Sähkölasku & kulutus

Kysyy kainona

Onko mahdollista että sähkönkulutusta mitataan väärin? Ihmetyttää sähkölaskun ja kulutuksen jatkuva nousu vaikka sähköä on kulutettu kotonamme vähemmän kuin aiemmin. Asialle ei kai voi itse tehdä mitään, vaan luottaa vaan sähkömittariin ja sen käyttäjiin? :)

8

2065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyy kainona

      Onko kellään tietoa, olisiko jossain jotain listoja mistä näkisi keskimääräisen kulutuksen asunnon kokoon nähden että voisi verrata?

      • Frama7

        "Onko kellään tietoa, olisiko jossain jotain listoja mistä näkisi keskimääräisen kulutuksen asunnon kokoon nähden että voisi verrata?"


        Katsoppa saittia:

        http://www.sähkönhintavertailu.fi/summariesandgraphs

        Tuolla voit etsiä myös halvempaa sähkönmyyjää. Moderneilla webbiselaimilla kuten Seamonkey toimii
        nykyään skandilliset DNS nimet kunhan operaattorin DNS palvelinkin sen tajuaa (OpenDNS ainakin pellittää).


      • Kysyy ummikkona
        Frama7 kirjoitti:

        "Onko kellään tietoa, olisiko jossain jotain listoja mistä näkisi keskimääräisen kulutuksen asunnon kokoon nähden että voisi verrata?"


        Katsoppa saittia:

        http://www.sähkönhintavertailu.fi/summariesandgraphs

        Tuolla voit etsiä myös halvempaa sähkönmyyjää. Moderneilla webbiselaimilla kuten Seamonkey toimii
        nykyään skandilliset DNS nimet kunhan operaattorin DNS palvelinkin sen tajuaa (OpenDNS ainakin pellittää).

        Kiitos linkistä. :)
        Löysin toisenkin, johon voi laittaa neliöt ym. : http://www.kuopionenergia.fi/fi/sahkokauppa/sahko_kotitaloudet/sahkolaskuri/?id=198

        Tuon linkin mittarin mukaan kulutus olisi vähän päälle 2000, mutta meillä laskutetaan päälle 4000:sta. Mitenkähän asiasta saisi kunnon selvyyden mikä on oikea kulutus, jos mittarissa vikaa? Pitääkö mun käskeä sähköyhtiöstä tarkastamaan mittari, kellään kokemusta? :D

        Kuinka paljon enemmän kuluttaa vanha jääkaappi, tai jos se on hajoamassa, ei kai semmonen niin paljoa enemmän voi kuluttaa? Pitää kenties lainata sähkölaitteen kulutusmittari kotiin.


    • Frama7

      "Onko mahdollista että sähkönkulutusta mitataan väärin? Ihmetyttää sähkölaskun ja kulutuksen jatkuva nousu vaikka sähköä on kulutettu kotonamme vähemmän kuin aiemmin. Asialle ei kai voi itse tehdä mitään, vaan luottaa vaan sähkömittariin ja sen käyttäjiin? :)"

      Meillä sama ongelma ja selvisi että mittari (wanhanmallinen mekaaninen musta mötikkä) oli hajonnut. Noi voi vikaantua kahdella tavalla eli mittaa liikaa tai liian vähän. Vaihdatettiin mittari ja laskut tippuivat, tuo vaihdettiin elektroniseen mittariin.

      Voit etsiä myös sähkösyöppöjä kodinkoneita kulutusmittarteilla joita myydään mm. Clas Ohlsonilla. Itse
      löysin virtasyöpön jääkaapin, myös TV kuluttaa paljon oli sitten CRT, LCD tai Plasma.

    • ette tilastoi

      Ymmärsinkö oikein, että kuukausittain ette todellakaan pidä sähkönkulutuksen tilastoa? Meillä on pidetty jo 18 vuotta ja samoin vedenkulutuksesta. Se on helppoa, eikun vaan marssii mittarille kynän ja paperin kanssa. Sitten siirtää tiedot Excel:iin. Arvaa vaan onko vertailuja.

      • tuota noin

        Miten kerostalossa voi katsoa itse mittaria kun se on lukollisessa kaapissa? Isännöitsijältä lupa ja vaivaa työmiestä kuukausittain avaamaan kaappi? Vai pääseekö kaapille vain sähköyhtiön työntekijä?


      • kentsu55
        tuota noin kirjoitti:

        Miten kerostalossa voi katsoa itse mittaria kun se on lukollisessa kaapissa? Isännöitsijältä lupa ja vaivaa työmiestä kuukausittain avaamaan kaappi? Vai pääseekö kaapille vain sähköyhtiön työntekijä?

        Soitat omalle sähkön myyjällesi ja pyydät sieltä mittarin kotiin lainaksi!!

        Muistaisin että laina-aika on 1vko-1kk.

        Soitto siis omaan sähköyhtiöön!!


      • sama kirj.
        kentsu55 kirjoitti:

        Soitat omalle sähkön myyjällesi ja pyydät sieltä mittarin kotiin lainaksi!!

        Muistaisin että laina-aika on 1vko-1kk.

        Soitto siis omaan sähköyhtiöön!!

        Ei sellaisella lainattavall mittarilla voi kuin mitata kuin yhden sähkölaitteen kulutuksen kerrallaan? Oletin että on kyse sähkökaapissa olevasta mittarista josta katsotaan koko asunnon sähkönkulutus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1439
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      329
      1042
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      729
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      156
      720
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      47
      671
    7. 52
      561
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    9. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe