Iskarien vaihto

Mitä menee aikaa

Tuli käytettyä auto iskarien vaihdossa ja rahaa sain palamaan 360€ pelkkiin töihin. Tuli vähän kusetettu olo. Oli kuulemma ollu kaikenlaista hässäkkää, mutterit tosi tiukalla jne. jotenka aikaa oli kulunu semmoset 1,5h nurkka. Ei silleensä olivat kuitenki aurauskulmat sentään säätäneet, mutta muuten tuntu kyllä aivan sika hintaselta. Vai mitä ootte mieltä?

28

31373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangröbbä

      miten niin sikahintaselta 70€ tunti,joo on ne pultit joskus tosi tiukassa itsekin olen joutunut pultteja lämmittämään kun ei muuten ole irronneet

    • Auto Masentaja 2

      Ihan riippuu autosta ja tapauksesta. Ei ole mitenkään liian paljon aikaa mennyt varsinkin jos kyseessä on esim. McPherson pyöräntuenta. Jos luulet itse osaavasi, jukerra seuraavalla kerralla itse niin huomaat mistä maksoit.
      Korjaamon tuntipalkat ovat tätä nykyä sillä tasolla, että mieluummin teen työt omalla pihallani. Onneksi osaan vuosikausien koulutuksen ja asennuskokemuksen (merkkikorjaamolla, ei nyrkkipajassa) takia!
      Monet muutkin asiat kannattaa opetella tekemään itse.

      • djkjdskjds

        Sattu vaan työkiireet ja katsatus pukkaamaan päälle yhtä aikaa, niin ei kerennyt sitte. Mut iskarien vaihto kun on tosiaanki yks niistä helpoimmista hommista mitä autoon voi tehä. Ei siinä kyllä tosiaan tuntia enempää per kulma pitäs missään tapauksessa mennä aikaa, sanon minä. Ja mikäli on pultit ja mutterit tiukassa, niin se ei saa olla mikään syy, sillä korjaamosta pitää löytyä myös tähän hommaan työkalu, jolla ne saa ne heti auki. Mitä tekevät paskoilla työkaluilla hommia, oma vika.


      • auto masentaja 3

        "nyrkipajassa/monimerkkikorjaamossako" ei opi mitään? Nyrkipajan pojat ovat kekseliäämpiä kuin merkkikorjaamonkaverit he kun joutuvat monesti soveltamaan ja tekemään työkalut itse.


      • korroosio0000
        djkjdskjds kirjoitti:

        Sattu vaan työkiireet ja katsatus pukkaamaan päälle yhtä aikaa, niin ei kerennyt sitte. Mut iskarien vaihto kun on tosiaanki yks niistä helpoimmista hommista mitä autoon voi tehä. Ei siinä kyllä tosiaan tuntia enempää per kulma pitäs missään tapauksessa mennä aikaa, sanon minä. Ja mikäli on pultit ja mutterit tiukassa, niin se ei saa olla mikään syy, sillä korjaamosta pitää löytyä myös tähän hommaan työkalu, jolla ne saa ne heti auki. Mitä tekevät paskoilla työkaluilla hommia, oma vika.

        Pitäskö sun vähän kokeilla irroittaa ruostuneita pultteja ja muttereita????


      • 12+9
        korroosio0000 kirjoitti:

        Pitäskö sun vähän kokeilla irroittaa ruostuneita pultteja ja muttereita????

        Ennemminkin pitäisi esittää kysymys, mistä ihmisille työtä(tai edes rahaa)? Autokanta ei täällä uudistu, koska ihmisiä jää työttömäksi ja pistää auton pellolle sitä tahtia, että uusien myynti on käytännössä hyytynyt. Lopputuloksena porukka sitten ajelee huoltamattomilla autoilla ja ostaa käytettyjä autoja, koska saa niin halvalla(markkinat on kyllästetty). Ainoa mikä tähän auttaa, on raha.


    • mek1981

      tuntitaksa jos 1,5 työ maksoi 360€ Kuinka edes veit korjaamoon jonka tuntitaksa on 240€?

      • mek1981

        huomasin nyt vasta että 1,5h/nurkka eli tuntitaksa 60€ Eli ei paha


      • waler
        mek1981 kirjoitti:

        huomasin nyt vasta että 1,5h/nurkka eli tuntitaksa 60€ Eli ei paha

        KORJAAN.Olen ollut pitkään sitä mieltä,että tietyille huoltotöille tulisi antaa kiinteä korjausarvio,
        EIKÄ se saisi riippua siitä,lähtevätkö"mutterit" helposti auki vai ei.Idioottikin varmasti tajuaa,
        että tällaista hommaa voi ylihinnoitella.SUOSITTELEN VÄLTTÄMÄÄN KORJAAMOJA;JOS TISKILLÄ
        HETI MAINITAAN;SE HINTA VÄHÄN RIIPPUU;LÄHTEEKÖ HELPOSTI IRTI.parempi olisi ottaa käytäntöön,että asiakas maksaa etukäteen sovitun hinnan,ja saa sen vaatiessaan kirjallisena.
        Oon aikoinani nähnyt HUOLTOMIEHIÄ,sekä "huoltomiehiä"VIIMEKSI mainitut tekevät hommat
        huomattavasti hitaammin,joten onko kohtuullista ajatella,että HEKIN voisivat veloittaa "töistä"
        enemmän?
        kiinteä hinta vaan,ja takaan,että kumpikin osapuoli on tyytyväisempi pitemmän päälle,vaikkei
        se"muutteri heti auennutkaan"


      • ....................
        waler kirjoitti:

        KORJAAN.Olen ollut pitkään sitä mieltä,että tietyille huoltotöille tulisi antaa kiinteä korjausarvio,
        EIKÄ se saisi riippua siitä,lähtevätkö"mutterit" helposti auki vai ei.Idioottikin varmasti tajuaa,
        että tällaista hommaa voi ylihinnoitella.SUOSITTELEN VÄLTTÄMÄÄN KORJAAMOJA;JOS TISKILLÄ
        HETI MAINITAAN;SE HINTA VÄHÄN RIIPPUU;LÄHTEEKÖ HELPOSTI IRTI.parempi olisi ottaa käytäntöön,että asiakas maksaa etukäteen sovitun hinnan,ja saa sen vaatiessaan kirjallisena.
        Oon aikoinani nähnyt HUOLTOMIEHIÄ,sekä "huoltomiehiä"VIIMEKSI mainitut tekevät hommat
        huomattavasti hitaammin,joten onko kohtuullista ajatella,että HEKIN voisivat veloittaa "töistä"
        enemmän?
        kiinteä hinta vaan,ja takaan,että kumpikin osapuoli on tyytyväisempi pitemmän päälle,vaikkei
        se"muutteri heti auennutkaan"

        Jotku korjaamot ovat aina sillointällöin hinnoitelleet homman valmiiksi, riippumatta siitä että kuinka kauan aikaa hommaan menee. Itse maksoin neljän iskarin vaihtotyöstä 180 egee, eli 45€ per nurkka. Oikea takanurkka oli kuulemma teettänyt vähän enemmän duunia, mutta sovittu mikä sovittu.


      • pp
        waler kirjoitti:

        KORJAAN.Olen ollut pitkään sitä mieltä,että tietyille huoltotöille tulisi antaa kiinteä korjausarvio,
        EIKÄ se saisi riippua siitä,lähtevätkö"mutterit" helposti auki vai ei.Idioottikin varmasti tajuaa,
        että tällaista hommaa voi ylihinnoitella.SUOSITTELEN VÄLTTÄMÄÄN KORJAAMOJA;JOS TISKILLÄ
        HETI MAINITAAN;SE HINTA VÄHÄN RIIPPUU;LÄHTEEKÖ HELPOSTI IRTI.parempi olisi ottaa käytäntöön,että asiakas maksaa etukäteen sovitun hinnan,ja saa sen vaatiessaan kirjallisena.
        Oon aikoinani nähnyt HUOLTOMIEHIÄ,sekä "huoltomiehiä"VIIMEKSI mainitut tekevät hommat
        huomattavasti hitaammin,joten onko kohtuullista ajatella,että HEKIN voisivat veloittaa "töistä"
        enemmän?
        kiinteä hinta vaan,ja takaan,että kumpikin osapuoli on tyytyväisempi pitemmän päälle,vaikkei
        se"muutteri heti auennutkaan"

        tuo erittäin hyvä asia silloin kun yrittäjä itse tekee, mutta kun työn tekee korjaamon työntekijä niin en usko kenenkään yrittäjän haluavan maksaa siitä että korjaa ventovieraiden autoja.

        Itsekin olisin vielä ennen tätä kesää sanonut että 1h/nurkka on liikaa ihan perus mc-pherssonin vaihdossa vaikka kyseessä olisi patruuna malli. Tänä kesänä tuli tehtyä vanhaan corollaan iskareiden vaihto joista toisen iskarin sisäpatruunan mutteri ei meinannut lähteä millään auki. Kuumennettiin useampaan otteeseenkin ja melkein teki mieli jo lähteä hakemaan uutta osaa purkaamolta kun saatiin mutteria hiukan narahtamaan. Aikaa meni varmasti useampi tunti kun kaikki tappelu vaiheet oli läpi käyty.
        Onneksi oli enon auto ja työ ilmainen, koska tuskinpa olisi halukasta maksajaa ollut tuolle työn osuudelle jos veloitus olisi ollut 50-60e/h.


      • waler
        pp kirjoitti:

        tuo erittäin hyvä asia silloin kun yrittäjä itse tekee, mutta kun työn tekee korjaamon työntekijä niin en usko kenenkään yrittäjän haluavan maksaa siitä että korjaa ventovieraiden autoja.

        Itsekin olisin vielä ennen tätä kesää sanonut että 1h/nurkka on liikaa ihan perus mc-pherssonin vaihdossa vaikka kyseessä olisi patruuna malli. Tänä kesänä tuli tehtyä vanhaan corollaan iskareiden vaihto joista toisen iskarin sisäpatruunan mutteri ei meinannut lähteä millään auki. Kuumennettiin useampaan otteeseenkin ja melkein teki mieli jo lähteä hakemaan uutta osaa purkaamolta kun saatiin mutteria hiukan narahtamaan. Aikaa meni varmasti useampi tunti kun kaikki tappelu vaiheet oli läpi käyty.
        Onneksi oli enon auto ja työ ilmainen, koska tuskinpa olisi halukasta maksajaa ollut tuolle työn osuudelle jos veloitus olisi ollut 50-60e/h.

        siinä useampi tunti mene.
        oon ittekkin aukoillut.
        mutta,Talbotin alapallonivelet tuotti tuskaa.


      • tee ite halvemmalla
        waler kirjoitti:

        KORJAAN.Olen ollut pitkään sitä mieltä,että tietyille huoltotöille tulisi antaa kiinteä korjausarvio,
        EIKÄ se saisi riippua siitä,lähtevätkö"mutterit" helposti auki vai ei.Idioottikin varmasti tajuaa,
        että tällaista hommaa voi ylihinnoitella.SUOSITTELEN VÄLTTÄMÄÄN KORJAAMOJA;JOS TISKILLÄ
        HETI MAINITAAN;SE HINTA VÄHÄN RIIPPUU;LÄHTEEKÖ HELPOSTI IRTI.parempi olisi ottaa käytäntöön,että asiakas maksaa etukäteen sovitun hinnan,ja saa sen vaatiessaan kirjallisena.
        Oon aikoinani nähnyt HUOLTOMIEHIÄ,sekä "huoltomiehiä"VIIMEKSI mainitut tekevät hommat
        huomattavasti hitaammin,joten onko kohtuullista ajatella,että HEKIN voisivat veloittaa "töistä"
        enemmän?
        kiinteä hinta vaan,ja takaan,että kumpikin osapuoli on tyytyväisempi pitemmän päälle,vaikkei
        se"muutteri heti auennutkaan"

        merkki liikkeissä on yleensä tuollaiset työt hinnoiteltu kiinteällä hinnalla.
        Taas monet "halvat" yleiskorjaamot laskuttavat ns. käytetyn työajan ja lopputulos on monesti aivan sama.
        Ainahan voi työt tehdä itsekkin jos maksaminen tuntuu liian vaikealta ja miettiä sitten millä hinnalla tekisit saman jos tekisit tuota työsesi ja maksaisit siitä kaikki yhteiskunnan maksut ja laitteet ja vuoksat jne. Joskus ne vaan unohtuu ottaa huomioon.


      • Anonyymi
        waler kirjoitti:

        KORJAAN.Olen ollut pitkään sitä mieltä,että tietyille huoltotöille tulisi antaa kiinteä korjausarvio,
        EIKÄ se saisi riippua siitä,lähtevätkö"mutterit" helposti auki vai ei.Idioottikin varmasti tajuaa,
        että tällaista hommaa voi ylihinnoitella.SUOSITTELEN VÄLTTÄMÄÄN KORJAAMOJA;JOS TISKILLÄ
        HETI MAINITAAN;SE HINTA VÄHÄN RIIPPUU;LÄHTEEKÖ HELPOSTI IRTI.parempi olisi ottaa käytäntöön,että asiakas maksaa etukäteen sovitun hinnan,ja saa sen vaatiessaan kirjallisena.
        Oon aikoinani nähnyt HUOLTOMIEHIÄ,sekä "huoltomiehiä"VIIMEKSI mainitut tekevät hommat
        huomattavasti hitaammin,joten onko kohtuullista ajatella,että HEKIN voisivat veloittaa "töistä"
        enemmän?
        kiinteä hinta vaan,ja takaan,että kumpikin osapuoli on tyytyväisempi pitemmän päälle,vaikkei
        se"muutteri heti auennutkaan"

        Näistä kiinteistä hinnoista 1960 -luvulla. Tehdä hutaistaan nopeasti ja huolimattomasti, että saadaan hyvä tuntipalkka. Susitöinä sitten korjataan jos korjataan ja väännetään kättä, että kuka maksaa. En suosittele!


    • maakaasuauto

      Vaihdatin iskarit 7/2010 4kpl C-sarjan Meseen.. Työt yhteensä 140€ ja osat 400€ = Total 540€ ja paikkakunta Helsinki.

      • edullista

        putkas pari vuotta sit monroet 3v takuul iskari ja työt alle 200e.joka nurkkaan olis ollu 230 lisää.auto saab95


      • asentaja...

        Noi Mersun iskarithan vaihtaa tunnissa.
        Edullinen silti.


    • cuttyshark1

      A mersu 140 vm.2000 - takaiskun vaimennin = tuskaa! kuinka hoidetaan? kiittäen Ronnie

      • dfgfzcvxvazgfbxz

        Vähäsen kun raotat sitä apurunkoa irti korista niin saat taivutetun kiintoavaimen mahtumaan mutterille.


    • kotinikkari

      On taas satusetiä ollut runoilemassa täällä.
      Tosiasiassa etuiskareitten vaihtoon meni itselläni 1,5 tuntia. Siis 1h 30 minuuttia.
      En ole asentaja, vaan ihan muissa hommissa.
      Tämä auto on v70 mk2.
      Ei asiakkaan tarvitse maksaa niistä "kaikenlaisista hässäköistä" yhtään mitään. Jos ns asentaja harjoittelee vasta asennushommia, niin asiakas maksaa vain työharjoittelusta, eli joku 35 eur / tunti on sopiva.
      Ensi kertaa vaihdoin tällaiseen volvoon iskarit.
      Mitään lämmiteltäviä muttereita tai pultteja ei ollut. Kaikki lähti tavallisilla hylsy- ja lenkkiavaimilla.
      Valitettavasti autoverstaat kusettaa enempi tai vähempi lähes joka kerta.

      • urkupilli

        vaihdoin iskarit Opel corsa 1,5 tuntia ja oli etupään iskarit vaihdettu ja raidetangonpää


      • Anonyymi
        urkupilli kirjoitti:

        vaihdoin iskarit Opel corsa 1,5 tuntia ja oli etupään iskarit vaihdettu ja raidetangonpää

        Ja todellisuudessa siihen kun laitoit haalarit päälle ja kun riisuit ne, niin aikaa oli kulunut 6,5 tuntia. Näin se oikeasti menee. Ja puheet on aina puheita.


    • dsfhsdhs

      Hankalimmat hommat itsellä mitä iskarihommissa vastaan tulleet, on ollut yleensä sen iskarin ylämutterin avaaminen/kiristäminen kun on yleensä niin rupuinen se kuusiokolo/mikälie mistä pitää vastaan kiinni samalla kun avaimella pyörittää mutteria. Ja jousien kasaanpainaminen tasaisesti, kun ei joissain autoissa meinaa onnistua peruspuristimilla harvakierteisestä jousesta johtuen. Muuten ei ole kyllä ollut ongelmia minkään jumivien pulttien ja muttereiden kanssa ja helppo homma.

      • Anonyymi

        "minkään jumivien pulttien" Mikä on jumiva? Entä yksiköt ja monikot? Kuitenkin kirjakieltä kirjoitit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "minkään jumivien pulttien" Mikä on jumiva? Entä yksiköt ja monikot? Kuitenkin kirjakieltä kirjoitit.

        Sulta taisi jousi päästä irti jousenpuristimesta ja sait tällin siitä päähäsi...


    • Aaseentaja

      Nii mikä auto oli kyseessä? Jos bemarin ns vetävä iskari, niin tarvii oman työkalun,ei nekään ilmaisia ole

    • wanhojaJuttujaJuu

      Jos kommentoisin tuota aloitusta, niin asiakas on ollut todella tyhmä jos ei ole pyytänyt työn hintaa etukäteen. Ainakin nykyään vuonna 2016 se sitoo tiettyihin toimintamalleihin ja sääntöihin.

      • Hiihhhahaha

        Täysin samaa mieltä. Itsellä iskareiden vaihtoon aika ihan kohta ja hinta on sovittu 150€. 2h kuulemma riittää ja jos ei riitä niin ei ole minun ongelma ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      309
      3658
    2. 208
      3009
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2564
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1344
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe