Hei, löytyisikö mielipiteitä ja apuja tällaiseen asiaan.
Minulla on merellä hieman isompi moottorivene, joka ei ole oikein kelvollinen lähirannoilla liikkumiseen ja esimerkiksi kalastamiseen. Siksi olen suunnitellut noin 4 metrin veneen hankintaa, jossa olisi moottori mutta jota voisi mielellään myös soutaa. Veneellä ajeltaisiin suhteellisen suojaisia väyliä, eikä mihinkään kovaan aallokkoon olisi tarkoitus lähteä. Siispä
- soutuvene moottorilla vai pieni moottorivene
- pensamoottori vai sähkömoottori, kokemuksia ja näkemyksiä
- mielipiteitä siitä mikä merkki (Terhiä näköjään kovasti haukutaan; onko Kaisla hyvä tai joku muu)
- kalakaiun käyttö pikkuveneessä
- mahdollisia muita vinkkejä
Kiitokset etukäteen!
Soutuvene vai moottorivene?
2
1099
Vastaukset
- Askeettinen
Kun näemmä kukaan ei ole vastannut, kerron omista kokemuksistani:
Isohkollo soutuveneellä uistelu kyllä sujuu, mutta pientä varustelua se kaipaa. Ensinnäkin kunnolliset vapatelineet tulee olla käden ulottuville. Soutuvene on sen verran kiikkerä, että liikkuminen ei onnistu sillä tavalla kuin esim. pulpettiveneisssä. Myös ohi kulkevien veneideiden peräaallot voivat olla vaaraksi. Jos veneessä ei ole lisävarusteena saatavaa peräevää, siirtymätaipaleet hyvän kulkuasennon saamiseksi edellyttää keskipenkillä istumista ja ohjaamista jatkovarrella, joita on saatavilla valmiinakin. Mukavuutta rajoittaa yleensä matalahko epämukava istuma-asento. Mutta muistaakseni ainakin Veto5 veneen perätuhdon istuin on hieman korkeammalla ja myös selälle on tukea, eli se on soutuveen penkiksi jo varsin mukava.
Mitä tulee soudettavuuteen, sen on oltava todellakin soutuvene. Hieman isommalle koneelle tarkoitettujen nk. moottorisoutuveneiden soutuominaisuudet ovat melko onnettomat, joten jos haluat sillon tällön oikeasti soutaa, pysyisin soutuveneessä.
Sähköperämoottorista minulla ei ole kokemuksia, mutta uskoisen sen olevan toimiva vaihtoehto kun matkat eivät ole pitkiä ja akkua ei tarvitse siirrellä latauksen takia. Tosin isoa ongelmaa akun hyytymistä ei ole, kunhan airot on mukana. Kalakaiuista sen verran, että varrellisia soutuveneen laitaan kiinnitettäviä kalakaikuja on kyllä tarjolla. Näyttö ei ole hääppönen, mutta ainakin syvyystiedot näkyy. Uskoisin muitakin ratkaisuja löytyvän.
Olen aikanaan uistellut soutuveneellä useita kesiä, tehden välillä pitkiäkin jopa päivän kestäneitä retkiä. Vaikka olen pitkään uistellut pulpettiveneillä ja nykyään HT-veneellä, en mitenkään vierasta paluuta taas soutuveneeseen. Ylläpito ja kulku oli edullista ja yksinkertaista. Siinä oli sitä tiettyä askeettisuutta ja huolettomuutta jota jäin kaipaamaan isompiin paatteihin siirryttyäni. Asia kiinostaa myös. siksi, että soutuvene on kaikkein näppärin siirreltävä mihin tahansa vesistöön, millä tahansa auto traileri/peräkärry-yhdistelmällä. Eikä laskupaikankaan tarvi olla kovin kummonen. Kun tämä päivä koittaa, paneudun kahteen vaihtoehtoon; Erä 5:n ja Kaislan 525 Erä-veneeseen. Molemmissa on runsaat lukittavat säilytystilat, kaiteet vapatelineille ja kunnollinen soudettavuus. Molempiin saa peräevän, jolloin perä kantaa moottoria paremmin.- Tuleva kalamies
Suurkiitokset Askeettiselle perusteellisesta vastauksesta! Tämä valaisi erittäin hyvin niitä asioita, joita pyörittelen mielessäni. Veneen hankinta tapahtuu varmasti alku keväästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086