näitä kirjoituksia ja tullut siihen tulokseen että ikä tuo viisautta. Tuolla 70 vuotiaiden sivulla on ollut muutamia kaikken fiksumpia mielipiteitä.
Mielestäni tässä ikäryhmä sarjassa mitä nuorempia sitä tylsempiä kirjoituksia.
Olen seurannut
49
438
Vastaukset
- ihan tylsä
sitten pysytellä siellä viisaammassa ryhmässä, me pärjätään kyllä täällä ilman sinuakin.
Äläkä lue enää muita kuin 70 ja siitä ylöspäin. - Kannatas miettiä
kirjoituksellasi todistat väitteen todeksi.
- lillukanvarsi
kävin kurkkimassa palstaasi. Eipä siellä kyllä mitään suuria viisauksia ollut...
Tuosta tylsyydestä vähän eri mieltä, viisaiden kirjoitukset eivät ole erityisen kiinnostavia, vain viisaita.
Vähemmän viisailla, vaikkakin älykkäillä, on värikkäämpiä ja kiinnostavampia kirjoituksia, ihan sillä provosoinnin uhallakin tehtyjä.- Korppis
Olen tullut samaan tulokseen siellä keskustellaan eikä sättäillä tyhjänpäisesti. Aloitukset ovat asiapitoisia ja vastaukset puolesta ja vastaan pidempiä kuin sana tai kaksi ja asioita perustellaan, aloituksia alustetaan. Mutta sielläkin esiintyy tyhjänpäiväistä kinaa kuten kaikkialla keskustelupalstoilla.
Otan osaa 50 - 60 ja 70 keskusteluihin.- Ah ihnanaa
kaikissa ikäryhmisssä esittelemässä ihanuuttasi. Valitettavasti häriköit vieläkin monilla areenoilla pientä jalkaa ja pitkää persettä täynnä.
- käyttäydy ihminen
olet törky?
- Korppis
käyttäydy ihminen kirjoitti:
olet törky?
Olen päättänyt vastata yhtä ilkeästi kuin minulle vastataan ; ) Törkyturville törkyä turpaan. Tai sitä saa mitä lähtee hakemaan. Oletko samaa mieltä? Vai käännätkö posken lyö toisellekin poskelle, minä en käännä minä lyön takaisin.
- .
Korppis kirjoitti:
Olen päättänyt vastata yhtä ilkeästi kuin minulle vastataan ; ) Törkyturville törkyä turpaan. Tai sitä saa mitä lähtee hakemaan. Oletko samaa mieltä? Vai käännätkö posken lyö toisellekin poskelle, minä en käännä minä lyön takaisin.
Sinä kirjoitat törkeästi sellaisellikin, joka ei ole edes sulle kirjoittanut.
- NokiPeeeettter
Korppis kirjoitti:
BUAHAHAHHAHAHHAAHAHHAHHAHHAHHHAHHA :D
- Korppis
NokiPeeeettter kirjoitti:
BUAHAHAHHAHAHHAAHAHHAHHAHHAHHHAHHA :D
Sitten faktaa kehiin ennenkuin pullaan tukehdut, esimerkkejä please.
- Korppis
. kirjoitti:
Sinä kirjoitat törkeästi sellaisellikin, joka ei ole edes sulle kirjoittanut.
Esimerkkejä kehiin please.
- esimerkki
Korppis kirjoitti:
Esimerkkejä kehiin please.
Mee lukeen 60 palstaa...siellä on esimerkki esim. eilen kirjoitettuna.
- Korppis
esimerkki kirjoitti:
Mee lukeen 60 palstaa...siellä on esimerkki esim. eilen kirjoitettuna.
Kopioi tänne niin saadaan yhdessä lukea törkeyteni, muista kopioida myös, viesti johon törkeästi vastasin silloin ollaan tasapuolisia, jookosti ; )
Odotan....
- tiiustelen
arvailen 'hatusta'; alkupää lisää ikävuosiaan kymmenellä ja jälkipää vähentää saman verran. :D
- palstalta poistuva
Tosiaankin siellä ON relampi ote. 30 luvulla syntyneet ovat minunkin mielestä hyväkäytöksisempiä kuin suuret ikäluokat, jotka tällä 60-/ palstallakin ilvehtivät. Yleistää ei silti kannata. Saattaa olla, että palstan yleisilmettä kuormittavat vain muutamat yksittäiset ihmiset tai ihmisryhmät. Jospa viikatemies vie mieleisensä ekana, ja korkeissa ikäluokissa tapaamme enää sellaisia, joilla elämää riittää vielä vanhempanakin.
Voisin olla tuosta eri mieltä, ei se välttämättä sitä viisautta tuo. Yhteen aikaan kurkkasin sattumoisin 70 palstalle ja siellä kävi aikamoinen nujakka. Sitä ihmettelin itsekseni ja olen pysynyt tässä loosissa.
- g0mt
Kaikki mahdolliset ennakkoluulot, uskomukset, ym. ovat hyvin edustettuina 70 palstalla:))
Onneksi minä tuskin elän niin vanhaksi.... - otan osaa
taitavat siellä kirjoitella, apua.
- s_a
kummempaa tai parempaa en ole missään ikäluokassa havainnut.
Olen lukenut 50-, 60- ja 70-palstoja todella kauan.
Miksi muuenkaan arvostella nokkaansa pitkin? - liru, laru, loru
minun mielestäni, että vanhuuden kynnyksellä olevat ihmiset soittavat suutaan.
- lottamari_1
Minusta tämä palsta muistuttaa 70 vuoitiaiden palstaa. Täällä ollaan menneisyyden vankeja ja puhutaan ja muistellaan meinneitä kuin vanhat 70 mummot ja vaarit. Musiikki on jotain ikäihmisten maun mukaista ja jutut vanhojen höppänöiden höpötystä. Ensimmäistä kertaa, kun kävin kurkaamassa en uskonut, että tämä on 50- vuotiaiden palsta, jossa viisikymmppiset ovat kuin pula-ajan ihmisiä.
Nyt kun olen tutustunut tähän palstaan paremmin, niin olen kyllä päässyt jyvälle asiasta. Yksi ja sama tyyppihän se täällä enimmäkseen kirjoittelee esiintyen miehenä ja naisena, kuten monella muullakin palstalla, eikä hän ole 50 , vaan 40 , että silleen, empä ole ihmetellyt enää.- ihan pihalla
En tunne eri palstoja kovinkaan syvällisesti, mutta täällä on joskus sellainen tunnelma, että elämä on 50 vuotiaana ohi. Sillä asenteella vanhuus venyy aika pitkäksi, jos sattuu vanhaksi elämään.
50-60 vuotiaat ovat syntyneet -50 luvulla, eikä silloin ollut enää pula-aikaa, ainakaan suurimmassa osassa Suomen maata.
Eiks siellä 40 palstalla ole aika paljon romanttisia juttuja ja parin etsimiseen liittyviä aloituksia. Olen lukenut ko. palstaa silloin tällöin. Siellä ei käsittääkseni riidellä päivät pääksytysten, ja 40 palstalla todellakin tarjoillaan parempaa musiikkia. Sinunkin päivän valinta oli minun makuuni. Siellä vois tietenkin kirjoitella, mutta ei taida olla hyvä, että yli 5kymppiset valtaavat 40 palstan, kuten yli 60 vuotiaat ovat omineet 50 palstan omalle mummo/vaari-kulttuurilleen. - lottamari_1
ihan pihalla kirjoitti:
En tunne eri palstoja kovinkaan syvällisesti, mutta täällä on joskus sellainen tunnelma, että elämä on 50 vuotiaana ohi. Sillä asenteella vanhuus venyy aika pitkäksi, jos sattuu vanhaksi elämään.
50-60 vuotiaat ovat syntyneet -50 luvulla, eikä silloin ollut enää pula-aikaa, ainakaan suurimmassa osassa Suomen maata.
Eiks siellä 40 palstalla ole aika paljon romanttisia juttuja ja parin etsimiseen liittyviä aloituksia. Olen lukenut ko. palstaa silloin tällöin. Siellä ei käsittääkseni riidellä päivät pääksytysten, ja 40 palstalla todellakin tarjoillaan parempaa musiikkia. Sinunkin päivän valinta oli minun makuuni. Siellä vois tietenkin kirjoitella, mutta ei taida olla hyvä, että yli 5kymppiset valtaavat 40 palstan, kuten yli 60 vuotiaat ovat omineet 50 palstan omalle mummo/vaari-kulttuurilleen.Just, minusta taas on sama minkäikäinen ihminen kirjoittaa millekin palstalle, kunhan hänen ajatusmaailmansa on sen palstaiän mukainen. Jos kuusikymppinen pystyy olemaan maailman menossa mukana, ymmärtää aikaansa, on trendikäs ja yleisivistykseltään ja koulutkseltaan sitä tasoa, että pärjää missä ikäryhmässä tahansa, minulla ei ole ikää siinä mielessä mitään vastaan, enkä kannata ikärasismia.
- Anjaniina.
ihan pihalla kirjoitti:
Eiks siellä 40 palstalla ole aika paljon romanttisia juttuja ja parin etsimiseen liittyviä aloituksia. Olen lukenut ko. palstaa silloin tällöin. Siellä ei käsittääkseni riidellä päivät pääksytysten, ja 40 palstalla todellakin tarjoillaan parempaa musiikkia. Sinunkin päivän valinta oli minun makuuni. Siellä vois tietenkin kirjoitella, mutta ei taida olla hyvä, että yli 5kymppiset valtaavat 40 palstan, kuten yli 60 vuotiaat ovat omineet 50 palstan omalle mummo/vaari-kulttuurilleen.pula-aikaa viiskytluvulla ;)))
Nyt puhut kyllä jostain mistä et tiedä yhtään mitään ;)
Tai sitten olet itse elänyt paremmin toimeentulevassa perheessä.
NIinkuin sanoin, yksi muisto on lapsuusajalta, että ei saa naapurissa syödä mitään, vaikka ne tarjoaa.
Ruokaa, kun oli jokaisella aikas vähän.
Muistan kuinka mansikkamehu minua himotti, mutta kieltäydyin kun käsketty oli.
Olis se ollut...herkullista.. - ihan pihalla
Anjaniina. kirjoitti:
pula-aikaa viiskytluvulla ;)))
NIinkuin sanoin, yksi muisto on lapsuusajalta, että ei saa naapurissa syödä mitään, vaikka ne tarjoaa.
Olis se ollut...herkullista..Teollisuuspaikkakunnilla työväestö ei elänyt nälässä enää 1950-luvulla, ainakaan etelässä, jossa suurin osa suomalaisista silloinkin asui. 50-luku oli kehityksen ja taloudellisen kasvun aikaa, ja se näkyi arkielämässäkin. 1950-luvun loppupuolella syntyneenä minulla ei tietenkään ole paljon henkilökohtaisia muistikuvia 1950-luvusta, mutta valokuvien perusteella se ei ihan kauhean kurjaakaan ollut, vaikka isäni oli tehdastyöläinen ja äitini kotona.
- Anjaniina.
ihan pihalla kirjoitti:
Teollisuuspaikkakunnilla työväestö ei elänyt nälässä enää 1950-luvulla, ainakaan etelässä, jossa suurin osa suomalaisista silloinkin asui. 50-luku oli kehityksen ja taloudellisen kasvun aikaa, ja se näkyi arkielämässäkin. 1950-luvun loppupuolella syntyneenä minulla ei tietenkään ole paljon henkilökohtaisia muistikuvia 1950-luvusta, mutta valokuvien perusteella se ei ihan kauhean kurjaakaan ollut, vaikka isäni oli tehdastyöläinen ja äitini kotona.
tiukkaa aikaa oli. Vaikka isänikin titteli oli melko mahtava, ei silti ruokaa riittänyt viisilapsiselle perheelle.
Puhumattakaan, että vaikkapa luistimet olisi saanut.
Vanhempoien lasten vaatteet periytyi nuoremmille ja jopa puusta oli pulaa, sillä jolla ei ollut omaa metsää.
Viiskytluvulta muistot on tällaiset, vähitellen parani aika 60-luvulla. - ihan pihalla
Anjaniina. kirjoitti:
tiukkaa aikaa oli. Vaikka isänikin titteli oli melko mahtava, ei silti ruokaa riittänyt viisilapsiselle perheelle.
Vanhempoien lasten vaatteet periytyi nuoremmille ja jopa puusta oli pulaa, sillä jolla ei ollut omaa metsää.
Viiskytluvulta muistot on tällaiset, vähitellen parani aika 60-luvulla.Minun lapsuudessa perheiden lapsiluku oli 3-4. Sellainen on tietenkin helpompi ruokkia kuin isompi katras. Kierrätys on muotia tänä päivänä, eikä minusta ollut lapsena yhtään kurjaa kulkea toisten vanhoissa vaatteissa, ja luistimet olivat tietenkin perheessä ja suvussa kulkevaa perintökamaa. Isäni teroitti kaikkien kylän lasten luistimet ja korjasi heidän katkenneet sukset miltei uuden veroisiksi, tietenkin ilmaiseksi. 1950-luvulla naapurit ja sukulaiset auttoivat toisiaan talojen rakentamisessa. Minunkin lapsuudenkodin talkoissa oli valokuvien perusteella kymmeniä ihmisiä. Perunamaitakin hoidettiin naapurien kanssa yhteistuumin.
- lottamari_1
Anjaniina. kirjoitti:
pula-aikaa viiskytluvulla ;)))
Olis se ollut...herkullista..Mitä sinä tiedät viisikymmentäluvulta? Mitä sinä tiedät 60-luvulla syntyneistä viisikymppisistä? Ei ole ollut mikään pula-aika silloin enää, vaikka suurilukuisia lapsiperheitä olikin ja tiukkaa, mutta ei mitään pula-aikaa enää. Kuulehan, sinun lapsuusmuistosi eivät varmasti pidä oikein paikkaansa. Naapurissa syötiin kavereiden kanssa 60- luvulla aivan samanlaisesti kuin tänäkin päivänä, leikit olivat paljolti samoja vain tietokoneita ja muita teknisiä vempeleitä ei ollut. Ruokaa sai, sitä mansikkamehuakin,..joka paikassa. Viimeisin pula-aika ajoittui 40- luvulle.
- lottamari_1
minttupuu kirjoitti:
Peppilottasikuriina vielä kuka se yks ja sama on???
Mäkin haluun tietää!!!!! Ja HETI!!!!!Mitä sinä haluat noin kiivaasti tietää!!!! HETI!!!!!
- köyhän lapsi
lottamari_1 kirjoitti:
Mitä sinä tiedät viisikymmentäluvulta? Mitä sinä tiedät 60-luvulla syntyneistä viisikymppisistä? Ei ole ollut mikään pula-aika silloin enää, vaikka suurilukuisia lapsiperheitä olikin ja tiukkaa, mutta ei mitään pula-aikaa enää. Kuulehan, sinun lapsuusmuistosi eivät varmasti pidä oikein paikkaansa. Naapurissa syötiin kavereiden kanssa 60- luvulla aivan samanlaisesti kuin tänäkin päivänä, leikit olivat paljolti samoja vain tietokoneita ja muita teknisiä vempeleitä ei ollut. Ruokaa sai, sitä mansikkamehuakin,..joka paikassa. Viimeisin pula-aika ajoittui 40- luvulle.
olen itse syntynyt 50-luvulla ja muistan asiat paljolti kuten anjaniina... tietysti suoranaisesta pula-ajasta ei voida puhua, mutta esim. meillä, kun isäni täytti vuosia, laskettiin pikkuleipien määrä tarkalleen että riitti kahteen kierrokseen vieraille. Tarkalleen. Ja se kaatoi perheen talouden pitkäksi aikaa. Oli vaikea.. miltei mahdotonta olla pitämättä juhlia, kun koko kylä tuli kukkapuskineen onnittelemaan. Ja paljon muita asioita oli. Ehkä onnistuit syntymään rikkaampaan perheeseen, jolle mansikkamehu oli arkipäivää. Mekin saimme mansikkamehua koska oli oma mansikkamaa, mutta pennin nallekarkki oli harvinaista herkkua, uskot tai et.
- ihan pihalla
minttupuu kirjoitti:
Peppilottasikuriina vielä kuka se yks ja sama on???
Mäkin haluun tietää!!!!! Ja HETI!!!!!Uteliaisuuttani selasin aika pitkään 40 palstaa, ja etsin mainittua henkilöä. No löysin minä sieltä yhden varhaisikälopun, jonka asenne täsmää tämänkin pahimpiin palstan ankeilijoihin. Eivät ne välttämättä ole yksi ja sama henkilö. Samaa perusvirettä on kumminkin niin paljon, että saattavat olla kotoisin saman suosilmäkkeen reunalta. Voi olla, että lottamari_1 tarkoittaa jotain ihan muuta kuin mitä minä löysin.
lottamari_1 kirjoitti:
Mitä sinä haluat noin kiivaasti tietää!!!! HETI!!!!!
vähä väärään paikkaan, tietty et kuka se yks ja sama on??
Sen täytyy olla tosi nopee!!- Kansakoulussa ilman
Anjaniina. kirjoitti:
Viiskytluvulta muistot on tällaiset, vähitellen parani aika 60-luvulla.Ni korpikijaaja tulee kehuun, että sillä oli kurjempaa.
- tarkista tietosi
lottamari_1 kirjoitti:
Mitä sinä tiedät viisikymmentäluvulta? Mitä sinä tiedät 60-luvulla syntyneistä viisikymppisistä? Ei ole ollut mikään pula-aika silloin enää, vaikka suurilukuisia lapsiperheitä olikin ja tiukkaa, mutta ei mitään pula-aikaa enää. Kuulehan, sinun lapsuusmuistosi eivät varmasti pidä oikein paikkaansa. Naapurissa syötiin kavereiden kanssa 60- luvulla aivan samanlaisesti kuin tänäkin päivänä, leikit olivat paljolti samoja vain tietokoneita ja muita teknisiä vempeleitä ei ollut. Ruokaa sai, sitä mansikkamehuakin,..joka paikassa. Viimeisin pula-aika ajoittui 40- luvulle.
Eihän 60-luvulla syntynyt voi olla vielä viisikymppinen.
Kyllä sitä vaan 50-luvulla elettiin niukasti. Niin moni mukula sai jostakin sosiaalihuollosta lapun, jolla ostettiin esim. monot. - ihan pihalla
tarkista tietosi kirjoitti:
Eihän 60-luvulla syntynyt voi olla vielä viisikymppinen.
Kyllä sitä vaan 50-luvulla elettiin niukasti. Niin moni mukula sai jostakin sosiaalihuollosta lapun, jolla ostettiin esim. monot.Eiks 1960 syntynyt ole tänä vuonna 50-vuotias ja 1961 alkuvuodesta syntynyt täyttää muutaman kk:den päästä 50, eli silloinkin voidaan ihan hyvin puhua 5kymppisestä.
Kurjuutensa hehkuttelu on kulttuurissamme ihailtavaa, mutta suurimmalla osalla 50-kymppisistä ei ole kokemuksia 50-luvulla joitakin alueita todellakin vaivanneesta köyhyydestä. Pula-aika taas on 40-luvulla syntyneiden historiaa. - lottamari_1
minttupuu kirjoitti:
vähä väärään paikkaan, tietty et kuka se yks ja sama on??
Sen täytyy olla tosi nopee!!Miksi sen täytyy olla tosi nopee!!
- Oon varma
Kansakoulussa ilman kirjoitti:
Ni korpikijaaja tulee kehuun, että sillä oli kurjempaa.
ja jos vastaus ei miellytä niin peukalo persuksiin ja porilaisten marssi.
- kummia juttuja
Oon varma kirjoitti:
ja jos vastaus ei miellytä niin peukalo persuksiin ja porilaisten marssi.
Onks toi peukalo persuksissa yleinenkin sanonta? En nimittäin ole nähnyt tai kuullut muualla kuin ateismi-palstalla jonkun uskovaisen häirikkötenavan käyttämänä ja nyt täällä palstalla. Onko se joku alueellinen vitsi, kun en ole siihen ennen ja missään muualla törmännyt? Ihan vaan yleisellä tasolla kiinnosta.
- lottamari_1
köyhän lapsi kirjoitti:
olen itse syntynyt 50-luvulla ja muistan asiat paljolti kuten anjaniina... tietysti suoranaisesta pula-ajasta ei voida puhua, mutta esim. meillä, kun isäni täytti vuosia, laskettiin pikkuleipien määrä tarkalleen että riitti kahteen kierrokseen vieraille. Tarkalleen. Ja se kaatoi perheen talouden pitkäksi aikaa. Oli vaikea.. miltei mahdotonta olla pitämättä juhlia, kun koko kylä tuli kukkapuskineen onnittelemaan. Ja paljon muita asioita oli. Ehkä onnistuit syntymään rikkaampaan perheeseen, jolle mansikkamehu oli arkipäivää. Mekin saimme mansikkamehua koska oli oma mansikkamaa, mutta pennin nallekarkki oli harvinaista herkkua, uskot tai et.
jos ei tiedä, siinä ei ole mitään kärkevää. Pula-aika on aivan eri asia kuin köyhyys, jota nykyäänkin on monissa perheissä, jopa leipäjonoihin saakka. Pula-aika tarkoittaa sodan jälkeistä aikaa, kun sota oli verottanut maata ja kaikki piti alkaa alusta. Toki vanhempani olivat hyvätuloisia korkeasti koulutettuja ja hyvässä virassa, mutta se ei silti tee minusta köyhyydestä tietämätöntä.
70-luvulla syntynyt ei tiedä mitä 50-60- luvulla syntyneiden lapsuus on ollut, silloin ei enää ollut pula-aika, köyhää kylläkin. - Oon varma
kummia juttuja kirjoitti:
Onks toi peukalo persuksissa yleinenkin sanonta? En nimittäin ole nähnyt tai kuullut muualla kuin ateismi-palstalla jonkun uskovaisen häirikkötenavan käyttämänä ja nyt täällä palstalla. Onko se joku alueellinen vitsi, kun en ole siihen ennen ja missään muualla törmännyt? Ihan vaan yleisellä tasolla kiinnosta.
täällä korpikirjailija sitä viljeleepi kun ei vastaus miellytä. Tai käskee vetämään tumppuun. Semmoisia kirjailijoita korvesta nousee.
- kummia juttuja
Oon varma kirjoitti:
täällä korpikirjailija sitä viljeleepi kun ei vastaus miellytä. Tai käskee vetämään tumppuun. Semmoisia kirjailijoita korvesta nousee.
minä olen sitä ateismi-palstan häirikkötenavaakin arvellut. Ehkä ovat saman alueen asukkeja.
- köyhän lapsi
lottamari_1 kirjoitti:
jos ei tiedä, siinä ei ole mitään kärkevää. Pula-aika on aivan eri asia kuin köyhyys, jota nykyäänkin on monissa perheissä, jopa leipäjonoihin saakka. Pula-aika tarkoittaa sodan jälkeistä aikaa, kun sota oli verottanut maata ja kaikki piti alkaa alusta. Toki vanhempani olivat hyvätuloisia korkeasti koulutettuja ja hyvässä virassa, mutta se ei silti tee minusta köyhyydestä tietämätöntä.
70-luvulla syntynyt ei tiedä mitä 50-60- luvulla syntyneiden lapsuus on ollut, silloin ei enää ollut pula-aika, köyhää kylläkin.Kirjoitit silti kärkevästi ja syyllistävästi. Malttia.
Väittäisin että jos ei ole kokenut köyhyyttä, on todellisuudessa täysin tietämätön mitä se merkitsee. Kuin lukisit lehdestä että toisella puolen maapalloa on maanjäristys. - Korppis
Kansakoulussa ilman kirjoitti:
Ni korpikijaaja tulee kehuun, että sillä oli kurjempaa.
Minun lapsuus oli hyvä, ei puuttunut mitään ei edes luistimia. Ekat oli nurmekset, sitten tuli hokkarit ja pikaluistimet sain kun aloin kilpailemaan ; ) Nallekarkkeihin ja limuun oli rahaa kun luistiradalla harjoiteltiin.
Vaatteet olivat joko ompelijalla tehty tai kaupasta ostetut sillä kierrätystä emme harrastaneet ; ) - lottamari_1
köyhän lapsi kirjoitti:
Kirjoitit silti kärkevästi ja syyllistävästi. Malttia.
Väittäisin että jos ei ole kokenut köyhyyttä, on todellisuudessa täysin tietämätön mitä se merkitsee. Kuin lukisit lehdestä että toisella puolen maapalloa on maanjäristys.kovin kärkäs syyllistämään, joten malttia vaan isellesi. Turha väittää mitään, jos et ole itse elänyt 50- 60-luvulla. Ota järki käteesi ja yritä ymmärtää, että köyhyyttä ei itse tarvitse kokea, sen voi ymmärtää muutenkin, jos hiukkaakaan on vähäosaisten kanssa joutunut tekemisiin.
- köyhän lapsi
lottamari_1 kirjoitti:
kovin kärkäs syyllistämään, joten malttia vaan isellesi. Turha väittää mitään, jos et ole itse elänyt 50- 60-luvulla. Ota järki käteesi ja yritä ymmärtää, että köyhyyttä ei itse tarvitse kokea, sen voi ymmärtää muutenkin, jos hiukkaakaan on vähäosaisten kanssa joutunut tekemisiin.
ja kyllä, kerroin jo aikaisemmin että olen syntynyt 50-luvulla. Tiedän miltä köyhyys haisee, maistuu, tuntuu. Ja kyllä vain, köyhyys tarvitsee itse kokea ymmärtääkseen todella mitä se on. Vähäosaisten kanssa voi olla tekemisissä, heitä voi auttaa mutta tietääksesi mitä se on, tietääksesi mitä mikään on, sinun on kuljettava heidän kengissään. Pidemmän aikaa. Ei viikkoa, kahta, kuukautta. Itse asiassa et voisi tietää vuodenkaan kuluttua. Tietäisit vasta sitten, kun tajuaisit että et tiedä milloin kurjuus loppuu.
- lottamari_1
köyhän lapsi kirjoitti:
ja kyllä, kerroin jo aikaisemmin että olen syntynyt 50-luvulla. Tiedän miltä köyhyys haisee, maistuu, tuntuu. Ja kyllä vain, köyhyys tarvitsee itse kokea ymmärtääkseen todella mitä se on. Vähäosaisten kanssa voi olla tekemisissä, heitä voi auttaa mutta tietääksesi mitä se on, tietääksesi mitä mikään on, sinun on kuljettava heidän kengissään. Pidemmän aikaa. Ei viikkoa, kahta, kuukautta. Itse asiassa et voisi tietää vuodenkaan kuluttua. Tietäisit vasta sitten, kun tajuaisit että et tiedä milloin kurjuus loppuu.
Voi mitä tekopyhyyttä. Et edes ymmärrä mitä todellinen köyhyys on, kun puhut 50- luvun "pula-ajasta". Mitä, jos menisit katsomaan todellista köyhyyttä silmästä silmään sinne missä sitä todella on, etkä vaan fiilistelisi sillä. Sinun kurjuutesi on loppunut, mutta niillä joilla todella ei ole mitään, ei sitä äitiä ei isää ei ruokaa ei yösijaa, ei yhtikäs mitään ja ovat 3- vuotiaasta asti kadulla imppaamassa liimaa ja myymässä itseään, niillä se jatkuu kunnes kuolema vapauttaa heidät. Oletko ollut näkemässä, oletko ollut kokemassa Venäjän katulasten helvetillistä elämää, tajuatko edes pientä osaa siitä kurjuudesta mitä se voi olla?
Olet köyhän lapsi, mutta älä tule puhumaan minulle mitään kurjuudesta tai pula-ajasta. Et ole koskaan kurjimmassa olotilassasikaan voinut kokea puoltakaan siitä karmeudesta, miltä todellinen kurjuus, haisee, maistuu ja tuntuu. Yksi päivä riitää viemään yöunet vuodeksi sinultakin, ja opit tajuamaan, että itse ei tarvitse kokea mitä köyhyys ja kurjuus on, kun paikan päällä on näkemässä, että vaihtoehtoja ei ole.
Käyn häiriköimässä 5-kympitsä 7-kymppiin.
7-kymppiset eivät välttämättä kaikki ole sitä ikäryhmää mutta kyllä yleissävy on uskottava.
Lähestyessäni 7-kymppiä käyn siellä välillä, valmistellen "pehmeää" laskua välttääkseni kulttuurishokkin.
Mielsetäni perussävy kyllä muuttuu ikäluokkien myötä.
Viisaudesta en sano mitään!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2518025IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2655177- 1711835
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)761760- 1861292
- 741248
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61147Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy2101002Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte1301001- 104955