Lukeekohan näitä juttuja yleensä oikeat katsastajat.
Minulle pukkasi ongelman laulava laakeri. Kun vanhemmissa autoissa on takapyörän laakerin tiukkuus
mahdollista muuttaa. Kertokaapa nyt katsastajat, minkäverran se pyörä saa "lonksua". En nyt yritä
viisastella, mutta nämä nuoremmat insinöörit vaatii tiukan laakeroinnin. Senverran olen näitä
kotteroita katellu, että juuri vanhemman auton pyöränlaakerin tulee olla vähän väljä. Täystiukka
laakeri rikkoontuu rullista ja vähän löysä kestää vuosikausia.
Että eikös se vanha ohje päde edelleenkin, kun meisselillä heiluttelee sitä mutterin aluslevyä, se
voi liikkua.
Laakeri epäkunnossa.
10
6392
Vastaukset
- sitä laakeria
ei voi vaihtaa,ei se kauaa kestä kuitenkaan ja tuskin kovin arvokaskaan on.
- Ammattilainen
Pitäähän siinä uudessakin olla se sama välys! Jos säädettävä kartiorullalaakeripaketti asennetaan liian kireäksi (ei välystä) on riski, että esim pidemmän moottoritie ajon jälkeen laakeri kuumenee, välys menee liian tiukaksi, laakeri kuumenee entisestään, leipoo kiinni ja akselitappi katkeaa ja koko pyörä lentää hevon kuuseen! 'Tiedän yhden em. tapauksen. Laakeria ei oltu vedetty hampaat irvissän kiinni, vain välys oli poistettu.
' Aloittaja ei turhaan aiheesta kysele, sillä usein on asiakas tullut autonsa kanssa kertoen, että katsastaja on moittinut laakerivälyksiä autoissa, joissa välys on ollut juuri automalliin sopiva.
Eiköhän jätetä ne välykset niihin säädettäviin laakereihin, kuten rakenne vaatii?
- luuaker
oletko koskaan tiukannut laakeria oikein.ensin niin tiukalle kun suosiolla menee ja sit löysäät vähän ettei väljää jää.ei kuulu alus prikan heilua.
- kiintoisaa
tehdään nykyään visakoivusta vai jäiemuovista?se ratkasee kireyden arvon insinjöörit.
- Autoilija vai?
kiintoisaa kirjoitti:
tehdään nykyään visakoivusta vai jäiemuovista?se ratkasee kireyden arvon insinjöörit.
Tähän toki vaikuttaa se onko auto etu- vai takavetoinen ja onko autossa uusissa autoissa suosittu kestolaakeri vai vanhanmallinen mutterikiristeinen ns. säädettävä laakeri joka vaatii säännöllistä huoltoa eli kiristystä ja rasvausta. Uudet kestolaakerit joissa laakeri ulko ja sisäkehä kuulineen on yhtäpakettia eivät käytännössä tarvitse jälkikiristystä, mutta taas nuo vanhanmalliset joissa kaikki laakerin osat ovat erikseen asennettavia taas tarvitsee.
Tämän takia esimerkiksi volvo 240 ja 740 sarjojen etupyörien laakerit ovat vanhaa mallia ja vaativat jälkikiristyksen. Nämä laakerit kestävät kauemmin jos niissä on pieni välys. Taas esim golfeissa on kestolaakeri ja niissä ei saa olla kuin inanen käyttövälys. Tosin 90 -luvun golfien takapyörien laakerissa saa olla hieman välystä. Mutta täytyy aina käyttää näissäkin hommissa järkeä ja ottaa huomioon esimerkiksi laakerin jumittaminen ja krahina. Jos laakeri krahisee tai jumittaa se on vaihdettava.
Käytännössä homma menee niin että jos auto on uusi siinä ei ole mitään välystä pyöränlaakereissa, mutta kun kilometreja tulee niin siihen alkaa tulemaan pientä käyttövälystä. Kyllä sen huomaa kun laakerissa on jo liikaa välystä, silloin pyörä on todella lonksu. - Kasmirvillahousu.
Autoilija vai? kirjoitti:
Tähän toki vaikuttaa se onko auto etu- vai takavetoinen ja onko autossa uusissa autoissa suosittu kestolaakeri vai vanhanmallinen mutterikiristeinen ns. säädettävä laakeri joka vaatii säännöllistä huoltoa eli kiristystä ja rasvausta. Uudet kestolaakerit joissa laakeri ulko ja sisäkehä kuulineen on yhtäpakettia eivät käytännössä tarvitse jälkikiristystä, mutta taas nuo vanhanmalliset joissa kaikki laakerin osat ovat erikseen asennettavia taas tarvitsee.
Tämän takia esimerkiksi volvo 240 ja 740 sarjojen etupyörien laakerit ovat vanhaa mallia ja vaativat jälkikiristyksen. Nämä laakerit kestävät kauemmin jos niissä on pieni välys. Taas esim golfeissa on kestolaakeri ja niissä ei saa olla kuin inanen käyttövälys. Tosin 90 -luvun golfien takapyörien laakerissa saa olla hieman välystä. Mutta täytyy aina käyttää näissäkin hommissa järkeä ja ottaa huomioon esimerkiksi laakerin jumittaminen ja krahina. Jos laakeri krahisee tai jumittaa se on vaihdettava.
Käytännössä homma menee niin että jos auto on uusi siinä ei ole mitään välystä pyöränlaakereissa, mutta kun kilometreja tulee niin siihen alkaa tulemaan pientä käyttövälystä. Kyllä sen huomaa kun laakerissa on jo liikaa välystä, silloin pyörä on todella lonksu.En viitsinyt suoraa ilkeillä katsastuksesta, sillä tietyssä paikassa katsastaja vaati iäkkäämän
auton takapyörät "lonksumattomiksi" ja kun sen tein ja auto kävi jälkinäytöllä, olikin sitten
laakeriremontti edessä. Se on vaikeaa hyvinkoulutettua neuvoa. - volvo88
Aivan samoin kävi minulle 240 volvon kanssa ,etupyörän välyksistä uusintanäyttöön .Ja aika pian kirimisen jälkeen,melkein kotimatkalla laakeri paskana eli nyt vaihdettava.Aivan kats.miehen syytä.Muuten jos pieni välys on,kestää kymmeniä vuosia.
- pp
tietää mikä auto ja etu-/takapää?
- kiinnostuneelle
Auton etupää on se, mikä on kuljettajan paikalla istuvan henkilön etupuolella ja takapää se, mikä on hänen takanaan. Yleensä sen erottaa myös siitä, että edessä olevat pyörät kääntyvät ohjauspyörästä kääntämällä. Takana olevat eivät yleenssä käänny, tai kääntyvät olemattoman vähän verrattuna etupyörien kääntymiseen. Kääntymistä ei tule kuitenkaan sekoittaa pyörien pyörimiseen. Kummankin pään pyörät pyörivät suunnilleen yhtä paljon.
- 34634
kiinnostuneelle kirjoitti:
Auton etupää on se, mikä on kuljettajan paikalla istuvan henkilön etupuolella ja takapää se, mikä on hänen takanaan. Yleensä sen erottaa myös siitä, että edessä olevat pyörät kääntyvät ohjauspyörästä kääntämällä. Takana olevat eivät yleenssä käänny, tai kääntyvät olemattoman vähän verrattuna etupyörien kääntymiseen. Kääntymistä ei tule kuitenkaan sekoittaa pyörien pyörimiseen. Kummankin pään pyörät pyörivät suunnilleen yhtä paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2281897- 831173
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm112988- 83974
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87837- 119764
- 111753
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa92679Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante121671- 22647