Miksi omistan Alfan?

Fyffe

Monella on vielä tuoreessa muistissa "Unelma yhdelle" sarjan tv-ohjelma Alfa-harrastajista. Siinä esiintyi mies, jonka unelma ei ollutkaan Alfa, vaan Ferrari ja joka omisti Talbotin. Lottovoiton kaltainen unelmien täyttymys syntyi, kun mies pääsi koeajamaan Ferraria ja heiluttelemaan sen avaimia porvoolaiskahvilan pöydän ääressä. Muutenkin ohjelman henki tuntui olevan, että jotkut omistavat Alfan vain siksi, ettei heillä ole varaa Ferrariin.

Kuulin, että kerholehdessä oli äsken ollut kirjoitus, jossa ylistettiin "Porschen moottorien laulua". Eli jos rahat vain riittäisivät, vaihtaisin heti Alfani Porscheen.

Onkohan tällainen ajattelu nykyään yleistäkin Alfa-harrastajien keskuudessa? Olen aina kuvitellut, että Alfaa harrastetaan ja ajetaan sen itsensä vuoksi. Siksi, että se on hieno auto, jota on nautinto ajaa. Tuosta aiemmasta saa sen kuvan, että monille tai ainakin joillekin Alfa on jonkinlainen Ferrarin tai Porschen omistamisen korvike, jolla paikataan sitä alemmuuskompleksia, etteivät rahat riitä niiden ostaamiseen.

Ylistetäänkö ehkä Lada-kerhossa "Alfan moottorien laulua"?
Miksi ajatte Alfalla?

30

1400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alfan omistaja

      Nyt menevät autoluokat vähän sekaisin. Eivät Alfan omistajat mistään Porscheista haaveile. Alfa on Fiat sporttisessa kuosissa ja käytettynä myös Fiatin hintainen. Minulla olisi haaveissa Alfan vaihto johonkin japsi-sporttiin, jotka ovat vähän käytettyinä uuden Golfin, ei Porschen, hintaluokassa.

      • jepulisjee9

        almeraan vaikka niitä saa käytettynä trabantin hinnoilla,muutenkin se on tata sporttisessa kuosissa


    • jokumuu.

      Kun olen ostamassa autoa, kurkkaan ensin lompakkoon. Sitten yritän löytää lompakosta löytyvällä rahalla omaan makuun parhaiten sopivan auton. Useimmiten se näyttää olevan Alfa Romeo.

      Luulisin, että unohdetun amerikansedän jättäessä sadan miljoonan dollarin perinnön en sittenkään ajaisi työmatkaa vanhalla 156 dieselillä. Kyllä minulle uusi Maserati Quattroportekin kelpaisi. Kesäajokkina toimiva 70-luvun Spider on kyllä kiva, mutta tuskin Jaguar E-type Roadsterilla tai Lamborghini Countachilla kurvailukaan pistäisi pahasti irvistämään. Spiideriä tuskin silti raaskisi myydä vaan muut pitäisi saada siihen rinnalle.

      Maailma on täynnä erilaisia ja silti kivoja autoja. Vaikka Alfan GTA-moottori laulaakin kauniisti, ei kai sen tarvitse tarkoittaa ettei Porschen bokserinkin saundista saa pitää. Tai viritetyn jenkkikasin peltisarjojen läpätyksestä. Merkkifundamentalismi on minusta jo ajatuksenakin käsittämätön.

      Harrastuksella ei kyllä ole minkään valtakunnan tekemistä alemmuuskompleksin kanssa. Mielenkiintoisen autotekniikan kanssa painiminen on jo sinällään mukavaa ja satunnainen yritys selittää asiaa sitä tuntemattomille aiheuttaa lähinnä sääliviä katseita. Kui helvetin taval sitä voi oikke rakasta ruosteissi mutterei?

    • Alfisti

      Kyllähän tuossa on totta toinen puoli. On sellaisiakin, jotka harrastavat Alfoja ja ajelevat niillä vain sen takia, ettei fyrkkaa ole Ferrariin tai (melkein) uuteen Porscheen. Ja jutut ovat sitten sen mukaisia.

      • Tridente

        Näinhän se menee. Itse olen hankkinut Alfan rinnalle Maseratin, ja samoin ovat näköjään tehneet monet muutkin. Moottorin saundi - olipa se V6 tai V8 - on sentään toista kuin Porschen boxerin räpsytys, joka on samanlainen kuin lapsena lähti polkupyörään pyykkipojilla kiinnistetystä pahvinpalasta sen osuessa pinnoihin. Alfan ja Porschen äänet ovat vähän kuin vertaisi Pavarottia ja Matti Nykästä toisiinsa.

        Jokainen saa ihan vapaasti harrastaa ja ihailla mitä merkkiä ja sen ääniä tahansa. Ehkä seuraavaksi saamme lukea ylistyksen 70-luvun Mersun dieselin uhkeasta mörinästä.


      • Alfisti
        Tridente kirjoitti:

        Näinhän se menee. Itse olen hankkinut Alfan rinnalle Maseratin, ja samoin ovat näköjään tehneet monet muutkin. Moottorin saundi - olipa se V6 tai V8 - on sentään toista kuin Porschen boxerin räpsytys, joka on samanlainen kuin lapsena lähti polkupyörään pyykkipojilla kiinnistetystä pahvinpalasta sen osuessa pinnoihin. Alfan ja Porschen äänet ovat vähän kuin vertaisi Pavarottia ja Matti Nykästä toisiinsa.

        Jokainen saa ihan vapaasti harrastaa ja ihailla mitä merkkiä ja sen ääniä tahansa. Ehkä seuraavaksi saamme lukea ylistyksen 70-luvun Mersun dieselin uhkeasta mörinästä.

        Ensi viikonloppuna taitaa olla kerhojen yhteinen ratapäivä Ahvenistolla? Sinne voisi joku(muu) kutsua Porschen, niin kaikki pääsisivät kuulemaan ja ylistämään sen bokserin räpät... siis jumalaista laulua :)


      • Alfieri
        Tridente kirjoitti:

        Näinhän se menee. Itse olen hankkinut Alfan rinnalle Maseratin, ja samoin ovat näköjään tehneet monet muutkin. Moottorin saundi - olipa se V6 tai V8 - on sentään toista kuin Porschen boxerin räpsytys, joka on samanlainen kuin lapsena lähti polkupyörään pyykkipojilla kiinnistetystä pahvinpalasta sen osuessa pinnoihin. Alfan ja Porschen äänet ovat vähän kuin vertaisi Pavarottia ja Matti Nykästä toisiinsa.

        Jokainen saa ihan vapaasti harrastaa ja ihailla mitä merkkiä ja sen ääniä tahansa. Ehkä seuraavaksi saamme lukea ylistyksen 70-luvun Mersun dieselin uhkeasta mörinästä.

        Ciao! Meitä tuntuu tosiaankin olevan yllättävän monta. Maserati tuntuu paljon luontevammalta täydennykseltä alemmuuskompleksiin, olihan se Alfan rakas vihollinen kilpa-autoilun kultaisina vuosina.


      • Tridente
        Alfieri kirjoitti:

        Ciao! Meitä tuntuu tosiaankin olevan yllättävän monta. Maserati tuntuu paljon luontevammalta täydennykseltä alemmuuskompleksiin, olihan se Alfan rakas vihollinen kilpa-autoilun kultaisina vuosina.

        Enpä lähtisi vertailemaan esimerkiksi Alfan vanhan rivinelosen ja Maseratin V8:n saundeja. Molemmat ovat äärimmäisen hienoja. Mutta Porsche - kuin takavuosien Wartburg ilman hajua. Ja ovathan molemmat saksalaista laatua!


    • Entusiasti

      Tv-ohjelma taisi olla kymmenen vuoden takaa, vuodelta 2001? Kaipa sen jälkeen on tapahtunut muutosta ja kehitystä aineellisen puolen lisäksi henkiselläkin puolella. Olisihan se hauska kuulla, josko Lada-kerhon lehdessä palvotaan Alfan moottorien laulua. En kuitenkaan usko, että Lada-kerholaiset harrastavat autoaan siksi, ettei heillä ole varaa Alfaan, kyllä siinä monilla on varmasti punertavaa aatetta mukana.

      Ainakin minusta Alfan vanhemmissa ketjukäyttöisissä nelisylinterisisssä on paljon kauniimpi ääni kuin Porcshen boxereissa, joiden papatusta en koe mitenkään ylistämisen arvoiseksi. Jos Porschen moottorin laulu jonkun mielestä on niin taivaallisen ihanaa, kannattaisi varmaan siirtyä Porsche-harrastajaksi.

      • Exladailija

        Vaikka maanteidemme Lada -pitoisuus alkaa olla melkoisen alhainen ja sen valmistusmaakin siirtynyt pois punakone -järjestelmästä jo pari vuosikymmentä sitten, niin sitkeästi istuu monilla käsitys Lada -kuskin vasemmistolaisesta suuntautumisesta.

        Se, ettei Lada edusta valtaväestön käsitystä laadukkaasta ja mukavasta käyttöautosta, eikä sen valmistusmaa käsitystä kaikelle kansalleen ylellisestä ja mukavasta hyvinvointivaltiosta, ei käsittääkseni tee Ladailijasta sen punertavampaa, kuin muunkaan merkkisen ajokin omistajasta/harrastajasta.

        Ex-Ladailijana arvostan ko. ajokin harrastajaa ja ylläpitäjää, sillä hänellä on kanttia ja arvostaa vähäarvoista ajokkia, eikä mahdollisella poliittisella suuntautumisella ole mitään tekemistä sen kanssa. Eihän saksalaisten merkkien harrastajaakaan/omistajaa heti epäillä mahdollisista natsisympatioista tai amerikanautojen harrastajaa luulla automaattisesti Yhdysvaltain maailmanpoliisi -aatteen kannattajaksi.

        On myös virheellinen käsitys kuvitella, että kaikki Ladan omistajat/harrastajat ovat paikalleen jämähtänyttä, pilkillä istuvaa karvalakkikansaa tai teiniporukkaa, jotka asentavat ajokin kattoluukuksi WC-istuimen ja maalaavat punaiseen konepeltiin keltaiset "työkalut".

        Ei! Kyllä Lada -harrastajista löytyy kaikenlaisia ihmisiä, jotka arvostavat sitä takavuosikymmenten yleisenä käyttöautona, joka kuului 80 -luvulla maamme myydyimpiin merkkeihin ja joka nyt, maailman muuttuessa ja elintason noustessa on käynyt liikenteessämme yhä harvinaisemmaksi.

        Eli ei muuta kuin hyvää syksyä kaikille harrastajille, merkkiin ja valmistusmaahan katsomatta!


      • Entusiasti
        Exladailija kirjoitti:

        Vaikka maanteidemme Lada -pitoisuus alkaa olla melkoisen alhainen ja sen valmistusmaakin siirtynyt pois punakone -järjestelmästä jo pari vuosikymmentä sitten, niin sitkeästi istuu monilla käsitys Lada -kuskin vasemmistolaisesta suuntautumisesta.

        Se, ettei Lada edusta valtaväestön käsitystä laadukkaasta ja mukavasta käyttöautosta, eikä sen valmistusmaa käsitystä kaikelle kansalleen ylellisestä ja mukavasta hyvinvointivaltiosta, ei käsittääkseni tee Ladailijasta sen punertavampaa, kuin muunkaan merkkisen ajokin omistajasta/harrastajasta.

        Ex-Ladailijana arvostan ko. ajokin harrastajaa ja ylläpitäjää, sillä hänellä on kanttia ja arvostaa vähäarvoista ajokkia, eikä mahdollisella poliittisella suuntautumisella ole mitään tekemistä sen kanssa. Eihän saksalaisten merkkien harrastajaakaan/omistajaa heti epäillä mahdollisista natsisympatioista tai amerikanautojen harrastajaa luulla automaattisesti Yhdysvaltain maailmanpoliisi -aatteen kannattajaksi.

        On myös virheellinen käsitys kuvitella, että kaikki Ladan omistajat/harrastajat ovat paikalleen jämähtänyttä, pilkillä istuvaa karvalakkikansaa tai teiniporukkaa, jotka asentavat ajokin kattoluukuksi WC-istuimen ja maalaavat punaiseen konepeltiin keltaiset "työkalut".

        Ei! Kyllä Lada -harrastajista löytyy kaikenlaisia ihmisiä, jotka arvostavat sitä takavuosikymmenten yleisenä käyttöautona, joka kuului 80 -luvulla maamme myydyimpiin merkkeihin ja joka nyt, maailman muuttuessa ja elintason noustessa on käynyt liikenteessämme yhä harvinaisemmaksi.

        Eli ei muuta kuin hyvää syksyä kaikille harrastajille, merkkiin ja valmistusmaahan katsomatta!

        Omasta kokemuksesta tiedän, että Lada on kestävä ja hyvä käyttöaauto Neuvosto-venäjän kuoppaisilla ja tasoltaan ala-arvoisilla teillä, jotka suomalaisen käsitylsen mukaan eivät edes teitä olekaan. En väittänytkään, että kaikki Lada-harrastajat olisivat punikkeja. Mutta olet varmasti nähnyt tv-ohjelman, jossa Kokoomuksen helsinkiläinen k.ed. Z eli Zysse vieraili Lada-harrastajien luona. Kyllähän se menneessä ajassa elävältä aika punaiselta porukalta näytti. Aikaisemmin, punikkihallitusten aikana oli toisin, kun korkean autoveron takia monilla ei ollut varaa ostaa länsiautoa. Ja hyvä harrastus se Lada-harrastuskin on :)


    • Seiska5mma
      • Entusiasti

        Olipa siinä V6:n kaunis ääni pilattu asiaankuulumattomalla sporttiputkella. Minusta alkuperäinen on kauniimpi, mutta makuasia tietysti.


      • äänit

      • Entusiasti
        Entusiasti kirjoitti:

        Olipa siinä V6:n kaunis ääni pilattu asiaankuulumattomalla sporttiputkella. Minusta alkuperäinen on kauniimpi, mutta makuasia tietysti.

        Tuo ylläoleva oli liian kärjistetty ilmaisu. Ei nyt sentään pilattu, mutta pidän enemmän alkuperäisestä. V6:n ääni on parhaimmillaan, kun nopeus pudotetaan 220:sta noin 140:en. Ja Autobahnilla, ei suinkaan VT3:lla Hyvinkää E-liittymän jälkeen...


    • 156

      On alustaltaan ja vetotavaltaan kaikista noista järkevin valinta Suomeen siksi!!!!! Haluan nauttia sporttisesta ajosta ja kutosen laulusta myös talvella ja myös oikeasti edetä!!! Nelivetomallit taas ei kiinnosta siksi että kys vetotapa ei ole mielestäni tarpeen normaalissa sääntöjenmukaisessa liikenneajossa ja se myös hukkaa tehoja sekä polttoainetta ja on niin saakelin kallis fiksata (jos nyt moiseen täytyy ryhtyä - eli jos se kaasujalka vanhalla nelikolla liikaa on painanut tms) Auto ei mielestäni ole muutenkaan järkevä investointikohde. Uutta tai kallista tuskin ostan siksi ikinä (parempaakin käyttöä rahalle löydän kuin velka-Porschen :p Sen sijaan nauttia haluan ja siksi ajan Alfalla!!!!!!!!!!!!!!

    • 156

      Eli selvennöksenä Alfastani tekee hyvän talviauton paitsi etuveto ja tarkka ja suuntavakaa ohjaus, myös parantunut toimintavarmuus ja esim. monivarsituenta takapyörillä (passiivinen ohjaus) Omistin Ennen nykyistäni Saab 9000 joka oli myös hyvä talviauto, muttei ohjauksen ja perän käytöksen puolesta yllä Saabin tasolle. Alfa on siksi myös aktiivisen turvallisuuden puolesta paras ajamani auto. Olen omistanut myös mm. nelivedon Subarulta taka- sekä etuvetoja joka maasta jenkkejä lukuunottamatta. En vain yksinkertaisesti ole löytänyt Alfaa vastaavaa Suomen mutkaisille ja routaheittoisille teille ympärivuotiseen ajoon.

      • 156

        Siis tarkoitin tietenkin ettei Saab 9000 yllä mielestäni Alfa 156:n tasolle (autoni suunnilleen samaa ikäluokkaa)


    • Milan100

      Jos ei tunne autourheilun historiaa voi kyseenalaistaa tavallasi myös Alfan merkkinä, johtuen pitkälti jo -80 -luvulla alkaneista Alfan talousvaikeuksista, joita puolestaan seurasi monet muut ongelmat ja lopulta Fiatille päätyminen jne. Ei kuitenkaan ole olemassa toista yhtä legendaarista autourheilumerkkiä kuin Alfa! Kun Ferrari voitti Alfan ensimmäisen kerran totesi muuan Enzo: On kuin olisi äitinsä murhannut. Eräs Henry Ford sen sijaan otti kadulla aina hatun pois päästä Alfan ajaessa ohi. Ajat ja arvostukset muuttuu, mutta itse en ole lakannut kunnioittamasta Alfaa jopa ohi Porschen ja Ferrarin!

    • likujyhtgrf

      Miten keskustelun avaaja viitsii edes kaivaa moista vanhaa Ylen sontaa esiin??? Kehotan tutustumaan esim. tämän päivän Club Alfa Romeon Finlandin toimintaan! Ei siellä liiemmin Ferrari-paitoja tai Talboteja näy.

    • oikjuhygtfrdvb

      Entusiastithan ovat käsittääkseni enemmänkin innostuneita yleisesti italokulttuurista kun taas Club Alfa Romeo keskittynyt Alfoihin? Oikaiskaa jos olen väärässä...

      • Tridente

        Niin kuin Clubin tapahtumakalenterista näkyy, CARF on keskittynyt rata-ajoon. Entusiastit taas Alfan historiaan, vanhempiin malleihin ja muuhun Alfaan liittyvään, mutta myös italialaiseen kulttuuriin. Molemmat ihan hyvä tapa harrastaa Alfaa.


    • A3SB

      No tuo ohjelma oli vain jokun ulkopuolisen varsin pinnallinen näkemys merkin harrastajista.

      Sanoisin että on melko mahdotonta olla syvemmin kiinnostunut Alfa-Romeo merkkisistä autoista tulematta ainakin jotenkin tietoiseksi Ferrarin syntyhistoriasta kun ensimmäiset Ferrarit ovat kuitenkin olleet Alfoja ja molempien merkkien historian kannalta vielä varsin merkittäviä autoja.

      Alfalla ajan aina silloin tällöin ihan jo siksi ettei pääsisi unohtumaan miltä oikea auto tuntuu. Jos ei nääs paremmasta tiedä, niin voi keskinkertainenkin alkaa tuntua hyvältä.

      • Tridente

        Ensimmäiset Ferrarit eivät olleet Alfoja, kyllä ne olivat ihan puhtaita Ferrareja.


      • A3SB
        Tridente kirjoitti:

        Ensimmäiset Ferrarit eivät olleet Alfoja, kyllä ne olivat ihan puhtaita Ferrareja.

        No jos puhutaan siviilikäyttöön tarkoitetuista autoista joista ensimmäinen taisi olla 125 vuonna 1947 niin se oli kyllä ihan Ferrarin valmistetta, mutta Ferrarihan oli ollut tallina olemassa silloin jo pitkän tovin. Kilpatallina ja omana yrityksenään Ferrari oli tuolloin ollut olemassa jo lähes kaksikymmentä vuotta ja talli oli erikoistunut nimenomaan Alfa-Romeoihin. Tallin kilpa-autot kantoivat ferrarin logoa mutta keulalta löytyi syystäkin Alfa-Romeo merkki ja autot olivat tekniikaltaan aivan aitoja Alfa-Romeoita. Scuderia Ferrari on käyttänyt kalustonaan ainakin Alfan malleja 8C 2300 ja 8C 35 Type C. Bimotoressa taitaa olla pelkästään Ferrarin logo mutta tekniikka on siinäkin kyllä ihan aitoa Alfa-Romeota.

        Niin että jos puhutaan siviiliautoista niin ensimmäiset Ferrarit olivat täysin omaa valmistetta, mutta tämähän ei silloin ollut yrityksen ydintoimintaa vaan pelkkä sivujuonne toiminnan rahoittamiseksi.


      • Tridente
        A3SB kirjoitti:

        No jos puhutaan siviilikäyttöön tarkoitetuista autoista joista ensimmäinen taisi olla 125 vuonna 1947 niin se oli kyllä ihan Ferrarin valmistetta, mutta Ferrarihan oli ollut tallina olemassa silloin jo pitkän tovin. Kilpatallina ja omana yrityksenään Ferrari oli tuolloin ollut olemassa jo lähes kaksikymmentä vuotta ja talli oli erikoistunut nimenomaan Alfa-Romeoihin. Tallin kilpa-autot kantoivat ferrarin logoa mutta keulalta löytyi syystäkin Alfa-Romeo merkki ja autot olivat tekniikaltaan aivan aitoja Alfa-Romeoita. Scuderia Ferrari on käyttänyt kalustonaan ainakin Alfan malleja 8C 2300 ja 8C 35 Type C. Bimotoressa taitaa olla pelkästään Ferrarin logo mutta tekniikka on siinäkin kyllä ihan aitoa Alfa-Romeota.

        Niin että jos puhutaan siviiliautoista niin ensimmäiset Ferrarit olivat täysin omaa valmistetta, mutta tämähän ei silloin ollut yrityksen ydintoimintaa vaan pelkkä sivujuonne toiminnan rahoittamiseksi.

        Nuo luettelemasi mallit olivat Alfa Romeoita, eivät Ferrareja; Scuderia Ferrari oli ainoastaan kilpatalli, jota Enzo johti. Et kai vakavissasi väitä, että esm Bimotore oli Ferrari? Missä tällaista uushistoriankirjoitusta harrastetaan? Kehottaisin lukemaan asiasta esim. englanninkielisestä Wikipediasta. 8C-35 oli muuten Eltsun ajoissa muistaakseni 1937. Auton omisti tuolloin ja sillä ajoi sveitsiläinen Hans Rüsch. Se oli Alfa Romeo, eikä Enzolla ollut mitään tekemistä sen kanssa.


      • Alfieri
        Tridente kirjoitti:

        Nuo luettelemasi mallit olivat Alfa Romeoita, eivät Ferrareja; Scuderia Ferrari oli ainoastaan kilpatalli, jota Enzo johti. Et kai vakavissasi väitä, että esm Bimotore oli Ferrari? Missä tällaista uushistoriankirjoitusta harrastetaan? Kehottaisin lukemaan asiasta esim. englanninkielisestä Wikipediasta. 8C-35 oli muuten Eltsun ajoissa muistaakseni 1937. Auton omisti tuolloin ja sillä ajoi sveitsiläinen Hans Rüsch. Se oli Alfa Romeo, eikä Enzolla ollut mitään tekemistä sen kanssa.

        Tuo ylläolevahan on selvästi tarkoitettu provoksi, siitä ei kannattaisi välittää. Sitä paitsi eihän kukaan täyspäinen rupeaisi väittämään, että Alfan vanha kilpa-auto onkin Ferrari. Onneksi näitä kerhoja on kaksi!


      • Tridente
        Alfieri kirjoitti:

        Tuo ylläolevahan on selvästi tarkoitettu provoksi, siitä ei kannattaisi välittää. Sitä paitsi eihän kukaan täyspäinen rupeaisi väittämään, että Alfan vanha kilpa-auto onkin Ferrari. Onneksi näitä kerhoja on kaksi!

        Jees. Idioottien kanssa ei pitäisi ruveta kinastelemaan!


      • A3SB
        Tridente kirjoitti:

        Nuo luettelemasi mallit olivat Alfa Romeoita, eivät Ferrareja; Scuderia Ferrari oli ainoastaan kilpatalli, jota Enzo johti. Et kai vakavissasi väitä, että esm Bimotore oli Ferrari? Missä tällaista uushistoriankirjoitusta harrastetaan? Kehottaisin lukemaan asiasta esim. englanninkielisestä Wikipediasta. 8C-35 oli muuten Eltsun ajoissa muistaakseni 1937. Auton omisti tuolloin ja sillä ajoi sveitsiläinen Hans Rüsch. Se oli Alfa Romeo, eikä Enzolla ollut mitään tekemistä sen kanssa.

        Ferrari oli ensin Alfa-Romeo kilpatallin ajaja, sittemmin Alfa-Romeon asiakkaana toimi Scuderia Ferrari, kalustona Alfa-Romeot. 1933 Alfa jättäytyi pois kilpailu toiminnasta taloudellisista syistä ja Alfa-Romeo kilpailu toiminta siirtyi Scuderia Ferrarille josta tuli Alfan virallinen kilpatalli. Myöhemmin sitten Alfa kylläkin palasi kilpailutoimintaan omalla tallillaan.

        Juurikin tuo Bimotore (siis se versio jossa on toinen moottori kuljettajan takana) oli nimenomaan Scuderia Ferrarin valmistetta ja monessa yhteydessä, mm kirjallisuudessa, se on mainittu ensimmäiseksi Ferrarin valmistamaksi kilpa-autoksi.

        mm. tuolta löytyy maininta Bimotoren alkuperästä.
        http://formula1history.com/alfabimotore.htm
        "Scuderia Ferrari was tasked by Alfa Romeo to build their own super car"

        Tosin tuo Bimotore ei ollut mitenkään menestyksekäs kilpa-auto, mutta kylläkin teknisesti hämmästyttävä laitos.


    • frutti di Milano

      Kun mentiin luokkaretkelle Inglesiin, näin laskukiidossa kun 2 punaista 75:sta meni moottoritietä rinnakkain... näytti niin saatanan hienolta ! Tiesin jo silloin mikä peli tuo oli, aikanaan haluttu peli ja "viimeinen oikea Alfa".

      Noh, monta vuotta myöhemmin ostin seiskafemman ja ajelin sillä 10 vuotta. Ainutlaatuinen peli, mutta totuuden nimessä en enää jaksanut pitää sitä kunnossa (korjata)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      66
      822
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe