Muutama vinkki Tromssaan ja Andoyaan

Nipsuksuksu

* Andoya ja valassafarit Andenesista
Eli Lofoottien yläpuolella sijaitseva pohjoisin saari, jonka pohjoiskärjestä järjestetään Norjan suosituimpia valassafareita. Jos haluatte ajella saaren hienoa "turistietä" eli länsipuolta, varautukaa kapeisiin ja mutkaisiin teihin plus paikallisiin autoilijoihin, jotka tulevat vastaan kovaa vauhtia. Ei väliä onko ajettavana auto tai bussi. Jos haluatte ajaa hiukan turvallisemmin, ajelkaa saaren itäpuolta pitkin -leveämpää ja suorempaa tietä, joskaan kokemuksena ei ihan yhtä hieno kuin turistitie.

Jos saarelle on matkanne ajaksi luvattu tuulista ja sateista, ottakaa tämä vakavasti. Nimittäin siellä sitten tuulee kanssa kunnolla ja sade piiskaa naamaa.

Jos mielitte valassafarille, niin varatkaa mukaan paljon lämpimiä vaatteita (plus sadevaatteet) ja pitävät kengät. Jos merenkäynti vaikuttaa liian rajulta, kippari voi peruuttaa safarin, joten pitäkää mahdollisena visiitin pitkittämistä. Älkää siis laskeko kaikkea yhden päivän varaan. Niin ja peruutuksesta ei ilmoiteta millään tavalla, vaan se pitää käydä itse Valaskeskuksessa toteamassa. Jos säät ovat safarille suotuisat, valaskeskuksessa tarjotaan lähtijöille pahoinvointipillerit. Eli niitä ei tarvitse hankkia välttämättä itse. MUTTA; jos päivän valassafari peruuntuu, eikä matkaajalla ole mahdollisuutta varata uutta matkaa, niin yleensä Valaskeskus tarjoaa ilmaisen opastetun kierroksen keskuksessa.

Itse yövyimme Andoyassa Stave Camping -nimisessä paikassa. Leirintäalue sijaitsee aivan tien varressa ja noin vartin ajomatkan päässä valassafarin lähtöpaikasta. Paikan kotisivut antavat ehkä hiukan hienomman kuvan kuin mitä se oikeasti on, mutta ajaa asiansa. Paikka tarjoaa sekä telttapaikkoja että pikkumökkejä ja huonemajoitusta, joskin talvikautena tarjolla ovat pelkästään huonemajoitukset.

Muuta: varokaa lampaita tiellä. Niitä pyörii joissakin osia Norjaa yhtä paljon kuin poroja Lapissa.

* Tromssa (Tromso)
"Pohjolan Pariisi", ihan kiva pieni kaupunki. Suosittuja nähtävyyksiä mm. vaijerihissi, joka nostaa kävijän 99 kruunun hintaan yli 400 metrin korkeuteen, sekä Polaria-keskus, jonka vedeneläviin ja hylkeisiin pääsee tutustumaan 100 kruunun henkilöhintaan.

Tromssassa ajaminen voi sujua kivasti tai kamalasti, vähän riippuen ajajan pinnan pituudesta. Saarelle on rakennettu tunneliverkosto, jota käyttämällä voi päästä suorinta reittiä paikasta A paikkaan B. Jos ei halua käyttää tunneleita, on turvauduttava kartan tai GPS:n apuun. Mutta tässä varoituksen sana: meidän GPS-laite ei lainkaan tunnistanut teitä, jotka oli pyhitetty pelkästään taksien ja bussien käyttöön. Eli silmä tarkkana kannattaa ajella. Lisäksi kaupunki suosii tasa-arvoisia risteyksiä ja paljon. Sinällään kaupungissa ei voi kovin pahasti eksyä, koskapa on olemassa vain kaksi siltaa, joiden kautta saarelta pääsee pois.

Jos autossasi on pieni tankki, kannattaa investoida varatankkiin, sillä Norjan puolella Suomen bensahinnat tuntuvat ihan kohtuullisilta. Joskin paikkakunnista riippuen ero voi olla jopa lähes olematon. Mutta Tromssassa tie- ja tunnelimaksut veloitetaan bensatankkausten yhteydessä, eikä Tromssan välittömässä läheisyydessä ole näitä lisämaksuttomia tankkauspaikkoja. Eli kannattaa tankata jo hyvissä ajoin ennen Tromssaa, jotta löpö riittää sitten sieltä poiskin.

*Ruoka
Jos mahdollista, ottakaa omat eväät mukaan, sillä ruokailu vaikkapa Norjalaisissa pikaruokapaikoissa on kotimaahankin verraten hyvin kallista. Nimimerkillä söimmepä 15 euron hampurilaisannokset...

2

1519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vgyu

      Tosta safarista. Liekö ollut meri-ilmastollakin vaikutusta mutta päästyämme safarilta pääsimme autolla hädin tuskin kylän ulkopuolelle kun simahdettiin. Itse asiassa itse nukahdin jo ennen kuin auto saatiin parkkiin, kuski onneksi ei! :-D Ei muuta kuin pakun perään hirsiä vetelemään, aamuun asti. Jos en ihan väärin muista niin niitä lääkkeitä annettaessa sanottiinkin että jos aiotte tänään vielä ajaa niin ei kannata ottaa... Ilmeisesti vähän väsyttäviä?

    • Juuson

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe