Laakeri epäkunnossa.

Kasmirvillahousu.

Lukeekohan näitä juttuja yleensä oikeat katsastajat.
Minulle pukkasi ongelman laulava laakeri. Kun vanhemmissa autoissa on takapyörän laakerin tiukkuus
mahdollista muuttaa. Kertokaapa nyt katsastajat, minkäverran se pyörä saa "lonksua". En nyt yritä
viisastella, mutta nämä nuoremmat insinöörit vaatii tiukan laakeroinnin. Senverran olen näitä
kotteroita katellu, että juuri vanhemman auton pyöränlaakerin tulee olla vähän väljä. Täystiukka
laakeri rikkoontuu rullista ja vähän löysä kestää vuosikausia.
Että eikös se vanha ohje päde edelleenkin, kun meisselillä heiluttelee sitä mutterin aluslevyä, se
voi liikkua.

10

6392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä laakeria

      ei voi vaihtaa,ei se kauaa kestä kuitenkaan ja tuskin kovin arvokaskaan on.

      • Ammattilainen

        Pitäähän siinä uudessakin olla se sama välys! Jos säädettävä kartiorullalaakeripaketti asennetaan liian kireäksi (ei välystä) on riski, että esim pidemmän moottoritie ajon jälkeen laakeri kuumenee, välys menee liian tiukaksi, laakeri kuumenee entisestään, leipoo kiinni ja akselitappi katkeaa ja koko pyörä lentää hevon kuuseen! 'Tiedän yhden em. tapauksen. Laakeria ei oltu vedetty hampaat irvissän kiinni, vain välys oli poistettu.

        ' Aloittaja ei turhaan aiheesta kysele, sillä usein on asiakas tullut autonsa kanssa kertoen, että katsastaja on moittinut laakerivälyksiä autoissa, joissa välys on ollut juuri automalliin sopiva.

        Eiköhän jätetä ne välykset niihin säädettäviin laakereihin, kuten rakenne vaatii?


    • luuaker

      oletko koskaan tiukannut laakeria oikein.ensin niin tiukalle kun suosiolla menee ja sit löysäät vähän ettei väljää jää.ei kuulu alus prikan heilua.

      • kiintoisaa

        tehdään nykyään visakoivusta vai jäiemuovista?se ratkasee kireyden arvon insinjöörit.


      • Autoilija vai?
        kiintoisaa kirjoitti:

        tehdään nykyään visakoivusta vai jäiemuovista?se ratkasee kireyden arvon insinjöörit.

        Tähän toki vaikuttaa se onko auto etu- vai takavetoinen ja onko autossa uusissa autoissa suosittu kestolaakeri vai vanhanmallinen mutterikiristeinen ns. säädettävä laakeri joka vaatii säännöllistä huoltoa eli kiristystä ja rasvausta. Uudet kestolaakerit joissa laakeri ulko ja sisäkehä kuulineen on yhtäpakettia eivät käytännössä tarvitse jälkikiristystä, mutta taas nuo vanhanmalliset joissa kaikki laakerin osat ovat erikseen asennettavia taas tarvitsee.

        Tämän takia esimerkiksi volvo 240 ja 740 sarjojen etupyörien laakerit ovat vanhaa mallia ja vaativat jälkikiristyksen. Nämä laakerit kestävät kauemmin jos niissä on pieni välys. Taas esim golfeissa on kestolaakeri ja niissä ei saa olla kuin inanen käyttövälys. Tosin 90 -luvun golfien takapyörien laakerissa saa olla hieman välystä. Mutta täytyy aina käyttää näissäkin hommissa järkeä ja ottaa huomioon esimerkiksi laakerin jumittaminen ja krahina. Jos laakeri krahisee tai jumittaa se on vaihdettava.

        Käytännössä homma menee niin että jos auto on uusi siinä ei ole mitään välystä pyöränlaakereissa, mutta kun kilometreja tulee niin siihen alkaa tulemaan pientä käyttövälystä. Kyllä sen huomaa kun laakerissa on jo liikaa välystä, silloin pyörä on todella lonksu.


