kauanko maksa-arvot näkyy?

seurannassa

olen alkoholin takia päihdeseurannassa. seuraava labrakoe olisi maanantaina. jos vedän tänään kännit, niin näkyykö maanantaina arvoissa jotain poikkeavaa vielä?
en ole seurannan aikana juonut kuin silloin tällöin satunnaiset kännit, muttei siis päivittäistä käyttöä.

35

7699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgfjkhjkl

tuskin näkyy jos juot vain yhden illan.

• hohhoijaaaaaaa

Olet päihde seurannassa ja vedät kännit. Miksi yhteiskunnan pitää katsella tuollaista roska sakkia? Vedä överit, niin päästään mekin pahasta.

• mikä itse olet?

miksi sinä kirjoitat tälle palstalle. oletko itse "entistä roskasakkia" ja sitten "raitistunut" ja muuttunut toisten tuomariksi. hyi häpeä, ällötys. jos et pysty ap:n kysymykseen vastaamaan, ole hiljaa ja häivy tältä palstalta. jokin ongelma sinulla on kun käyt tällä palstalla.

• mmakssa

joka täällä kaikki asait tiennyt? Vedä k**tees!

• -haukotus.

Sun ajatusmaailmaasi varmaankin kuuluu "överit", sehän on huumeslangia. Viinalla ei vedetä mitään "övereitä". Joskus, erittäin harvoin joku kuolee alkoholimyrkytykseen, viina ei tapa suoraan ketään juuri koskaan. Pysykäätten te narkkarit vain omissa kuvioissanne, viinasta te ette tajua yhtään mitään.

• alk-omainen
        -haukotus. kirjoitti:

Sun ajatusmaailmaasi varmaankin kuuluu "överit", sehän on huumeslangia. Viinalla ei vedetä mitään "övereitä". Joskus, erittäin harvoin joku kuolee alkoholimyrkytykseen, viina ei tapa suoraan ketään juuri koskaan. Pysykäätten te narkkarit vain omissa kuvioissanne, viinasta te ette tajua yhtään mitään.

Miksi ap on seurannassa juomisistaan? Viina tappaa, hitaasti, mutta varmasti. Saatoin juuri hautaan veljeni alle 50-vuotiaana, ja oli ihan työssäkäyvä henkilö, jonka alkoholinkäyttö oli max 3 iltaa/viikko. Maksakirroosi, joka johti munuaisten ja haiman hajoamiseen.

• .
        mikä itse olet? kirjoitti:

miksi sinä kirjoitat tälle palstalle. oletko itse "entistä roskasakkia" ja sitten "raitistunut" ja muuttunut toisten tuomariksi. hyi häpeä, ällötys. jos et pysty ap:n kysymykseen vastaamaan, ole hiljaa ja häivy tältä palstalta. jokin ongelma sinulla on kun käyt tällä palstalla.

Opettele yhdyssanat, ennenkuin kirjoitat. Dorka.

• vaan kaikkien mennä
        alk-omainen kirjoitti:

Miksi ap on seurannassa juomisistaan? Viina tappaa, hitaasti, mutta varmasti. Saatoin juuri hautaan veljeni alle 50-vuotiaana, ja oli ihan työssäkäyvä henkilö, jonka alkoholinkäyttö oli max 3 iltaa/viikko. Maksakirroosi, joka johti munuaisten ja haiman hajoamiseen.

Niin minulla alkava sellainen , mutta olen ihan täysin terve vielä ,
        Jos nyt lopetan juomisen kokonaan elän niin vanhaksi kuin normaalit terveet ihmiset.
        Mut toisaalta nyt yli puoli vuotta juomatta ja elämä ihan ok , et ei sitä alkoa ja
        tupakkaa tartte välttämättä elämään :)))

::::::)))

Et toiset kestävät toiset eivät näin se vaan on :)))

• Paljon vuosia
        vaan kaikkien mennä kirjoitti:

Jos nyt lopetan juomisen kokonaan elän niin vanhaksi kuin normaalit terveet ihmiset.
        Mut toisaalta nyt yli puoli vuotta juomatta ja elämä ihan ok , et ei sitä alkoa ja

Elinikäsi ennuste riippuu täysin siitä, kuinka vanha nyt olet. Jos olet 60-vuotias, voit elääkin, jos olet 30-vuotias, niin et kyllä maksakirroosin kanssa elä päälle 70-vuotiaaksi. Maksakirroosi muuttuu usein maksasyöväksi, joten ei sitä kannata hankkia. Voithan tietenkin saada maksansiirron, jos se juominen on loppu, mutta siinäkin on omat riskinsä. Kannattaa tosiaan pitää huolta siitä maksasta, se on yksi ihmisen tärkeimmistä elimistä.

• yhdyssanavirhettä
        . kirjoitti:

kommentoimastasi tekstistä. Etkö osannut sijoittaa kirjoitustasi oikeaan paikkaan, Dorka?

• Ei dorka
        . kirjoitti:

Opettele sivistyneisyyttä ennen,kuin kirjoitat.

• 9+9
        yhdyssanavirhettä kirjoitti:

kommentoimastasi tekstistä. Etkö osannut sijoittaa kirjoitustasi oikeaan paikkaan, Dorka?

missä kirjoitusvirhe? miksi joku on noin katkeroitunut ja asiaton. vielä kerran: jos ei pysty kommentoimaan esitettyyn kysymykseen, olkoon hiljaa. dorka mikä dorka.

• Ulla-R
        vaan kaikkien mennä kirjoitti:

jos sulla on alkava maksakirroosi,jos lopetat juomisen, niin saat lisäaikaa, mutta kirroosi ei parane koskaan. Toiset kestää,toiset eivät, mutta kuka edes haluaa testata, kun tässäkään sairaudessa ei ole REW-näppäintä?

• mummelikimmeli
        Ulla-R kirjoitti:

jos sulla on alkava maksakirroosi,jos lopetat juomisen, niin saat lisäaikaa, mutta kirroosi ei parane koskaan. Toiset kestää,toiset eivät, mutta kuka edes haluaa testata, kun tässäkään sairaudessa ei ole REW-näppäintä?

miksi ihmeessä ei voida vastata kysymykseen, vaan anneteen näitä tuomionpäivän ennusteita. ilmeisesti niitä antavat nämä pohjalta ponnistaneet entiset rapajuopot, joiden maksa ja aivot ovat jo muussina. Huom. kaikki kysyjät eivät ehkä ole niin pohjalta, vaan ihan oikeesti haluavat asiallisia vastauksia kysymyksiinsä.

jo sekin, ettei osata vastata esitettyyn kysymykseen, kertoo vastaajan asivokapasiteetista.

• Anonyymi

Aika pahasti sanottu että vedä överit meistä ei saa mennä kukaan tuomitsemaan toista pitää aina katsoa itse ekana peiliin

• välillä dokaileva

Luultavasti olet jo juonut kännisi, eli jälkikäteismainintahan tämäkin, mutta eihän jokaisen maksa ole samanlainen, samassa kunnossa toimintakyvyltään ja jokainen samalla tavalla elänyt omastakaan ikäryhmästäsi joten aika laajan vaikea kysymys. Ja kun kerran olet seurannassakin, niin ilmeisesti maksaa on koeteltukin jo...

Mutta diplomaattinen vastaus: Seurannassa "perinteisesti" otettavissa kokeissa ei luultavasti näy JOS normaalikuntoinen maksa, mutta mitä huonompaan kuntoon sen on jo ajanut ja väsyneemmäksi ja vielä jos mahdollisesti muitakin muuttuvia tekijöitä vaikuttamassa sen hetkiseen tilaan niin ihan hyvinkin voi näkyä. Ts. jos maksasi on kovin huonossa kunnossa, niin yksikin känni voi olla niin suunnaton rasitus, että näkyy arvoissa kauan. Asia on liian yksilöllinen, että siihen voi sanoa mitään pätevää kuin pääsääntöjen perusteella ja arvaillen.

• mitä tohtori sanoo

Kyllä näkyy kaikki koko ajan , miksi ette usko jos lääkäri sanoo et et juo niin et juo . Minä o9llut kohta yli puoli vuotta juomatta ja ihan ok .. Miksi tappa itsensä alkoholiin liian aikaisin . Eio alkoholi ole vaan mikään elämän välttämättömyys . Vaikka joisit koko ajan ja käyt kokeissa kaikki näkyy mitä olet juonut arvot vaan nousevat entisestään .

• seuranta...

..viikon kuluttua. Luulin, että eivät etukäteen ilmoittelisi seuraavista ajoista, vaan se voisi tulla aivan yllättäen. Tienkin se olisi hankalaa, jos olisi jossain matkoilla tai muuten estynyt saapumaan koska tahansa.

• lapsia suoraan sanot

siis etkö ole aikuinen ihminen ja seuraa tise juomisiasi , miksi jonkun viranomaisen täytyy valvao sinun juomisiasi . Eikö aikuinen ihminen osaa ottaa elämästäävn vastuuta ,, Joas haluut kuoplla 40 v niin siitä' vaan jos elämä ei ole sinulle muuta kun juomista ja että olet hohouksen alaisena kun et sitse pysty kontrolloimaan juomistasi .

• vaamännöömpi

maksa arvot koholla ei alkoa , näin se vain on .. Koko ajan jos otat , se näkyy maksassa koko ajan että olet juonut . Minä ollut yli puoli vuotta täysin juomatta maksa arvot lähes normaalit kohta ! :)

• add

PÄIHDEseuranta ei tarkoita alkoholiseurantaa, yllä oleville kirjoittajille vain selvennykseksi. Tokikin siinä samalla mitataan maksa-arvot ja alkoholin kulutus.. Mikäs on (laittomien)päihteiden jälkeen ensimmäinen "sallittu" päihde joka saa pollan jollain tavalla sekaisin? Alkoholi.

Olisin itsekin erittäin kiinnostunut tietämään kuinka juominen näkyy seurannassa, sillä samalla tiellä olen itsekin ;) ensimmäisissä verikokeissa olen toki ollut ja sen käsityksen olen saanut, että ne uusitaan seurannan loppuvaiheessa?! eli noin 2kk päästä (omalla kohdallani). Tokikin puhalluksiin saatetaan soittaa milloin tahansa. Harmittaa vaan jos tuon takia jää omat synttärit ja firman pikkujoulut aivan sivu suun :(

Mutta sen verran vielä, että itse en ole ryypännyt tässä seurannan aikana. Varsinkaan ennen verikokeita. Tänään ostin kyllä tölkillisen ohrapirtelöä saunaan, rankan viikon päätteksi :)

• ParhaassaSeurassa

..seurataan verikokein maksa-arvoista päihderiippuvuuttani neljästä kuuteen kuukauteen. Eka tulokset olivat niin hyvät, että lääkäri sanoi: "et sinä ole juoppo". Arvot ovat kuin normaalisti pitääkin. Kahdesta törkyratista kolmen vuoden sisällä tuli tämä seuranta EU-direktiivien mukaisesti. On hyvä, että näistä kokeista saa tiedon etukäteen ja kokeiden ajankohtaa voi ainakin täällä Kainuussa muuttaa netin kautta.

• minäminäminäminä!
        ParhaassaSeurassa kirjoitti:

..seurataan verikokein maksa-arvoista päihderiippuvuuttani neljästä kuuteen kuukauteen. Eka tulokset olivat niin hyvät, että lääkäri sanoi: "et sinä ole juoppo". Arvot ovat kuin normaalisti pitääkin. Kahdesta törkyratista kolmen vuoden sisällä tuli tämä seuranta EU-direktiivien mukaisesti. On hyvä, että näistä kokeista saa tiedon etukäteen ja kokeiden ajankohtaa voi ainakin täällä Kainuussa muuttaa netin kautta.

ihmisten kiusaamista tuollainen. Pikkujoulukausi tulossa eikä saa ottaa vapaasti. Muutenkin tähän vuodenaikaan jos milloin tarvitsisi vähän rentoutumista, kamalat paineet töissä eikä yhtään lomaa ennen joululomaa ja päivätkin niin pimeitä.

Paskamaiset työnantajat kun vaativat jotain vastinetta maksamalleen palkalle ja paskamaiset poliisit kun eivät tajua ettei maalla voi asua ajamatta autoa ja joskus sitä on ajettava kännissä.

Typerä yhteiskunta. Mikseivät kaikki voisi ajella aina kun huvittaa, kännistä riippumatta, ja siitä riippumatta onko lapseni tai puolisoni tai vanhempani samaan aikaan tien päällä. Ja miksei muka töissä voisi olla kännissä? Mitä se haittaa jos hammaslääkäri tai leikkaussalihoitaja on tuhannen tuiskeessa? Tai vaikka lastani hoitava päiväkodin henkilökunta.

Ihan naurettavia tuollaiset maksatestit, eihän niillä haluta minun parastani vaan pelkkää kyttämistä kaikki.

• add
        minäminäminäminä! kirjoitti:

ihmisten kiusaamista tuollainen. Pikkujoulukausi tulossa eikä saa ottaa vapaasti. Muutenkin tähän vuodenaikaan jos milloin tarvitsisi vähän rentoutumista, kamalat paineet töissä eikä yhtään lomaa ennen joululomaa ja päivätkin niin pimeitä.

Paskamaiset työnantajat kun vaativat jotain vastinetta maksamalleen palkalle ja paskamaiset poliisit kun eivät tajua ettei maalla voi asua ajamatta autoa ja joskus sitä on ajettava kännissä.

Typerä yhteiskunta. Mikseivät kaikki voisi ajella aina kun huvittaa, kännistä riippumatta, ja siitä riippumatta onko lapseni tai puolisoni tai vanhempani samaan aikaan tien päällä. Ja miksei muka töissä voisi olla kännissä? Mitä se haittaa jos hammaslääkäri tai leikkaussalihoitaja on tuhannen tuiskeessa? Tai vaikka lastani hoitava päiväkodin henkilökunta.

Ihan naurettavia tuollaiset maksatestit, eihän niillä haluta minun parastani vaan pelkkää kyttämistä kaikki.

En nyt tarkoita että koko ajan pitäisi juoda ja varsinkaan ratissa! Itse en ainakaan ole kertaakaan ratista kärähtänyt, sillon juuri kortin saaneena kun piti joitain kertoja pöhnissä päin ajella :( nyttemmiten en voisi edes ajatella rattiin menemistä humalassa. Taksit tai kaverikuskit on sitten sitä varten jos pitää liikkumaan päästä, vaikka kuinka maalla asuisikin.

Olen vielä sen verran nuori henkilö kuitenkin että olisi kiva päästä silloin tällöin ottamaan kuppia mukavassa seurassa kuten omat synttärit tai firman pikkujoulut :) ei siinä mielestäni ole mitään pahaa, kuten tuntuu herra/rouva/neiti minäminäminäminä ajattelevan.

Ja vielä lopuksi videopätkä kaikille kortillisille :) Huom! ei herkille!
        http://www.youtube.com/watch?v=Wwh_nM4wtrg

• Turhautunut

Mitä ihmeen resurssien tuhlausta on tämä päihdeseuranta? Mieheni joutui siihen kolmen putkareissun jälkeen. Maksa-arvoja mitataan ja täti heristää sormea ja antaa brosyyreja käteen juomatavoista. Sitten mies tulee Alkon kautta kotiin kassi kossua kilisten ja taas viikon känniputki raakaa viinaa ja kaljat päälle. Kotona haukutaan muija alimpaan helvettiin. Sitten taas verikokeeseen ja maksa-arvot aina hyvät. Tätä rallia puoli vuotta. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle. Tokihan se työllistää. Tupakasta pidetään kauheeta huutoo, mutta perheet kärsii viinahelvetissä!

• samoin.
        Turhautunut kirjoitti:

Mitä ihmeen resurssien tuhlausta on tämä päihdeseuranta? Mieheni joutui siihen kolmen putkareissun jälkeen. Maksa-arvoja mitataan ja täti heristää sormea ja antaa brosyyreja käteen juomatavoista. Sitten mies tulee Alkon kautta kotiin kassi kossua kilisten ja taas viikon känniputki raakaa viinaa ja kaljat päälle. Kotona haukutaan muija alimpaan helvettiin. Sitten taas verikokeeseen ja maksa-arvot aina hyvät. Tätä rallia puoli vuotta. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle. Tokihan se työllistää. Tupakasta pidetään kauheeta huutoo, mutta perheet kärsii viinahelvetissä!

kannattaisko erota?

• raittiina

Eka törkeä ratti 35 vuotta ? Nyt täysin raitis. Miten seuranta. Kuka tietää?

• K.R.Apula seuraa

Kannattaa jättää ensi tiistaihin himoitsemasi seuraavat kännit tiistaihin.

• MaksaSökönä

Maksa arvot ei nouse satunnaisesta juomisesta. Ne nousee päivittäisestä jatkuvasta tissuttelusta/dokaamisesta. Yks känni ei meinaa mitään.

• MaksaSökönä

Koska maksa-arvot kuvaavat maksan tilaa. Kohonneet maksa-arvot = tuhoja/muutoksia maksan kudoksessa.

• alaselkäkipu?
        MaksaSökönä kirjoitti:

Koska maksa-arvot kuvaavat maksan tilaa. Kohonneet maksa-arvot = tuhoja/muutoksia maksan kudoksessa.

Mulla arvot oli viimeks 214 (normaalit on 10-55 kuulemma). Pitäskö huolestua?

• haima I
        alaselkäkipu? kirjoitti:

Mitäs luulisit? Munuaisissa voi myös olla jo vaurioita. Tuon verran kun arvot ovat koholla, normalisoituvat kun lopetat juomisen kokonaan.

• RasvamaksaOli
        alaselkäkipu? kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan alaselkäkipua. Lekurit tosin eivät yhdistäneet sitä mihinkään elimeen. Maksa-arvot oli noin 500. Ultrassa näkyi rasvamöhkäle. Laitoin korkin kiinni. Kolmen...neljän kuukauden päästä olin sitten jo suunnilleen normaaleissa arvoissa ja rasvakin oli hävinnyt.

• sytostaatit?

Onko kellään diagnosoitu "hieman laajentunutta maksaa" ilman että olisi rasvamaksasta kyse? Johtuuko maksan turvotuksesta jos on käyttänyt tiettyjä lääkeaineita tai juonut lähiaikoina paljon? Tämä tila on parantuva onneksi, kokemukset kuitenkin kiinnostaisivat.

• Anonyymi

Vieläkö aloittajalla näkyy maksa-arvoja?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      145
      6783
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2488
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      47
      1700
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1391
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1252
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1097
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1055
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1053
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1049
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      966
    Aihe