Kummeilta pyydetään rahaa

paljonko kummi maksa

Kummeilta pyydetään rahaa kummilapsen harrastusten kustannuksiin. Vanhemmat opettavat lapsilleen, että pyydä kummisedältä ja kummitädiltä rahaa.

Onhan kiva olla lapsen kummina, mutta on erikoista, että kummia pyydetään kyläilemään vain lapsen syntymä- ja nimipäivinä. Ja silloinkin odotetaan, että kummi antaa kalliin lahjan tai paljon käteistä rahaa kummilapselle.

14

1590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s.t

      Ei kummien kuulu kustantaa lapsen harrastuksia!!!

      Kuinka kalliin lahjan lapsi sitte tarvii?? Meillä lahjan hinta30-40. 10v lahja on vähä kalliimpi...

      Meillä on nyt 5kummipoikaa eikä todellakaan oo varaa niitä lahjoa enempää!

      Koita soittaa ite että saako tulla kylään? Meillä on yhden kummilapsen kans sama ettei ne pyydä kylään... Ollaan sitte pyydetty niitä ja pummittu sinne kylään... Meillä on jopa saman ikänen poika kun niilläkin.

      • eri arvot

        30-40e ? Pikemminkin 10 e

        Siinä sen näkee mikä on halpa jollekin, on kallis toiselle. Jos nettotulot on kuussa kahden tonnin luokkaa voi kai muutama kymppi olla ok. Mutta ikävintä on kun oletetaan että osa-aika -siivojalla olisi varaa kustantaa kummilapsensa konserttiin ja syömään, kun ei ole vara käydä itsekään ulkona edes elokuvissa.


      • ohuihouiytyu
        eri arvot kirjoitti:

        30-40e ? Pikemminkin 10 e

        Siinä sen näkee mikä on halpa jollekin, on kallis toiselle. Jos nettotulot on kuussa kahden tonnin luokkaa voi kai muutama kymppi olla ok. Mutta ikävintä on kun oletetaan että osa-aika -siivojalla olisi varaa kustantaa kummilapsensa konserttiin ja syömään, kun ei ole vara käydä itsekään ulkona edes elokuvissa.

        30-40 euroa kummilapsen lahjaan on ihan älyttömyyttä Itse olen työttömänä kotona ja äskettäin kun kummityttöni vietti synttäreitään ostin hänelle lahjan johon meni 6 euroa. Juuri kohtuullinen summa näillä tuloilla...


      • Ropporoo

        Itse ajattelen, että lahja voisi maksaa 20-25 euroa, mutta käytännössä olen ostanut 15-30 euron lahjoja.


    • Ahneudelle ei valtaa

      Kun ei ala kummiksi. Ei vanhemmat voi opettaa lapsia pyytämään mitään kummeilta sillä se on ihan kummien vapaa ehtoisestoisessa päätännässä mitä haluaa antaa tai ei mitään. Ihan ennen näkemätöntä röyhkeyttä jos kummeilta aletaan vaatimaan sellaisten kustantamista jotka kuuluu vanhemmille. Jos odotetaan kummien olevan joku joulupukki niin unohtakaa koko kummitouhut. Itse ostin varallisuuteni puitteissa jotain pientä joskus ja joskus en mitään. Ostin jotain mitä halusin eikä olisi tullut kuuloonkaan että eteeni oltaisiin mitään lahjalistaa lyöty tai lahjan arvon määräämistä. Lahja saatoi olla ihan itsetekemäkin.

      Jos aletaan kummiuden perusteella riistämään eikä enään saa itse päättää siitä mitenkä lasta muistaa eikä enään mikään pieni riitä niin hyvä opetus vanhempien ahneudelle on ettei muista enään ollenkaan.

      • kummin tarkoitus

        Kummius ei ole sitä, että ostetaan kummilapselle jotain kallista tai annetaan paljon rahaa.
        Vanhempien lisäksi,kummin tarkoitus on enemmänkin olla lapsen tukena elämän eri vaiheissa.
        Ja jos vanhemmille sattuu jotain, on kummi ensi sijainen huoltaja, ellei toisin ole joissain papereissa määrätty.
        Minun kummilapseni on saanut lahjoja jotka ovat maksaneet max. 10e ja todella tyytyväinen on ollut, tai sitten jos en ole keksinyt mitään, niin olen antanut sen 10e rahana, voi sitten itse ostaa mitä haluaa tai laittaa säästöön.
        Kun kummilapseni pääsee ripille, loppuu lahjojen antaminen joka synttäreillä..muistamme sen jälkeen vain valmistujaiset, häät, mahdolliset kastajaiset..tms. ja ehkä jotain todella pikkuista jouluna (max.5e)
        Noin meillä suvussa on toimittu jo monia kymmeniä vuosia, ja todettu hyväksi.
        Silti olemme niin kauvan kuin elämme, kummilapsen tukena jos hän tarvitsee.


      • kummius turhaa
        kummin tarkoitus kirjoitti:

        Kummius ei ole sitä, että ostetaan kummilapselle jotain kallista tai annetaan paljon rahaa.
        Vanhempien lisäksi,kummin tarkoitus on enemmänkin olla lapsen tukena elämän eri vaiheissa.
        Ja jos vanhemmille sattuu jotain, on kummi ensi sijainen huoltaja, ellei toisin ole joissain papereissa määrätty.
        Minun kummilapseni on saanut lahjoja jotka ovat maksaneet max. 10e ja todella tyytyväinen on ollut, tai sitten jos en ole keksinyt mitään, niin olen antanut sen 10e rahana, voi sitten itse ostaa mitä haluaa tai laittaa säästöön.
        Kun kummilapseni pääsee ripille, loppuu lahjojen antaminen joka synttäreillä..muistamme sen jälkeen vain valmistujaiset, häät, mahdolliset kastajaiset..tms. ja ehkä jotain todella pikkuista jouluna (max.5e)
        Noin meillä suvussa on toimittu jo monia kymmeniä vuosia, ja todettu hyväksi.
        Silti olemme niin kauvan kuin elämme, kummilapsen tukena jos hän tarvitsee.

        "Ja jos vanhemmille sattuu jotain, on kummi ensi sijainen huoltaja, ellei toisin ole joissain papereissa määrätty."

        Ei pidä paikkaansa. Kummius on vain kirkollinen rituaali, ei mitenkään lainvoimainen juridinen sopimus.


      • Ei kai sentään?
        kummius turhaa kirjoitti:

        "Ja jos vanhemmille sattuu jotain, on kummi ensi sijainen huoltaja, ellei toisin ole joissain papereissa määrätty."

        Ei pidä paikkaansa. Kummius on vain kirkollinen rituaali, ei mitenkään lainvoimainen juridinen sopimus.

        "Ja jos vanhemmille sattuu jotain, on kummi ensi sijainen huoltaja, ellei toisin ole joissain papereissa määrätty."

        Mistä tuon tiedon olet saanut?

        Huh, huh! Tuo oli mulle ihan uusi asia! En kyllä olisi kummiksi ryhtynyt, jos noin olisi. Ja ilmeisesti ei näin onneksi ole? Eikös jo 15 -vuotias voi ryhtyä kummiksi? Tuskin alaikäinen voisi edes moisia sopimuksia tehdä?? Ja tuskin vanhemmatkaan valitsee kummit sillä ajatuksella, kuka olisi hyvä huoltaja heidän lapsilleen, jos heille sattuisi jotain...


    • kummitar

      Mulla on kaksi kummilasta ja he ovat sisaruksia. Kertaakaan ei ole lapset eikä vanhemmat pyytäneet rahaa tai muutakaan. Toki isompi kummilapsi kertoo mitä toivoo synttäri- ja joululahjaksi, mutta itsepä sitä aina kyselen. Ja ihan ilosta heille aina nuo lahjat ostan ja samoin heidän kahdelle muulle sisarukselleen.

    • yhtään

      ihmettele, vaikka joku laittaisikin lapsensa kerjäämään kummeilta.
      Monesti mietin kun katselen kasteilmoituksia, että miksi lapsella on 4, 5, 6 tai jopa enemmänkin kummeja. Väkisinkin tulee mieleen, että kummeista aiotaan jotenkin hyötyä.
      Meitäkin pyydettiin kummeiksi, mutta kieltäydyimme, koska kuulimme kummeja olevan jo 4. Sanoinkin, että mielestäni lapsella on jo riittävästi kummeja. Emme ole edes tälle lapselle mitenkään läheisiä (olemme kieltämättä aina lahjoneet avokätisesti kummilapsiamme), joten mieleen kyllä tuli, että lahjojen takiako pyydettiin.

    • En ole kuullutkaan

      En ole kyllä moiseen törmännyt, että pyydettäisiin rahaa harrastuksiin. Mutta tuohon kyllä, että kummit kutsutaan lähinnä kylään lapsen syntymäpäivinä. Ja tulee kyllä olo,e ttä kutsutaan siksi, että lapset saavat mahd. paljon lahjoja. Synttäreillä on aina paljon vieraita. Nimipäivinä minua ei ole kyllä koskaan kutsuttu.

      • jaanav

        kaikenlaista jouluna ja syntymäpäivillä. toinen kummpia pari muisti myös riittävästi. omille lapsille en vaadi 4 kummia. tuo kyllä voi nykään mennä överiksi tuo synttärihomma kun toiset vielä odottaa että kummit tuo kaikkea. räikeimpiä on kalliit toiveet. lapselle pitäisi selittää kummin tarkoitus että tavara/raha muistaminen ei oo tärkeintä.


    • jjuu

      Itse toivoin nuorena, että olisin saanut kummeiltani edes rippilahjan. Kyllä ne lahjat vaan lapselle/nuorelle on tärkeitä. Ja kun kaveritkin saa... Vaikka ei lahjojen pidä olla pääasia, ja kohtuus kaikessa.

    • lovetti

      Sen minä ymmärrän että kummia pyydetään vierailemaan tärkeinä päivinä, mutten sitä että pitäisi jotain tuodakkin riittäisi kun toisi itsensä mutta jos välttämättä on pakko jotain tuoda niin näpertäkööt jotain pientä käsin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe