Jospa tässä taas

Tähtis 98

lässyttäisi ja ihmettelisi että miksei ateisti koskaan siinä uskossaan, ettei jumalaa ole olemassa, käsittele ateismin moninaisuutta?

Eli ateistisen käsityksen eri suuntauksia?

49

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä taas joskus ihmettelen sitä, että vasenkätiset tai punatukkaiset eivät käsittele ominaisuutensa suhdetta seemiläisiin jumaliin.

      Erityisen kiinnostavaa voisi olla niiden näkemys, jotka eivät kerää postimerkkejä.

      • Olisi myös hyvä olla ostamatta kansioita joihin voisi olla laittamatta niitä postimerkkejä joita on keräämättä.


      • Tähtis 98

        sitten kuitenkaan olla 'täysi' ateisti?

        ps. Nyt ei kyse ollutkaan postimerkeistä, eikä vasenkätisistä, eikä punatukkaisista.


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        sitten kuitenkaan olla 'täysi' ateisti?

        ps. Nyt ei kyse ollutkaan postimerkeistä, eikä vasenkätisistä, eikä punatukkaisista.

        Nyt oli kysymys ihmisistä, jotka eivät usko jumalolentoihin.

        Jotkut sellaisista lajitovereistamme harrastavat uskomattomuuttaan esimerkiksi vapaa-ajattelijat nimisessä yhdistyksessä. Heitä kutsutaan vapaa-ajattelijoiksi.

        Jos taas puhutaan ateisteista tai uskonnottomista, niin silloin käsitellään joukkoa, jolla ei ole mitään yhteistä ideologiaa tai aatemaailmaa. Heitä yhdistää vain se, että he eivät usko.

        Se, että ei usko jumaliin on aivan eri asia kuin se, että uskoo ateismiin/ateistisesti/jumalattomuuteen. Siis ateisti ei ole siinä uskossa että, jumalaa ei ole olemassa, vaan hän ei vain usko jumaliin.

        On yhtä hedelmällistä keskustella syistä, miksi joku ei kerää postimerkkejä, tai ei kerää kansioita joihin ei laittaisi postimerkkejä joita ei kerää, kuin siitä miksi uskonnoton ei usko.


        Omasta puolestani voin antaa sinulle tyhjentävän vastauksen siihen, miksi minä en usko jumaliin: Siksi koska minä EN USKO niihin!


    • Sehän on nyt niin, et se ykshän puoli siinä ateismin moninaisuudessa on, ettei ateistin mielestä ole jumalia ja se toinenpuoli siitä on se, ettei ateistin mielestä ole jumalia, ja se kolmannen puolen kanssa on vähän hankalaa
      ja vaikeeta, kun ne perkuleet on sensortin käsityksessä, ettei jumalia ole olemassa...............................

      • :D Tää olikin jo tyhjentävä vastaus.


      • belial_666 kirjoitti:

        :D Tää olikin jo tyhjentävä vastaus.

        En ole itte kyllä löytäny ateismista mitään muuta puolta:)


    • Kössönöm

      siis ei-uskonnollisuus on vain sitä mitä sana määrittää. Mitä sinun on siinä vaikea tajuta? Ei ole olemassa erilaisia ateismin suuntauksia.

      Miksi edes vaivaudun vastaamaan sinulle, koska kysyt päivä toisensa jälkeen noita samoja idioottimaisia kysymyksiä, eikä mikään vastaus umpiluuhusi uppoa!

      • Tähtis 98

        umpiluu.

        Ja jahans Kössö, kyllä minunkin pienen tietämykseni mukaan ateismilla on juurensa ja suuntauksensa. Joten kait tätä mielenkiinnolla kuuntelisi aihealueen experttienkin näkemystä näistä suuntauksista.

        Ja etenkin mielipidettä siitä, että mikä niistä eniten yhtä yksittäistä ateistia viehättää.


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        umpiluu.

        Ja jahans Kössö, kyllä minunkin pienen tietämykseni mukaan ateismilla on juurensa ja suuntauksensa. Joten kait tätä mielenkiinnolla kuuntelisi aihealueen experttienkin näkemystä näistä suuntauksista.

        Ja etenkin mielipidettä siitä, että mikä niistä eniten yhtä yksittäistä ateistia viehättää.

        Voisitko antaa niille suuntauksille nimiä, niin voitais ees vähän tajuta, mistä sä puhut??


      • Kössönöm
        Tähtis 98 kirjoitti:

        umpiluu.

        Ja jahans Kössö, kyllä minunkin pienen tietämykseni mukaan ateismilla on juurensa ja suuntauksensa. Joten kait tätä mielenkiinnolla kuuntelisi aihealueen experttienkin näkemystä näistä suuntauksista.

        Ja etenkin mielipidettä siitä, että mikä niistä eniten yhtä yksittäistä ateistia viehättää.

        Antaa olla...


      • Kössönöm kirjoitti:

        Antaa olla...

        Mä tiedän, mä tiedän:)))


      • Tähtis 98
        A.Mikkonen kirjoitti:

        Voisitko antaa niille suuntauksille nimiä, niin voitais ees vähän tajuta, mistä sä puhut??

        viitsin. Mutta onpahan tämä nyt taasen kovin kummaa, kun ateisti ei ole tämän kummemin perehtynyt uskonsa taustoihin?


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        viitsin. Mutta onpahan tämä nyt taasen kovin kummaa, kun ateisti ei ole tämän kummemin perehtynyt uskonsa taustoihin?

        En näemmä sitten ole, mutta ole hyvä ja valista.


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        viitsin. Mutta onpahan tämä nyt taasen kovin kummaa, kun ateisti ei ole tämän kummemin perehtynyt uskonsa taustoihin?

        Me ateistit joudumme tämän tästä selittämään uskovaiselle hänen uskontonsa taustoja, kun monet uskovaiset eivät oikein ole itse selvillä niistä.
        Joten heitäpä nyt asiat päälaelleen ja selitä meille vähän ateismin taustoja, kun emme itse ole niistä oikein selvillä.
        Ihan vain tasapuolisuuden nimissä voisit niin tehdä.


      • weccu kirjoitti:

        Me ateistit joudumme tämän tästä selittämään uskovaiselle hänen uskontonsa taustoja, kun monet uskovaiset eivät oikein ole itse selvillä niistä.
        Joten heitäpä nyt asiat päälaelleen ja selitä meille vähän ateismin taustoja, kun emme itse ole niistä oikein selvillä.
        Ihan vain tasapuolisuuden nimissä voisit niin tehdä.

        Mäkin olisin ihan oikeesti kiinnostunut, nimittäin uuden oppiminen näin varttuneenakin on mukavaa:)


    • negatiivinen

      ateismi on yksi tapa luokitella ateisteja.

      "Ateismi voidaan käsittää joko väitelauseena tai yksilön tiedollisena käsityksenä.[4] Nykyisesä keskustelussa ateistit jaetaan usein positiiviseen ateismiin, jossa kielletään jumalien olemassaolo, ja negatiiviseen ateismiin, joka on uskon puutetta jumalien olemassaoloon, mutta josta puuttuu jumalien olemassaolon nimenomainen kieltäminen.[5]
      "
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi

      En itse pidä näitä jakoja mitenkään merkittävänä. Minua voi sanoa ateistiksi (positiiviseksi tai negatiiviseksi), agnostikoksi tai vaan uskonnottomaksi.

      • Tähtis 98

        esittämäsi jako täyttä faktaa, mutta kait tiedät, että ateismillakin on juurensa, monitahoiset sellaiset? Kuten uskonnoillakin?

        Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan?


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        esittämäsi jako täyttä faktaa, mutta kait tiedät, että ateismillakin on juurensa, monitahoiset sellaiset? Kuten uskonnoillakin?

        Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan?

        Mielenkiintoista, kerroppa hieman tarkemmin noista juurista ja suuntauksista, kun en olen konsaan moisista kuullut, mutta ole hyvä ja sivistä minua:)


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        esittämäsi jako täyttä faktaa, mutta kait tiedät, että ateismillakin on juurensa, monitahoiset sellaiset? Kuten uskonnoillakin?

        Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan?

        Jumaluskon puutetta on esiintynyt varmaankin kautta aikain. Ehkäpä nykyisten apinoiden ja nykyihmisen yhteinen kantamuoto ei ollut vielä kovinkaan innostunut jumalista.


      • juuret.
        Tähtis 98 kirjoitti:

        esittämäsi jako täyttä faktaa, mutta kait tiedät, että ateismillakin on juurensa, monitahoiset sellaiset? Kuten uskonnoillakin?

        Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan?

        Ateismin juuret ovat uskonnoissa. Ennen kuin uskontoja oli, ei voinut olla ei-uskontoakaan.

        Ihmiset todennäköisesti aluksi palvoivat luontoa, henkiä ja sen sellaisia. Ja aina ollut niitä, jotka pitävät kunkin uskonnon uskomuksia hölynpölynä.

        Ateismi sanana tulee antiikin kreikasta. Mutta se on vain nimitys, joka on yleistynyt käyttöön.


      • karisma
        Tähtis 98 kirjoitti:

        esittämäsi jako täyttä faktaa, mutta kait tiedät, että ateismillakin on juurensa, monitahoiset sellaiset? Kuten uskonnoillakin?

        Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan?

        "Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan? "

        Mikis se on siusta mielenkiintoista, ettei joku välitä tulla lokeroiduksi ja luokitelluksi miteenkään erityisesti.
        Onko sinulla tapana luokitella ja lokeroida aina ihmisiä haluatko itse tulla luokiteluksi ja lokeroiduksi johonkin tiettyyn spesifioituun ryhmään ja pysyä siinä äärimmäisen tiukasti.

        Sirry vaabn nytta mä en voi ymmärtää tuollaista luokittelua kun kukin yksilö on kuitenkin yksilö eikä mikään lokeron osanen.


      • Tähtis 98
        karisma kirjoitti:

        "Ja mielenkiintoista lausumassasi on taasen se, ettet niin välitä mihin luokkaan Sinut ateistina luokitellaan? "

        Mikis se on siusta mielenkiintoista, ettei joku välitä tulla lokeroiduksi ja luokitelluksi miteenkään erityisesti.
        Onko sinulla tapana luokitella ja lokeroida aina ihmisiä haluatko itse tulla luokiteluksi ja lokeroiduksi johonkin tiettyyn spesifioituun ryhmään ja pysyä siinä äärimmäisen tiukasti.

        Sirry vaabn nytta mä en voi ymmärtää tuollaista luokittelua kun kukin yksilö on kuitenkin yksilö eikä mikään lokeron osanen.

        kukaan halua tulla lokeroiduksi. Ei uskovakaan.


      • Tähtis 98
        juuret. kirjoitti:

        Ateismin juuret ovat uskonnoissa. Ennen kuin uskontoja oli, ei voinut olla ei-uskontoakaan.

        Ihmiset todennäköisesti aluksi palvoivat luontoa, henkiä ja sen sellaisia. Ja aina ollut niitä, jotka pitävät kunkin uskonnon uskomuksia hölynpölynä.

        Ateismi sanana tulee antiikin kreikasta. Mutta se on vain nimitys, joka on yleistynyt käyttöön.

        Kreikan sanasta theos = usko, ettei jumalia ole olemassa.


    • beenthere

      Mitä eri suuntauksia voi olla siinä, ettei usko jumaliin?

      • Tähtis 98

        markkinat, jos ateisti ei historiaansa tiedä?

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä (Ksenofanes synt. 580 ennen Kr.)

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä = uskonnollinen ateismi

        3. Uskonto on kansan ooppiumi (K Marx 1800 luku)

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan (Freud 1800 - 1900)

        5. Luonnotieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi jumala (popularisoitua?)

        Jne. jne.

        Tosin itse olisin taipuvainen käsitykseen, jossa Taolaisuus ja ateismi olisivat jokseenkin lähellä toisiaan?
        Mutta toisaalta onhan näitä lausumia suusta kuin suusta pullahdellut. Lausumia, jotka sattuisivat kuin naula kantaa, siis ateistiseen käsitykseen liimautuen?


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        markkinat, jos ateisti ei historiaansa tiedä?

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä (Ksenofanes synt. 580 ennen Kr.)

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä = uskonnollinen ateismi

        3. Uskonto on kansan ooppiumi (K Marx 1800 luku)

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan (Freud 1800 - 1900)

        5. Luonnotieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi jumala (popularisoitua?)

        Jne. jne.

        Tosin itse olisin taipuvainen käsitykseen, jossa Taolaisuus ja ateismi olisivat jokseenkin lähellä toisiaan?
        Mutta toisaalta onhan näitä lausumia suusta kuin suusta pullahdellut. Lausumia, jotka sattuisivat kuin naula kantaa, siis ateistiseen käsitykseen liimautuen?

        Ovat mielestäsi ateismin eri suuntauksia? Hmmm......
        Noin pitkälle ei kyllä minun mielikuvitukseni riittänyt.


      • beenthere
        Tähtis 98 kirjoitti:

        markkinat, jos ateisti ei historiaansa tiedä?

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä (Ksenofanes synt. 580 ennen Kr.)

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä = uskonnollinen ateismi

        3. Uskonto on kansan ooppiumi (K Marx 1800 luku)

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan (Freud 1800 - 1900)

        5. Luonnotieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi jumala (popularisoitua?)

        Jne. jne.

        Tosin itse olisin taipuvainen käsitykseen, jossa Taolaisuus ja ateismi olisivat jokseenkin lähellä toisiaan?
        Mutta toisaalta onhan näitä lausumia suusta kuin suusta pullahdellut. Lausumia, jotka sattuisivat kuin naula kantaa, siis ateistiseen käsitykseen liimautuen?

        Sinun luomasi pikku otsakkeet ovat vain sinun luomiasi pikku otsakkeita, ei ateistisia suuntauksia.


      • Tähtis 98
        beenthere kirjoitti:

        Sinun luomasi pikku otsakkeet ovat vain sinun luomiasi pikku otsakkeita, ei ateistisia suuntauksia.

        Wecculle tiedoksi, että luetteloni kyllä edustaa ateismin historiallisia suuntauksia.

        Joten kirjat kulutukseen!

        Ps. Vielä tällainenkin suuntaus on olemassa: Käyännöllinen ateismi! (Liipannee kait agnostismia?).


      • sivullinen-99
        Tähtis 98 kirjoitti:

        markkinat, jos ateisti ei historiaansa tiedä?

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä (Ksenofanes synt. 580 ennen Kr.)

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä = uskonnollinen ateismi

        3. Uskonto on kansan ooppiumi (K Marx 1800 luku)

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan (Freud 1800 - 1900)

        5. Luonnotieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi jumala (popularisoitua?)

        Jne. jne.

        Tosin itse olisin taipuvainen käsitykseen, jossa Taolaisuus ja ateismi olisivat jokseenkin lähellä toisiaan?
        Mutta toisaalta onhan näitä lausumia suusta kuin suusta pullahdellut. Lausumia, jotka sattuisivat kuin naula kantaa, siis ateistiseen käsitykseen liimautuen?

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä.(Ksenofanes synt.580 eKr.)

        Totuus tuli sieltä. Viisas mies ollut tuo ennen Kristusta elänyt Ksenofanes.

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä= uskonnollinen ateismi

        Uskonnollinen ateismi -juttua ei voi käyttää, koska sellaista käsitystä ei ole muilla kuin sinulla, eikä kukaan tiedä uskonnollisesta ateismista mitään.

        3.Uskonto on kansan oopiumi(K.Marx,1800-luku)

        Sinä tarvitset oopiumia. Ateistit eivät usko uskontoihin, eivät tarvitse sitä.

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan.(Freud 4800-luku)

        Noin olvat kertoneet myös muutkin ihmiset ja ihan 2010-luvulla.

        5.Luonnontieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi Jumala.

        Niiiin? Jumala ja luonto: kaksi täysin eri asiaa. Luonto on luonto, jumalhahmosi on jumalhahmosi.

        Aika sekava oli tuo sinun esityksesi. Miten nuo kaikki kohdat liittyivät toisiinsa? Ajattelusi on jäsentymätöntä, hajanaisia mietteitä.. mikä oli pointti? Jonkinlainen kokonaisuuskuva ateismista sinulla kai on?
        Osaatko pukea sen sanoiksi?


      • missx ei kirj.
        Tähtis 98 kirjoitti:

        Wecculle tiedoksi, että luetteloni kyllä edustaa ateismin historiallisia suuntauksia.

        Joten kirjat kulutukseen!

        Ps. Vielä tällainenkin suuntaus on olemassa: Käyännöllinen ateismi! (Liipannee kait agnostismia?).

        Mikäs ateismin suuntaus on se, että on päätynyt tulokseen että jumalien olemassa olo on erittäin epätodennäköistä ellei mahdotonta? Ja tähän on päätynyt vain ja ainoastaan ajattelemalla itse. Tällainen ateisti minä olen. Minä en pysty uskomaan jumaliin, minun aivoni ei toimi niin että siihen edes kykenisin. Persoonaani täytyisi muokata poistamalla aivoistani jotain.


      • Tähtis 98
        missx ei kirj. kirjoitti:

        Mikäs ateismin suuntaus on se, että on päätynyt tulokseen että jumalien olemassa olo on erittäin epätodennäköistä ellei mahdotonta? Ja tähän on päätynyt vain ja ainoastaan ajattelemalla itse. Tällainen ateisti minä olen. Minä en pysty uskomaan jumaliin, minun aivoni ei toimi niin että siihen edes kykenisin. Persoonaani täytyisi muokata poistamalla aivoistani jotain.

        puolestasi mitään kertoa.

        Ja kuten itsekin toteat, niin aivot eivät aina ole se 'fiksuuden' ylin mittari.


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        puolestasi mitään kertoa.

        Ja kuten itsekin toteat, niin aivot eivät aina ole se 'fiksuuden' ylin mittari.

        En edes pidä itseäni älykkäänä jos fiksuudella sitä tarkoitat. Mutta jumaliin en usko. Tehkööt jokainen itse siitä johtopäätöken (jos siitä edes voi mitään vielä päätellä) olenko "fiksu" vai en.


      • missx ei kirj.
        Tähtis 98 kirjoitti:

        puolestasi mitään kertoa.

        Ja kuten itsekin toteat, niin aivot eivät aina ole se 'fiksuuden' ylin mittari.

        Juurihan tuossa ylempänä luettelit eri ateismin suuntauksia. Mihin lokeroon mielestäni siis kuulun? Sinhän sen tiedät paremmin kuin yksikään ateisti. Sinulla on selvä visio päässäsi "ateistisista käsityksistä". Ellei ole niin ole sitten hiljaa, äläkä heittele päästäsi mitä sattuu.


      • Kössönöm
        Tähtis 98 kirjoitti:

        markkinat, jos ateisti ei historiaansa tiedä?

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä (Ksenofanes synt. 580 ennen Kr.)

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä = uskonnollinen ateismi

        3. Uskonto on kansan ooppiumi (K Marx 1800 luku)

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan (Freud 1800 - 1900)

        5. Luonnotieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi jumala (popularisoitua?)

        Jne. jne.

        Tosin itse olisin taipuvainen käsitykseen, jossa Taolaisuus ja ateismi olisivat jokseenkin lähellä toisiaan?
        Mutta toisaalta onhan näitä lausumia suusta kuin suusta pullahdellut. Lausumia, jotka sattuisivat kuin naula kantaa, siis ateistiseen käsitykseen liimautuen?

        "1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä (Ksenofanes synt. 580 ennen Kr.)"

        - Ihmiset keksivät tarinoita jumalista.

        "2. Ihminen pelastaa itse itsensä = uskonnollinen ateismi"

        - Ei mitään tekemistä uskontojen kanssa.

        "3. Uskonto on kansan ooppiumi (K Marx 1800 luku)"

        - Niin?

        "4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan (Freud 1800 - 1900)"

        - Kyllä ja sen lisäksi järjetöntä kuolemanpelkoa.

        "5. Luonnotieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi jumala (popularisoitua?)"

        - Ei todellakaan mahdu.


      • Tähtis 98
        sivullinen-99 kirjoitti:

        1. Ihminen loi Jumalan, eikä Jumala ihmistä.(Ksenofanes synt.580 eKr.)

        Totuus tuli sieltä. Viisas mies ollut tuo ennen Kristusta elänyt Ksenofanes.

        2. Ihminen pelastaa itse itsensä= uskonnollinen ateismi

        Uskonnollinen ateismi -juttua ei voi käyttää, koska sellaista käsitystä ei ole muilla kuin sinulla, eikä kukaan tiedä uskonnollisesta ateismista mitään.

        3.Uskonto on kansan oopiumi(K.Marx,1800-luku)

        Sinä tarvitset oopiumia. Ateistit eivät usko uskontoihin, eivät tarvitse sitä.

        4. Uskonto on lapsenomaista takertumista kuvitelmaan.(Freud 4800-luku)

        Noin olvat kertoneet myös muutkin ihmiset ja ihan 2010-luvulla.

        5.Luonnontieteeseen ei mahdu kuva maailmasta, jossa olisi Jumala.

        Niiiin? Jumala ja luonto: kaksi täysin eri asiaa. Luonto on luonto, jumalhahmosi on jumalhahmosi.

        Aika sekava oli tuo sinun esityksesi. Miten nuo kaikki kohdat liittyivät toisiinsa? Ajattelusi on jäsentymätöntä, hajanaisia mietteitä.. mikä oli pointti? Jonkinlainen kokonaisuuskuva ateismista sinulla kai on?
        Osaatko pukea sen sanoiksi?

        ateismi? On yhtä kuin taolaisuus.

        Ja kokonaiskuva ateismista? En tiedä osaanko pukea sitä sanoiksi, kun tämä on kuitenkin niin monijakoinen ja hajanainen käsite. Eli riippuu vähän siitä mistä kantilta tätäkin tarkastelee.

        Joten ihan oikeasti tämä: 'ateistisen käsityksen omaava ihminen'
        kuvaakin aika hyvin ateistia.

        Ps. Ja miksi minä aina saan noita miinus -peukkuja?


    • ...

      Mielestäni ateismin eri suuntaukset liittyvät ateistin elinpiiriin eli siihen mihin jumaliin ateisti ei ensisijaisesti usko.

      On esimerkiksi ateisteja, jotka eivät ensisijaisesti usko kristinuskon jumalia olevan olemassa. Toiset ateistit eivät usko ensisijaisesti roomalaisiin tai kreikkalaisiin jumaliin. Osa ei usko pohjoismaisiin jumaliin jne..

      Tämä on ateistisuus on aivan samanlaista uskovillakin. En todellakaan tunne edes yhtä uskovaa, joka uskoo kaikkiin eri uskontojen jumaliin, joten uskovat ovat aivan samalla tavalla ateisteja suhteessaan useimpiin muihin jumaliin.

      • Mielestäni on reilua olla uskomatta kaikkiin jumaliin tasapuolisesti antamatta millekkään niistä erityisasemaa;)


      • Phoebus kirjoitti:

        Mielestäni on reilua olla uskomatta kaikkiin jumaliin tasapuolisesti antamatta millekkään niistä erityisasemaa;)

        Mut jos kokeilis olla uskomatta johonki silleen vähän vähemmä, ja sit johonki toiseen vois olla uskomatta vähän enemmän....:)


      • Tähtis 98
        Phoebus kirjoitti:

        Mielestäni on reilua olla uskomatta kaikkiin jumaliin tasapuolisesti antamatta millekkään niistä erityisasemaa;)

        Tiedätkö, että jos haluaa mainita sanan jumala tai keskustella jumalan olemassaolosta, niin tämä edellyttää myös sitä, että osaa ilmaista määrittelynsä tasan tarkkaan.

        Joten olisi mielenkiintoista tietää, mitä ateistista suuntausta kannatat? Vai et ehkä mitään?


      • A.Mikkonen kirjoitti:

        Mut jos kokeilis olla uskomatta johonki silleen vähän vähemmä, ja sit johonki toiseen vois olla uskomatta vähän enemmän....:)

        Minä voisin olla uskomatta hieman vähemmän pyhään pankkiautomaattiin, koska se melkein aina toteuttaa pyyntöni.

        Enemmän voisin olla uskomatta vaikkapa forecan sääjumaluuteen; se kun tuntuu muuttavan mieltään lähes tunneittain.


      • sivullinen-99
        Tähtis 98 kirjoitti:

        Tiedätkö, että jos haluaa mainita sanan jumala tai keskustella jumalan olemassaolosta, niin tämä edellyttää myös sitä, että osaa ilmaista määrittelynsä tasan tarkkaan.

        Joten olisi mielenkiintoista tietää, mitä ateistista suuntausta kannatat? Vai et ehkä mitään?

        Mitä ne ateistiset suuntaukset ovat?

        Moni tässä ketjussasi on tätä Sinulta kysynyt. Voisitko jo kertoa mitä ovat ateismin suuntaukset, sinun mielsetäsi?


      • Phoebus kirjoitti:

        Minä voisin olla uskomatta hieman vähemmän pyhään pankkiautomaattiin, koska se melkein aina toteuttaa pyyntöni.

        Enemmän voisin olla uskomatta vaikkapa forecan sääjumaluuteen; se kun tuntuu muuttavan mieltään lähes tunneittain.

        Totta puhut:)


      • Tähtis 98 kirjoitti:

        Tiedätkö, että jos haluaa mainita sanan jumala tai keskustella jumalan olemassaolosta, niin tämä edellyttää myös sitä, että osaa ilmaista määrittelynsä tasan tarkkaan.

        Joten olisi mielenkiintoista tietää, mitä ateistista suuntausta kannatat? Vai et ehkä mitään?

        Periaatteessa taidan olla jonkin sortin agnostikko, koska en voi todistaa jumalien olemattomuutta ja tiedostan sen.

        Epäilen kuitenkin hyvin vahvasti, että edes sitä/niitä jumalia joiden olemattomuutta en voi todistaa ei ole olemassa.

        Näistä ihmisen käyttämistä jumalista taas olen täysin varma, että ne ovat puppua.


        Semmoinen uskonnoton olen minä!


        Ps. Byrokratia on tehty suojaamaan pientä ihmistä virkamiesten mielivallata.


      • sivullinen-99 kirjoitti:

        Mitä ne ateistiset suuntaukset ovat?

        Moni tässä ketjussasi on tätä Sinulta kysynyt. Voisitko jo kertoa mitä ovat ateismin suuntaukset, sinun mielsetäsi?

        Eihän tähtis semmosia vastauksia anna. Tähtis vaan trollaa ja kyselee tyhmiä.

        Tähtis:

        http://dagobah.net/flash/successful_troll.swf


      • ...
        belial_666 kirjoitti:

        Eihän tähtis semmosia vastauksia anna. Tähtis vaan trollaa ja kyselee tyhmiä.

        Tähtis:

        http://dagobah.net/flash/successful_troll.swf

        Tietysti Tähtis kyselee tyhmiä. Siihen on luonnollinen syy. Uskonto kuuluu tyhmille ja Tähtis on tyh... uskovainen. ;)


      • Kössönöm

        Olenkohan minä epänormaali ateisti, kun en usko minkäänlaisiin jumaluuksiin? Pitääkö tässä nyt ottaa oikein selvää kaikista ihmisten keksimistä jumalista ja erikseen sitten kohta kohdalta sanoa, etten uskon niihin?


    • goddeloos

      "Ottaen huomioon oman tilanteensa, voi vain todeta, että jumala aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia. "

      lähde: puppulausegeneraattori

    • himpskutti, kun olin tänään aamupäivällä unohtamatta olla menemättä jumalattomuuden palveluksettomuuteen olemattomaan epäkirkkoon.

      Epäkirkon kellottomuudetkin jättivät soimatta, niin ettei asiaa voinut tosiaan mitenkään olla unohtamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. J-mies mustassa

      Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      50
      3901
    2. Mikä sinussa on

      Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      58
      3571
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

      No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      2906
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      105
      2748
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      43
      2563
    6. Joka päivä olen lukenut

      Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2550
    7. Rakkauteni

      Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2518
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

      Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2421
    9. Haluaisin niin paljon että

      Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2076
    10. Ootko muuten täällä edellee?

      A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      2011
    Aihe