Kaksi peruskysymystä harrastajille

Aloitteleva

1) Onko muita planeettoja kuin merkurius, jotka eivät voi olla kovin kaukana (edellisessä, samassa tai seuraavassa merkissä) kuin aurinko? Mihin tämä perustuu, miksi ne ovat aina "lähekkäin"?

2) Olen katsellut Astro-tv:tä ja siellä puhutaan että esim. "kuunvaihe on ravussa"... mihin tämä perustuu? Tiedän, että kuunvaihe voi olla uusi, ensimmäinen neljännes ym., mutta mistä tuo MERKKI jossa vaiheessa kuu on, oikein selviää?

Kiitos vastauksista.

17

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28

      1) Koska ne sijaitsevat avaruudessa "lähekkäin".

      2) ?

      • 2.kysymys

        Kuun tämänhetkinen merkki selviää vaikkapa perinteisestä vanhan ajan allakasta, eli vaal.keltaisesta pehmeäkantisesta suomen kansan kalenterista (vai mikä sen virallinen nimi nyt lie). Joillain astrosivuillakin on kuukalenteri josta näkee vaiheen ja merkin suoraan.

        Kuu viipyy kussakin 12 merkissä n. 2-3 päivää. Kasvava, vähenevä, täysi jne. ovat oma juttunsa.


      • Aloitteleva
        2.kysymys kirjoitti:

        Kuun tämänhetkinen merkki selviää vaikkapa perinteisestä vanhan ajan allakasta, eli vaal.keltaisesta pehmeäkantisesta suomen kansan kalenterista (vai mikä sen virallinen nimi nyt lie). Joillain astrosivuillakin on kuukalenteri josta näkee vaiheen ja merkin suoraan.

        Kuu viipyy kussakin 12 merkissä n. 2-3 päivää. Kasvava, vähenevä, täysi jne. ovat oma juttunsa.

        "Kuu viipyy kussakin 12 merkissä n. 2-3 päivää. Kasvava, vähenevä, täysi jne. ovat oma juttunsa."

        Kyllä kyllä, mutta minua hämää kun Astro-tv:ssä puhuvat juuri että esim. "sinun kuusi VAIHE on rapu/rapumainen tms."... ymmärrän täysin mikä on kuuMERKKI ja mikä on kuunVAIHE, eli minkä "kokoinen" se on. Siksi hämääkin miksi puhutaan rapumaisesta kuunvaiheesta..

        No, olen kai käsittänyt jotain väärin. Tai sitten täytyy soittaa itse sinne astrotelkkuun ja kysyä ;)


      • vbmnct
        Aloitteleva kirjoitti:

        "Kuu viipyy kussakin 12 merkissä n. 2-3 päivää. Kasvava, vähenevä, täysi jne. ovat oma juttunsa."

        Kyllä kyllä, mutta minua hämää kun Astro-tv:ssä puhuvat juuri että esim. "sinun kuusi VAIHE on rapu/rapumainen tms."... ymmärrän täysin mikä on kuuMERKKI ja mikä on kuunVAIHE, eli minkä "kokoinen" se on. Siksi hämääkin miksi puhutaan rapumaisesta kuunvaiheesta..

        No, olen kai käsittänyt jotain väärin. Tai sitten täytyy soittaa itse sinne astrotelkkuun ja kysyä ;)

        On tainnut astrologi nyt sekoittaa asiat.

        Ensinnäkin kuun vaihe on oma juttunsa ja niitä voi olla 28, tai 4 kappaletta riippuen siitä mitä systeemiä käytetään. Jotkut eivät välitä kuunvaiheesta lainkaan koska kuun vaihe muodostuu pelkästään kuun muodostamasta varjosta sen toisen puolen ollessa Auringon valolla valaistu.

        Toiseksi Kuu voi olla jossakin merkissä, ja näin olllen myös jokin Kuun vaihe voi olla jossakin merkissä, jolloin tarkoitetaan tietenkin Kuun sijainnin ja Kuun vaiheen yhteistyötä.

        Eli jos astrologi on puhunut että kuunvaiheesi on rapumainen, niin hän on epähuomiossa sotkenut kaksi asiaa yhteen. Eli Kuu on itsessään ollut ravussa ja Kuu on ollut kierrossaan jossakin vaiheessa.


      • 28
        vbmnct kirjoitti:

        On tainnut astrologi nyt sekoittaa asiat.

        Ensinnäkin kuun vaihe on oma juttunsa ja niitä voi olla 28, tai 4 kappaletta riippuen siitä mitä systeemiä käytetään. Jotkut eivät välitä kuunvaiheesta lainkaan koska kuun vaihe muodostuu pelkästään kuun muodostamasta varjosta sen toisen puolen ollessa Auringon valolla valaistu.

        Toiseksi Kuu voi olla jossakin merkissä, ja näin olllen myös jokin Kuun vaihe voi olla jossakin merkissä, jolloin tarkoitetaan tietenkin Kuun sijainnin ja Kuun vaiheen yhteistyötä.

        Eli jos astrologi on puhunut että kuunvaiheesi on rapumainen, niin hän on epähuomiossa sotkenut kaksi asiaa yhteen. Eli Kuu on itsessään ollut ravussa ja Kuu on ollut kierrossaan jossakin vaiheessa.

        Mielestäni Kuun vaihe luo hyvän kuvan ihmisestä. Kuun vaihe voisi jopa olla riittävä tulkinta ihmiselle. Minulla on 28 ja sehän se minä olen, enkä muuksi muutu.
        Onhan teillä ainakin Raimo A Nikulan kirja Kuun vaiheet astrologiassa?


      • vaiheista vielä
        28 kirjoitti:

        Mielestäni Kuun vaihe luo hyvän kuvan ihmisestä. Kuun vaihe voisi jopa olla riittävä tulkinta ihmiselle. Minulla on 28 ja sehän se minä olen, enkä muuksi muutu.
        Onhan teillä ainakin Raimo A Nikulan kirja Kuun vaiheet astrologiassa?

        Tämä nyt ei sen enempää valaise ap:n kysymystä (paitsi olen myös sitä mieltä että astro-tv:ssä on ilmaistu asia jotenkin sekavasti) ....mutta Nikulalla on nettisivuillaankin aika paljon asiaa Kuun vaiheista. taulukoita, esimerkkihenkilöitä, kuvauksia vaiheista jne. En nyt sitä osoitetta saa tähän aikaan mutta googlaamalla "kuunvaiheet astrologiassa" löysin sinne itse.

        Oma vaiheeni on täysikuu, ihan kuutamolla siis:)


    • Venusaste

      Venus ei myöskään voi olla kovin kaukana Auringosta. Semmosen 48 astetta korkeintaan.

      Tämä johtuu siitä, että nuo Merkurius ja Venus ovat sisäplaneettoja siis Maan kiertoradan sisäpuolella.

      Ei sun tuolla Kuun vaiheella kannata päätäsi oikeastaan vaivata, jos olet aloittelija. Jos haluat oppia astrologiaa niin sekoitat alussa vaan pääsi tuollaisilla turhilla teknisyyksillä. Parempi kun aluksi opettelet planeettojen ja merkkien vaikutuksen.

      • aloittaja huom!

        Astro.fi:ssä on Astro Special osiossa aiheesta juttua otsikolla "Kuun vaiheet vielä kerran". Siinä selostetaan miten tuo kuunvaihemerkki lasketaan. Kuunvaiheesta on monia tulkintoja, hieman sekava aihe?


      • Aloitteleva
        aloittaja huom! kirjoitti:

        Astro.fi:ssä on Astro Special osiossa aiheesta juttua otsikolla "Kuun vaiheet vielä kerran". Siinä selostetaan miten tuo kuunvaihemerkki lasketaan. Kuunvaiheesta on monia tulkintoja, hieman sekava aihe?

        Okei, tuo selvensi. Kiitos sinulle. Siis selvensi sikäli, että tiedän mihin noiden ihme laskutapojen mukaan kuunvaihemerkkini asettuu.. nyt pitäisi enää tietää, mihin nämä laskutavat perustuvat, ja miksi en ole törmännyt ko. "kuunvaihemerkkiin" tähänastisissa astro-opiskeluissani lainkaan missään (ja kyllä, olen lukenut muutakin kuin pari suomenkielistä alkeet-teosta..). Miksi pelkkä kuunvaihe ei riitä? Miksi siihen pitää vängätä vielä merkkikin mukaan??

        Sekava aihe tosiaan :)


      • : )
        Aloitteleva kirjoitti:

        Okei, tuo selvensi. Kiitos sinulle. Siis selvensi sikäli, että tiedän mihin noiden ihme laskutapojen mukaan kuunvaihemerkkini asettuu.. nyt pitäisi enää tietää, mihin nämä laskutavat perustuvat, ja miksi en ole törmännyt ko. "kuunvaihemerkkiin" tähänastisissa astro-opiskeluissani lainkaan missään (ja kyllä, olen lukenut muutakin kuin pari suomenkielistä alkeet-teosta..). Miksi pelkkä kuunvaihe ei riitä? Miksi siihen pitää vängätä vielä merkkikin mukaan??

        Sekava aihe tosiaan :)

        Merkki luo kuunvaiheen laadun.


      • viuiv
        Aloitteleva kirjoitti:

        Okei, tuo selvensi. Kiitos sinulle. Siis selvensi sikäli, että tiedän mihin noiden ihme laskutapojen mukaan kuunvaihemerkkini asettuu.. nyt pitäisi enää tietää, mihin nämä laskutavat perustuvat, ja miksi en ole törmännyt ko. "kuunvaihemerkkiin" tähänastisissa astro-opiskeluissani lainkaan missään (ja kyllä, olen lukenut muutakin kuin pari suomenkielistä alkeet-teosta..). Miksi pelkkä kuunvaihe ei riitä? Miksi siihen pitää vängätä vielä merkkikin mukaan??

        Sekava aihe tosiaan :)

        No siis kaikkihan tavallaan kasautuvat ja ovat yhteydessä toisiinsa kunnes tulos "filtteröidään" ja ilmenee tulkinta.

        Tietyssä merkissä oleva planeetta (tässä tapauksessa kuu) on jossakin huoneessa, se on sen lisäksi suhteessa toisiin planeettoihin, ja kuu on tietyssä vaiheessa.

        Ei lainkaan sekava.


      • kiinnosaisi
        viuiv kirjoitti:

        No siis kaikkihan tavallaan kasautuvat ja ovat yhteydessä toisiinsa kunnes tulos "filtteröidään" ja ilmenee tulkinta.

        Tietyssä merkissä oleva planeetta (tässä tapauksessa kuu) on jossakin huoneessa, se on sen lisäksi suhteessa toisiin planeettoihin, ja kuu on tietyssä vaiheessa.

        Ei lainkaan sekava.

        tahtoisin vaan tietää että miten nämä Kuun kaksi merkkisijaintia luetaan tai suhteutetaan keskenään? Siis kun Kuu ensinnäkin on tietyssä merkissä syntymäkartalla ja sitten vielä toisessa merkissä vaiheensa mukaan.
        Kun vielä lisätään soppaan Kuun varsinainen huonesijainti ja vaiheen huonesijainti aspekteja unohtamatta niin...?!

        Kyllä tämä minulle tätä keskustelua seuranneelle (ei ap.) ainakin on vähän sekavaa.


      • nrtrtewwq
        kiinnosaisi kirjoitti:

        tahtoisin vaan tietää että miten nämä Kuun kaksi merkkisijaintia luetaan tai suhteutetaan keskenään? Siis kun Kuu ensinnäkin on tietyssä merkissä syntymäkartalla ja sitten vielä toisessa merkissä vaiheensa mukaan.
        Kun vielä lisätään soppaan Kuun varsinainen huonesijainti ja vaiheen huonesijainti aspekteja unohtamatta niin...?!

        Kyllä tämä minulle tätä keskustelua seuranneelle (ei ap.) ainakin on vähän sekavaa.

        Kuun sijainti ja vaiheen sijainti voi olla erilainen riippuen käytetystä vaihejärjestelmästä ja siitä onko esimerkiksi syntymäajankohta sellainen että se mahdollistaa tuon kahden eri merkin ilmenemisen.

        Fyysisessä maailmassa kuun sijainti muuttuu jouhevasti minuutti minuutilta ja sekunti sekunnilta, mutta tietenkin jos käytetään esimerkiksi neljää kuunvaihetta uusi, kasvava, täysi, vähenevä jne, niin kuu ikäänkuin hyppää aina (muistaakseni, korjatakaa jos olen väärässä) edeltävään vaiheeseen, joka sitten päivien jälkeen "täyttyy" ja kuu siirtyy uuteen vaiheeseen. Tässä "täyttymisen" aikana kuun vaihe sitten ikäänkuin jätättää ja kuun ja vaiheen merkkikin voi vaihtua kuun sijainnin ja kuun vaiheen sijainnin kesken. (otin tämän neljän vaiheen sen vuoksi että se on mahdollisesti helpompi karrikoituna käsittää)

        Eli voit hahmotella sen itsellesi siten että piirrät paperille ympyrän, piirrät siihen neljä kohtaa vastapäivään jossa kuun vaihe aina muuttuu, eli uusi, kasvava, täysi, vähenevä. Nyt kuitenkin kuun itsensä sijaintia (360 erillistä pykälää 360 asteen mukaan) ei saa tuolla tavalla "pykälöityä", vaan sen sijainti lasketaan tarkasti kellonajan mukaan. Tietenkin kuun vaiheiden sijaintikin tiedetään tarkasti, mutta koska järjestelmänä käytetään noin karrikoitua systeemiä, niin ymmärrät sen että on mahdollista että kuu on muutaman merkin edellä (12 merkkiä) kun taas vaihe voi tässä tapauksessa käsittää ainoastaan neljä merkkiä. 28 vaiheen järjestelmällä tuo ero tietenkin tasoittuu kun kuun vaihe vaihtuu käytännössä lähes päivittäin.

        Tämä on vähän hankala selittää mutta järjestelmä on yksinkertainen ja sen kyllä hoksaa sitten yhtäkkiä.


      • Aloitteleva
        viuiv kirjoitti:

        No siis kaikkihan tavallaan kasautuvat ja ovat yhteydessä toisiinsa kunnes tulos "filtteröidään" ja ilmenee tulkinta.

        Tietyssä merkissä oleva planeetta (tässä tapauksessa kuu) on jossakin huoneessa, se on sen lisäksi suhteessa toisiin planeettoihin, ja kuu on tietyssä vaiheessa.

        Ei lainkaan sekava.

        "Tietyssä merkissä oleva planeetta (tässä tapauksessa kuu) on jossakin huoneessa, se on sen lisäksi suhteessa toisiin planeettoihin, ja kuu on tietyssä vaiheessa.

        Ei lainkaan sekava."

        Onhan se sekavaa :) koska kaiken tuon kirjoittamasi - minkä ymmärrän täysin - lisäksi myös kuun _vaihe_ on jostain kumman syystä jossakin _merkissä_. Tämä sekoittaa minusta kovin, koska kuu jo sinällään on jossakin merkissä...

        Astro.fi:ssä neuvotuista laskutavoista toisella tosin kuunvaiheen merkkini osui samaan kuin missä kuuni on. Tämä tuntui tietysti kodikkaalta ja omalta. Toisella lasku/taiontatavalla tuli merkki, jota en tosiaan tunnista kuuni yhteydessä. Ota näistä nyt selvää... ;)


      • kiinnostaisi
        Aloitteleva kirjoitti:

        "Tietyssä merkissä oleva planeetta (tässä tapauksessa kuu) on jossakin huoneessa, se on sen lisäksi suhteessa toisiin planeettoihin, ja kuu on tietyssä vaiheessa.

        Ei lainkaan sekava."

        Onhan se sekavaa :) koska kaiken tuon kirjoittamasi - minkä ymmärrän täysin - lisäksi myös kuun _vaihe_ on jostain kumman syystä jossakin _merkissä_. Tämä sekoittaa minusta kovin, koska kuu jo sinällään on jossakin merkissä...

        Astro.fi:ssä neuvotuista laskutavoista toisella tosin kuunvaiheen merkkini osui samaan kuin missä kuuni on. Tämä tuntui tietysti kodikkaalta ja omalta. Toisella lasku/taiontatavalla tuli merkki, jota en tosiaan tunnista kuuni yhteydessä. Ota näistä nyt selvää... ;)

        Minulle on ihan muukalainen tuo yhdellä laskutavalla saatu kuunvaihe merkkini, nimittäin Vaaka. Se on mulla kartalla ns. "komerossa" 7. huoneessa eli Vaa'assa ei mitään planeettoja, huoneen kärkiä tms. Jotain asteroideja löytyy...


    • Mars Maskuliini

      Tämä asia selviää parhaiten Raimo Nikulan kirjasta Kuunvaiheet astrologiassa. Kirjan saa parhaiten tilaamalla Nikulalta. Hyvä ja asiallinen kirja.

    • merkkini

      Minulla kolahti kuunvaihemerkki kohdilleen, kun laskin omani Markku Mannisen kirjan "Asrtologia; horoskoopin tulkinnan perusteita" ohjeen mukaan.

      Hänen käyttämä tulkintataulukko alkaa 0° Kaloista. Luulin ensin että siinä oli virhe, mutta toisaalta kirjasta kävi ilmi ettei olekaan. Eli kyseinen taulukko liikauttaa jotkut asteet viereiseen merkkiin, verrattuna Oinaasta alkavaan astetalukkoon. (en tiedä onko systeemejä vielä muunkinlaisia)

      Laskin muutamalle ystävälle myös, joillakin merkki säilyi samana, toisilla muuttui. Tähän kaiketi nimim. nrtrtewwq tuossa ylempänä viittaa.

      Siispä kun rutisin aiemmin (2010) ettei Vaaka kuunvaihemerkkinä tunnu yhtään omalta, niin ei ihme, kun merkki onkin Neitsyt! Istuu kuin nenä päähän:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1433
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      104
      1090
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      140
      934
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      164
      856
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      824
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      804
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe