Puiden kasvatus itse

Siemenistä

Aloin harrastamaan sitä jo toistakymmentä vuotta sitten. Nyt osa puista on jo nuoren omenapuun kokoisia. Se on tärkeintä, että lähistöllä ei ole villiomenapuita, että pölytys on tapahtunut hyvien lajikkeiden kesken.
Minun ikivanhat puut maaseudulla, ovat myös aikoinaan (viimevuosisadan alkupuolella) idätetty ja laitettu kasvamaan siemenistä. Punakanelia etupäässä, oikein mehukasta ja hyvää. Joissain puissa on isompia ja hieman erilaisia, kuin toisissa. Nyt on todettu, että ei niiden jälkeläiset ole huonompaan suuntaan menneet :-D

6

1185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pientä harrastusta

Minä laitoin talviomenan siemeniä viime joulu-tammikuussa autotalliin itämään. Keväällä toin itäneet taimet sisään ja kesän olivat kukkaruukussa, nyt elokuun alussa siirsin 9 kpl maahan kasvamaan, jäävät siihen talveksi. Istutuskuopaan laitoin kangaan jolla voin taimet nostaa pois seuraavan siirron aikana. Yritän itse kokeilla mehukkaamman omenapuun latvan laittoa näille kitkerille talviomenapuille. Alle 30€ saa kaupasta ison puun joten kalliita ei ole ostaa mutta pientä puuhastelua ja kokeilua.

• Siemenistä

Niin, aika viileässä maakellarissa minäkin siemenet ensin idätin.
        Syksyllä otin omenoista, annoin kuivua muutaman viikon sisällä asuinhuoneessa, sitten vaan laittelin purkkeihin multaan eri syvyyksille ja sitten vein talveksi maakellarin lattialle itämään. Muutaman kerran kävin talven aikana kastelemassa, etteivät kuivuneet. Ja keväällä sitten totutin pienet taimet varovasti valoon. Eli käytin niitä päivisin "ulkoilemassa" :-)
        Yöpakkasten mentyä, taimet pääsivät paikalleen puutarhaan muhevaan multaan. Ja voi, että olivat tyytyväisiä. Kasvoivat alusta saakka aivan silmissä :-D . Koska siemenet olivat hyvästä omenasta ja pölyttyneet myös hyvästä kukasta, niin ei ole tarvinnut varttaa.

• kymmeniä oksia

itse omenapuita.

• piipiloo

Kastanja? Keräsin niitä ruskeita,aika isoja siemeniä juuri eilen puun alta,samoin keräsin tammenterhojakin.

Miten ne pitäisi laittaa,ei ole maakellaria valitettavasti.

• ltvn

Minulla on itänyt hevoskastanjan pähkinä kun olen laittanut maahan heti syksyllä mutta keväthallat tappoivat taimet toisena vuonna

• joko ensi keväänä on

Minulla on nyt 9 omenapuun tainta 1½ vanhoja, viime talven olivat jo maassa ulkona. Tarkoitus olisi laittaa ainakin osaan latvaksi joku satoisa oksa. Voisikohan jo ensi keväänä laittaa?
      Jättäisin taimet talveksi vielä maahan ja keväällä lumien sulettua nostaisin taimet isoonruukkun niin työ olisi helpompaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      179
      1927
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1676
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1646
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1443
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      131
      1165
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1052
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      980
    8. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      859
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      856
    10. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      852
    Aihe