Puiden kasvatus itse

Siemenistä

Aloin harrastamaan sitä jo toistakymmentä vuotta sitten. Nyt osa puista on jo nuoren omenapuun kokoisia. Se on tärkeintä, että lähistöllä ei ole villiomenapuita, että pölytys on tapahtunut hyvien lajikkeiden kesken.
Minun ikivanhat puut maaseudulla, ovat myös aikoinaan (viimevuosisadan alkupuolella) idätetty ja laitettu kasvamaan siemenistä. Punakanelia etupäässä, oikein mehukasta ja hyvää. Joissain puissa on isompia ja hieman erilaisia, kuin toisissa. Nyt on todettu, että ei niiden jälkeläiset ole huonompaan suuntaan menneet :-D

6

1220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pientä harrastusta

Minä laitoin talviomenan siemeniä viime joulu-tammikuussa autotalliin itämään. Keväällä toin itäneet taimet sisään ja kesän olivat kukkaruukussa, nyt elokuun alussa siirsin 9 kpl maahan kasvamaan, jäävät siihen talveksi. Istutuskuopaan laitoin kangaan jolla voin taimet nostaa pois seuraavan siirron aikana. Yritän itse kokeilla mehukkaamman omenapuun latvan laittoa näille kitkerille talviomenapuille. Alle 30€ saa kaupasta ison puun joten kalliita ei ole ostaa mutta pientä puuhastelua ja kokeilua.

• Siemenistä

Niin, aika viileässä maakellarissa minäkin siemenet ensin idätin.
        Syksyllä otin omenoista, annoin kuivua muutaman viikon sisällä asuinhuoneessa, sitten vaan laittelin purkkeihin multaan eri syvyyksille ja sitten vein talveksi maakellarin lattialle itämään. Muutaman kerran kävin talven aikana kastelemassa, etteivät kuivuneet. Ja keväällä sitten totutin pienet taimet varovasti valoon. Eli käytin niitä päivisin "ulkoilemassa" :-)
        Yöpakkasten mentyä, taimet pääsivät paikalleen puutarhaan muhevaan multaan. Ja voi, että olivat tyytyväisiä. Kasvoivat alusta saakka aivan silmissä :-D . Koska siemenet olivat hyvästä omenasta ja pölyttyneet myös hyvästä kukasta, niin ei ole tarvinnut varttaa.

• kymmeniä oksia

itse omenapuita.

• piipiloo

Kastanja? Keräsin niitä ruskeita,aika isoja siemeniä juuri eilen puun alta,samoin keräsin tammenterhojakin.

Miten ne pitäisi laittaa,ei ole maakellaria valitettavasti.

• ltvn

Minulla on itänyt hevoskastanjan pähkinä kun olen laittanut maahan heti syksyllä mutta keväthallat tappoivat taimet toisena vuonna

• joko ensi keväänä on

Minulla on nyt 9 omenapuun tainta 1½ vanhoja, viime talven olivat jo maassa ulkona. Tarkoitus olisi laittaa ainakin osaan latvaksi joku satoisa oksa. Voisikohan jo ensi keväänä laittaa?
      Jättäisin taimet talveksi vielä maahan ja keväällä lumien sulettua nostaisin taimet isoonruukkun niin työ olisi helpompaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      200
      6341
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      66
      4783
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      100
      4613
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      80
      4361
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      97
      2801
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2235
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1727
    8. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1644
    9. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      58
      1607
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      48
      1436
    Aihe