Naisen asema

Riittääkö, jos kysyn tällä palstalla asiaa, vai onko laitettava uus- ja vanhoillislestadiolaisuuspalstoille omansa?

Millainen on naisen asema lestadiolaisten joukossa? Onko naisella lupa opettaa seurakunnassa vai onko naisen vaiettava?
Voiko nainen osallistua seurakunnan töihin jollain tavalla, jos voi niin miten?
Entä perheessä, onko mies perheen pää? Onko naisella jotain sanottavaa perheen asioihin?
Onko jotain muuta selkeää, joka on huomioitava jos on nainen?

14

217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teuta

      VL:n palstaan he käyvät tosi harvoin täällä .

      Kyllä mies on perheen pää , paitsi jos joku sairaus ei anna sitä pitää.

      Ei ole naisella lupa opettaa seurakunnassa , jos se tarkoittaa Saarnaajan työtä , tai vastaavaa.
      ei tarvitse vaieta , kanssapuheissa saa sanoa mielipiteensä myös nainen , ja jos se mieli pide on
      järkevä , voidaan asia panna mieleen , ja ottaa käyttöön .

      Nainen voi ottaa osaa moniin käytännön toimiin , kuten kirja myyntiin , lehti tilauksiin , Keittiössä ,
      Emantä , ja piikoja , siivous , myös miehet , meillä hoitaa tiskin miehet. Pyhäkoulun pito . ym .

      Emännän , 2 emäntiä vaihto voi olla 2 kertaa päivässä .
      Eli 2 päiväiset seurat = yleensä 4 emantää ,
      kun on kolmipäiväisert seurat voi olla 6 emäntää . ja apulaisia voi vaihtua joka kattaus .

      Muutama nyt ensin.

      • teuta

        Kun Papin sukupuolesta , on kirjoitettu niin vähän Raametussa : Se tistenkin on siihen aikaan
        ollut niin selvästi mies, mutta kun "virkakysymys " Ei ole mielipide asia, vaan kristilliseen oppiin
        sisältyvä asia , jossa on olemassa OIKEA JA VÄÄRÄ . Eihän muistakaan kristillisistä , opin asioista
        sanota, "JUMALAN sana sanoo näin mutta jos se teidän mielestä on toisin . ei se haittaa..."

        Sley:ssä , että sen omissa tilaisuuksissa , noudatetaan vanhaa Virkakäsitystä . Parokiaalioseurakunnan
        kanssa järjestettävissä tilaisuuksissa Ihmisillä on oikeus omaan vakaumukseen sley:n puolesta , toivotaan .
        että myös paikallisseurakunnissa sallittaisiin Naispappeuden torjunta Henkilön omana valintana .

        Jos nekemys on ns. LAKTOOSI- INTOLERANSSI KANTA . Tarkoittaa sitä , että parokiaalioseurakunnan
        virka on väärä silloin ei edes yritetä , järjestää mitään yhteisiä tapahtumia , mutta jos näkemys on laktoosi-intoleranssi on kaikille kelpaava .

        Olivat keksineet helppo tajuisen valinta kriteerin.


    • sen serkku

      Nainen voi osallistua diakoniatyöhön, opettaa,, toimia asiantuntijana, muttei voi saarnata. Saarnakieltoon ei järjellistä syytä ole, kuin että "nainen vaijetkoon srk", ovathan naiset hyvin viisaita ja koulutettuja nykyään. Eihän srk huonoja valitsekaan,,

      • teuta

        Ei hyväksy järkeviä eikä yliviisaita , olen huomannut


      • geeee
        teuta kirjoitti:

        Ei hyväksy järkeviä eikä yliviisaita , olen huomannut

        kun on valtapeliä..


      • savon ukko
        geeee kirjoitti:

        kun on valtapeliä..

        No, onhan se niin, että nainen ei sovi papiksi saarnaamaan, ei ainakaan meille vanhoille miehille ja nuoremmillekkin, joille se on päähän taottu.

        Nainen on paljon kätevämpi ja luonnostaan parempi seurakunnan muihin töihin, toimisto, diakoniatyö, pyhäkoulut, ja vaikkapa pölyjen pyyhintä... heh.

        Vaikka seuroissa nainen on alistettu todella kuulijaksi ja kahvinkaatajaksi, niin voi voi, monessa lestaadiolaiskodissa saarnaaja isäntä on niin tossun alla että... mutta toisissa kodeissa taas isäntä määrää sanan mukaan milloin syödään, maataan, rakastellaan, sikäli miten sitä voi joku rakasteluksi enää sanoa.. vaan suoraan väkivaltaiseksi sukupuolihäirinnäksi omin ehdoin. Lapset piiskataan siinä samalla. Tällaista voi tapatua myös "syntisessä" kodissa ja vielä viinan kanssa.
        Oli muuten aika vahvasti sanottu, mutta totuutta toinen puoli....


      • teuta
        savon ukko kirjoitti:

        No, onhan se niin, että nainen ei sovi papiksi saarnaamaan, ei ainakaan meille vanhoille miehille ja nuoremmillekkin, joille se on päähän taottu.

        Nainen on paljon kätevämpi ja luonnostaan parempi seurakunnan muihin töihin, toimisto, diakoniatyö, pyhäkoulut, ja vaikkapa pölyjen pyyhintä... heh.

        Vaikka seuroissa nainen on alistettu todella kuulijaksi ja kahvinkaatajaksi, niin voi voi, monessa lestaadiolaiskodissa saarnaaja isäntä on niin tossun alla että... mutta toisissa kodeissa taas isäntä määrää sanan mukaan milloin syödään, maataan, rakastellaan, sikäli miten sitä voi joku rakasteluksi enää sanoa.. vaan suoraan väkivaltaiseksi sukupuolihäirinnäksi omin ehdoin. Lapset piiskataan siinä samalla. Tällaista voi tapatua myös "syntisessä" kodissa ja vielä viinan kanssa.
        Oli muuten aika vahvasti sanottu, mutta totuutta toinen puoli....

        Ei tuohon jää jälelle kuin, siniset jäljet Jos hän kiipeisi vaikka puuhun ,
        tai otetaan kaikki muu pois paitsisynti , joka hitaaksi tekee ...


      • Seurakuntaa maksava
        teuta kirjoitti:

        Ei tuohon jää jälelle kuin, siniset jäljet Jos hän kiipeisi vaikka puuhun ,
        tai otetaan kaikki muu pois paitsisynti , joka hitaaksi tekee ...

        kuka on sanonut, että nainen vaijetkoon seurakunnassa, Jumalako, Jeesusko vai joku apostoli, että se on raamatussa


      • Jeesus pelastaa
        Seurakuntaa maksava kirjoitti:

        kuka on sanonut, että nainen vaijetkoon seurakunnassa, Jumalako, Jeesusko vai joku apostoli, että se on raamatussa

        Luepa sieltä. Meidän on tosin vaikeata ymmärtää mitä Paavali sanoillaan tarkkaan ottaen tarkoitti, kun emme tunne 2000 vuotta sitten "juuttaan maalla" vallinnutta juutalaista kulttuuria riittävästi.

        Yksi on ainakin varmaa, Jeesus- uskon johtajat joutuivat todella koville fyysisesti, ruoskaa tuli perseelle Rooman torilla että veri lensi. Lopulta nämä Jeesuksen todistajat murhattiin raa'asti Johannesta lukuun ottamatta. On aiheellista kysyä: Kuka olisi niin barbaari että laittaisi naisensa tällaiselle kohtelulle alttiiksi?


      • teuta
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        Luepa sieltä. Meidän on tosin vaikeata ymmärtää mitä Paavali sanoillaan tarkkaan ottaen tarkoitti, kun emme tunne 2000 vuotta sitten "juuttaan maalla" vallinnutta juutalaista kulttuuria riittävästi.

        Yksi on ainakin varmaa, Jeesus- uskon johtajat joutuivat todella koville fyysisesti, ruoskaa tuli perseelle Rooman torilla että veri lensi. Lopulta nämä Jeesuksen todistajat murhattiin raa'asti Johannesta lukuun ottamatta. On aiheellista kysyä: Kuka olisi niin barbaari että laittaisi naisensa tällaiselle kohtelulle alttiiksi?

        Siellä ei missään mainita , Että ruoskimista tehtiin takamukselle , vaan ainostaan selkään ,
        Tästä olemme ottaneet jo yhteen aiemminkin , mutta sinä et ota opiksi kertomuksesi on
        härskiä , miksi. Rakastako jotenkin sellaista tekstiä.


      • teuta
        Seurakuntaa maksava kirjoitti:

        kuka on sanonut, että nainen vaijetkoon seurakunnassa, Jumalako, Jeesusko vai joku apostoli, että se on raamatussa

        Se varmaan oli Paavali , mutta ei sen takia että oli vanhapoika , vaan sen takia että Jumlan laki kielsi .
        Asettamasta naista Jumalan sanan opettajan virkaan . Kyllä siitä aivanvarmasti oli kokous myös apostolien
        kanssa. Miten tulee asian suhteen menetellä.


      • Jeesus pelastaa
        teuta kirjoitti:

        Siellä ei missään mainita , Että ruoskimista tehtiin takamukselle , vaan ainostaan selkään ,
        Tästä olemme ottaneet jo yhteen aiemminkin , mutta sinä et ota opiksi kertomuksesi on
        härskiä , miksi. Rakastako jotenkin sellaista tekstiä.

        ... tästä aiheesta. Älä keksi omiasi. Paikka jota ruoskittiin ei liity tähän asiakokonaisuuteen lainkaan, perse ja selkä ovat kiinteässä yhteydessä toisiinsa ja hyvin lähellä toisiaan ja ruoska oli pitkä, ei sitä mauserin (noniusasteikolla varistettu mitta) kanssa selkään tähdätty ja asetettu. Perse sai oman osansa ruoskasta aivan varmasti.

        Kumpikaan meistä ei katsellut Paavalin ruoskimista, ollaan hiljaa tästä asiasta. Sinulla on kyky olla hahmottamatta kirjoituksen sisltöä, tässä ei sisällöllisesti puhuttu paikasta johon ruoskinta suoritettiin.

        Kysymyksessä on kuvakieli, Jolla kuvaan sitä, että Jeesuksen todistajat joutuivat väkivallan kohteiksi.
        Nimenomaan johtohenkilöt joutuivat väkivallan ja murhan kohteiksi.

        *) Pointti on siinä että naistaan ei kukaan viisas mies laita tällaisiin kohteisiin töihin.


      • teuta
        Jeesus pelastaa kirjoitti:

        ... tästä aiheesta. Älä keksi omiasi. Paikka jota ruoskittiin ei liity tähän asiakokonaisuuteen lainkaan, perse ja selkä ovat kiinteässä yhteydessä toisiinsa ja hyvin lähellä toisiaan ja ruoska oli pitkä, ei sitä mauserin (noniusasteikolla varistettu mitta) kanssa selkään tähdätty ja asetettu. Perse sai oman osansa ruoskasta aivan varmasti.

        Kumpikaan meistä ei katsellut Paavalin ruoskimista, ollaan hiljaa tästä asiasta. Sinulla on kyky olla hahmottamatta kirjoituksen sisltöä, tässä ei sisällöllisesti puhuttu paikasta johon ruoskinta suoritettiin.

        Kysymyksessä on kuvakieli, Jolla kuvaan sitä, että Jeesuksen todistajat joutuivat väkivallan kohteiksi.
        Nimenomaan johtohenkilöt joutuivat väkivallan ja murhan kohteiksi.

        *) Pointti on siinä että naistaan ei kukaan viisas mies laita tällaisiin kohteisiin töihin.

        Ja silloinkin väitit samat teennäiset jutut . Silloin aina annetiin raipat selkään , koskaan
        ei mainittu muuta paikkaa , Toiesksi silloinkin oli tosi taitavia ruoskan käyttäjiä , jotka
        osutiva denarin kolikkoon yli kolmen metrin päästä , se 6 kyynärää .

        Aivan mutta ei tarvii sitäkään rumasti sano , sinua tarkkaillaan toisen kätiset tarkasti
        niin myös minua . olkaamme siivoja . Se olisi silloin parasta, kun voimme puhua niin
        että ei kenellekään jää hampaan koloon mitään meitä vastaan .


    • Kiitän vastauksista ja mukavaa illan jatkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe