kohoavista pörssikursseista tai jakamistaan osingoista?
Pörssissä kaupankäynnin kohteena olevat osakkeet vain vaihtavat omistajaa eikä firma siitä hyödy, oli kurssi sitten yksi tai tuhat euroa.
Osinkokin on rahavirtaa yritykseltä osakkaille.
Missä se hyöty yritykselle? Osakkaat toki hyötyvät, jos myyvät osakkeensa kalliimmalla. Yrityskin voi tehdä osakeannin, mutta laskeeko olevien osakkeiden arvo tällöin?
En ole aivan ekonomi mutta ehkä reipas nuorukainen. Kertokaa, miten nämä toimivat.
Miten yritys hyötyy
2
733
Vastaukset
- Vakuusvaje
Ihan yksinkertaisesti sanoen osake on viime kädessä osuus yrityksestä. Se ei ole mikään erillinen paperi jonka arvo on yrityksestä riippumaton, vaikka markkinoita katsellessa joskus tällainenkin voisi tulla mieleen. Pörssikauppa on varsin tärkeä edellytys sille, että yritys voi kerätä rahaa osakeannilla. Jos sijoittaja ei halutessaan pääse osakkeista helposti eroon, yritys kiinnostaa sijoituskohteena varsin harvoja. Tämä voi tietysti olla tarkoituskin, jos vanhasta omistajakunnasta löytyy riittävästi pääomaa ja uusia omistajia ei haluta päästää mukaan tuottoja jakamaan.
Yhtiön hyöty kohoavista pörssikursseista tulee siinä, että osakeannilla kerättävä raha käy suhteessa halvemmaksi, kun uusista osakkeista voidaan periä korkeampi hinta. Lisäksi yhtiön osakkeita voi edullisesti käyttää vastikkeena esim. yritysostossa. Korkea kurssi kertoo yleensä pienestä konkurssiriskistä ja voitollisuudesta ja pörssissä menestyvä yritys löytää siksi helpommin halukkaita sijoittajia. Osakkaille yksityishenkilöinä nousevat kurssit ovat tietenkin henkilökohtaisesti suoraan eduksi monellakin tavalla. Tosin jossakin vaiheessa osakkaan on syytä ruveta miettimään, saisiko kovasti nousseessa osakkeessa kiinni olevalle pääomalle kenties parempaa tuottoa jostakin muualta.
Osingon merkitys riippuu yhtiön tavoitteista. Kasvuvaiheessa yhtiöllä on hyvin tuottavia sijoituskohteita riittämiin ja kaikki mahdollinen pääoma suunnataan niihin. Laajeneminen kuitenkin aikanaan rauhoittuu ja sijoittajatkin alkavat odottaa panostukselleen jonkinlaista korvausta. Osingonjako on se normaali tapa siirtää yhtiöön kertyneet voittovarat omistajien yksityiseen käyttöön, ja tämähän taas on kapitalistisen osakeyhtiön perimmäinen tarkoitus. Osakkailla voi toki olla erilaisia mieltymyksiä osinkomäärän suhteen ja valtion veropolitiikkakin säätelee osaltaan voitonjakotapoja.Näinhän se perinteisesti on ollut - silloin, kun Suomessa metsä- ja pankkiosakkeita omistaneet saattoivat luottaa osakeanteihin tasaisesti aina muutaman vuoden välein. Mutta entäpä nyt: harvassa ovat olleet osakeannit viime vuosikymmenenä - harvat toteutuneetkin ovat olleet usein yrityskauppoihin liittyviä suunnattuja anteja. Yhtiön rahoitusmuotona osakeannit ovat menettäneet merkitystään.
Kurssilaskusta huolimatta esimerkiksi Nokia tekee tulosta edelleen - kassa kasvaa ja ulkopuolisen rahan ostotarve vähenee. Kurssilasku on tällöin enemmänkin imagokysymys kuin fiskaalinen asia. Nokian kohdalla on väläytelty kylläkin, että kohta Nokia on liian haluttu ostokohde: kassassa on silloin enemmän rahaa kuin koko yhtiöstä tarvitsee maksaa! Itse asiassa osakkeen pysyminen arvokkaana pitää ostoaikeiset tahot loitolla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269