Oma epäilys!

jotenkin erilainen

Epäilen itselläni add.ta tai adhd.ta. Masennus diagnoosilla olen mennyt useamman vuoden, mutta jotenkin olen aina ajatellut, että masennus on enemmänkin vaan seuraus jostakin muusta. Olen epäillyt persoonallisuushäiriöitä ja kaksisuuntasia ja vaikka mitä, mutta tuo add sopii kuvausten mukaan aika hyvin muhun kuin nenä päähän.

Ainut mikä nyt mietityttää, on lapsuus. Itse kyllä löydän lapsuudestakin ongelmia ja vaikeuksia mitkä tähän sopii, mutta minulla ei oikein ole ketään, jolta voisin saada luotettavaa tietoa lapsuudestani. siis ulkopuolista. Oma äitini ei tässä asiassa ole kovin luotettava.

Jos siis onnistuisin pääsemään tutkimuksiin, niin eikös niissä tarvita myös läheisten kertomuksia. Vai riittääkö omat muistikuvat? ei ole edes neuvolakorttia jälellä. Miten muut olette toimineet ja edenneet, ketkä olette vasta aikuisena diagnoosin saaneet?

mulla on lähinnä itselläni kokemuksia vaikeuksistani lapsuudessa, mutta luulen ettei ulkopuoliset niihin kovasti kiinnittäneet huomiota. tai sitten ajattelivat etten vaan viitsi. olen siis nainen. Huoh.. tulikohan sekava teksti...

6

3197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xym

      Kyllä varmaan omat muistikuvasi riittävät. Poikien ADHD-lapsuus on usein niin värikästä kohellusta, että siitä jää dokumenttejakin helpommin, mutta useimmiten ei kai edes opettaja ole selvillä hiljaisen, helpon "inattentive"-eli haaveilijaoppilaan (tytön) vaikeuksista. Rohkeasti asiantuntijan pakeille vaan, jospa oikea diagnoosi ja sen myötä helpotus löytyisivät.

    • Epätoivoinen tapaus?

      Itsellä ihan samantyyppinen tilanne! Ei mitään neuvolakortteja olemassakaan eikä ketään sellaista keneltä voisi (tai haluaisi) pyytää tietoja taustoista. Mutta jos nyt saisin aikaiseksi päästä sinne lääkärille, niin ei kai niillä muutakaan vaihtoehtoa ole kuin uskoa. Miksi joku haluaisi valehdella? Ja kai niillä jotain muitakin konsteja on havaita tämä asia?

      Miten olet päätynyt itse tulokseen ettei kyseessä ole kaksisuuntainen tai persoonallisuushäiriö? En ole tutustunut niihin niin tarkkaan ja haluaisin mielelläni itse varmistua jotenkin ennen kuin menen lääkärille. Minulla siis ei ole mitään diagnoosia, koska en ole käynyt asiasta lääkärillä koskaan.

      • jotenkin erilainen

        Kiitokset kannustuksesta! :) Oon tässä suunnitellut kyllä, että otan asian lääkärissä puheeksi. Olen itseasiassa joskus aiemmin puhunutkin tästä eräälle adhd-coachille kun lapsellani epäiltiin samaa, mutta hän vaan tympeästi tuumasi, että mitäs hyötyä mulle olis vaikka diagnoosin saisinkin..

        Sittemmin nuoremmalle lapselleni tämä diagnoosi on annettu, eli sitä todella perheessä on. Tämä vanhempi poikakin on edelleen mahdottoman vilkas. Ja tarkemmin kun mietin sukuani, niin aikamoisen huliviliä porukkaa on, sekä myös niitä enemmän sisään kääntyneitä mietiskelijöitä joilla ei mikään tunnu elämässä sujuvan.

        hmm.. mistäkö olen tullut tulokseen että ongelmani johtuisi sitten enemmän add.ta tai adhd.sta? Mulla ei ainakaan sellasia selkeitä masennus ja mania jaksoja ole ollut. kun tää mieliala tahtoo vähän nopeammalla temmolla vaihtua. lisäksi kun tuo keskittyminen nimenomaa on mitä on. lukeminen on vaivalloista, miehen puheet menevät suureksi osaksi ohi, olen impulssiivinen, kärsimätön. ja aina tuntunut lapsesta saakka että olen jotenkin tyhmempi ku muut, en ymmärrä mitä ope käskee tehdä ja sitten yritin vaan toisia matkimalla ja seuraamalla selvitä. kokeitten tehtäviä en meinannu käsittää, piti monta kertaa lukea uudelleen jne..

        Noh, tiedä sitten. persoonallisuushäiriöistä en hirveästi ole selvää ottanut. mutta kaikki mitä oon adhd.stä lukenu ja kuullu, viittaa hyvin pitkälti muhun. paitsi ehkä tuo vilkkaus.. tosin paikallaa olo on vaikeeta siinä mielessä, että koko aja jalat tai sormet vispaa tms... jooh.. nyt tais tulla ajatuskatkos. ehkä myöhemmin taas sujuu kirjottelu paremmin. =D


      • Tiedot tallessa

        Neuvolakortin häviäminen ei haittaa, sillä neuvolatiedot ja kouluterveydenhuollon asiakirjat voit tilata kotikunnan arkistosta. Meilaapa lapsuusaikaisen asuinpaikkasi sosiaali- ja terveystoimeen ja kysy tarkempia ohjeita.


      • tsubiduu
        Tiedot tallessa kirjoitti:

        Neuvolakortin häviäminen ei haittaa, sillä neuvolatiedot ja kouluterveydenhuollon asiakirjat voit tilata kotikunnan arkistosta. Meilaapa lapsuusaikaisen asuinpaikkasi sosiaali- ja terveystoimeen ja kysy tarkempia ohjeita.

        Mä olen vähän samassa tilanteessa. Eka kerran olen käynyt lekurilla ja seuraavaksi kerraksi hän pyysy ottamaan koulutodistuksia mukaan (mainitsin että olen niitä joskus nähnty ja keskiarvo oli jossain 6:n paikkeilla, mutta todistukset ovat olleet lapsuudenkodissa eikä niistä enää ole tietoa). Lekuri sanoi, että hän voi myös haastatella mun vanhempia, ja siihen en todellakaan suostu, kun ovat sen tyyppisiä että pitävät tätä ihan hömppänä. Sit lekuri totesi että koetapa sitten etsiä ne todistukset. Luultavasti mulla ei ensi käynnille niitä ole ja saa vaan luvan uskoa mua. Jos vaatii vanhempia niin antaa olla. :(

        Sanoi kyllä eka käynnillä, että mun tarina on aika tyypillinen add (huono menestys töissä, virheet, masennus, työpaikan vaihtoa...) ja kaikki se mitä olen on niin add:tä. Lisäks sillä on vuodesta 2004 lähtien mun vakkaripsykiatrin tiedot käytössään ja niistä varmaan saa ihan hyvää faktaa muutamien vuosien ajalta.

        Mulla on epäilty kaksisuuntaista (masennusläälleestä tuli hypomania) enkä tiedä onko siitäkään täysin poissuljettu. Lisäksi mä voisin kuvitella että mulla hyvinkin voisi olla epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta tiiä sitte.

        Kovasti toivon että saisin add-diagnoosin ja toivottavasti myös oireita (mahdollisesti) helpottavan lääkityksen.


      • Mustuaiset
        tsubiduu kirjoitti:

        Mä olen vähän samassa tilanteessa. Eka kerran olen käynyt lekurilla ja seuraavaksi kerraksi hän pyysy ottamaan koulutodistuksia mukaan (mainitsin että olen niitä joskus nähnty ja keskiarvo oli jossain 6:n paikkeilla, mutta todistukset ovat olleet lapsuudenkodissa eikä niistä enää ole tietoa). Lekuri sanoi, että hän voi myös haastatella mun vanhempia, ja siihen en todellakaan suostu, kun ovat sen tyyppisiä että pitävät tätä ihan hömppänä. Sit lekuri totesi että koetapa sitten etsiä ne todistukset. Luultavasti mulla ei ensi käynnille niitä ole ja saa vaan luvan uskoa mua. Jos vaatii vanhempia niin antaa olla. :(

        Sanoi kyllä eka käynnillä, että mun tarina on aika tyypillinen add (huono menestys töissä, virheet, masennus, työpaikan vaihtoa...) ja kaikki se mitä olen on niin add:tä. Lisäks sillä on vuodesta 2004 lähtien mun vakkaripsykiatrin tiedot käytössään ja niistä varmaan saa ihan hyvää faktaa muutamien vuosien ajalta.

        Mulla on epäilty kaksisuuntaista (masennusläälleestä tuli hypomania) enkä tiedä onko siitäkään täysin poissuljettu. Lisäksi mä voisin kuvitella että mulla hyvinkin voisi olla epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta tiiä sitte.

        Kovasti toivon että saisin add-diagnoosin ja toivottavasti myös oireita (mahdollisesti) helpottavan lääkityksen.

        Itse tilasin neuvolakortit, jossa oli hyvin hauskaa luettavaa. :) Olen sen jälkeen tilannut muitakin potilastietoja. Ja kyllä omat muistikuvat lapsuudesta riittävät. Kannattaa kirjoittaa etukäteen dogumenttia tutkimuksiin, missä on eritelty ne ongelmat. Tämä auttaa diagnotisoinnissa. Itse sain myös äidiltä ja siskolta jotain sinne tutkimuksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2752
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      248
      2713
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2376
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      203
      1861
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1244
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe