. No, en kuitenkaan alkanut niitä penkkiin viskomaan vaan ihan kananpaskaa nakkelin juurelle. Viime kesänä pioni teki kaksi kukkaa. Nyt tänä kesänä kananpaskan voimalla kukkia tulee viisi kappaletta. Elikkä eteenpäin mennään paskan voimalla, ja kalat tyrkätään pannulle. :)

• Pionien ystävä***

On aika kertoa, että se on ainoa kukkiva kasvi, joka on viihtynyt hyvin pegolamme räystään alla. siihen putoaa lunta koko voimallaan läpi talven, etelän puolella kun on. Olen monia muitakin kokeillut, mutta aina ne ovat mädäntyneet tai voineet pahoin.
      Eläköön pioni kauniine kukkineen taas tulevana kesänä. Niitä on jo 6-7 metriä pitkä rivi ---ja voi sitä kukintaa. Jotkut ostettuja, jotkut jaettuja entisistä, jotkut(se perusvalkoinen) saatuja jopa kymmeniä vuosia sitten. Etelän puoleinen, aurinkoinen paikka on loistava, huolimatta siitä, että tulee lunta niskaan näin talvella.

• Voi surkeus

tuli rankkasade ja hakkasi kaikki pionin kukat hajalle.

• pupu ja käpy

niinhän se käy melkein joka vuosi meilläkin, nyt tosin jäi satamatta täälläpäin maata ja saimme nauttia pionit ehjinä. Ei ollut hääppöinen pioni vuosi verrattuna edelliseen, ei kai nekään joka vuosi jaksa... ei ollut kuin n.270yksittäistä kukkaa kun viime vuonna oli reilusti yli 600kpl.... on 3 eri aikaan kukkivaa lajia.

• Tuleva puutarhuri!

Olenko käsittänyt oikeen että kun pioni istutetaan niin eikö kukinnan kannalta ole tärkeää että juuripaakku jää osittain näkyviin mullan päälle. väittävät että jos paakun hautaa multaan niin saa kukintaa odotella useamman kesän.

• Verenpisara

Näin olen asian myös itse ymmärtänyt.

• pupu ja käpy

pintaan se pioni laitetaan, vain sentti-pari multaa juuren niskan päälle...ja vastaisuudessa kannattaa myös huolehtia ettei siihen päälle 'kasaannu' kuin itsestään lisäkerroksia sitä maata, hiljalleen siten hautautuvat taas liian syvään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5791
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      56
      3098
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2665
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      11
      2412
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2119
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      28
      2105
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1806
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      14
      1419
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      147
      1354
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      262
      1185
    Aihe