      • Kasmirvillahousu.
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Tähän toki vaikuttaa se onko auto etu- vai takavetoinen ja onko autossa uusissa autoissa suosittu kestolaakeri vai vanhanmallinen mutterikiristeinen ns. säädettävä laakeri joka vaatii säännöllistä huoltoa eli kiristystä ja rasvausta. Uudet kestolaakerit joissa laakeri ulko ja sisäkehä kuulineen on yhtäpakettia eivät käytännössä tarvitse jälkikiristystä, mutta taas nuo vanhanmalliset joissa kaikki laakerin osat ovat erikseen asennettavia taas tarvitsee.

        Tämän takia esimerkiksi volvo 240 ja 740 sarjojen etupyörien laakerit ovat vanhaa mallia ja vaativat jälkikiristyksen. Nämä laakerit kestävät kauemmin jos niissä on pieni välys. Taas esim golfeissa on kestolaakeri ja niissä ei saa olla kuin inanen käyttövälys. Tosin 90 -luvun golfien takapyörien laakerissa saa olla hieman välystä. Mutta täytyy aina käyttää näissäkin hommissa järkeä ja ottaa huomioon esimerkiksi laakerin jumittaminen ja krahina. Jos laakeri krahisee tai jumittaa se on vaihdettava.

        Käytännössä homma menee niin että jos auto on uusi siinä ei ole mitään välystä pyöränlaakereissa, mutta kun kilometreja tulee niin siihen alkaa tulemaan pientä käyttövälystä. Kyllä sen huomaa kun laakerissa on jo liikaa välystä, silloin pyörä on todella lonksu.

        En viitsinyt suoraa ilkeillä katsastuksesta, sillä tietyssä paikassa katsastaja vaati iäkkäämän
        auton takapyörät "lonksumattomiksi" ja kun sen tein ja auto kävi jälkinäytöllä, olikin sitten
        laakeriremontti edessä. Se on vaikeaa hyvinkoulutettua neuvoa.


      • volvo88

        Aivan samoin kävi minulle 240 volvon kanssa ,etupyörän välyksistä uusintanäyttöön .Ja aika pian kirimisen jälkeen,melkein kotimatkalla laakeri paskana eli nyt vaihdettava.Aivan kats.miehen syytä.Muuten jos pieni välys on,kestää kymmeniä vuosia.


    • pp

      tietää mikä auto ja etu-/takapää?

      • kiinnostuneelle

        Auton etupää on se, mikä on kuljettajan paikalla istuvan henkilön etupuolella ja takapää se, mikä on hänen takanaan. Yleensä sen erottaa myös siitä, että edessä olevat pyörät kääntyvät ohjauspyörästä kääntämällä. Takana olevat eivät yleenssä käänny, tai kääntyvät olemattoman vähän verrattuna etupyörien kääntymiseen. Kääntymistä ei tule kuitenkaan sekoittaa pyörien pyörimiseen. Kummankin pään pyörät pyörivät suunnilleen yhtä paljon.


      • 34634
        kiinnostuneelle kirjoitti:

        Auton etupää on se, mikä on kuljettajan paikalla istuvan henkilön etupuolella ja takapää se, mikä on hänen takanaan. Yleensä sen erottaa myös siitä, että edessä olevat pyörät kääntyvät ohjauspyörästä kääntämällä. Takana olevat eivät yleenssä käänny, tai kääntyvät olemattoman vähän verrattuna etupyörien kääntymiseen. Kääntymistä ei tule kuitenkaan sekoittaa pyörien pyörimiseen. Kummankin pään pyörät pyörivät suunnilleen yhtä paljon.

        http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      228
      1897
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      83
      1173
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      988
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      83
      974
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      837
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      753
    8. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      92
      679
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      121
      671
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      22
      647
    Aihe