Voisiko minulla olla ADHD?

ADHD'ko?

Olen alkanut miettimään voisiko minulla ollakkin ADHD? Olen 15-vuotias tyttö ja kouluni menee arvosanojen mukaan ehkä ihan hyvin. Keskiarvoni on 8,3 ja minulla ei ole kauheasti vaikeuksia muissa aineissa kuin matikassa. Siinä olen surkea, en tajua ollenkaan mitä pitäisi tehdä ja turhaudun todella nopeasti. Kemia ja fysiikka aiheuttavat myös päänvaivaa. Lukuaineissa kuten Biologia, maantieto, kielet ym. minulla ei ole vaikeuksia, koska muistan tuollaiset asiat melko hyvin ilman kokeisiin lukemista. Aineissa missä pitäisi soveltaa tai osata tehdä jotain en onnistu ollenkaan. Varsinkin tuo matikka tuntuu mahdottomalta ja en ole koskaan ollut hyvä kuvaamataidossa tai käsitöissä. Unohdan aina ohjeet, usein en kyllä edes kuuntele niitä kunnolla. En pysty keskittymään tunneilla. Häiritsen jatkuvasti puhumalla omiani tai sähläämällä jotain täysin asiaankuulumatonta. Kotiin on tullut paljon sanomista koulusta josta vanhempani minulle sitten huutavat. En vain pysty lopettamaan. Yritän hetken olla hiljaa tunnilla mutta seuraavana hetkenä olen taas unohtanut sen. Joskus pystyn olemaan tunnin hiljaa joka vaatii jo ponnistelua ainakin jos aihe ei kiinnosta ollenkaan. Läksyjä en saa juuri koskaan tehtyä, saatan aloittaa mutta heti jos ei onnistu luovutan tai ne jäävät muuten vain puolitiehen. Hukkaan usein koulutarvikkeeni. Unohdan myös usein mitä olin tekemässä. Huoneeni on myös usein sekainen, koska en tykkää siivoamisesta ja sekin jää yleensä puolitiehen. Olen ollut pienestä asti aina se häirikkö koulussa ja päiväkodissakin sain huomautuksia. Varastin päiväkodista tavaraa ja karkasin sieltä. Kaupasta varastin ensimmäisen kerran 8-vuotiaana ja se jatkui muutaman vuoden jonka jälkeen lopetin. Olen melko uhkarohkea, uin kauas välittämättä vaarasta ja kiipeilin pienenä puissa niin korkealle kuin pääsin. Puhun usein toisten päälle ja en meinaa jaksaa odottaa puheenvuoroani. Elokuvien katsominen on välillä hankalaa jos aihe ei ole kyllin kiinnostava, en meinaa pysyä kärryillä tapahtumista. Saatan unohtaa ostokseni kaupassa kassalle, koska ajatukseni harhailevat milloin missäkin. Kotoa lähtiessäni unohdan aina jotain ja joudun monesti palaamaan takaisin moneen otteeseen ennen kuin kaikki on mukana. Hermostun helposti jos jokin ei onnistu ja minulla on aika lyhyt pinna. Univaikeuksia ei kauheasti ole, mutta nukkumaan meno viivästyy ja sänkyyn pääsen n. kahden aikoihin ja herään sitten puolenpäivän jälkeen. Viikolla on tietysti herättävä aikaisin, joka onkin minulle erittäin hankalaa. Olen usein päivisin todella väsynyt. Minulla on vakava masennus ja olen joka ilta ahdistunut. Käytän paljon alkoholia, kannabista ja joskus tupakkaa. Voisiko minulla olla ADHD? Kauhean ylivilkas en mielestäni ole, mutta keskittyminen on todella hankalaa.

8

921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levotonta

      Tuohon voisi sanoa noin ensivaikutelmana, että teini-ikä ja sen tuomat ongelmat (hormonit jne.), masennus (johon taas myötävaikuttaa alkoholi ja huumeet), väsymys (johon vaikuttavat kaikki edelliset ja epätäsainen nukkumisrytmi) ja tuon kaiken yhteensä saama tressi voivat jo itsessään aiheuttaa mainitsemiasi ongelmia. Pohjalla voi olla adhd, mutta ensin sinun pitäisi saada itsesi irti tuosta kierteestä ja kun olet "terve" niin sitten katsoa miten oireet näkyvät. Neurologiset tutkimukset sisältävät aluksi mm. virtsa- ja maksatestit jotta alkoholismi, lääkkeiden väärinkäyttö yms. voidaan laskea pois juuri niiden tuomien vastaavien oireiden vuoksi. Adhd-lääkkeet ovat väärinkäyttäjille (nuo tiedot tuppaavat jäämään potilaspapereihin ja se vaikuttaa lääkärien asenteisiin ikuisesti) luultavasti erittäin vaikeita saada, samoin diagnoosi ja hoito kun se on niin pirun vaikeaa "normaaleillekin" addeille.

      Eli viina ja kannabis (sekä tupakka, yök) pois, masennuksen hoito ja elämäntaparemontti. Kuulostaa niin kovin helpolta (juu juu, ymmärrän varsinkin masentuneelle tosi helppo tehtävä), mutta tuon ikäisenä on elämä edessä ja nämä ratkaisut voivat joko auttaa hyvään elämään tai aloittaa kierteen pohjalle. Pyydä apua, nuorille sitä on tarjolla vielä edes vähän helpommin kuin aikuisille. Toivotan onnea, tämä kirjoituksesi on kuitenkin ensimmäinen askel oikeaan suuntaan :)

      • ADHD'ko?

        Jep, tosin noita keskittymisongelmia on ollut ihan nuoresta asti. Ennen päihdeongelmaa ja masennusta. Unohdin manita myös, että minun on pakko tehdä aina jaloilla tai käsillä jotain kun istun paikoillani.


      • levotonta
        ADHD'ko? kirjoitti:

        Jep, tosin noita keskittymisongelmia on ollut ihan nuoresta asti. Ennen päihdeongelmaa ja masennusta. Unohdin manita myös, että minun on pakko tehdä aina jaloilla tai käsillä jotain kun istun paikoillani.

        Varsinkin nuo levottomat liikkeet ovat kyllä aika hyvä oire. Itse huomaan aina että vähintäänkin varpaat heiluu koko ajan, täysin paikoillaan ei ole kuin muutaman sekunnin. Ja sehän johtuu aivojen tarpeesta pitää ne normaalissa vireessä. Emme siis ole niin sanotusti yliaktiivisia, vaan lähinnä aivot meinaavat mennä näytönsäästölle koko ajan ja siitä johtuu tuo sietämätön levottomuus.

        Itselääkintä on normaalia, hetken tauko todellisuuteen mutta tosiasiassa aiheuttaa vain lisää ongelmia. Noihin juttuihin itselläni auttaa tieto, kun tiedän miksi teen mitä teen niin on helpompi myös elää tämän ongelman kanssa. Kunhan et anna itsellesi syytä olla opiskelematta tai olla muuten kehittämättä itseäsi vain siksi että saat tämän mahdollisen diagnoosin. Aivoissasi ei ole mitään vikaa älyn suhteen ellet mene niitä itse marinoimaan aineiden käytöllä. Aivosi kehittyvät noin ikävuoteen 25 asti joten käytä aika hyväksesi :)

        Etsi muita kaltaisiasi niin huomaat että et ole tässä yksin. Suosittelisin myös liikunnallista harrastusta, kun on jotain mihin keskittyä niin ei jää aikaa murehtia omaa oloaan (itse harrastan ratsastusta ja se on sekä fyysistä että henkistä terapiaa parhaimmillaan). Onneksi tieto ja hoidot kehittyvät ja lisääntyvät koko ajan, addien ei tarvitse enää vain miettiä itsekseen että olenko jotenkin pimpelipom kun asiat eivät oikein aina näytä sujuvan niin kuin muilla.


    • Sulla on.

      • sivusta auttaja

        mene lekuriin pyytämää testejä tai oman koulusi terkalta-koululääkäriltä-psykologilta...joku noista voisi tesatata sinua...ÄLÄ käytä alkoa,huumaavia aineita-siitä alkaa almäki josta ei ole aina paluuta.Usko minua kun päivystyspolilla nätä tapauksia näkee ihan liiaksi asti! Mikä teitä nuoria vaivaa?


    • adhdtyyppi

      Kuulostaa mielestäni siltä, että olet näitä teinejä joiden mielestä adhd on jotenkin siisti asia ja sitten pitää saada se diagnoosi edes suomi24:n keskustelupalstalta. Selvästi suoraan olit katsonut adhd:n oireita jostain ja nyt sitten sovelsit kaikki ne itseesi luettelemalla ne tänne. Melko fiksu likka jos tietää noin hyvin adhd:n oireet! Itselläni adhd selvisi niin, että tuttuni alkoivat epäilemään sitä minussa, itse en huomannut mitään ennenkuin asiasta huomauteltiin minulle.

      Ja mikäli nämä kaikki oireet nyt ovat sinussa, niin ensiksi kyllä suosittelisin hoitamaan pois kannabiksen käytön, alkoholin ja tupakan. Ja hoidata masennus ja ahdistus pois, ne saattavat aiheuttaa nuo oireilut sinulle.

    • :) ...

      No joo 8.3 keskiarvo 15 vuotiaalla ei oikein puolla Adhd:ta syyksi kirjoittamaasi. Pärjäät aika hyvin tai oikeastaan erinomaisesti lukematta ja matematiikka onkin juuri sellainen aine, jossa lukea pitää ja koko ajan jotta pysyy kärryillä. Kirjoitit varastelleesi nuorena, häiriköineesi päiväkodissa, kiivenneesi korkealle puuhun ja uineesi liian kauas rannasta vaarasta välittämättä. Tuo kertoo kyllä huomionhakemisesta. Huomiota, jos ei hyvällä niin sitten pahalla, huomiota se on negatiivinenkin huomio. Sama on jatkuvut nyt sitten tupakan, viinan ja huumeiden kautta. Eikö kukaan tosiaankaan välitä ja puutu asioihin ??? Sitä se alitajunta kai koittaa tekojen kautta kertoa.

      Tiesitkö että murheet, huolet, epätietoisuus asioista, aiheuttavat juuri tuollaisia oireita.
      Tarkemmin asia selviää jos ja kun lukee esim, masennuksen, trauman, burnout tai minkä muun
      stressipohjaisen vastaavan oireista. Keskittymiskyky, muisti, unen saanti ja nukkumien ym ym
      kaikki löytyvät niistäkin. Jos sinulla olisi Adhd olisi se näkynyt jo heti koulun alusta saakka oppimisvaikeuksina ja niitähän sinulla ei ole ollut.
      Toinen mahdollinen syy olisi voiut olla se, että olisit puussa kiipeillessäsi sieltä pudonnut tai uintireissullasi hupännyt veteen lyöden pääsi pohjaan. Aivovammassa on nimittäin aivan samat oireet
      kuin kaikissa edellämainituissa.

      Siivous, ostosten unohtuminen kauppaan yms on osa elämänhallintaa, eikä se voi
      olla kunnossa jos jokin asia kovasti aiheuttaa miettimistä. Miettimistä on tainnut olla, koska
      tänne kirjoitit. Suosittelisin mahdollisimman pian käymään lääkärin luona, kertomassa kaikki mitä
      tähän kirjoitit tai oikeastaan tulosta kirjoituksesi ja ota se mukaan.
      Kun olet avoin ja kerrot asiat niinkuin ne ovat, saat varmasti apua. Älä diagnosoi itse itseäsi, etenkään Adhd diagnoosilla, sillä siihen tarkoitetut ja apua antavat lääkkeet eivät toimisi sinulla kuin piristeenä
      ja turhaan otettuna tuhoaisit aivoistasi jotain mikä muutoinkin toimii, ilman lääkitystä.
      Eri asia se on niillä joilla lääke välittäjäaineiden toiminnan mahdollistamiseksi on tarpeellista.

      Suomessa todella moni syö Adhd lääkkeitä ja saa siitä puhtia, mutta oikea apu todelliseen syyhyn
      jää saamatta ja se kostautuu sitten vuosien päästä. Ongelmat vain pahenevat, mitään ei käsitellä tai koiteta saada ohjausta omaan toimintaan. Lääkkeiden annoskoko kasvaa loppujen lopuksi niin suureksi että ne aiheuttavat jo aivan muunlaisiakin oireita.

    • Tällaiset ns. uneksijat, kuten minäkin ovat yleensä alivikkaita, jos heillä ADHD. Vaan minkäs teet, kun sitä on jo kestänyt 27- vuotta. Kyllä sulla teodnnäköisesti on ADHD ja sen päättelen siitä, että juuri tuo matematiikka oli minullekin se vaikein kouluaine. Äidinkieli sen sijaan oli helppoa. Monella muulla meidänluokkalaisella taas oli vaikeuksia siinä. Eivät osanneet, miten se sanotaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe