kytkimen ja

vaihteiden käyttö

Kun vaihdetta vaihdetaan isommalle laitetaan kytkin pohjaan ja jalka pois kaasulta ja sitten kytkin nostetaan rauhallisesti ylös samalla painaen kaasua. Kuinkas sitten toimitaan kun vaihdetaan pienemmälle? Kun esimerkiksi vaihdetaan neloselta kakkoselle tai kolmoselle lähestyvän risteyksen takia, tarkoituksena ajaa hitaammin. Tuleeko toimia samalla lailla kun isommalle vaihtaessa eli painaen samalla vähän kaasua kun nostaa kytkimen vai voiko vaihteen vaihtoo siten, että kykin pohjaan-> vaihteen vaihto->kytkin rauhallisesti ylös ilman, että painaa kaasua?

Toinen kysymys vielä. Kun vaihdetaan kakkoselta kolmoselle vaihde menee kuin itsestään kolmoselle kun työntää keppiä ylemmäs, koska vaihteet on "porrastettu" siten, että vaihtaminen menee loogisesti. Toimiiko homma samalla tavoin, kun vaihtaa esimerkiksi vitoselta neloselle (tai vitoselta kolmoselle), ettei mene vahingossa kakkonen (tai kolmoselle vaihdattaessa ykkönen) päälle ellei sitten tahalleen oikein työnnä vaihdekeppiä vasempaan reunaan.

10

1530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lervos

      vaihdetta alaspäin vaihdettaessa
      kytkin>keppi vapaalle>kaasua>kytkin>vaihde sisään

      • fallendown_

        Itse ainakin käytän pienemmälle vaihettaessa moottorijarrutusta hyväkseni.. Eli kytkin pohjaan, pienempi vaihde ja kytkin ylös. Kierroslukumittari hypähtää tässä tapauksessa vähän ylös ja siitä ei pidä huolestua, näin moottori jarruttaa nopeutta pois ilman että itse painat jarrua. Sitten jos sekin vauhti on vielä liian suuri, toistat saman uudestaan.. Eli kytkin pohjaan, vaihde pienemmälle ja kytkin ylös.

        Moottorijarrutus on sitä paitsi ekologinen tapa!


      • rx75
        fallendown_ kirjoitti:

        Itse ainakin käytän pienemmälle vaihettaessa moottorijarrutusta hyväkseni.. Eli kytkin pohjaan, pienempi vaihde ja kytkin ylös. Kierroslukumittari hypähtää tässä tapauksessa vähän ylös ja siitä ei pidä huolestua, näin moottori jarruttaa nopeutta pois ilman että itse painat jarrua. Sitten jos sekin vauhti on vielä liian suuri, toistat saman uudestaan.. Eli kytkin pohjaan, vaihde pienemmälle ja kytkin ylös.

        Moottorijarrutus on sitä paitsi ekologinen tapa!

        Moottorijarrutus säästää bensaa vain ruiskuautoissa, ei kaasutinautoissa. Tosin 90% autoista ainakin on ruiskukoneita nykyään.

        Moottorijarrutus rasittaa moottoria. Itse en käytä sitä juuri lainkaan, vaan pistän auton vapaalle kun lähestyn risteystä, eipähän nouse kierroksetkaan.

        Jos käytät jarruja tullessa risteykseen, kuluu bensaa hieman ja jarrupalat ja levyt kuluvat hiukan enemmän pitkällä aikavälillä. Jos käytät aina moottorijarrutusta, bensaa/dieseliä säästyy vähän mutta moottori rasittuu enemmän. Esim. jos pakkasella työmatka on lyhyt ja auto ei kerkeä edes lämmetä ja risteyksiä on paljon matkalla, moottorijarrutus kylmällä moottorilla on vielä rasittavampaa.

        Mutta pääasia että oppii tavan jonka osaa hyvin, teki sen päin tai toisin.


      • 64234
        fallendown_ kirjoitti:

        Itse ainakin käytän pienemmälle vaihettaessa moottorijarrutusta hyväkseni.. Eli kytkin pohjaan, pienempi vaihde ja kytkin ylös. Kierroslukumittari hypähtää tässä tapauksessa vähän ylös ja siitä ei pidä huolestua, näin moottori jarruttaa nopeutta pois ilman että itse painat jarrua. Sitten jos sekin vauhti on vielä liian suuri, toistat saman uudestaan.. Eli kytkin pohjaan, vaihde pienemmälle ja kytkin ylös.

        Moottorijarrutus on sitä paitsi ekologinen tapa!

        Moottorijarrutus on ok kunhan vain ei sorry tekemään sitä niin että risteykseen tullessa pistää alemman vaihteen päälle jolloin moottori huutaa hulluna kun kierrokset nousee ja vielä autokin nytkähtää. Sekä vaihteisto että moottori kärsii pidemmän päälle. Oikea tapa moottorijarruttaa on pitää se vaihde päällä mikä on käytössä, nostaa vain kaasun pois. Sitten kun nopeus tipahtaa tarpeeksi(ns liikaa) niin vaihdetaan sopivaa vaihdessa sen mukaan pitääkö pysähtyä, ryömiä tai lähteä liikkeelle.

        Vapaalla auto käyttää enemmän polttoainetta ja kuskilla ei ole yhtä nopeat keinot korjata auton liikkeitä koska vaihde pitää pistää silmään jos jotain yhtäkkistä tapahtuu, esim. kaistanvaihtoa, väistöä tms.


    • fallendown_

      Vaihdekeppi hakeutuu autoissa automaattisesti kolmos- ja nelosvaihteen väliin, silloin vaihde on vapaalla. Eli anna kepin hakeutua itsekseen siihen väliin ja tuuppaa vaihdekeppi vain kolmoselle tai neloselle, älä siis työnnä keppiä vasemmalle tai oikealle yhtään! Anna vaihdekepin hoitaa työ puolestasi, siirrä itse sitä vain ylös tai alas.

      • 233245

        Okei kiitos vastauksesta.


    • X.

      vapaalle risteykseen tultaessa, auto rullaa hyvin eikä jarruta. Jos valo näyttää vihreää, niin sopiva vaihde päälle ja meno jatkuu. Yleensä jos nopeus on 20 kmt.... niin kakkonen päälle, jos 30 kmt. niin kolmonen jne. Riippuu tietysti autosta mikä vaihde sopii mihinkin nopeuteen... Se on tottumus asia.

      • suoraa toimintaa

        Hei,
        mikä on paras tapa vaihtaa pienemmälle esim. risteykseen tultaessa mikäli ei tarvitse pysähtyä eli tulen nelosella, kytkin pohjaan; vauhti on kakkosvaihteelle sopiva. Onko vaihde "käytettävä" kolmosella vai voinko vaihtaa "lennosta" suoraan kakkoselle?


      • datsun 100a
        suoraa toimintaa kirjoitti:

        Hei,
        mikä on paras tapa vaihtaa pienemmälle esim. risteykseen tultaessa mikäli ei tarvitse pysähtyä eli tulen nelosella, kytkin pohjaan; vauhti on kakkosvaihteelle sopiva. Onko vaihde "käytettävä" kolmosella vai voinko vaihtaa "lennosta" suoraan kakkoselle?

        Kyllä voit vaihtaa suoraan kakkoselle.

        Autosta riippuen sinun on käytettävä välikaasua, mutta oletuksena voin sanoa, että nykyaikaisissa autoissa sinun ei tarvitse tehdä muutakun rauhallisesti viedä keppi kakkosen kohdalle ja kevyesti vetää sitä taaksepäin. Väkisin ei saa vaihdetta survoa sisään, vaan nimen omaan rauhallisesti, että vaihdelaatikossa oleva synkronointi ehtii tehdä hommansa ja vaihde ei karahda.


    • bbenis

      Kuten ennen vanhaan piti autojen kierrokset sovittaa nopeuteen. Vapaalle ei ole kuitenkaan pakko vaihtaa. Siis:

      Kytkin -> vaihde pienemmälle -> "panos" kaasua (noin neljäsosa sekuntia, niin että kierrokset ovat tarpeeksi korkealla kun vaihde kytkeytyy) -> kytkimestä tavalliseen tapaan irti -> kaasu.

      Näin ainakin itselläni vaihtuu vaihde ilman nytkimistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6894
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4421
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3786
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3478
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      187
      3419
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2939
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2644
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1844
    Aihe