Honda BF50A tyhjäkäynnin ongelma

BF50A

Noin 45 tuntia ajetussa vuosimallin 2006 50-hevosvoimaisessa Hondassani on ollut ongelmia tyhjäkäynnin kanssa (kone otettu käyttöön tänä kesänä). Ensimmäisten 25 tunnin aikana tyhjäkäynti toimi normaalisti. Sitten käytin koneen ensihuollossa, jolloin mm. venttiilit säädettiin kohdilleen ja jostain syystä löysällä ollut jakohihna kiristettiin. Kaiken piti siis olla kunnossa, mutta tämän jälkeen koneen tyhjäkäynti uistattelunopeuksilla on ollut vaivalloista ja kone on sammunutkin pari kertaa. Ratkaisin ongelman ottamalla käyttöön jarrupussit ja lisäämällä kierroksia, mutta olisin tietysti tyytyväisempi, jos voisin käyttää konetta kaikilla kierrosalueilla.

Luin vanhasta Kippari-lehdestä (5/2004), jossa kone oli pitkässä käyttötestissä, että testaajilla oli saman konetyypin kanssa vastaavanlaisia ongelmia, jotka ratkesivat 120 tunnin kohdalla kaasareiden puhdistamisella ja synkronoinnilla. Toisaalta olen lukenut nettikeskusteluista, että muillakin BF50:sen käyttäjillä on ollut ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, ja hekin ovat ratkaisseet ongelman lisäämällä kierroksia. Onko tämä siis koneen ominaisuus, vika vai onko ongelmana kenties roskien kulkeutuminen kaasareihin?

18

12071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deeyyii

      Tyhmä kysymys, mutta miksi tota hihnaa on pitänyt "kiristää" kun tossa on automaattinen kristin? Toisaalta ei kai toi hihna nyt muutamassa kymmenessä tunnissa mihinkään - tai jos venyy, niin olisko ollut syytä vaihtaa koko hihna?

      • BF50A

        Tarkkaan en tiedä syytä hihnan löystymiseen, mutta mahdollisesti se oli löystynyt oltuaan käyttämättömänä yli kolme vuotta. Huoltomies ihmetteli sitä, mutta ainoastaan kiristi sen paikoilleen, sillä se oli ihan kunnossa.


    • v. veneilijä

      Kaasareihin tai muuallekaan ei meme roskia kun laitatte suodattimen pensaletkuun, heti tankin jälkeen. Läpinäkyvä irtosuodatin maksaa pari euroa.

      Omaani vaihdoin 13 tuuman nousuisen Yamahan potkurin. On parempi uistellessa kuin kuin Hondan oma.

      Paljonko siinä on kierroksia uistelunopeudella ?. Minkälainen vene sinulla on ?

      • BF50A

        Mainitsinkin tuossa aikaisemmassa ketjussa, että koneen kierroslukumittari näyttää väärin vain n. 3700 kierrosta, vaikka vene (Buster L) matkaa enimmillään n. 50km/h. Tilasin uuden mittarin, jonka pitäisi tulla rapakon takaa tällä viikolla.

        Kiitos vinkistä. Täytyy ilmeisesti asentaa erillinen suodatin tankkiin. Onko se yksinkertainen asentaa? Tuleeko se siis tankin ja käsipumpun väliin?


      • BF50A

        Lisättäköön vielä, että veneessä oli alunperin 40 heppainen Honda, joka taisi olla vuosimalliltaan ysiysi. Ostettuani veneen, asensi myyjä tilalle tämän seitsemän vuotta uudemman 50 heppaisen, mutta jätti paikalleen vanhat mittarit ja kaukohallintalaitteen. Olen miettinytkin, että johtuvatkohan ongelmat nimenomaan siitä, että konetta seitsemän vuotta vanhempi kaukohallintalaite ei toimikaan täydellisesti tämän uudemman moottorin kanssa. Vuosimallin 2006 kaukohallintalaitteessahan ei esimerkiksi ole mukana käsirikastinta vaan rikastus tapahtuu automaattisesti. Huomasin tämän vasta myöhemmin, kun sain käsiini ohjekirjan, jossa asia mainitaan. Olenkin ihmetellyt, kuinka asiakas, joka osti samaiselta välittäjältä veneessä alunperin mukana olleen nelikymppisen saa koneensa käyntiin, kun hänellä ei ole omassa/väärässä kaukohallintalaitteessaan käsirikastinta. Itsekin yritin alkuvaiheessa käyttää käsirikastinta, mutta se ei tietenkään toiminut, kun moottori hoitaa homman automaattisesti.


      • v.veneilijä
        BF50A kirjoitti:

        Mainitsinkin tuossa aikaisemmassa ketjussa, että koneen kierroslukumittari näyttää väärin vain n. 3700 kierrosta, vaikka vene (Buster L) matkaa enimmillään n. 50km/h. Tilasin uuden mittarin, jonka pitäisi tulla rapakon takaa tällä viikolla.

        Kiitos vinkistä. Täytyy ilmeisesti asentaa erillinen suodatin tankkiin. Onko se yksinkertainen asentaa? Tuleeko se siis tankin ja käsipumpun väliin?

        Läpinäkyvä muovinen suodatin heti tankin jälkeen, ennen käsipumppua. Pensaletku poikki ja suodatin väliin. Varmuuden vuoksi kiinni klemmareilla.

        Käytän uistellessa myös täkyrakseja. Nopeutta olen hiljentanyt laittamalla n. 7 cm paksun 2.5 m pitkän muovisen vesijohtoputken poikittain veneen alle. Putken läpi on naru jonka päät sidon veneen laitoihin kiinni. Putki on vesijohtomuovia ja taipuu veneen pohjan mukaisesti. Putken päät ovat vedenpinnan yläpuolella.
        Uistimien koukut eivät tartu siihen ja se on helppo laittaa paikalleen ja poistaa.

        Kuinkahan paljon säästää jos moottorissa on uistellessa 100 kierrosta vähemmän. ehkä pari desiä tunnissa?

        Tuollaisella säästämisellä ei ole suurtakaan merkitystä, tuskin nykivä tyhjäkäynti aivan sammumisrajoilla on moottorillekaan kovin terveellistä. Autoista sen toteaa paremmin jos vedättää liiaan isolla vaihteella hiljaisella nopeudella.


      • BF50A
        v.veneilijä kirjoitti:

        Läpinäkyvä muovinen suodatin heti tankin jälkeen, ennen käsipumppua. Pensaletku poikki ja suodatin väliin. Varmuuden vuoksi kiinni klemmareilla.

        Käytän uistellessa myös täkyrakseja. Nopeutta olen hiljentanyt laittamalla n. 7 cm paksun 2.5 m pitkän muovisen vesijohtoputken poikittain veneen alle. Putken läpi on naru jonka päät sidon veneen laitoihin kiinni. Putki on vesijohtomuovia ja taipuu veneen pohjan mukaisesti. Putken päät ovat vedenpinnan yläpuolella.
        Uistimien koukut eivät tartu siihen ja se on helppo laittaa paikalleen ja poistaa.

        Kuinkahan paljon säästää jos moottorissa on uistellessa 100 kierrosta vähemmän. ehkä pari desiä tunnissa?

        Tuollaisella säästämisellä ei ole suurtakaan merkitystä, tuskin nykivä tyhjäkäynti aivan sammumisrajoilla on moottorillekaan kovin terveellistä. Autoista sen toteaa paremmin jos vedättää liiaan isolla vaihteella hiljaisella nopeudella.

        Täytyypä asentaa tuo suodatin, jos se toisi hieman lisävarmuutta mukaan. Itsekin hankin jo jarrupussit entisten kankaasta valmistettujen kauppakassien tilalle, jotka kyllä toimivat ihan hyvin, mutta olivat hieman hankalat käyttää.


    • ...)...

      Koneessasi voi olla joku tulppa pimeänä. Ihan vastaavaa teki omassa -96 50 heppaisessa, vaihdoin tulpat ja taas mentiin ihan normaalisti.
      Toki se vika voi olla kaasareissa, mutta kokeile ensin nuo tulpat

      • BF50A

        Kiitti vinkistä! Tulpat ovat toki uudet, mutta onhan se mahdollista, että jokin niistä rikkoutui samantien tai oli jo uutena rikki. Luulisi toisaalta myös, että pimeänä oleva tulppa vaikuttaisi ajoon myös suuremmilla kierroksilla.


    • Jasza

      Jos käyntiongelmat tulivat ensihuollon jälkeen, kai olet reklamoinut huoltoliikettä?

      • BF50A

        En ole vielä, mutta ajattelin toki tehdä sen.


      • deeyyii
        BF50A kirjoitti:

        En ole vielä, mutta ajattelin toki tehdä sen.

        Oliskohan tossa "hihnan kiristyksessä" käynyt jotain vibaa, tai sitten kaasarin säätöihin on menty koskemaan ja tuosta ei ole mainittu mitään? Helpostihan ton DTC-0:n tosta tarkastaa, eli kannattaa katsoa että merkit ovat tosiaan oikeissa paikoissa. Noi merkit kun pyöräyttää pariin kertaan paikoilleen, niin voisi ainakin sulkea pois jakopään virhesäädön.

        Kaasarien synkan voisi varmaan myös tarkistaa - tuo kun yhdessä tyhjäkäynnin säädön kanssa vaikuttanee eniten "tyhjäkäyntipiirin" toimintaan.


      • bs
        deeyyii kirjoitti:

        Oliskohan tossa "hihnan kiristyksessä" käynyt jotain vibaa, tai sitten kaasarin säätöihin on menty koskemaan ja tuosta ei ole mainittu mitään? Helpostihan ton DTC-0:n tosta tarkastaa, eli kannattaa katsoa että merkit ovat tosiaan oikeissa paikoissa. Noi merkit kun pyöräyttää pariin kertaan paikoilleen, niin voisi ainakin sulkea pois jakopään virhesäädön.

        Kaasarien synkan voisi varmaan myös tarkistaa - tuo kun yhdessä tyhjäkäynnin säädön kanssa vaikuttanee eniten "tyhjäkäyntipiirin" toimintaan.

        Ei vika vaan kaasarihondan ominaisuus tuossa kokoluokassa. Tyhjäkäynti on säädetty tosi alas kun kahvan vapaalta vaihteelle.


      • BF50A
        deeyyii kirjoitti:

        Oliskohan tossa "hihnan kiristyksessä" käynyt jotain vibaa, tai sitten kaasarin säätöihin on menty koskemaan ja tuosta ei ole mainittu mitään? Helpostihan ton DTC-0:n tosta tarkastaa, eli kannattaa katsoa että merkit ovat tosiaan oikeissa paikoissa. Noi merkit kun pyöräyttää pariin kertaan paikoilleen, niin voisi ainakin sulkea pois jakopään virhesäädön.

        Kaasarien synkan voisi varmaan myös tarkistaa - tuo kun yhdessä tyhjäkäynnin säädön kanssa vaikuttanee eniten "tyhjäkäyntipiirin" toimintaan.

        Soitin huoltoon, ja selvitin tilanteen. Siellä muistettiinkin, että jakohihnaa oli jouduttu kiristämään. Huollon mukaan jakohihnan kiristys on voinut vaikuttaa tyhjäkäyntiin, johon ratkaisuksi yksinkertaisesti tarjottiin tyhjäkäynnin säätämistä. Kiristinkin tyhjäkäyntiruuvia ohjeen mukaan n.1/4 kierrosta, joka noin parikymmenminuuttisen koeajon perusteella auttoi. Uistelunopeus oli (gps:n mukaan) ennen säätöä n. 3,8 km/h ja nyt se on n. 4,8km/h eikä "kakomista" enää ollut havaittavissa. Toivottavasti tämä oli nyt tässä, vaikka hieman vielä epäilenkin, että vikaa on joko polttoaineen syötössä tai kaasareissa.


      • deeyyii
        BF50A kirjoitti:

        Soitin huoltoon, ja selvitin tilanteen. Siellä muistettiinkin, että jakohihnaa oli jouduttu kiristämään. Huollon mukaan jakohihnan kiristys on voinut vaikuttaa tyhjäkäyntiin, johon ratkaisuksi yksinkertaisesti tarjottiin tyhjäkäynnin säätämistä. Kiristinkin tyhjäkäyntiruuvia ohjeen mukaan n.1/4 kierrosta, joka noin parikymmenminuuttisen koeajon perusteella auttoi. Uistelunopeus oli (gps:n mukaan) ennen säätöä n. 3,8 km/h ja nyt se on n. 4,8km/h eikä "kakomista" enää ollut havaittavissa. Toivottavasti tämä oli nyt tässä, vaikka hieman vielä epäilenkin, että vikaa on joko polttoaineen syötössä tai kaasareissa.

        Eli tyhjäkäyntinopeus nousi sadalla parilla kun nopeutta tuli tuon verran lisää? Kuinka paljon noita kierroksia oli ennen huoltoon vientiä?


      • BF50A
        deeyyii kirjoitti:

        Eli tyhjäkäyntinopeus nousi sadalla parilla kun nopeutta tuli tuon verran lisää? Kuinka paljon noita kierroksia oli ennen huoltoon vientiä?

        Vaikea sanoa, kun kierroslukumittarini näyttää liian vähän. Joka tapauksessa lukema on hieman suurempi kuin ennen säätöä.


      • jaakkap
        BF50A kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun kierroslukumittarini näyttää liian vähän. Joka tapauksessa lukema on hieman suurempi kuin ennen säätöä.

        Jos ostit koneen pakettina, niin voisikos ajatella pyytävänsä myyjältä sitä uutta kierroslukumittaria?? Käsittääkseni moottoripakettiin kuuluu muyös hallintalaite, ja mittarit, ja vioelä suuremmalla syyllä, kun uudessa ja vanhassa mallissa on eroja.


      • BF50A
        jaakkap kirjoitti:

        Jos ostit koneen pakettina, niin voisikos ajatella pyytävänsä myyjältä sitä uutta kierroslukumittaria?? Käsittääkseni moottoripakettiin kuuluu muyös hallintalaite, ja mittarit, ja vioelä suuremmalla syyllä, kun uudessa ja vanhassa mallissa on eroja.

        Valitettavasti myyjä ehti myydä mittarit ja kaukohallintalaitteen toisen koneen mukana. Tosin mittarit ja kaapelit ovat samanlaiset vuosimalleissa 1999 ja 2006. Kaukohallintalaitekin on muuten samanlainen, mutta uudemmasta puuttuu käsirikastin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe