peräaukon vaivat ja alapään vaivat

-

Hei,

Olen 21-vuotias nainen. Noin vuoden ajan minulla on ollut kipua peräsuolessa ulostaessa ja ulostamisen jälkeen. Vaiva on ollut vuoden ajan satunnainen, mutta nyt ahden viikon ajan jatkuva. Ostin apteekista AC3-comfort -voidetta pukamiin. Lääke on auttanut ainakin liikunnassa (ennen tuntui epämiellyttävältä esimerkiksi pitkien matkojen käveleminen), mutta ulostaessa ja ulostamisen jälkeen kipua on yhä. Ulosteen mukana tulee usein myös verta ikään kuin raitoina. Verta ei tule paperiin, mutta ulosteessa sitä on selvästi nähtävillä.

Toinen vaivani liittyy alapäähän. Minulla on satunnaisesti kirvelyä ja kutinaa alapäässä. Vaiva menee joskus ohi itsestään, joskus virtsatien tulehduslääkkeillä. Vaivaa on erityisesti yhdynnän jälkeen, mutta menee yleensä ohi parissa päivässä. Tämä on johtanut siihen, etten halua enää harrastaa seksiä kirvelyn pelon vuoksi. Tällä viikolla on valkovuodon mukana tullut rusehtavaa verta. Verta on tullut silloin tällöin klöntteinä. Olisiko syytä huolestua? Olen pohtinut, että alapääni "vastustuskyky" on ehkä heikentynyt, sillä tuntuu että juuri virtsatientulehdus tulee uskomattoman helposti. Ehkä limakalvoni ovat jotenkin herkkänä?

Voisiko näillä vaivoilla olla yhteys toisiinsa, esimerkiksi kohdunkaulan syöpään? Onko syytä huolestua? Olen menossa viikon päästä kolposkopiaan, koska minulla todettiin viime papassa papilloomaviirusta.

3

2022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupsss

Oliskohan ihan peräpukamia ja hiivatulehdus ?
      Lekurilta saa reseptillä peräpukamiin niitä peräaukkoon työnnettäviä kapseleita, tietenkin hänen ensin varmistuttua asiasta.
      Ja apteekista saa hiivasieneen puikkoja.

• Tuatto

Jos veri on kirkkaan punaista, se on tullut ulostamisen yhteydessä ja haava on todennäköisimmin peräaukon sulla. Todennäköisimmät syyt tähän ovat joko peräpukamat tai anaalifissuura eli peräaukon haavauma. Molemmat kovin yleisiä. Varsinkin peräpukamilla on taipumus hankaloitua ajan mittaan jolloin leikkaushoitokin voi olla tarpeen. Se, että apteekista ostamasi lääke auttoi ainakin jonkin verran viittaa myös peräpukamiin.

Syöpä on epätodennäköisin syy jo senkin takia, että olet nuori ja kasvaimet eivät yleensä kipuile. Jos (kun) kyseessä ovat nuo todennäköisemmät vaivat, lääkäri toteaa asian yhdellä vilkaisulla ja viimeistään tunnustelemalla. Hyvin epäromanttinen toimenpide, mutta äkkiä ohi eikä sitten tarvitse enää kärvistellä epätietoudessa. Voisit pyytää tämän tsekkauksen tehtäväksi kolposkopian yhteydessä.

Kerropa sitten kuinka kävi...

• Siankärsämöuute

Frantsilan siankärsämöuute auttaa. Saa luontaistuotekaupasta, maksaa vajaa 10 euroa purkki. Voi käyttää sisäisesti ja ulkoisesti haavaumiin. On todella tehokas apu. Olen kärsinyt vuosikausia pukamista ja haavaumasta ja sitten sain netistä vinkin tästä siankärsämöuutteesta ja aina kun tuntuu, että alkaa vaivaamaan, otan vesilasillisen kera n. 9 tippaa muutaman kerran päivässä sisäisesti ja heti vaiva häviää. Kehoitan kokeilemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      236
      6352
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      193
      5925
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      17
      5489
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      79
      4185
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      143
      3513
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      130
      3323
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      23
      3026
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      8
      2502
    9. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      248
      2404
    10. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      130
      2274
    Aihe